Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wanhoop nabij


Het verbaast me dat je niet goed geholpen wordt. Huisartsen kennen dit probleem goed, juist bij kinderen van 2-4 jaar komt dit heel veel voor. Het belangrijkste is snel ingrijpen door zo veel van het juiste laxeermiddel te geven dat de ontlasting zo zacht wordt dat het pijnloos wordt en dat tegenhouden niet lukt. Daarmee voorkom je als het goed is dat klysma's nodig zijn. Als het de huisarts onvoldoende lukt dit in orde te krijgen, zijn er poep-poli's voor kinderen in ziekenhuizen. 
Twee van mijn drie kinderen hebben rond die leeftijd laxeermiddelen gekregen van de huisarts (forlax). Bij een was het een tijdelijk probleem, de ander (nu 15) is naar de kinderarts verwezen, die nog verder ophoogde, waarna het steeds beter ging. Bij hem bleek afbouwen niet mogelijk (ondanks een zeer gezond dieet met veel groente en fruit en vezels), die gebruikt de forlax nog steeds. Maar functioneert er prima mee.

Hier is het uiteindelijk overgegaan door laxeren, laxeren, laxeren. Wat Trijsje zegt dus. Wij kregen niets van de huisarts, want lactulose van de drogist zou hetzelfde doen. Advies om lactulose te geven kregen we ook pas toen de vervangende huisarts ons kind hoorde krijsen van de pijn toen ik weer belde. Maar goed, lactulose dus (onder protest, met omkopen etc) heel veel gegeven en een hele tijd. Elke keer als we het vergaten of dachten dat het na een paar dagen zonder problemen toch wel goed moest zitten, zaten we weer hele dagen en nachten met een huilend kind. Het moest echt wekenlang goed gaan voor we ermee konden stoppen. 
Inderdaad snel naar de huisarts ermee, gewoon letterlijk zeggen dat ze nachtenlang huilt van de pijn. Anders nemen sommige huisartsen je helaas niet serieus. 

Jessy1107 schreef op 07-09-2022 om 09:52:

[..]

Ja met die klysmas duurt het hooguit 10 minuten en dan poept ze wel, wel met gehuil omdat het zeer doet.

[..]

Dat weet ik, we zijn daar 5 dagen geleden heen gegaan uit pure nood want het was wederom een hele nacht wakker zitten en huilen en je weet op dat moment echt gewoon geen andere manier om het eruit te krijgen dan haar 'te helpen'

Naar de huisarts bedoel je? (want je reageert op een bericht 'ga naar de huisarts'). Maar wat zei de huisarts dan?
Heb je geen laxeermiddel-advies gekregen?

Jessy1107

Jessy1107

08-09-2022 om 06:59 Topicstarter

Courage schreef op 07-09-2022 om 13:05:

[..]

Naar de huisarts bedoel je? (want je reageert op een bericht 'ga naar de huisarts'). Maar wat zei de huisarts dan?
Heb je geen laxeermiddel-advies gekregen?

Huisartsenpost ja.

Ik herken dit probleem ook. Mijn middelste had hier rond haar 3e ook veel last van. Wij kregen van de huisarts ook van die vezelzakjes maar die kregen we er echt niet in. Toen hebben we echt rigoureus haar dieet aangepast. Dit hielp goed. Veel vezels en veel vocht, geen stoppende voeding. We hebben hier jarenlang echt goed op moeten letten anders ging het weer mis. Als ze op vakantie in Frankrijk bijvoorbeeld veel stokbrood en weinig bruin brood at was het daarna gelijk weer drama. 

Er zijn blijkbaar 2 problemen: 

#weinig eten (wrs dus weining vezels binnen krijgen)
# harde / stevige ontlasting 

Langdurige verstopping kan de darmen beschadigen. Van veelvuldige gebruik van klysma's/microlax kunnen darmen ook 'lui' worden.
Dus ga zo snel mogelijk naar de huisarts en anders de kinderarts en ga het gesprek aan. Waarschijnlijk kom je thuis met poeders of een drankje. 

Weigert ze? Het mag meestal in limonade. Weigert ze nog steeds? Ga weer terug, want dan zijn er vast alternatieven. De een proef je meer in je de drinken dan de ander. 

Pijn bij ontlasting kan ook zorgen dat kinderen het 'ophouden'. Dit zorgt alleen maar voor meer problemen.

Dus ga echt naar de huisarts. Neem een lijstje mee met de dagen waarop ze ontlasting gehad heeft. Desnoods aan de hand van de Bristol ontlastingslijst. Die is met Google zo te vinden.

Wat kan je zelf proberen? 
Veel laten drinken (roosvice laxo) , veel laten bewegen, vezelrijke producten geven zoals volkoren, bonen, groente, gedroogde pruimen etc etc

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-09-2022 om 07:31

Jessy1107 schreef op 08-09-2022 om 06:59:

[..]

