Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wanneer beginnen met zindelijkheid?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zou het dan toch?

dacht ik gisteravond toen zoon (3j3m) opeens op de wc wilde? Trots als een pauw keek hij naar zijn piemeltje. Toen zei hij 'ik heb poepje gedaan!' (Niet dus). Waarop hij een stukje wc-papier van me kreeg, dat hij heel hard over zijn knie ging wrijven (Waar heeft hij dat nou weer vandaan?!). Het weggooien en doortrekken was het voorlopig hoogtepunt. Alras opgevolgd door het uitzoeken van een onderbroekje, want hij had ondertussen wel van mij opgepikt dat als je naar de wc ging dat je dan onderbroekjes aanmocht. De mooiste (met aap) uitgezocht (we legden ons al neer bij een nat bed, maar dat vonden we prima..) om linea recta...weer naar de wc te gaan, om daar deze keer mét onderbroek op te gaan zitten. Kennelijk was het kwartje niet helemaal gevallen...Na 1 minuut, en onverrichter zake, zei hij: nu ben ik klaar, nu wil ik luier aan. Waarop de onderbroek weer uit ging en hij heerlijk zijn luier aandeed en ging poepen...

Hm. Wat gaat hier mis? Hij voelt dus kennelijk wel iets, vindt het leuk en interessant, maar het lukt hem niet de juiste volgorde en connecties te maken. Ondanks veel praten en 'meekijken'. En zou ik dit dan kunnen beinvloeden? Door hem te dwingen zijn luier uit te laten (die hij graag aan wilde)?

Volgens mij is het enige wat ik kan doen hem als hij dat wil op de wc te zetten, en verder wacht ik maar rustig af...

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2009 om 14:31

Liora

Tuurlijk kan het mislukken, daar heb je helemaal gelijk in. Daarom sloot ik ook af met 'ouderwets opgevoed, haha' - het is de methode van oma V. en in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor Massikind. Ik geloof er nu echter nog heilig in, dus laat me nog even in de illusie dat ik vanaf mei minder luiers zal hoeven kopen .
Ach, soms druk ik me ook iets te stellig uit, we moeten nog maar zien of het lukt. Wel denk ik net als Sasvangent dat de huidige Nederlandse kindjes later zindelijk zijn dan ze vroeger waren, en dat dat niet per se zou hoeven. Is dat voorzichtig genoeg gesteld?
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

20-02-2009 om 14:49

Massi

Het zal zeker zo zijn dat er 'vroeger' (whenever) eerder zonder luier werd gelopen. Tenslotte was dat veel meer werk toen die dingen nog gewassen moesten worden. Om dat te vermijden wil je als ouder best de definitie van zindelijkheid zien zoals ik boven beschreef: 'meestal geen ongelukje mits ouder blijft opletten'. Terwijl dat nu algauw heel veel gedoe kan zijn, zeker als er regelmatig ongelukjes bij komen, vgl. met een paar keer luiers verschonen.
Maar ik zou het zeker proberen, wie weet gaat het gewoon heel makkelijk.

Bastet

Bastet

20-02-2009 om 19:07

Maar over vroeger.....

Mijn moeder vertelde ook ooit trots dat ik al zindelijk was met anderhalf...maar je werd toen als dreumes en peuter werkelijk elk half uur op de pot gezet.Dan kwam er altijd wel iets in terecht,en was je dus 'zindelijk'....dat is gewoon een andere definitie van zindelijk zijn.
Groetjes,Bastet

Hanne.

Hanne.

20-02-2009 om 21:38

Herinneringen vertekenen

Hier beweerde oma ook altijd dat haar kinderen allemaal voor hun 2e zindelijk waren.

Toen wij vroegen hoe ze dat gedaan had werd het verhaal een beetje genuanceerd. Ze was in de zomer, dus rond of na de 2e verjaardag begonnen met de kinderen zonder luier te laten lopen en een aantal weken (of maanden) waren ze zindelijk.

Dacht ze...

eva67

eva67

20-02-2009 om 22:05

Hier ook een latert

Ik geloof inderdaad meteen dat je kindje zindelijk lijkt als je de hele dag met 't wurmpje naar de wc blijft rennen. Hier hebben we er geen hobby van gemaakt. Bovendien gaat ons zindelijkheidsobject vier dagen naar de creche en ook daar zijn ze geen fan van dat soort projecten, laat staan dat het kind zelf het leuk vindt om natte broeken te halen terwijl de hele goegemeente meekijkt. Om dat soort afgangen te voorkomen hebben we haar eigen initiatief beloond toen het eindelijk zo ver was (met aandacht, niet met stickers of andere betalingssystemen) veel mee gaan kijken, fijne omstandigheden maken (zitverkleiner, krukje, boekje, 'the lot') er over hebben hoe lekker het is met alleen een onderbroekje, en was madammetje eigenlijk op slag van luier naar droog. Na twee dagen droogstaan was het weer crechetijd en die zijn we zonder ongelukken doorgekomen. Meissie is apetrots en wij enorm opgelucht dat we het geluier kwijt zijn. Maar ze is wel bijna 3,5. We stonden dus wel al een half jaar paraat met al die attributen en positieve feedback tot we het eindelijk in gebruik mochten nemen
Nog één luier te gaan, maar die is pas 1,5, helaas!

