Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Dirkje05

Dirkje05

06-07-2009 om 23:09

Wat doen jullie zoal?Kinderen bijna 3 en 0,5 jaar

Hallo meiden,

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum en heb meteen een vraag aan jullie: ik heb een zoontje van bijna 3 en een dochtertje van een half jaar. Ik vroeg me af wat jullie zoal doen op jullie vrije dagen met jullie peutertjes? Ik werk 2 dagen. Hij zit 1 dag bij een oppas met meerdere kindjes, 1 dag bij mijn schoonmoeder en een ochtend op de peuterspeelzaal. Op de een of andere manier voel ik me 'verplicht' om veel met ze te ondernemen en vaak bij vriendinnen langs te gaan met kinderen omdat het nu eenmaal goed is voor hem om contact te hebben met andere kindjes. Niet dat ik daar altijd zoveel zin in heb, maar ik heb een beetje het gevoel dat dat nu eenmaal hoort. Ook mijn zoontje staat niet altijd te juichen om weer weg te gaan dus heb ik besloten om daar meer gehoor aan te geven en meer 1 op 1 te doen met ze. Toch ben ik erg benieuwd hoe jullie je dagen doorkomen.
Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Groetjes,
Dirkje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat wij doen

Ik ben alle dagen thuis en de zorg komt 6 volle dagen op mij neer. Mijn man heeft een eigen bedrijf waar op dit moment veel tijd in zit.
Wij hebben gewoon eigenlijk een ritme en dat is prettig voor mij maar ook voor de kinderen (ik heb een zoontje van bijna 3 en een zoontje van bijna 6 maand) 'S ochtends doe ik het huishouden en zorg dat de (af)wasmachine draait en tegen half 10 gaan we meestal eventjes boodschapjes doen, wandelen naar een dichtbijzijnde speeltuin of eventjes een bakkie koffie halen bij oma. Dan liggen beide kids van 12 tot 15 te slapen en dan ga ik verder met de (af)wasmachine uitpakken en opruimen en wat er verder nog gedaan moet worden en tegen 15.30 lopen we ook nog eventjes ergens heen. Eigenlijk lopen wij heel veel (soms zo 2 a 3 kilometer)en zo af en toe spreek ik af met andere moeders of gaan we naar het strandje, dierenweide of iets anders doen. Maar als ik merk dat het te veel wordt, dan blijf ik niet lang, het is altijd voor een 1 of 2 uurtjes (dus van half 10 tot 12 uur, wanneer ze het meest fit zijn)en probeer me zoveel mogelijk aan te passen op het tempo en gevoel van de kinderen. Als ze bijvoorbeeld slecht hebben geslapen of niet lekker hebben geslapen, dan zeg ik gewoon af of dan gaat de activiteit gewoon niet door.
Gewoon de simpele dingen zijn het lekkerst om te doen, vind ik. Lekker een stukje wandelen, struinen naar stokjes,stenen en andere dingen. Eventjes spelen bij een speeltuin en wat zandspulletjes mee, dat soort dingen.Heerlijk!

Guinevere

Guinevere

07-07-2009 om 09:29

Soms weinig

Hallo Dirkje, welkom op het forum!
Hier een zoon van 7 en eentje van 2,25 jaar. We doen niet altijd heel veel op de dagen dat ik (of papa) thuis ben met de kleine. Hij wordt in elk geval al een paar keer mee op en neer naar school genomen. Als we dan 's morgens weer terug zijn kijken we teletubbies en hij speelt zelf wat. Daarna een boodschapje doen oid en dan is het alweer tijd voor het middagslaapje. 's Middags na het slapen en na schooltijd komt er vaak iemand spelen (een grote van 7) en dat vindt peuter ook leuk. Af en toe kleien we samen of lezen we een boekje, verder rommelt meneertje zelf lekker aan.
Ik vind het ook niet nodig heel veel met hem te doen, hij doet al genoeg op het KDV en maakt al genoeg mee op de dagen dat we op bezoek gaan of bezoek krijgen.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-07-2009 om 09:36

Rustig aan

Hier een dochter van 5 en zoon van 3. Op onze vrije dagen houden we het rustig. Nadat we zus naar school hebben weggebracht, doen we een paar boodschapjes. Dan thuis wat huishouden, koffie drinken. Soms fiets ik nog even het centrum in als ik kleding nodig heb, en dan landen we wel eens in een restaurantje voor thee en fristi. Maar veel vaker blijven we gewoon thuis en halen zus weer op, eten broodjes aan tafel. Ze spelen samen heel leuk, of ze kijken een dvd.

