Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

16-07-2011 om 20:41

Waarom?!? Ontwikkeling kind

Kan iemand mij vertellen waarom de "waarom"-fase goed voor de ontwikkeling van een kind is

Ik word echt stapelgek van het gewaarom van mijn oudste. Echt op alles krijg ik een "waarom"-weerwoord. Ik word er niet goed van. En als hij het nou echt wilde weten, maar hij zegt volgens mij alleen maar waarom om het waarom zeggen en vraagt ook 100 keer hetzelfde.

Ik krijg het ook niet overgedragen dat hij daar mee moet minderen en het gaat nu al weken zo en mijn status zen die ik heb als het om de kinderen gaat(die toch al lager dan normaal is) begint barsten te vertonen.

Het heeft vast een nut, een reden en er zijn vast ook succesverhalen van extreme waaromvragers die later de nobelprijs wonnen, het vuur ontdekte of wereldvrede probeerde te instigeren. Of vertel me gewoon een dag en een tijd wanneer het over gaat, alles is goed!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom

... zou het een nut moeten hebben? Ik kan me eerlijk gezegd niet van alle irritante gewoontes van peuters voorstellen dat die enig nut hebben.

Consequent 'daarom!' en "geen idee jongen" antwoorden op absurde vragen heeft nog niet geholpen?

Geen goede suggesties verder. Bij mijn zoon was het niet zo heel hinderlijk. Bij dochter leek afgelopen woensdag de waaromfase aangebroken, maar uiteindelijk was dat vermoedelijk een valse start. Ze is wel waarommerig, maar het valt te doen.

Sterkte ermee

Temet

eef!

eef!

16-07-2011 om 21:26

Herkenning

Hier precies hetzelfde. Ik ben ook heel benieuwd naar het nut, want ik wordt er ook doodmoe van. Soms blijft hij maar vragen totdat ik zeg: 'dat weet ik niet hoor" dan zegt hij: "ik vraag door totdat je het niet meer weet." Heel vermoeiend!

dc

dc

16-07-2011 om 21:44

De mijne

zegt dan nog waarom...

Kiki

Kiki

16-07-2011 om 21:49

Het moet een nut hebben

zodat het iets minder frustrerend is. Zodat ik tegen mezelf kan zeggen 'Jaha, het is irritant, vervelend, gekmakend, maar hij gaat later wel de nobelprijs winnen'

En inderdaad als ik zeg dat ik het niet weet, is de vervolgvraag 'waarom weet je dat niet mamma'

En 'daarom' geeft als weerwoord "waarom, daarom mamma"

Wat denk je zelf

en als je het niet weet "dat moet je maar morgen aan de juf vragen".

Sascha2

Sascha2

16-07-2011 om 22:49

Jep

Vragen wat hij zelf denkt en daarmee de boel omdraaien. Dat hielp hier bij de oudste twee. De derde zit nu ook in de waarom-fase maar stelt haar vragen voornamelijk aan de oudste twee . Wanneer het ophoudt? Geen idee, ergens voor zijn vierde vast wel, maar het komt terug. Reden van de vragen? Geen idee, ze stellen de meest onzinnige vragen en vaak zelfs zonder dat ze geinteresseerd zijn, meer als automathisme.

Sascha2

Sascha2

16-07-2011 om 22:51

O ja

En als je dan vraagt naar wat hij zelf vindt en hij geeft antwoord, dan moet je het daarbij laten: goed antwoord, jongen. Daarna neem je een flinke hap lucht, even helemaal niets en dan komt geheid de volgende vraag . Et gaat over hoor, echt.

m ik

m ik

17-07-2011 om 09:38

Vreselijk

Mijn net 4 jarige zit ook enorm in de "waarom fase" En als ik het antwoord niet meer weet en ik zeg "daarom", dan vraagt ze ook "waarom daarom mam". Pff, inderdaad (soms) erg vermoeiend.
Ik heb weleens gehoord / gelezen (?) dat ze in deze fase zitten om hun kennis te vergroten (?)

Valkyre

Valkyre

17-07-2011 om 09:55

Zoon

Van vier wil nu weten hoe alles werkt. Dat zoeken we dan op in de bieb of op internet. De fase is het begin van de schoolse leergierigheid - dat vind ik alleen maar prachtig, maar ik heb dan ook nooit zo'n kind gehad dat 24/7 waarom vraagt. Als ik het niet weet, zeg ik "kom, dat zoeken we op."

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

17-07-2011 om 13:29

Da's ok

Als ze echt iets willen weten, dan vind ik dat helemaal niet erg. Maar als ze iets vragen en je geeft antwoord, en dan nog door blijven vragen "waarom dan", dan word ik heel erg moe!

Kiki

Kiki

17-07-2011 om 18:28

Ha valkyre

Vandaag kreeg mijn zoon door dat kip op zijn bord een dode versie was van Tokkie de kip op de kinderboerderij. En daar snap ik de waaromvragen dan wel weer van "Maar waarom maken ze de kip dan dood?!?"(hij hoefde de kip overigens niet meer, haha)

Maar hij doet het voortdurend met alles en het is meer een gewoonte dan dat hij het echt wilde weten en daar word ik behoorlijk simpel van om eerlijk te zijn.

Het omdraaien werkt ook totaal niet, dat hebben we ook een tijdje gedaan maar dan krijg ik te horen "nee mamma moet het zeggen"

Sascha2

Sascha2

17-07-2011 om 21:07

Kiki

En als je zoon dan zegt dat mama het moet zeggen, dan kun je toch vragen waarom

mijk

mijk

18-07-2011 om 17:08

Het antwoord van henk

http://www.ouders.nl/mred2004-wiebi.htm

Vond ik in die tijd wel plezierig....

Sterkte!
Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.