Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
antoinetteke

antoinetteke

23-02-2010 om 14:41

Wanneer gaat mijn dreumes praten?

Hallo,
Misschien wil ik te snel, maar zit een beetje met het volgende; Mijn dochtertje van 20 maanden zegt nog steeds niet meer dan mama, papa, en aai. Veel meer zegt ze nog niet. als ze iets wil is het gewoon met gebaren en heel hard uh uh roepen, vooral als we haar niet snel genoeg naar haar zin begrijpen . Zijn er meer mensen met dreumesjes die niet willen praten?

We hebben ook nog een kleuter van ruim 4 1/2 die begon rond die leeftijd zelfs al met kleine zinnetjes. Ieder kind zijn eigen tempo natuurlijk. Wil alleen graag weten, of ik hier iets aan kan doen. of dat ik het gewoon de tijd moet geven

alvast bedankt
groetjes Antoinette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
antoinetteke

antoinetteke

23-02-2010 om 15:37

Berber

haha nou de oudste kakelt indd ook voor twee misschien zelfs voor tien komt ook doordat die zo snel was hierin, dat ik me misschien te snel zorgen maak.
Het lijkt me voor haar ook gewoon prettiger als ze makkelijker duidelijk kan maken wat ze wil. maar gewoon even geduld hebben dus

groetjes Antoinette

Kadonaj

Kadonaj

23-02-2010 om 16:25

18 maanden en praktisch niets

ach, als hij 18 is zal hij wel praten toch?!

Guinevere

Guinevere

23-02-2010 om 21:48

Communicatief

In je bericht lees ik dat je dochter in elk geval communicatief genoeg is, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Wellicht kun je haar praten nog wat bevorderen door erop te letten dat anderen niet teveel voor haar "invullen". Ik kan me zo voorstellen dat je oudste regelmatig als spreekbuis voor de jongste fungeert? En stimuleer haar idd zoveel mogelijk, bijvoorbeeld door te vragen wat ze bedoelt. "Wil je de beer of het konijn? Ah, je wilt het konijn, wat leuk!" enz.

Vic

Vic

24-02-2010 om 08:54

De 'officiƫle' richtlijn

Het consultatiebureau hanteert als norm/richtlijn dat een kind van 18 maanden 3 woordjes moet kunnen zeggen, naast papa en mama. Mijn dochter zei met 20 mnd mama en da. Ik maakte me wel bezorgd, ook doordat ik een zeer vlotte oudste had, maar uiteindelijk is het goed gekomen. Ze is nu 5 en tettert de hele dag door.

Esther Zee

Esther Zee

24-02-2010 om 12:17

Gemiddelde

Je hebt een gemiddelde inderdaad maar daar zou ik me niet op blindstaren. Zolang ze zich verder goed ontwikkelt zou ik me geen zorgen maken. Mijn buurmeisje was al zindelijk met 1 1/2 (!) Ze is nu bijna 3 maar echt veel of duidelijk praten doet ze nog niet. Ieder kind doet het toch op zijn of haar eigen tempo

Passieve kennis?

Antoinetteke, hier ook een dreumes van 18,5 maand die nog niet veel zegt, papa, mama, die, dah. Hij babbelt wel veel, maar we kunnen er nog niet veel chocola van maken. Maar... hij snapt van vrijwel alles wat je zegt donders goed wat je bedoelt. Met zijn passieve taalkennis zit het dus wel goed. Als ik vraag 'waar is je boek', kijkt -ie achterom naar zijn boekje op de vloer, dat soort dingen.

Merk je bij jouw dreumes dat ze wel woordjes begrijpt? Want dan komt het praten denk ik vanzelf wel, en anders komen ze op het cb vanzelf wel een keer met logopedie op de proppen.

Chris

Risama

Risama

24-02-2010 om 15:37

Hier 2 vroege en 2 late praters

Mijn oudste was vlot met praten. Daar kon je al vroeg echt gesprekken mee voeren. Nummer 2 heeft tot aan haar tweede verjaardag alleen papa, mama en die gezegt. Daarbij was ik mama, alle andere mensen heetten papa en alle niet mensen waren die. Makkelijk toch?! Inmiddels is ze 9 en wilde ik wel eens dat ze wat minder praatte Nummer 3 lijkt in veel opzichten op nummer 2 en ook zij was niet vlot met praten. Zelfs mama heeft ze lang niet gezegd, papa was genoeg... Nu is ze ruim 2,5 en sinds een maand of 2 a 3 gaat ze plots keihard met praten. Erg leuk. Jongste is ook 18 maanden en babbelt er al lustig op los. Voor buitenstaanders overigens nog wel veelal onverstaanbaar, maar ik begrijp hem. Toen ik vanmiddag echt even boos op hem was, omdat hij voor de zoveelste keer vandaag de kattenvoerbakjes omkiepte en de waterbak erachteraan, vertelde hij me in de nabeschouwing: "Jij niet leuk". Dat was zijn eerste 3 woorden zin!

Kortom: praten gaan ze bijna allemaal op een gegeveven moment. Ik zou me er nu nog geen zorgen over maken.

Risama

Carolien

Carolien

25-02-2010 om 11:07

Precies hetzelfde

Hier precies hetzelfde: zoontje van 20 maanden kent nu zo'n 10 woordjes (en wat dierengeluiden) maar weet alles duidelijk te maken met gebarentaal en een hoop ge-uhuh. Dochter praatte ook al in zinnetjes rond die leeftijd.

Ik maak me er zelf niet zo'n zorgen over, maar het valt me op dat anderen zo vaak zeggen: praat-ie nog niet? Dat begint me toch te irriteren. (misschien schatten mensen hem ouder in doordat hij vrij stevig is, zou kunnen)

Carolien

Fransien

Fransien

25-02-2010 om 13:30

Hier 1 late en 2 vroege praters

Mijn oudste begon pas laat te praten, vond het gewoon niet interessant, iedereen begreep haar immers toch wel. Opa en oma hadden vaak niet eens door dat ze niet praatte, ze wist alles zo goed duidelijk te maken. Zij is pas met 2,5 gaan praten toen we met gedichten begonnen, dat je dat met taal kon doen was voor haar een trigger om taal als iets meer dan een stom stuk gereedschap te zien. De achterstand is best lang gebleven, ze is gewoon niet zo talig, maar is nu met 5 ingelopen. De tweede en derde begonnen al heel snel te praten, en ook heel goed, beide worden regelmatig ouder geschat op basis van hun taalgebruik, en nummer twee vindt engels, duits, frans en bulgaars (vriendinnetje) helemaal het einde, dat je voor hetzelfde andere woorden hebt. De oudste en de jongste vinden dat alleen maar lastig, moet je eerst afspreken in welke taal je nu spreekt.
Als je je zorgen maakt over de taalontwikkeling, je kunt liedjes gaan zingen, nijntje is erg leuk, vooral als je de woorden laat aanvullen, of de echte volwassen gedichten, dat was bij mijn oudste doorslaggevend. Je merkt wel of je kind het oppikt of niet, en extra aandacht vinden ze nooit erg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.