Ik merk dat als ik teveel onderneem, ze al snel onrustig worden. Je hoeft als ouders niet je kinderen te vermaken, vind ik. Ze kunnen dat best zelf.

groet, Mamvantwee

Best veel

Ik ben 2 dagen thuis met zoon (2.5) en de ene dag hebben we peuterzwemmen en de andere dag peutergymmen. Op de zwemdag gaan we vaak ook boodschappen/bieb doen en zien we vaak een vriendin met kind voor een paar uur. Op de gymdag eten we na het gymmen vaak iets met een vriendin van gym. Verder thuis keuvelen en soms naar het park. Ons weekend is daarentegen weer vrij rustig en maken we weinig afspraken.

Als we thuis zijn doen we veel spelletjes en boekjes lezen, of speelt zoon alleen terwijl ik wat aan het huishouden doe.

Dirkje05

Dirkje05

07-07-2009 om 13:19

Fijn om te lezen!

Wat fijn om te lezen dat jullie ook gewoon luisteren naar jullie kinderen! Ik heb mezelf voorgenomen om inderdaad ook afspraken af te zeggen als ik merk dat ze niet lekker in hun vel zitten of erg moe zijn. Ik negeerde dat voorheen eerlijk gezegd. Voel me daar nu een beetje schuldig over. En dan raar staan te kijken als mijn zoontje weer eens lomp doet naar een ander kind (doet hij voornamelijk als hij moe is). Tja, voor wie doe ik het dan allemaal? Ik vind dit trouwens echt een fijn en eerlijk forum!

Indd niks moet

inderdaad niks moet en kijk vooral naar je kinderen. Soms merk ik gewoon dat (zoals maandag was dit het geval)het goed is om eventjes niets te doen en lekker thuis te blijven. Ik ben nu expres weer 2 dagen thuis gebleven omdat beide kinderen verschrikkelijk moe waren van de zondag (zijn we echt de hele dag op pad geweest) morgen ga ik voor 1 a 1,5 uurtje naar een vriendin toe met kinderen, maar als ik merk dat het niet goed is bel ik af. En moeders/vaders/vriendinnen met kinderen weten toch dat het zo kan gaan? Die hebben er echt wel begrip voor. Meestal kijk ik 's ochtends hoe het gaat met de kinderen (zijn ze fit genoeg, zitten ze lekker in hun vel? enz) en dan pas beslis ik pas of ik wel of niet ga. Ik spreek eigenlijk ook zo min mogelijk af van te voren en doe het meeste spontaan. Ik vind dit persoonlijk heerlijk. Als ik merk dat ze vrolijk,opgewekt en fit zijn, dan denk ik "hup"spullen pakken en we gaan. Zie ik dat ze inzakken, dan ga ik weer. Zo geniet ik (jij) en de kinderen ook. Lekker rustig an doen, is heerlijk!

Yta Chalne

Yta Chalne

07-07-2009 om 17:04

Verschillend

Mijn jongste (3) is er zo eentje die tegen de muren oploopt als we 'niks' doen. Op zijn twee doordeweekse niet-kdv dagen gaan wij dan ook elke week een keer naar de bieb, een keer naar de grote speeltuin, elke dag boodschappen doen, even ergens koffie drinken, fietsen op het speelpleintje en naar de grote zandbak om de hoek. We móeten echt naar buiten, niet voor mij (ik vind binnen met boek echt perfect) Verder tekent hij zelf, hij schrijft graag, leest boekjes, speelt met lego en playmobil, met de racebaan, met de muziekinstrumenten, etcetera etcetera. Echt geen rustmomenten wat hem betreft

