Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wanhoop nabij

goeieavond, 

Wij hebben een dochter van 2.5 die sinds 2 maanden heel slecht poept en eet. Zowel sochtends als savonds eet ze niet meer dan een paar happen.. smiddags eet ze wel 1.5 boterham op. Ze poept sinds die tijd hooguit 1x in de week (enkel klysmas helpen het om eruit te krijgen..) we willen haar laten onderzoeken maar elke keer krijgen we te horen dat er niks is om ons zorgen over te maken. Het lijkt wel alsof het niet serieus genomen wordt. We zijn de wanhoop nabij want niks lijkt het te verbeteren hebben al van alles geprobeerd qua het poep probleem.. heeft iemand advies/tips voor mijn om haar beter te laten eten en hopelijk beter te laten poepen..?


wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. bij wie heb je om hulp/advies gevraagd? Klaagt ze zelf over buikpijn?

Wat gebeurt er dan als je die klysma's niet doet? 

Ik gaf de kinderen (vroeger) Roosvicee laxo. Laat je dochter vezelrijk voedsel eten en misschien kunnen (gedroogde) pruimen helpen? 
Vervelend hoor als je kind niet kan poepen.

Jessy1107

Jessy1107

06-09-2022 om 19:30 Topicstarter

Peaches schreef op 06-09-2022 om 18:56:

Wat gebeurt er dan als je die klysma's niet doet?

Poept ze gewoon niet. Ze vertikt het te poepen zowel op de wc als potje als luier. 

Jessy1107

Jessy1107

06-09-2022 om 19:32 Topicstarter

Suuus schreef op 06-09-2022 om 18:54:

wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt. bij wie heb je om hulp/advies gevraagd? Klaagt ze zelf over buikpijn?

Ze zegt niet letterlijk ik heb buikpijn ze wordt dan vooral heel huilerig en mopperig en wilt dan niks zo merken wij dat ze dan poepen moet maar niet wilt.

Wie heeft die klysma's voorgeschreven? 

Medisch advies kan ik niet geven. Zelf zou ik proberen de druk eraf te halen. Veel drinken geven (idd iets van laxo kan altijd)en eventueel van die zakjes bij een huisarts dat het wat door blijft lopen. En verder niet teveel aandacht aan geven. 

Klysma's moeten gebruiken is niet normaal.
Als de huisarts de ernst niet ziet dan kun je ook naar het consultatiebureau gaan.

Al bij de huisarts geweest? Hier 2 kinderen die een periode moeite hebben gehad met poepen en al bij het eerste bezoek aan de huisarts kregen ze een middeltje voorgeschreven om de stoelgang te helpen.

Hier ervaring. Hoe is het begonnen? Is ze eerst gestopt met regelmatig poepen of is het eten eerst minder geworden? Heeft ze buikgriep gehad en is het toen begonnen? Is ze bang om te poepen? Heeft ze een anuskloofje en houdt ze het daarom op met als gevolg dat ze ook niet veel eet? 

Bij ons kind helpt olie of lidocaïne crème smeren op haar anus en popcorn en kroepoek eten. 

hmm, hier kregen we meteen forlax om de ontlasting zacht te maken. De angst is niet verdwenen maar de poep komt er wel (zacht) uit. 

Heb je al geprobeerd haar eens te vragen of ze pijn in haar buik heeft? Of ze het eng vind en waarom ze zo weinig eet. Bij ons heeft dat ook op die leeftijd veel opgeleverd. Soms gaat er zoveel in zo'n hoofdje om waardoor ze dan volledig op iets vastlopen.

Verder eet ze helemaal niks? Of eet ze wel snoep en/of koek als je dat haar smorgens of savonds aanbiedt?

Het poepen herken ik een klein beetje uit de tijd dat ze zindelijk werd. Toen vond ze het eng. Het eten dat hebben we hier met fases ook. Soms at ze dan zelfs drie dagen helemaal niks en dan bouwde ze weer langzaam op. Overigens stopte dan ook het poepen en dat kwam dan vaak ook weer moeilijk op gang (lees hele harde keutels en veel buikpijn).

Ik zou vooral zorgen dat de middag maaltijd die ze eet veel vezels bevat. Dus volkoren brood en vooral geen witbrood.

Misschien is de ontlasting te hard en wil ze daarom niet poepen. Ik zou eens navraag doen bij de huisarts mbt Forlax Junior. Dit maakt de ontlasting zachter, waardoor ze hopelijk weer vaker naar de wc kan.

Krisper2 schreef op 06-09-2022 om 20:19:


Bij ons kind helpt olie of lidocaïne crème smeren op haar anus en popcorn en kroepoek eten.

Ik ben heel benieuwd naar het verband tussen poepen en popcorn en kroepoek eten. Het enige verband wat ik zie is dat je in beide woorden relatief makkelijk het woord poep kunt verwerken, maar ik neem aan dat dat het niet is

Jessy1107 schreef op 06-09-2022 om 19:32:

[..]

Ze zegt niet letterlijk ik heb buikpijn ze wordt dan vooral heel huilerig en mopperig en wilt dan niks zo merken wij dat ze dan poepen moet maar niet wilt.

Maar wie heeft je voor dat moment dan klysma's voorgeschreven?

Onze zoon heeft dat ook gehad. "Ik wil niet poepen!!", maar ze kunnen het niet meer tegen houden op een gegeven moment. Na een stuk of 3 van deze 'sessies' (paar dagen niet willen poepen, tot het er toch uit kwam) was de weerzin er af omdat hij door kreeg dat hij het toch niet tegen kon houden.

Een klysma zorgt niet dat het probleem weg gaat, het is enkel symptoombestrijding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.