Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ief

ief

29-12-2022 om 12:35

Wat doen jullie met jullie (jonge) peuters?

Mijn jongste is nog geen twee. En ik vroeg me af wat ik eigenlijk allemaal met haar kan doen. Wat doen jullie? Wij doen wel speeltuin en boekjes lezen. Maar het echte knutselen lukt nog niet echt. Met tekenen zit ze nog steeds te krassen. Verven zie ik eigenlijk een beetje tegenop nog. Met kleien wil ze dat ik eindeloos balletjes rol  Koekjes bakken vindt ze nog niet zo leuk (de mixer houdt ze niet van). Theater vindt ze wel leuk, maar de peuter-/kleutervoorstellingen zijn niet dagelijks. 
Dus: wat doen jullie? Zonder rekening te houden met de andere kinderen, ik zoek dus echt activiteiten (binnens- en buitenshuis) voor haar. 


Wij hadden een abonnement op de dierentuin daar gingen we geregeld heen. Ik ging elke vrijdag met hem peuterzwemmen lekker in een groepje. Daarnaast gewoon samen boodschappen doen, met speelgoed spelen, kleien deden we ook veel. Stukje wandelen (hij soms op de loopfiets), kinderboerderij, diverse speeltuinen, bij andere peuters spelen naar het park kijken naar de bloemetjes en de dieren (insecten vogels enzo).

Verven met vingerverf kan best. Er zijn van die grote kleurboeken en daar liet ik dochter in verven. Grote krant ofzo eronder en maar laten kliederen. Daarna onder de douche/in bad en de tijd is weer gevuld (voor een klein uurtje). 

En van dat playdoh spul is makkelijk te kleien. 

Gewoon, leven. Mee boodschappen doen, met de hond wandelen, op bezoek bij opa en oma, 'helpen' met het huishouden, tv kijken. We hebben hier altijd veel muziek geluisterd en gemaakt (de kinderen met potten en pannen en pingelen op de piano) en gedanst. Daarnaast naar de kinderboerderij, zwemmen, speeltuin. Dierentuin hielden ze hier ook erg van.
Met mooi weer lekker buiten in de tuin in een badje/zandbak. Strand is altijd goed, onder alle weersomstandigheden.

zwemmen, dansen, vingerverf, kleien, tekenen met wasco, meehelpen met huishouden (bakjes op tafel zetten of naar de keuken brengen) speeltuintje, geitjesboerderij, boekjes lezen, puzzels maken (te leen bij de bibliotheek) stampen in de plassen, met bladeren gooien, helpen in de tuin bij opa, hindernisbaan door het hele huis, wandelen door het park, eendjes kijken, 

Alle gewone dingen, wat Decembermamma al zegt.
Mijn kleinzoon doet er in mee e voel zich erg belangrijk als ik hem de stofzuiger laat bedienen, daargelaten dat hij alles wat me lief is opzuigt.
We spelen winkeltje,  doktertje en plakken pleisters op zieke knuffeldieren, spelen verstoppertje, roeren in potjes met helemaal niets, bouwen een toren van kussens waar je op kunt duiken, lopen onder een dekentje en zijn lieve spookjes,  springen op het grote bed als ik de was opvouw, een eigen karretje in de winkel, helpen met koken, leren op de kinderboerderij dat vies worden niet erg is, gaan naar het kabouterbos om kabouterpaaltjes te zoeken, rennen door het ( 25x25 meter struikgewas) berenbos om aan beren te ontsnappen,  spelen met een sprayfles met water dat mijn tafel en ramen nodig schoongemaakt moeten, ik rol eindeloos slangetjes van klei, we puzzelen aardig ik de stukken fout neerleg en trots roep: zo...past best..klaar en hij het zuchtend opnieuw doet, we wandelen met de hond, zingen in de auto, kijken een ontspannen filmpje op de tablet, lopen door de wijk zonder doel omdat hij struinen heerlijk vindt en zijn fantasie gebruikt, we stampen in plassen we zetten muziek op en dansen.
De gewone dingen dus.

Verder: speelcafe waar moeders koffie drinken en peuters elkaar de schedel inslaan
Kinderboerderij.
Lokale strandje.
Vooral dingen waarbij hij zichzelf mag zijn en zich niet hoeft te beheersen.
De supermarkt.
Speeltuintjes
Zwembad

Hier kleinkinderen in die leeftijd 2 dagen per week (2 en 3 jaar). 