*Lotus*

*Lotus*

21-02-2009 om 10:11

Volgens mij combi van

Onze oudste (jongetje) die was met 2.2 jaar volledig zindelijk. Overdag en s'nachts dus. Hij gaf steeds zelf aan dat hij op de wc wilde, dus hebben we zoals Massi beschreef gewoon zijn broek uit gedaan. Soms ging het wel eens mis, maar met 2.2 jaar was hij echt helemaal zindelijk. Dus die tactiek werkte bij hem wel. Onze dochter (22 mnd) daarentegen heeft er nog geen oren naar. Het interesseert haar niet en wil ook niet, als ik het potje eens voorstel. Het komt vast wel. Toch gaan we straks ook weer die tactiek proberen. Als het niet gaat dan niet.Ik zie haar nog met 3 jaar in een luier lopen. Ik denk dus dat het een combi is en dat elk kind een eigen tempo en interesse heeft.
En ook ik vind het geen wedstrijd en niet iets waar je mee hoeft te pochen.. Natuurlijk ben je trots op je kind en ben je blij als het lukt, maar om nou een wedstrijd er van te maken...
Straks als ze 18 zijn slapen ze allemaal in hun eigen bed, lopen ze, lezen ze en plassen ze op de wc.

Bastet

Bastet

21-02-2009 om 11:34

Hanne

Nee hoor,er zijn foto's van mij als bijna anderhalfjarige op een prachtige Goofy-pot!
Bastet

Rafelkap

Rafelkap

21-02-2009 om 12:10

Cameron

Nou Cameron, mijn man werd inderdaad vastgebonden aan zijn potje. Zielig he.
Onze oudste ook zindelijk gekregen door grote stapel onderbroeken klaar te leggen, potje in de huiskamer en cherry tomaatje als beloning als er wat op kwam. In het begin wel twintig kleine ongelukjes, hopeloos leek het totdat zoontje het door kreeg. Duurde wel een paar maanden (met tussenpozen enkele dagen proberen of er vooruitgang in zat)
Het kost gewoon veel tijd, geduld en wasjes draaien.
Nu de jongste nog (in de zomer)

Bastet

Bastet

21-02-2009 om 18:07

Cameron

Nee,vastgebonden nog net niet..)
Bastet

Vic

Vic

21-02-2009 om 21:18

Liever lui dan moe

Bij beide kinderen heb ik wel eens pogingen gewaagd om ze zindelijk te krijgen. Na twee dagen met ongelukjes was de lol er dan wel vanaf en kregen ze gewoon weer een luier om. De poging die ik deed toen ze (toevallig allebei) 3 jaar en 3 mnd waren bleek wel succesvol. Toen bleven ze droog, gelijk dag en nacht. Ik had er niet aan moeten denken om weken of maanden met een potje achter ze aan te rennen en ze vier keer per dag te verschonen.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-02-2009 om 21:24

Vic

"Ik had er niet aan moeten denken om weken of maanden met een potje achter ze aan te rennen en ze vier keer per dag te verschonen." Als het bij ons zo gaat in de meivakantie (of erna), houd ik er ook weer mee op. Ik heb daar evenmin het geduld voor. Ik verkeer echter nog in de veronderstelling dat oma's methode kort maar krachtig is en gaat werken. Werkt-ie niet, dan zien we wel weer verder. Ze wordt vast ooit wel zindelijk, en ik beschouw het helemaal niet als een wedstrijdje met andere peutermoeders. Ik ben die luiers zelf gewoon spuugzat aan het worden, en goedkoop zijn ze ook al niet.
Groetjes
Massi

Hanne.

Hanne.

21-02-2009 om 22:07

Bastet

op het potje zitten en zindelijk zijn zijn toch echt verschillende dingen.

Ik heb ook hele mooie foto's van mijn jongste die met (ongeveer) 20 maanden op de WC zit.

Het duurde nog 10 maanden voordat hij zindelijk was...

