Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Vroeg wakker, hele dag sjaggie

Dat is eigenlijk waar het hele verhaal om draait. Onze zoon van bijna 2 wordt rond 6.00 wakker en nadat meneertje goed wakker is, begint de ellende. Alles is "nee" moet op zijn manier en als dit niet kan of mag dan is het gillen, huilen, schreeuwen en op zn ergst blauw worden.Energie voor iets anders is er niet, te moe. We hebben 4 weken gemiert met het vroege wakker worden, toen ging het 3 weken eigenlijk goed en nu sinds deze week is het weer dikke mis. Het wordt zo'n vicieuze cirkel (naar mijn gevoel) waar we nu inkomen. Ik wil dingen ondernemen, maar doordat hij zo sjaggie is kan ik de energie er niet meer voor vinden. Een wandelingetje maken is al drama (niet mee willen lopen, andere kant op lopen, vallen doordat hij moe is enz enz)
Tips, ondersteuning en herkenning allemaal welkom want vanavond was bij mij echt de bom gebarsten en om 18.00 (na een uur al gehuild te hebbem niet willen eten enz) maar naar bed toe gedaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vroeg

Zes uur zou ik ook wel vroeg vinden. Bij ons begint het om zeven uur. Maar aan de andere kant is het ook weer niet midden in de nacht. Kan je hem niet gewoon standaard een uur eerder naar bed brengen? Ik begrijp dat het vroege wakker worden niet het echte probleem is maar vooral zijn onhandelbaarheid omdat hij zo moe is!

Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 21:17

Middagslaapje

Doet hij dan geen middagslaapje meer? Dat kan hem wellicht door het ergste gehang en gechagrijn heen helpen? Hier soms ook een oververmoeide peuter, die weigert een middagslaap te doen. In de auto stappen en een stukje rijden levert dan een K.O. op. En een veel beter humeur.

Thein

Proberen hem toch vroeger naar bed te doen, en dan maar hopen dat hij de extra slaap pakt ipv vroeger wakker wordt.

Als hij 's middags niet meer slaapt dan zorgen dat hij toch slaapt, met de auto weg/er even bij blijven en aaien, of in ieder geval elke dag een uur op bed gaat. Dan heb jij tenminste een uur rust

Hou er rekening mee dat het ook gewoon een fase van de leeftijd kan zijn, dat dwarse gedrag

Meer rustpunten overdag? Half uurtje tv kijken of samen boekjes lezen ofzo

thein

thein

08-01-2011 om 07:08 Topicstarter

Slapen

Ok 6.00 is indd niet zo'n hele nare tijd (we hebben hier tijden gehad dat we om 5 uur beneden zaten!) en ik vind het ook niet erg om eruit te gaan, als hij maar gewoon gezellig is maar je merkt aan alles dat hij zichzelf in de weg zit.
Ik heb nog een oudere zoon en die heeft zijn slaap nodig dus als de jongste een kwartier zit te roepen/schreeuwen en te gillen zit in bed haal ik hem er maar uit. Soms heeft hij dan ook gepoept dus dan heeft het geen nut meer om hem in bed te doen.
Hij gaat om 19.00 naar bed dus lijkt me een redelijke tijd.
En 's middags slaapt hij van 13.30 tot 15.00 want ik zit met mijn oudste die naar school gaat, dus langer of eerder naar bed is niet mogelijk. De ochtend is uiteraard dan ook extreem lang als hij om 6.00 al wakker is, maar 's ochtends naar bed toe doen neemt hij niet, dat is pas echt drama.
Meestal na dit middagslaapje is hij wel beter te pas en kan hij het prima redden tot 19.00 (ook wel veel afleiding om zich heen)
Het is echt die ochtend waar ik van baal, het niet willen spelen en alleen maar mopperen en chagerijnig zijn, is niet echt gezellig.
Het gekke is, gisteren lag hij dus om 18.00 in bed, sliep na 15 min en heeft nu doorgeslapen tot 6.30. Hij was blijkbaar toch wel echt moe.
Het blijven raadsels die kleine bijna peuters!

liora

liora

08-01-2011 om 08:56

Ochtendslaapje

Hoi,

Jeetje wat vreselijk! Kan me voorstellen dat de maat voor jou vol was.
Wat gebeurt er als je hem snel weer in bed legt, na een uurtje of zo? Misschien slaapt hij dan nog even bij en is hij dan gezelliger?
Verder is het hier zo dat sinds ik zoontje in bed neem als hij wakker wordt, hij veel later wakker wordt 's ochtends.
Om zes uur in bed leggen doe ik ook weleens, soms is zoon eigenlijk om vijf uur al moe, vooral in het weekend.

