Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wanneer naar logopediste

Mijn zoon is 3,5 en praat behoorlijk. Volgens mij gewoon zoals het hoort voor een kind van 3,5.
Nu werd ik er op het kdv op aangesproken dat hij erg slordig praat en dat het ze opviel dat hij bepaalde medeklinkers nog niet uit kan spreken (de w en de r).

Hoe praten jullie kindjes? Zou ik hiermee nu al naar een huisarts moeten voor een doorverwijzing?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

zou ik niet doen.......
De r hoeven ze bijvoorbeeld pas te kunnen als ze een jaar of 5 zijn. Rustig aan hoor. En als hij straks op de basisschool zit, kun je het eens overleggen met de juf daar.
Ik als leerkracht ging kinderen pas verwijzen met een jaar of 5, als het alleen om letters ging, ivm het leren lezen in groep 3. Dan is het wel handig als je alle letters goed uit kunt spreken.

Herkenbaar

Mijn zoon van 3,5 kan de w en de l niet uitspreken. Alles is bij hem Reuk en Rekker en van W maakt hij ook iets moois. Heb ook al gedacht of ik hier al iets mee moet maar klaarblijkelijk kunnen we nog wel even wachten.

Irma

Irma

08-10-2008 om 11:16

Nu nog niet ....

Ik zou nu nog niet naar een logopediste gaan maar het wel in de gaten houden. Mijn zoon had dat namelijk ook (met name de 'r'). Hij is nu 6 en zit in groep 3 en heeft nu logopedie omdat hij die 'r' dus nog steeds niet goed uitspreekt. Logopediste op school vond het probleem in begin groep 2 nog steeds geen probleem maar ik wel. Ik heb hem dus al ingeschreven bij een andere logopediste (wachttijd 7 maanden). Toen hij eind groep 2 weer getest was, was het ineens wel nodig maar had zei voorlopig geen tijd. Gelukkig kon hij toen terecht bij de andere logopediste en zij (en wij ook dus) is nu druk bezig om hem te leren hoe hij de 'r' en nog wat andere klanken wel goed kan uitspreken.

Dus hou het gewoon in de gaten. Mijn zoon heeft ook fysiotherapie gehad omdat hij slappe spieren had. Voor het uitspreken van de 'r' heb je ook veel spieren nog dus het zou bij hem nooit vanzelf goed komen.

Irma

Tango

Tango

08-10-2008 om 20:46

Peuterbureau

Misschien kun je het eens vragen bij het peuterbureau. Niet dat die altijd een eenduidend antwoord hebben, maar mogelijk hebben ze een logopedist in dienst die er eens naar kan kijken.
Zo ging het bij mijn zoon tenminste. Met 3,7 jaar vond de arts bij het bureau dat hij ook wel veel medeklinkers niet goed kon uitspreken (en dan wel meer dan alleen de r en de w). De logopediste daar heeft hem toe een keer gezien en vond het wel van belang dat er iets mee werd gedaan.
Net voor zijn vierde jaar zijn we met logopedie gestart. W.s. zijn we nog wel even bezig, want hij verwisselt heel veel letters (p=t, g=s, k=t etc.)
Gisteravond hadden we ons eerste 10-minutengesprek op school voor hem en daar merkten de leerkrachten het ook meteen op. Zij vonden het heel goed dat we al met logopedie gestart waren. Hadden ze nog niet vaak meegemaakt, zo vroeg al.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.