(om misverstanden te voorkomen: ik ben dus niet 10 maanden met zindelijkheidstrainen bezig geweest. Met 20 maanden wilde hij af en toe op de WC zitten wat uiteraard mocht. Met 2.5 jaar hebben we de luier uitgetrokken, en was hij in 3 dagen zindelijk)

Bastet

Bastet

22-02-2009 om 10:13

Hanne

Tuurlijk,dat is mijn punt natuurlijk ook.Destijds werden kinderen elk half uur op die pot geparkeerd,en als je daardoor een dag droog bleef,was je dus zindelijk.Je kunt natuurlijk suggereren dat het het te lang geleden is om nog goed te weten,dat snap ik ook wel,maar het was destijds de normale gang van zaken,iedereen deed dat,dus mijn moeder ook.
Groetjes,Bastet

liora

liora

22-02-2009 om 10:33

Nog meer verschillen

Er zijn nog meer verschillen! Ik reageer nu even algemeen op mensen die denken dat 2,5 laat is.
Mijn zoon was voor zijn derde verjaardag 's nachts droog en sindsdien (is nu 5,5) nog steeds.
Overdag had hij iets voor zijn derde verjaardag lichamelijk gezien best zindelijk kunnen worden, maar laat nou net met overdag zindelijk worden, de mentale component een grote rol spelen! Plassen was geen probleem en deed hij heel goed op het potje. Maar poepen durfde hij niet op het potje, ook niet op de wc, en ook lukte het niet hem te leren zonder luier te lopen en een luier te vragen voor het poepen.

Daardoor is hij pas met 3 jaar en 9 maanden echt zindelijk geworden want toen durfde hij eindelijk te poepen op de wc.

Liora

Yta Chalne

Yta Chalne

22-02-2009 om 12:42

Beproefde methode

Ik zal mijn beproefde methode nog eens uit de kast halen: zo vanaf 2,5 jaar (je weet zelf wel of je kind eraan toe is) kun je best trainen met zindelijk worden zonder de onsterfelijke ziel van je kind te schaden. Omdat ik persoonlijk niet zo gek ben van nat ondergoed en dweilen zijn ze hier allemaal zindelijk geworden dankzij de katoenen luiers. Die gebruik je een of twee weken (even lenen van iemand die katoenen luiers gebruikt, de voorgevormde zijn het handigst), kind voelt elke plas en kan dan (als het inderdaad het juiste moment is) zelf aangeven dat het een vervelende zware koude natte luiers heeft, maar je zit niet steeds met vieze kleren. I-de-aal.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-02-2009 om 12:44

Overigens

Potjes heb ik nooit gebruikt, ik ben het soort moeder dat poep (ja, zelfs van mijn eigen bloedjes van kinderen) ontzettend vies vind, dus een po schoonmaken gaat me echt tig stappen te ver. Ze hebben dus uitsluitend met verkleinbrilletje op de wc gezeten. Potjes vind ik echt helemaal jakkes, die komen er hier niet in

Liora

Hier speelt nu hetzelfde met mijn zoon van net 4: hij is al een tijdje zindelijk voor plassen (ook 's nachts, dat liep toevallig gelijk op), maar voor ontlasting nog absoluut niet. Hij vindt het geloof ik ook eng, wil echt nergens anders poepen dan in zijn luierbroekje (dat hij de hele dag draagt, anders gaat 't steeds mis). Was jouw zoontje er opeens aan toe, en hoe merkte je dat? Ik bedoel: ben je het toch steeds blijven proberen, en hoe voorkom je dat het een heel beladen gedoe wordt?
Hij gaat morgen voor het eerst naar school, dus ik laat het (ook op advies van de orthopedagoog) nu even rusten. Alles is al spannend genoeg voor hem. Maar over een tijdje zullen we er toch weer wat mee moeten en ik vraag me echt af hoe. Het voelt als een enorme impasse, er zit totaal geen schot in.
(hij heeft spraak-taalmoeilijkheden dus ik kan heel moeilijk aan hem vragen wat nu precies het probleem is. Maar hij gedraagt zich bang en geagiteerd als ik hem op de wc wil zetten).

Yta Chalne

Yta Chalne

22-02-2009 om 14:11

*grijns* pelle, over beproefde methodes...

"Overigens geloof ik niet dat 2 wk katoenen luiers zouden helpen."

Tja, het werkt toch. Ook als jij er niet in gelooft, het is geen homeopathie ofzo. Het werkt hetzelfde als zonder luier laten lopen, namelijk plassen zorgt voor een sterk verminderd comfort dus ga je liever naar de wc. Voordeel is alleen dat het ook in de winter werkt, en buiten de deur, en voor luie moeders als ik

liora

liora

22-02-2009 om 18:03

Anneque

Hoi Anneque,

Ik weet het niet meer heel precies, maar heb het inderdaad een hele tijd laten rusten omdat het wel beladen werd. Ik kan namelijk niet rustig blijven als er poep in een broek zit. Bah! En mijn zoon had nooit zulke harde poep dus het was zo vervelend.