Liora

liora

liora

08-01-2011 om 09:01

Sorry

Lees nu dat 's ochtends naar bed niet kan. Maar kan hij 's middags niet vroeger naar bed? 13.30 lijkt me erg laat!

Misschien kan de oudste overblijven?

Liora

thein

thein

08-01-2011 om 10:48 Topicstarter

Ochtendslaapje

soms wel soms niet Soms gaat hij indd na een uurtje wakker weer lekker slapen en soms ligt hij gewoon een uur te kletsen of te huilen of te spelen. Als hij kletst of speelt laat ik hem lekker liggen, maar huilen vind ik na een kwartier wel klaar.

Ik vind het eigenlijk wel het proberen waard om hem eerder in de avond naar bed te brengen, zo rond 18.30. Inslapen is namelijk geen probleem, zodra hij zijn bedje ruikt slaapt hij.

In bed leggen is geen optie, want op 1 of ander manier is hij wakker en dan hoor je niet meer te liggen. Dus als we hem tussen ons in leggen, krijst hij nog harder!

Wat ook hier goed werkte was gewoon laten liggen, niet heen gaan en op een gegevem moment viel hij wel weer in slaap. Toch maar weer eens een weekje proberen.
Alleen als hij gepoept heeft, is dit ook niet van toepassing.

En tja peuterpuberteit zullen we maar zeggen?? Hij is iin dit stuk wel extremer dan mijn andere zoontje, wel doodvermoeiend hoor.

Ow en overblijven, heb ik een tijdje al een draadje over gestart en dit is voor mij gewoon geen optie
Hij haald de slaapjes op woensdag en vrijdag op zich wel weer in (dan slaapt hij ongeveer 2,5 uur) 's middags is er ook zoveel afleiding (zijn grote broer, oma, hond, kinderen die over de vloer komen) dan vergeet hij dat hij moe is...om 17.00 komt dan weer het probleem (hangerig, huilerig enz)

Bedankt voor het meedenken! Het verheldert en maakt me rustig! Was er gisteren er echt even door heen!

Peuterpubertijd

Ohh thein: wat kan ik me voorstellen dat dat doodvermoeiend is. Ik kan er ook zo slecht tegen. Bluhh...
Het klinkt toch wel als een gewone peuterpubertijd die wellicht wat versterkt wordt door vroeg wakker zijn. Maar ik vraag me af of een uurtje extra slaap echt zou helpen. in mijn oren klinkt het meer als een temperamentvol jochie. Tuurlijk doet slaapgebrek daar geen goed aan. dat snap ik. Meer 'nee' zeggen hoort wel vaak bij kindjes van deze leeftijd. Wat hier heel erg helpt is alles voorspelbaar maken. we hebben een dagstructuur, meneerte weet wanneer ie aan wat toe is en dat neemt volgens mij een hoop, nee niet alle, strijd weg. En als meneer niet luisteren wil zetten we hem op de trap. Meestal is ie daar wel van onder de indruk. En dan gaat het weer een beetje.
Hoedank ook, ik vind twee jarige sowieso erg intensief.

Peuterpubetijd

De peuterpubertijd idd die bestaat!
Peuters krijgen dan een ik besef ze begrijpen dan dat ze een eigen persoontje zijn, voor hun is er dan geen plek meer voor anderen en hun denkwijze, wat peuters willen is wet,ze kunnen zich ook nog niet in anderen verplaatsen en dat kan vaak heel intensief zijn.

Ik denk dat het een kwestie van tijd en heel veel geduld is voor jullie kleine ventje weer lekker doorslaapt.

