Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wat moet ik hier nou mee?

Hoi allemaal,

Mijn zoon wordt in april 3 en loopt voor qua ontwikkeling. Vooral met praten is hij al heel ver. Dit heeft als nadeel dat hij dus ook al veel woorden hoort en overneemt. Nu zegt hij de laatste tijd (vooral als hij boos is) ik maak jou dood. Of ik tover jou dood. Ik heb geen idee waar hij dit vandaag heeft. Opvang wellicht? Hij heeft alleen een jonger zusje thuis. Ik zeg nu vaak dat hij dat dat niet leuk is om te zeggen, omdat het heel verdrietig is als iemand doodgaat. Maarja, hij kent het woord maar de betekenis niet.. is dit "normaal" en hoe kan ik hier mee om gaan? 

Ik denk dat je dit moet zien als zijn manier om woorden te geven aan zijn woede. Hij wenst jou in zo'n bui iets ergst toe en heeft ergens opgepikt dat de dood erg is. Dus gebruikt hij die woorden. Jouw reactie bevestigt dat hij dan inderdaad iets zegt dat jou kwetst. Doel bereikt, zonder dat hij het echt snapt. 

Zelf zou ik duidelijk maken dat je het verbiedt en er een sanctie aan verbinden als hij het weer doet. Geen idee wat je gewoonlijk doet als de kinderen regels overtreden? Even afkoelen? Ik zou hem in elk geval sorry laten zeggen. 

Het kind is twee! Die snapt echt nog niet wat hij zegt. Sorry laten zeggen raakt dan ook kant nog wal, want ook dat concept vat hij nog lang niet. Negeren lijkt mij echt de beste methode. Want dan is het niet leuk meer, hij raakt jou er niet mee, hij krijgt geen respons. Afleiden is dan stap 2. En dat is dan dus geen beloning voor slecht gedrag maar dus echt bedoeld om hem in een andere modus te krijgen.
Succes! 

Jonagold schreef op 04-01-2022 om 22:27:

Het kind is twee! Die snapt echt nog niet wat hij zegt. Sorry laten zeggen raakt dan ook kant nog wal, want ook dat concept vat hij nog lang niet. Negeren lijkt mij echt de beste methode. Want dan is het niet leuk meer, hij raakt jou er niet mee, hij krijgt geen respons. Afleiden is dan stap 2. En dat is dan dus geen beloning voor slecht gedrag maar dus echt bedoeld om hem in een andere modus te krijgen.
Succes!

Je hoeft het concept van spijt niet te snappen om sorry te leren zeggen. Voor een kind is het om te beginnen waarschijnlijk gewoon een manier om het goed te maken. Wat ook prima is. Net zoals je kinderen leert om iets netjes te vragen of dankjewel te zeggen zonder dat ze daar precies van snappen waarom. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

04-01-2022 om 22:50

Een voorlijk kind van twee is prima leerbaar. Mijn kinderen zijn niet voorlijk en zelfs die waren al leerbaar op die leeftijd. Ik zou beginnen hem eens te vragen wat dat is: dood. En afhankelijk van zijn antwoord handvatten geven om wat beter te begrijpen wat het werkelijk betekent. Ik herinner me van mijn eigen kinderen dat ze iets herhalen als gevolg van je (geschokte) reactie en dat het ophoudt als ze snappen wat ze zeggen.

Die van ons wil ons “nooit meer zien!!”. Of gaat verhuizen.
Zou je dat minder erg vinden? Want dat meent zoon natuurlijk ook niet. Net als uitspraken als “ik haat jou”, “ik blijf voor altijd boos op jou”, etc.
Ik til er niet te zwaar aan in ieder geval. (Edit: Wat niet wil zeggen dat je het niet bespreekbaar kunt maken en wat zeker niet wil zeggen dat je mag aangeven dat je het niet leuk vindt als hij dat zegt. Maar ik ben bang dat dat soort uitspraken in boze buien nog wel even blijven.)

Ik zou wel uitleggen wat 'dood' is. Dat je er dan niet meer bent en ook nooit meer terug komt. En dat je dus ook nooit meer voor hem kunt zorgen, nooit meer met hem kunt spelen en knuffelen. Dat boosheid maar 'even' is en dat dat ook mag, maar dat dood voor altijd is en dat mensen daar heel verdrietig van worden. Dat het mensen ook heel veel pijn doet als je dat tegen ze zegt.