Na het weer een tijdje laten rusten heb ik hem geloof ik een heel mooi cadeau beloofd, en dat werkte. Maar eerder had ik ook al cadeaus beloofd en werkte dat helemaal niet.

Het moment komt, daar moet je vertrouwen in hebben!

Succes,

Liora

Mamvantwee

Mamvantwee

23-02-2009 om 10:43

By the way... (beetje ot)

Opmerkelijk dat gedurende de discussie in dit draadje mijn zoontje zindelijk aan het worden is! Gisteren heeft hij zonder luier gelopen en is wel 20 keer naar de wc geweest, maar hij heeft geen natte broek gehad. Dit herinner ik van mijn dochter: de eerste dagen ging ze om de haverklap, daarna volgen dagen met ongelukjes en daarna gaat het goed.

Oké

Dank Liora, ik probeer idd maar vertrouwen te hebben. Ik vind het ook gewoon zo vervelend voor school. Maar goed, de juf deed er vanochtend helemaal niet moeilijk over.
Ik heb dat trouwens ook, dat ik poep zo verschrikkelijk vies vind. Ik probeer bij het verschonen echt niks te laten merken, doe ook niet lelijk tegen hem of zo, maar houd wel stiekem mijn adem in. Het is dan ook echt wat anders om een kleuter te verschonen dan een babietje...

liora

liora

23-02-2009 om 12:53

Anneque

Hoi Anneque,

Ik weet niet eens of het zo erg is een kind van 4 te laten merken dat poepbroeken erg vies zijn. Maar ik vind het knap dat je zo rustig kunt blijven.

Ik ken ook het wanhopige gevoel van vragen: moet je poepen? Zal ik met je meegaan naar de wc? En een kind dat dan hevig ontkent en 10 seconden later in zijn broek heeft gepoept.

Liora

LaMama

LaMama

01-03-2009 om 12:06

Ik heb hier iets geroepen en ben vervolgens helemaal niet meer langsgeweest, da's ook niet netjes van me!
Het is zeker geen wedstrijd, net zomin als lopen en praten, maar ik zou de kosten van de luiers kunnen missen als kiespijn en dan koop ik niet eens de duurste. De fantastische luiers van nu (en dat bedoel ik niet sarcastisch) zorgen er wel voor dat de kindjes hun plas niet voelen en dat maakt het moeilijker om sneller zindelijk te worden. Luier uit dus en broek aan, of het liefst lekker bloot.
Maar ik begrijp dat het vooral een keuze is: of je vindt het fijn als je kindje snel zindelijk is en dus besteedt je er veel tijd en was aan, of je vindt het niet belangrijk en dus koop je lang luiers. Kan allebei, we leven in een vrij land
Gr, LaMaMa

En de derde of

je kind wil met 2 jaar geen luiers meer aan, je denkt dit is het teken, besteed er veel tijd aan en het kind plast en poept 2 jaar lang in z'n broek, en daar doe je helemaal niks tegen.
't is niet altijd zo simpel!!!!

Zindelijk

hallo
toen mijn zoontje twee en een half was probeerde ik ook om hem zindelijk te krijgen, maar zonder resultaat, helaas. steeds weer geprobeerd, op de wc zetten, en op het potje, maar hij wou gewoon niet. ineens, nu inmiddels drie en een half, zag hij met kerst zijn neefje en nichtje zelf naar de wc gaan........ en ja hoor, sindsdien wil hij ook alleen maar op de wc plassen en op t potje, en wil hij geen luier meer aan, ook snachts niet!! in 1x zindelijk overdag en snachts!

gewoon w88, als ze er niet aan toe zijn, moet je ze ook niet gaan dwingen, de een is gewoon sneller als de ander.....

's avonds laten plassen

'Mijn dochtertje van 2,5 plast als sinds baby in de gootsteen en later op 't potje en op de wc. Maar ze plast ook nog net zo hard in de luier. Poepen bijna niet meer, dat voelt ze aardig aankomen.
Ik laat haar wel altijd voor ik naar bed ga nog even plassen, of als ze al een zware luier heeft geef ik een schone. Dan valt volgens mij het lekken wel mee.
Meestal slaapt ze zo weer door en als ze heel er vast slaapt sla ik het ook wel eens over.
Je moet ze niet dwingen om op 't potje te gaan als ze niet willen, maar over het algemeen zijn ze zo 's-avonds laat zo slaperig dat ze knikkebollend een plasje doen, zeker als je er een psss-geluidje bij maakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.