Talia

Talia

07-07-2009 om 19:48

Zie het als leren

Hoi Dirkje,

Hier een dochter van 10 en een half en een peuterdochter van net 3. Ik vind het ook mijn taak om mijn kinderen te leren dat ze zichzelf kunnen vermaken en dat ze leren aan te voelen wanneer ze moe zijn en wanneer ze behoefte hebben aan rust of "eigen tijd". En dat kan, zoals Yta zei, per kind verschillen (dat is hier ook zo), maar het is wel belangrijk dat het mag en kan. Jij maakt nu ruimte en tijd om gewoon lekker in en om het huis te scharrelen, dat lijkt me alleen maar fijn voor die kleinen. Je merkt vanzelf als er behoefte aan meer is. Geniet ervan!

Groet, Talia

Massi Nissa

Massi Nissa

07-07-2009 om 20:47

Jee yta

Jouw zoontje klinkt als de geheime tweelingbroer van mijn dochter. Die wil elke dag naar buiten, weer of geen weer. Ze is ruim 2,5 en nu pas begint ze zichzelf wel eens te vermaken. Vijf minuten, okee, maar het begin is er. Ik heb mijn hoop gevestigd op groep 2/3. Dan leren ze lezen. Met een beetje mazzel lijkt ze op mij en krijgen we het volgende probleem pas als ze de hele kinderafdeling van de bieb uit heeft, hihi.
Dirkje, je bent geen entertainmentcentrum, je moet helemaal niets (zoals zoveel anderen al zeiden). En als je wel iets wilt doen, is een wandelingetje al geweldig. Lekker langzaam alles samen bekijken, beluisteren en bevoelen. Ik moet denken aan Tirza, die met haar peuter in de tuin grassprietjes op een steen legde. Dat is een Activiteit voor een peuter, echt. Ik heb niks tegen peutergym, peuterzwemmen, muziek op schoot en speelafspraakjes, maar volgens mij is een peuter ook blij met iets minder ingewikkelds.
Groetjes
Massi

zon

zon

07-07-2009 om 21:11

Wat wij zoal doen

Ik heb 3 kinderen (bijna 4, 2 en 10 maand). Zelf vind ik het wel prettig om veel met de kinderen te doen. Hele dagen thuis gaat me niet zo goed af. Wel probeer ik alles rustig aan te doen. Op ons dooie gemak naar de speeltuin, de kinderboerderij, eendjes voeren, de bibliotheek of gewoon naar de bakker of de winkel en het tempo van de kinderen aanhouden. Dus staan we elke paar meter stil, kijken we naar elk slakje, lieveheersbeestje en mooi bloemetje, zitten we op elk bankje etc. Ik merk dat ze op die manier genieten van alles wat je doet en je dag is zo voorbij.
Ook thuis doen we weinig. Rustig in pyama wakker worden en ontbijten, vervolgens boven allemaal douchen en aankleden, gezellig aan tafel fruit eten of koffiedrinken, boekjes lezen, een spelletje, samen was vouwen of schoonmaken, de kinderen spelen af en toe een uurtje zelf terwijl ik bezig ben of de krant lees, we gaan naar buiten en zo sukkelen we door de dag. Heerlijk!
Ik ga ook wel op bezoek bij andere kinderen maar niet omdat het moet en zeker niet teveel. Op mijn vrije dagen wil ik vooral niet haasten, me aanpassen aan de kinderen en genieten van het weinig hoeven.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-07-2009 om 21:13

Massi, groep 2..

Ik gok erop dat hij niet tot groep 2/3 hoeft te wachten. Hij heeft (helemaal zelf gedaan) het hele alfabet inmiddels wel onder de knie. Heel grappig: vandaag dronk hij zijn glas leeg, staarde er doorheen naar de bodem, keek nog eens aandachtig en riep toen: "Ikea! Hier staat Ikea!"
Dus ik verheug me erop dat hij komend jaar al de activiteitensessies kan afwisselen met op de bank met boek...

Overigens kan hij sinds hij ongeveer drie is best goed alleen spelen. Maar dat is dan ook bijvoorbeeld de trapleuning er af schroeven met de boormachine, of een oude computer demonteren. "Een echte goede klus" noemt hij dat. In zijn eentje zijn fiets wassen, onkruid verwijderen uit de tuin en zijn kledingkast inruimen, dat is ook leuk. Échte dingen doen.