Dat een kind niet begrijpt wat het zegt, betekent niet dat je het goed hoeft te vinden dat het bepaalde dingen zegt. Zeker niet te pas en te onpas en je wil ook niet dat hij dat tegen andere mensen gaat zeggen, bijvoorbeeld tegen een ander kindje of een leidster op de opvang. Dat geldt ook voor scheldwoorden die ze onherroepelijk ooit een keer gaan oppikken.
Als je iemand pijn hebt gedaan dan zeg je sorry. Dat lijkt me de basis van manieren en beschaving bijbrengen. Je hoeft niet alles goed te vinden van een kind omdat het nog jong is.

Bloemenzee schreef op 04-01-2022 om 23:02:

Die van ons wil ons “nooit meer zien!!”. Of gaat verhuizen.
Zou je dat minder erg vinden? Want dat meent zoon natuurlijk ook niet. Net als uitspraken als “ik haat jou”, “ik blijf voor altijd boos op jou”, etc.
Ik til er niet te zwaar aan in ieder geval. (Edit: Wat niet wil zeggen dat je het niet bespreekbaar kunt maken en wat zeker niet wil zeggen dat je mag aangeven dat je het niet leuk vindt als hij dat zegt. Maar ik ben bang dat dat soort uitspraken in boze buien nog wel even blijven.)

Haha mijn zoon zegt ook altijd ik ga verhuizen. Hij is 5. 


Aangeven dat het niet oké is en een alternatief bieden. Ik tover je weg.

Uitleggen wat dood is zou ik niet doen. Hier kwam onze peuter erachter wat dood betekende maar kon er nog niet mee omgaan. Angst, verdriet en nachtmerries tot gevolg. 

alhambra schreef op 05-01-2022 om 08:54:

Aangeven dat het niet oké is en een alternatief bieden. Ik tover je weg.

Uitleggen wat dood is zou ik niet doen. Hier kwam onze peuter erachter wat dood betekende maar kon er nog niet mee omgaan. Angst, verdriet en nachtmerries tot gevolg.

Hier ben ik het wel mee eens. Je zou het wel heel zwaar maken als je naar aanleiding van zo'n bui gaat uitleggen dat dood onomkeerbaar is en hij dan dus geen moeder meer heeft. Terwijl hij alleen maar bedoelt dat hij jou op dat moment even helemaal zat is. 

Tien minuten later wil hij weer met je trouwen. 

Goed idee inderdaad om hem andere woorden te leren om die woede te uiten. 

En neem daarnaast zijn onderliggende boodschap serieus. Hij is heel boos en wil jou of de situatie op dat moment niet meer zien. Als het mogelijk is, doorbreek de situatie dan door te bedenken hoe je beiden even iets voor jezelf kan doen. 


Mijn kind mag best boos zijn. Maar iemand dood wensen gaat te ver. Ik zou vooral niet willen dat een kind denkt dat een dergelijke verwensing normaal is en alleen daarom dat al corrigeren.
Ik heb vroeger altijd geleerd dat ik geen woorden mocht gebruiken waarvan ik de betekenis niet kende. Overigens komen sommige peuters ook in aanraking met de dood als er iemand in hun omgeving overlijdt. Je ontkomt er niet altijd aan. 
Een alternatief bieden om boosheid te uiten is zeker een goed idee.

MamaLA

MamaLA

05-01-2022 om 10:19 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf hem ook zeker corrigeren. Maar soms lijkt het dan of dat juist is wat hij wil, ook negatieve aandacht is aandacht. 

MamaLA schreef op 05-01-2022 om 10:19:

Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf hem ook zeker corrigeren. Maar soms lijkt het dan of dat juist is wat hij wil, ook negatieve aandacht is aandacht.

Misschien moet je dat corrigeren dus kort houden: 'Jij zegt iets dat ik niet wil horen. Dáár is de Duplo, ik ga de vaat opruimen'. En dan negeer je hem en ga je de vaat opruimen. 

Dat verhaal over andere termen gebruiken, is óók belangrijk, maar dat slaat hij vast beter op als hij even is afgekoeld. 

Mijn dochter van 3 heeft dat voorheen ook wel eens gezegd. We hebben haar verteld dat 'ik maak jou dood' heel lelijk is om te zeggen en dat we dat niet meer willen horen. Maar haar ook een alternatief aangedragen. Als je heel boos bent, mag je zeggen "Ik ben héél boos op jou!" 
Dat heeft ze vrij makkelijk overgenomen na een aantal keer bijsturen.
Volgens mij is het aandragen van een alternatief nog belangrijker dan het corrigeren. Hij heeft immers toch woorden nodig voor zijn gevoel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.