Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Waar is mijn lieve meisje?

Hoi meiden,
ons dochtertje is bijna 3. Lief, pittig meisje met een zeer sterk karakter.
Sinds een week is ze verandert...ze is niet lief meer. Ze zegt de hele dag stommerd, jij bent dom. steekt haar tong uit. Niet alleen tegen mij en pa,maar ook tegen haar broers.
Soms is het grappig,maar ook als ik haar zeg dat ze iets niet mag dan doet ze het. Ik vind het zeer brutaal.Soms stopt ze halverwege en zegt dan: oh sorry.

Het zal wel weer een fase zijn,maar hoe moeten we hier het beste mee omgaan? Ik probeer het te negeren,maar haar broers gaan er elke keer op in. ze worden boos, zeggen het terug.

Herkent iemand dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
annemir

annemir

12-08-2009 om 09:22 Topicstarter

Nietes

oh ja, wat ze ook doet..de hele dag zegt ze nietes.
Ik dacht dat de nee fase voorbij was, maar nu is het dus nietes.

Linda99

Linda99

12-08-2009 om 09:30

Fase

Inderdaad een fase (hier is ie al minder heftig), eentje die maar al te herkenbaar is. Hier is het vooral "echt niet!" wat geroepen wordt door peuterlief. En ook hier een grote zus die zich er dan tegen aan bemoeit en er binnen de kortste keren "mot" is.

Ik doe 2 dingen: peuter alsmaar uitleggen dat ze vriendelijk moet doen, iets op een andere manier moet zeggen enz.. En ten tweede praat ik ook veel met de oudste over dat ze haar zusje wat vaker moet negeren omdat die nog veel moet leren en dat niet werkt door er tegenin te gaan. Ook probeer ik de nadruk te leggen op "positief" reageren naar zusje toe. Want dat scheelt al een beetje

annemir

annemir

12-08-2009 om 09:49 Topicstarter

Mmm

Hoi,
toch een fase dus? maar moet ik niet eens boos gaan worden? net ook weer, zonder reden blijft ze tegen haar broer zeggen: jij bent lekker doohom. hij zegt niets, todat ze hem weer een klap geeft, zomaar zonder reden.
Ik heb haar in haar kamer gezet.

moet je zoveel mogelijk negeren of wel ingrijpen als ze het te vaak zegt?

Linda99

Linda99

12-08-2009 om 10:00

Grenzen

Mijn smurf zoekt echt gewoon heel bewust grenzen op, en dan net even wat doortastender dan d'r grote zus deed. Dus die grenzen meot je wel aangeven, tot hier en niet verder. Bij ons wordt de trap daar voor gebruikt. Rustig maar duidelijk geef ik dan aan dat wat ze deed niet mag en ze daarom even op de trap moet. Als je dit consequent doet dan is meestal dreigen met de trap al genoeg

Wat op zich hier ook wel werkt is als ze iets doet wat niet mag maar niet echt rampzalig is, dan loop ik naar d'r toe en zeg: "ik vind het niet leuk wat je doet, wil je er mee stoppen" Klinkt echt duf, maar als je dit consequent doet dan gaat er op een gegeven moment een kwartje vallen bij kindlief.

Als je je andere kinderen dat ook kunt leren dan krijgt peutertje het in elk geval niet meer voor elkaar om voor heisa te zorgen (want da's natuurlijk best leuk om te doen, als je klein bent)

Ayanna

Ayanna

12-08-2009 om 12:00

Idem hier

Hier een knulletje van bijna 3 die sinds een paar dagen alleen nog maar 'stommerik' roept. Geen broertjes of zusjes en het is een woord wat wij niet gebruiken dus hoe hij daar nu weer aan komt.... Bovendien beginnen alle zinnen met 'ik'. Of nee...eigenlijk met: IK!!!! IK doe dat!!!! IK kan dat zelf!!! IK wil dat niet!!! En meer van dat soort werk....
Verder zijn we van het 'papa en mama commanderen' overgestapt op ronduit afblaffen. Af en toe echt het gevoel een kleine dictator in huis te hebben. En dan maar denken dat hij met 'sorry mama' of 'het spijt me' alles weer goed kan maken...jaja, vooral als het heel erg nep klinkt.....daar trapt mama niet in! En als hij door heeft dat mama nu echt boos op hem aan het worden is, dan komt de variant: ik mama een hele dikke kus geven!!!
Voor de rest is het een heel lief kind hoor. Hij kan heel goed spelen, loopt over van fantasie en hij kan zo ontzettend lief in zichzelf liedjes zingen.....dan smelt ik helemaal van vertedering. Oh ja, vergeet ik nog bijna: hij is wel de treuzel-kampioen! Hoe rek ik tijd is bijna een kunst op zich geworden.....