Huisartsenpost ja.

Die geven zoals al geschreven meestal een tijdelijke noodoplossing. Maak zsm een afspraak bij je "gewone" huisarts voor verdere hulp.

Jessy1107 schreef op 08-09-2022 om 06:59:

[..]

Huisartsenpost ja.

De huisartsenpost is er vooral voor acute klachten. Mijn ervaring is dat je er een oplossing krijgt aangeboden waarmee je op dat moment zo goed mogelijk bent geholpen. 

Langdurige, aanhoudende problemen, vragen echter om een andere aanpak. Daar is de huisarts voor. Die kan een behandeling met medicatie starten, het verloop van de klachten in de gaten te houden en zo nodig die behandeling aanpassen, extra onderzoek (laten) doen of een doorverwijzing naar de poeppoli regelen. Ik zou daar echt nog deze week een afspraak regelen. Anders zit je van het weekend weer bij de huisartsenpost.

Biscuitje schreef op 08-09-2022 om 07:17:

Ik herken dit probleem ook. Mijn middelste had hier rond haar 3e ook veel last van. Wij kregen van de huisarts ook van die vezelzakjes maar die kregen we er echt niet in. Toen hebben we echt rigoureus haar dieet aangepast. Dit hielp goed. Veel vezels en veel vocht, geen stoppende voeding. We hebben hier jarenlang echt goed op moeten letten anders ging het weer mis. Als ze op vakantie in Frankrijk bijvoorbeeld veel stokbrood en weinig bruin brood at was het daarna gelijk weer drama.

Mijn dochter vond ze ook niet lekker, wie verzint het ook om ze een grapefruitsmaakje te geven   

Wij hebben het vanaf het begin in de limonade gegeven. Dat krijgt ze nooit, maar op een gegeven moment dus zelfs 2x per dag, bij ontbijt en avondeten. Ze noemde het ook 'mijn limonadedrankje'. Dat ging gelukkig goed. 

Nouja, naar de huisarts gaan dus. Hoe kan je nou zeggen dat het probleem niet serieus genomen wordt als je alleen naar maar bij de huisartsenpost bent geweest? Raar!

Jessy1107

Jessy1107

08-09-2022 om 14:47 Topicstarter

Courage schreef op 08-09-2022 om 14:38:

Nouja, naar de huisarts gaan dus. Hoe kan je nou zeggen dat het probleem niet serieus genomen wordt als je alleen naar maar bij de huisartsenpost bent geweest? Raar!

Voorgaande problemen werden niet serieus genomen, bleek pseudoekroep te zijn, toen ze 6 weken achter elkaar ziek was (verkouden toen griep toen verkouden). Werden we afgescheept met gaat vanzelf over.

Jessy1107 schreef op 08-09-2022 om 14:47:

[..]

Voorgaande problemen werden niet serieus genomen, bleek pseudoekroep te zijn, toen ze 6 weken achter elkaar ziek was (verkouden toen griep toen verkouden). Werden we afgescheept met gaat vanzelf over.

Dat gaat het ook. Enkel behandeling als het kind ernstig benauwd is of suf wordt. Dat is niet de blafhoest zelf.

Lactulose kun je ook gebruiken. Door bv. door de melk te doen. Dat kun je bij het Kruitvat kopen.

Jessy1107 schreef op 08-09-2022 om 14:47:

[..]

Voorgaande problemen werden niet serieus genomen, bleek pseudoekroep te zijn, toen ze 6 weken achter elkaar ziek was (verkouden toen griep toen verkouden). Werden we afgescheept met gaat vanzelf over.

Maar dat verklaart toch niet waarom je nu niet naar de huisarts gaat? Je bent naar de huisartsenpost geweest. Hebt als noodoplossing klysma gekregen. Het probleem blijft dus dat is toch reden genoeg om je eigen huisartsenpraktijk te bellen. Ik zou vandaag nog bellen (gewoon nu) zodat je hopelijk voor het weekend nog gezien kan worden.



Jessy1107

Jessy1107

08-09-2022 om 16:17 Topicstarter

duizel schreef op 08-09-2022 om 16:01:

[..]

Maar dat verklaart toch niet waarom je nu niet naar de huisarts gaat? Je bent naar de huisartsenpost geweest. Hebt als noodoplossing klysma gekregen. Het probleem blijft dus dat is toch reden genoeg om je eigen huisartsenpraktijk te bellen. Ik zou vandaag nog bellen (gewoon nu) zodat je hopelijk voor het weekend nog gezien kan worden.



We hebben ook gebeld en zijn gegaan, het is gewoon waardeloos dat je als ouders zijnde niet eens gezien wordt als ze 6 weken ziek is achtereen maargoed daar kunnen de meningen over verschillen. We hebben nu een ander medicijn gekregen (een soort siroop) wat wel zou helpen want forlax deed zijn werk niet. Afwachten nu dus en anders moeten we over een week weer terug.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.