Mathilde

Mathilde

07-07-2009 om 21:31

Nu minder, voorheen meer

Toen mijn oudste (nu 6) nog drie dagen naar het kdv ging en twee dagen thuis was doordeweeks, had ik 's morgens altijd een vaste 'kinderactiviteit' zoals babyzwemmen of muziek-op-schoot of iets dergelijks. 's Middags gingen we dan boodschappen doen of naar de kinderboerderij. Zij houdt ook nu nog van veel afwisseling en 'dingen met iemand doen'. Gelukkig gebruikt ze daar nu vaak vriendinnetjes voor ipv mamma, zodat ik ook nog ergens aan toe kom . Toen ze nog peuter was, had ik die uitstapjes echt nodig om niet constant met haar in de weer te zijn.
Mijn jongste kan zichzelf prima vermaken. Hij is een halve dag in de week alleen thuis en dan doen we meestal een paar boodschapjes en verder speelt hij zelf. Af en toe doe ik dan mee of ik lees een boekje voor. Ik vind thuis zijn met hem veel relaxter omdat hij minder op mij 'hangt'. Je moet hem wel veel beter in de gaten houden dan mijn oudste, want hij houdt ook van 'klussen' maar dan precies niet die dingen die pappa en mamma graag zien .
Mathilde

Dirkje

Dirkje

07-07-2009 om 22:14

Hallo dirkje

welkom op het forum.
Wat betreft jouw vraag. Ik heb me nooit zo gedwongen gevoeld om van alles buiten de deur te doen. Soms wel natuurlijk, als ik er zin in had, maar niet omdat ik dacht dat het moest. Als ik 'gewoon' deed, hadden de kinderen al genoeg dingen. Thuis zijn en daar een beetje aanrommelen vond ik ook prettig en ik had de indruk dat de kinderen ook echt konden genieten van het thuis spelen en niets hoeven.
Daarnaast: ik post hier al een aantal jaren onder de Dirkje. Het maakt me op zich niet uit dat er meerdere mensen met dezelfde naam als de mijne rondzwerven, maar misschien dat het wel wat verwarring schept. Zou je een nieuwe nick willen overwegen, of ben je te zeer aan deze naam gehecht?
Groet,
Dirkje

Dirkje05

Dirkje05

08-07-2009 om 11:24

Geen probleem

Ik verander mijn naam wel, kan me voorstellen dat het irritant is. Moet wel even iets nieuws verzinnen, haha!

Dirkje

Dirkje

08-07-2009 om 12:04

Fijn

succes met bhet bedenken van een mooie nieuwe naam. Zal wel een klus zijn want Dirkje is natuurlijk ook wel een heel prachtige naam .
Groet,
Dirkje

Massi Nissa

Massi Nissa

08-07-2009 om 14:43

Een goede klus (yta)

Tja, alweer herkenning. Dochter heeft nul komma nul belangstelling voor haar nepkeukentje, poppenwagentje en ministrijkplankje (dat laatste heeft ze van mij!). Ze is pas gelukkig als ze echt mag vegen, de vaatwasser uitruimen, de was in of uit de machine doen of ophangen, boodschappen op de band zetten bij de supermarkt. Alle 'echte' activiteiten zijn goed. Ze wil ook al maanden naar school (zucht, nog maar anderhalf jaar te gaan). Ze kan echt jaloers naar binnen kijken als we langs een basisschool lopen.
Hier ook een kind wat overal letters ziet en wil weten wat er staat. Ik houd die boot een beetje af, ze loopt al voor. Ik wil dat ze geniet van haar peutertijd waarin alles nog zo heerlijk vrij is. Haar grootste passie is zingen, dus ik leer haar nu de gekste liedjes, we liggen voortdurend in een deuk. Zo'n klein grietje wat "Voorwaarts, niet vergeten, waaruit onze krachten bestaaaaan!" brult in de supermarkt. Of: "Meisjes zijn leuk, meisjes zijn lief, meisjes zijn gezellig en spontaan en creatief". Mijn moeder stikte bijna in een slok koffie toen ze dat zong. Ik vind die peutertijd zo ontzettend leuk!
Groetjes
Massi

Massi

Pas wel een beetje op met het repertoire. Ik introduceerde per ongeluk 'busje komt zo' en zit nu met een driejarige die bij elke vreemde bus vraagt "Is dat een methadonbus?"