Tja...en de 3 R's zullen jullie ook wel al kennen, dit is gewoon een een fase van koppig en eigenwijs gedrag waar iedere peuter op zijn eigen manier doorheen gaat.

Fianna

Fianna

08-01-2011 om 22:40

Thein

'Het gekke is, gisteren lag hij dus om 18.00 in bed, sliep na 15 min en heeft nu doorgeslapen tot 6.30. Hij was blijkbaar toch wel echt moe.

Het blijven raadsels die kleine bijna peuters!'

ook schoolkinderen. Het gekke van mijn oudste zoon van 7,5 is dat hoe vroeger hij gaat slapen, hoe langer hij doorslaapt 's ochtends. Als hij een keer later naar bed gaat (half 9) is hij om 6 uur wakker. Gaat hij om 7 uur, half 8 slapen, slaapt hij tot half 7, soms 7 uur.

thein

thein

09-01-2011 om 07:27 Topicstarter

Indd extremer

Hij is inderdaad extremer met zijn NEE fase, pff. Gisteren hadden we een goeie dag en was er weinig strijd.
Vanochtend alweer een aanvaarding met hem, om 6.00 wakker en gepoept....hij ligt nu op de bank beetje te rusten, misschien dat ik hem zo weer lekker naar boven breng.
Regelmaat is zeker belangrijk! Dit zal er ook allemaal wel mee te maken hebben dat hij deze week weer zo is, zijn broer moet weer naar school dus we hebben weer een ander ritme dan in de vakantie. Hij zal vast en zeker ook hier weer aan moeten wennen.
Trap werkt niet, gaat er lachend zitten en gaat gewoon dollen.
Het is zo'n volhouder, doorzetter....zullen we maar zeggen dat dit een goed karakter is
Ow en Fianna, ik herken het wel wat je zegt.

Fianna

Fianna

09-01-2011 om 09:49

Nou succes

er mee,. klinkt wel als een tiep waar je je handen aan vol hebt. Ik herken dat ook

thein

thein

09-01-2011 om 18:45 Topicstarter

Moe

het is indd soms zwaar, hij maakt je lichamelijk moe maar ook geestelijk. Ik heb in totaal vannacht maar 5 uur geslapen en 19 uur wakker geweest, dat is me vanmiddag echt opgebroken, ben in slaap gevallen.
Vanavond weer vroeg naar bed en hopen dat we er morgen weer fris en fruitig tegenaan kunnen
Ow en vanmiddag had hij lekker alles onder de waskrijt gekleurd, de muren, trap.Grr (hij had stiekem een waskrijtje bij oma meegepikt) wat was ik boos zeg.

Fianna

Fianna

09-01-2011 om 20:40

Druppel

tja die waskrijt actie is de druppel natuurlijk, na 5 uur slaap en een lieverd die je geestelijk en lichamelijk uitput. Ik heb met je te doen maar daar heb je vast niet veel aan
Op een gegeven moment zit je beiden in een soort neerwaartse spiraal althans zo werkt dat hier.

rozenstruikje

rozenstruikje

09-01-2011 om 21:32

Thein

Goh, wat lastig zijn ze dan he, niets willen want moe maar ook niet willen slapen.
Ik zou hem zeker niet s avonds eerder naar bed toe doen, dan wordt hij smorgens waarschijnlijk nog eerder wakker. Juist s avonds later naar bed geeft toch de grootste kans dat hij smorgens wat langer slaapt.
Overigens vind ik zes uur niet heel vroeg om op te staan. Ik sta nu eigenlijk altijd om half zeven op.
Hier had jongste dus ook altijd poep om 600 uur smorgens. Hij slaapt bij oudste op de kamer dus ik haalde hem er bij het eerste huiltje direct uit zodat oudste kon blijven slapen. Schone luier, fles en op de bank voor de tv. Na een half uur waren we goed wakker en ging de tv uit.