annemir

annemir

12-08-2009 om 13:38 Topicstarter

Duidelijk zijn

Hoi,
we zijn heel duidelijk, we vinden het niet leuk, zeggen dat ook steeds. maar ik vroeg me dus af of negeren niet beter zou zijn.
het gaat echt de hele dag door. net ook weer. ik gaf gewoon geen antwoord. ze blijft maar stommerd zeggen en me uitdagend aankijken. om moe van te worden,hahahaha.

voor de kinderen is het lastig. ik heb ze net uitgelegd waar het vandaan komt en of ze niet willen reageren, tenzij ze slaat,zucht

liora

liora

12-08-2009 om 14:16

Moe?

Was je niet recent gestopt haar 's middags te laten slapen? Zo ja, dan is ze gewoon heel moe en daardoor heel vervelend. Gaat weer over.

Zo nee, dan heb ik het verkeerd onthouden en verder geen tips.

Wat hier nog wel eens helpt

wat hier nog wel eens helpt bij vervelend gedrag is niet alleen negeren, maar dat negeren benoemen: "als je zus en zo doet/zegt dan luister ik niet naar je en doe ik net of je er niet bent".
Dat leidt meestal vrij snel tot resultaat, maar a) mijn zoontje is een watje en b) het helpt wel, maar niet lang: later vertoont hij hetzelfde ongewenste gedrag weer.

Zoon is overigens de oudste, dus geen ervaring met (over)reagerende oudere kinderen.

Bij schelden of slaan helpt het ook wel om heel boos te kijken (kan ik erg goed) of bars te praten (ben je nou he-le-maal bedonderd etc), maar ook daarvoor gelden a en b als hierboven

Overigens zie ik in dit soort draadjes steeds weer die afkoeltrap/stoel etc langskomen. Daar doen wij niet aan (niet zozeer uit principe trouwens)

Groeten,

Temet

Linda99

Linda99

12-08-2009 om 17:02

Temet

Haha, je schrijft zelf al dat je zoon een watje is dus logisch dat de trap niet nodig is. Was bij mijn oudste ook zo

Moet er wel bij zeggen dat ons peutertje nu 3,5 is en we volgens mij het ergste qua fases wel hebben gehad. De trap is dus ook eigenlijk niet meer nodig om op te zitten. Als ze nou ook nog eens leert om in d'r bed te blijven 's avonds.........

annemir

annemir

12-08-2009 om 23:17 Topicstarter

Oke

Hoi,
oke het is dus sowieso heel normaal. daar ben ik al blij mee.
nee, het is niet omdat ze moe is. afschaffen van middagdut lukt nog niet,dus ze slaapt nog heerlijk smiddags.
Nee, het is echt uitdagen en kijken hoever ze kan gaan. Net als niet eten en weglopen van tafel om te gaan spelen.
Ik zet haar wel op haar kamer hoor, als ze te ver gaat(we wonen gelijkvloers dus lekker makkelijk) maar ze zegt het zo vaak de hele dag door dat het niet meer haalbaar is.
Ze bedoelt het ook niet altijd slecht, ze zegt het gewoon. net als dat ze ook steeds zegt: jij bent lekker doof. nou ja zeg, waar ze het vandaan heeft?

het lastigste blijft wel dat ik twee oudere kinderen hebben die niet een strak gezicht houden als het heel grappig is er wordt dus om haar gelachen dus ze gaat door...

ach, het gaat dan wel weer over en dan komt de volgende fase wel weeer.
Mijn jongens hebben dit overigens niet gehad .

groetjes,annemieke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.