Groeten,

Temet

buzz

buzz

08-07-2009 om 21:28

Lijstje

knutselen (snippers plakken, tekenen, kleien, verven)
Spelletjes leuke spelletjes aan tafel die niet te lang duren.
Voorlezen (we zijn sinds een halfjaar lid van de bieb Is voor kinderen gratis, het maakt je boekenkast veel groter en en het is een leuk uitje zonder dat je bij iemand op bezoek gaat.
Op de markt groente fruit en natuurlijk een stroopwafel kopen.
Dansen en luisteren na muziek en zelf muziek maken door met stokjes op vanalles te tikken.
Wandelen en fietsen door de buurt
blokkenbouwen duplo, poppenkast, spelen, stoeien, plaatjes uit oude tijdschriften scheuren en met pritstift in een schrift een nieuw boekje maken.
En veel veel naar de speeltuin in de buurt.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-07-2009 om 13:49

Hihi, methadonbus

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat dat busje iets van speciaal vervoer voor geestelijk gestoorden was. Ja, we moeten erg op onze woorden letten nu. Alles wat je zegt, hoor je op een ander moment weer terug. Nu is dat in mans geval niet zo erg, wie verstaat er nu Tamazight? Als dochter er iets vreselijks uitflapt, heeft ze dat standaard van mij.
Hoewel? Een paar dagen geleden mocht ze van mij van de bank springen. Ze stond nog wat te dralen, dus ik zeg: "Een twee, hoppakee!". Kijkt ze me boos aan: "Nee mama! Je moet zeggen: 'Klaar voor de start, springen maar!'." Oh.
Groetjes
Massi

Massi-busje (echt volledig ot)

Dus jij kende de kreet 'busje komt zo' ook in die context? Wij gebruikten dat vroeger als kinderen als iemand van ons raar deed 'stil maar, busje komt zo' inderdaad een verwijzing naar de busjes die kinderen ophaalden voor het speciaal onderwijs.
Toen het lied 'Busje komt zo' - dat dus wel over een methadonbus [bestaan die nog?] gaat - een hit werd, verschenen er in de krant hele beschouwingen over de achtergrond van de uitdrukking ''busje komt zo', maar niemand had het over de uitdrukking zoals wij hem in mijn kindertijd gebruikten.

Groeten,

Temet

Wat voor spelletjes?

Ik lees wel vaker dat mensen spelletjes doen met hun peuter; bedoelen jullie dan echte 'tafel'-spelletjes? Wat dan? Ik kan me eigenlijk nog helemaal niet voorstellen dat mijn zoon iets als memory of zo al kan. Maar misschien onderschat ik hem wel weer...Zou ook de eerste keer niet zijn. Bestaan er spelletjes voor 3 jarigen? Misschien wel leuk, nu hij zijn middagslaapje echt laat schieten en ik graag iets rustigs wil doen in de middag.

buzz

buzz

09-07-2009 om 21:39

Spelletjes.

Ja hoor kan best memorie.
Ik dacht dat ook, maar achter op de doos van een pak koekjes zat een memorie spelletje gedrukt , met maarliefst 4 stel plaatjes (dus 8 kaartjes op tafel) camiel zag het doosje en vond de plaatjes mooi, ik moest de plaatjes uitknippen en hij vroeg waarom er van ieder 2 waren, nou zo is het gekomen dat we het spelletje deden.
Boven uit de kast een oud memorie spel gehaald, en langzaam iets meer kaartjes gaan gebruiken, nu doen we het met 14 kaartjes op tafel. Dus nog steeds niet met het hele spel.
Verder spelen we kleuren torentjes, een spel met een kleuren dobbelsteen en stokjes die rechtop staan, je gooit met de dobbelsteen een kleur en doet de kraal in die kleur op je stokje, als je alle kleuren 1 keer hebt heb je gewonnen ( leuke bijkomstigheid goed om kleuren te leren kennen en voor de motoriek ).
Plaatjes lotto is ook favoriet, eigenlijk is het lotto met kaartjes en plaatjes ipv balletjes en getallen.
Verder hebben we mijn eerste docter bibber, en zo een vissenspel met hengeltjes met magneetjes er aan.
Verder komen we op het moment niet omdat mijn dochtertje van net 2 ook mee wil doen, (deze spelletjes lukken haar net met een heel klein beetje hulp, behalve dan memorie dat doen we als zij slaapt want het leukste is om alle kaartjes doorelkaar te gooien als het te lang begint te duren)