Met oudste heb ik ook een fase gehad dat ze zo dwingend was en alles naar haar zin moest verlopen. Ze wilde zelfs bepalen waar ik op de bank moest zitten! Dat ging mij te ver en toen ben ik strenger geworden. Misschien dat even een periode flink streng ook bij jouw jongste helpt?
Je kunt beter niet overal tegenin gaan maar beter een paar zaken kiezen. Op die punten houd je dan voet bij stuk en laat je hem kiezen: of hij doet het hoe jij het wil of hij kan naar de gang. Zet hem op een saaie plek en als hij wel kan luisteren haal je hem weer naar de kamer. Hij gaat zich echt wel vervelen en dan kiest hij eieren voor zijn geld.
Ook zo bij voortdurend gehang en gezeur en gemier: of je doet gewoon, of je gaat naar de gang/ naar bed.
En als hij zo moe is, wat extra rustmomenten doen. Boodschappen doen in de wandelwagen, gewoon een half uur fietsen (tja, is het nu geen weer voor natuurlijk), voorlezen of een voorleesboek op de ipod. Daar rust hij van uit. Hier werkte klei heel goed. Dat kon hij wel een uur lang volhouden.

Rozenstruikje

Kiki

Kiki

09-01-2011 om 22:46

Ach thein

ik voel met je mee, ik kon vandaag de hele gang boenen en dweilen omdat mijn jongste de kast in was geklommen en het stoepkrijt te pakken had gekregen.
Was ik ook niet echt gelukkig mee, hij kan ineens de deuren open krijgen (is een draaiknop) een geval van jammer zeg maar.

Hier slapen ze momenteel echt beroerd, ze worden dan niet om 0600 wakker, maar wel vier keer per nacht (beiden ook)
Ze zijn dan 's ochtends ook echt bloedsacherijnig.
Ik leg ze gewoon zonder pardon weer terug in bed als ze zich zo gedragen. Als ik ergens niet tegen kan zijn het piepende kinderen op de vroege morgen.

Mijn oudste wil meestal wel doorslapen, die wil om 0600 bij mij in bed en dat mag hij en dan slaapt hij lekker door tot een uur of negen.
Maar als mijn jongste eenmaal wakker is, is hij wakker (helaas mag ik wel zeggen) Gelukkig kan hij redelijk goed in bed spelen, moet ik alleen opletten dat hij niet zijn speelgoed opstapelt en zijn bed uitklimt

Ik heb geen oplossing voor je Thein, alleen uitzitten dan. Maar je bent niet de enige

thein

thein

10-01-2011 om 19:23 Topicstarter

Uitzitten is het goeie woord

maar het wordt zo moeilijk als je zo moe bent.
Vanochtend en vanmiddag weer gepoept dus vroeg wakker en niet willen slapen, waren de opties,grr.
Ik probeer het mouwen, huilen enz zoveel mogelijk te negeren en de tip van Kiki volg ik nu op, chagerijnig doe je maar lekker in je bed. Ik stond boven zijn bed en hij zei: nee, ophouwe dus met andere woorden hij zal ophouden met dat gejank. En dat werkte voor 2 uur
Ga me best doen om ook deze periode uit te zitten, hoop dat hij met 2 jaar en 3 maand al naar de psz mag, 2 ochtendjes rust zal het allemaal wat beter worden.

marit

marit

16-01-2011 om 19:52

Wat ik doe

Is als mijn peuter vroeg wakker is? in een camingbedje op zolder neerzetten, zo hoor ik hem minder en kan ik nog even slapen.En regelmatig viel hij ook weer in slaap.
Hij had er ook vaak een houtje van om midden in de nacht 2 uur wakker te zijn, dan verhuist hij ook naar zolder en nu gaat het prima, volhouden dus, alle fases gaan over.

thein

thein

17-01-2011 om 11:08 Topicstarter

Thanks

voor alle tips. Ik negeer hem en dat werkt goed, werkt hij me teveel op me zenuwen loop ik met hem naar boven en zeg: doormopperen is gewoon naar bed en dan sta ik boven zijn bed en hij zegt dan ophouwe Roan.
Hij houdt dan ook echt even op. Vorige week een hele goeie week gehad, kwam 's ochtends ook vrij laat maar helaas nu weer dikke pech. Ach we gaan gewoon lekker door

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.