We hebben dan altijd een tent in de kamer staan waar ze veel mee spelen, een speelgoedset om te picknicken met koffiezetapparaatje en taart met kaarsjes. Er wordt dan koffie gezet voor ons en taartjes uitgedeeld, ledikantje met knuffels en poppen, die worden ingestopt en 'voorgelezen', kleinzoon heeft een gereedschapskistje met van alles om te bouwen, blokken voor allebei, nopper om te bouwen, waterkleurboekje (alleen verven met water en er komt een plaatje tevoorschijn).
Kleien ook minstens een half uur leuk (we zitten er naast) en de oudste doet het nog veel langer.
We gaan ermee naar buiten, we lezen voor en af en toe t.v. kijken. 
Oma helpen met schortje voor aan het aanrecht (klodderen met een teiltje en een spons). "Koken en bakken"met allerlei potjes en pannetjes.
Kortom: ze hebben genoeg te doen.

mijn tip, doe niet teveel met ze.  Dan verwachten ze dat jij hun entertainment bent. Dus ik ging elke dag een rondje wandelen en naar een speeltuintje maar verder kuierden ze achter me aan of gingen zelf met speelgoed wat er lag bezig.  En regelmatig deed ik bijv de blokken weg en legde wat anders.   Opstarten met spelen prima maar daarna gaat mama wassen bijv

Toevoeging nog: in de zomer in de tuin met de zandbak en water. Met grote gieter van opa alle bloemetjes water geven, glijbaantje in de tuin.

Oude kranten/tijdschriften scheuren. Daarna de snippers plakken met een lijmstift op een groot vel. Liedjes zingen. Dansen. Tv-kijken (Bing, Casper en Emma). Speeltuin. Op driewieler rijden.
"Meehelpen" in het huishouden.

Op die leeftijd vooral lekker samen huishouden doen. Geef ze ook een dweil, laat ze proberen een kleding stuk te vouwen. Het duurt dan allemaal wat langer maar dochter vond dat echt heel leuk om te doen.

Verven deed ik op die leeftijd ook. Leg er een vuilniszak of grote placemat onder en rol de mouwen op en doe ze een schort voor.

Voor buiten lekker naar een kinderboerderij, speeltuin of neem een bal mee en ga naar een grasveld.

Wij gingen en gaan veel naar buiten. Door de buurt wandelen, kind met de loopfiets, naar de speeltuin of de winkel. Op de fiets, en dan onderweg stoppen als er wat te zien is (boten in het kanaal, dieren in de wei, bij een bouwplaats is ook altijd wat te zien). Spelen in de tuin.
In huis in de speelhoek of ‘helpen’ met de was, schoonmaken, stofzuigen etc.
Op visite bij opa en oma of iemand die ook kinderen heeft. 

UntimelySardine71

UntimelySardine71

29-12-2022 om 14:40

Vooral ruim de tijd nemen voor alles! Zodat ze lekker mee kan doen op haar niveau. En dan heb je ook niet zoveel activiteiten nodig op een dag. Net als velen hier laat ik haar veel “meehelpen” en aanrommelen terwijl ik een klusje doe.

Als ik de hele dag alleen met haar ben ga ik in elk geval een keer de deur uit: naar de bieb, boodschappen doen, speeltuin, kinderboerderij, zwembad, bij iemand op visite, stuk fietsen en lekker rondkijken, samen tuinieren, lunchen bij de Hema/Ikea etc.

En activiteiten die ik graag speciaal met/voor haar doe: samen bouwen met duplo/blokken, heel groot papier op de grond leggen en daar lekker op krassen, sensory bins maken, uitgebreid in bad, “parcours” bouwen van kussens, dozen etc, spelen met een bal, dansen op muziek.

Bij de meeste dingen die je zelf nog niet vindt “lukken” denk ik: prima toch? Dat is nu eenmaal haar niveau! Koekjes bakken kan ook zonder mixer (bloem/boter/suiker kneden). Hoe erg is het om met klei eindeloos rolletjes te maken als ze dat leuk vindt, geef haar lekker een bakje erbij om ze in en uit te doen en klaar is kees. Dat tekenen krassen is is ook normaal. Ik stuur de krastekeningen zelfs wel eens op naar opa en oma en die vinden dat nog leuk ook haha! Misschien kan ze ook al stickers plakken? En verven is een gedoe idd. Ik doe dat het liefste in alleen een luier en daarna lekker douchen of in bad.

Hier verven we ook met of alleen een luier en een hoop natte doekjes ernaast. Dat vindt ie erg leuk. Aan tafel of op de schildersezel en dan een afneembaar (tafel)zeil op de grond.
In een paar maanden zul je zien dat het nu nog wat dreumesgedoe is en dan ineens heel hard gaat met peuter zijn. Op die leeftijd maken een paar maanden een wereld van verschil. Dan kun je al snel veel meer.

Met de duplo spelen, boodschappen doen, typen op de laptop.

Knutselen deden we nooit.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

29-12-2022 om 15:09

Max88 schreef op 29-12-2022 om 14:52:

Hier verven we ook met of alleen een luier en een hoop natte doekjes ernaast. 

Verven met een luier? Eeegh... en krijg je dat er wel weer af... 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.