buzz

buzz

09-07-2009 om 21:53

Pandia

haha, we doen de zelfde spelletjes en zitten tegelijk te schrijven, grappig.
Inderdaad wat is er weg was ik vergeten.
Dat is hier een hele show, ik moet het liedje van sesamstraat (dat filmpje met die handen oogjes) er bij zingen, tatatata ta ta ta, tatata tata enz enz WAT IS ER WEG.!!!!!!
Altijd succes hier.

En wat we ook vaak doen is ik zie ik zie wat jij niet ziet, maar ook dat heeft zijn eigen variant gekregen.
in de speeltuin is een nep brug en daar moet ik dan voor staan en zeggen, ik ben de oude bromtrol en als je over mijn brug wil moet je eerst een raatsel oplossen, ik zie ik zie...... (dora)

Limi

Limi

10-07-2009 om 09:56

Spelletjes

Mijn zoontje is 2,5 en kan prima memory en domino doen. De eerste 2-3 keer was ik bij memory wel veel tijd kwijt aan de regels uitleggen, zoals maar 2 kaartjes omdraaien en dan mag ik weer, maar dat was een paar maanden geleden. Domino zijn we pas geleden mee begonnen en dat ging meteen goed.

Na 2-3 spellen gaat hij iets heel anders met de kaartjes doen, dus heel lang duurt het niet.

Pollewop

Pollewop

10-07-2009 om 18:25

Bromtrol

Haha Buzz, ik moet bij wat voor brug dan ook de bromtrol spelen, of mijn zoontje is de bromtrol. Ja, zelfs in het park moet ik er aan geloven, haha! Grappig!

Loekie78

Loekie78

10-07-2009 om 19:16

Nog een tip spelletjes

voor als je in de buurt van duitsland woont of er op vakantie gaat: ze hebben daar veel meer spelletjes dan wij, ook heel veel leuke peuter en kleuterspelletjes. en over het algemeen een stuk goedkoper dan hier. Wij hebben zelf op een spellenbeurs een paar prachtige houten spellen gekocht. Een daarvan is met houten kralen en rupsen waar ze die kralen aan moeten rijgen. nu (ze is 2 jr, 2 mnd) heeft ze vooral lol met kralen rijgen en de kleuren en vormen benoemen. als ze wat ouder is, kan ze met de dobbelsteen gooien en kun je er meer een wedstrijdelement in brengen.

Loekie

Loekie78

Loekie78

10-07-2009 om 19:19

En verder

hier op vrijdag vaste prik boodschappen doen, ze vermaakt zichzelf heel veel met d'r keukentje, boekjes lezen, met haar knuffelvarken en de poppenwagen/ maxi-cosi/ flesje/ dekentje enz. duplo en puzzels zijn erg favoriet, het hierboven beschreven rupsenspel. enz. enz. soms spreek ik af met een vriendin, gaan we naar de kinderboerderij of spelen we lekker buiten in de zandbak/ badje. En soms poetst ze naast me met een lap als ik aan het poetsen ben. Ik werk 4 dagen, dus heb ook niet alle tijd om veel weg te gaan, heb ook nog een huishouden wat daarnaast moet gebeuren en ze moet zich soms dus ook gewoon zelf vermaken. En dat gaat over het algemeen best goed voor een 2-jarige, zolang ik het maar afwissel met momenten van samen spelen en/ of aandacht geven.

Loekie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.