Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

06-07-2009 om 21:36

Wat neem ik mee?Vakantie Marokko.

Wij gaan een maand met onze 2,5-jarige dochter naar Marokko. Het daar nu 40 graden in de schaduw, dus ik neem vooral ondergoed en badkleding mee. Maar nu: wat is nog meer leuk, handig en essentieel? We wonen middenin de stad, maar er is heel weinig vertier (behalve het strand). En opa en oma hebben geen speelgoed, dus dat moeten we allemaal meenemen. Boekjes idem dito. Er is daar gewoon heel weinig. Wie wil meedenken: wat is leuk om mee te spelen als het heel erg warm is en je bent een bijdehandje van ruim 2,5? Er lopen ook wel wat iets oudere neefjes en nichtjes rond. Wat is handig aan medicijnen, toiletspullen? Elke tip is welkom. O ja, het moet dus wel in een koffer passen.
Hartelijk dank alvast, ik ben echt wazig van moeheid en wil dat dochter een supervakantie krijgt.
Groetjes
Massi (voor mijn eigen vertier zorg ik zelf wel, heb al twee grote bestellingen bij bol.com gedaan, haha)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

06-07-2009 om 21:43

Tip 1

Maak je niet al te druk! Kinderen van 2,5 zijn echt heel snel tevreden op vakantie. Neem bijvoorbeeld een potje bellenblaas mee, stoepkrijt, waterpistooltje...dat soort dingen. Mij idee is dat je beter daar iets kunt kopen als het echt nodig is en niet van alles van huis meeslepen.

Paar boekjestips

Wij moesten vorig jaar bedenken wat we aanmoesten met voorleesgekke zoon op vliegvakantie. Ik heb een flink aantal verhaaltjes uit het grote Jip en Janneke-boek verkleind en dubbelzijdig gekopieerd, zodat iets van 20 verhaaltjes neerkwamen op een dun pakketje. Dat na gedane arbeid kon worden achtergelaten.

Helemaal mooi zijn de kleine uitgaven van de Gouden Boekjes. Dat zijn echt mini-boekjes, formaat halve ansichtkaart (wel dikker uiteraard). Zag ze toevallig van de week bij de DE-winkel in Villa Arena, maar een kinderboekwinkel heeft ze hopelijk ook. De lettertjes zijn ook wel mini, dus dat moet je maar net kunnen lezen, maar dan zijn die dingen wel handig. Leuke plaatjes ook.

Bij een witte-boekenhal verkopen ze vaak stickerboekjes voor een euro ofzo. Dun, en ook daarmee is kind weer even zoet (en ook dat kan weg na de vakantie)

Verder zou ik opblaasbadspeeltjes meenemen (en een strandbal), die vouwen lekker plat op, maar dat had je vast zelf al bedacht.

O ja, ik heb vorig jaar een dunne badcape gemaakt door twee hydrofielluiers aan elkaar te naaien met een opening voor zoons hoofd ertussen. Neemt veel minder plaats in dan een echte badcape, en voor de warmte hadden we m toch niet nodig.

Fijne vakantie (oef, 40 graden, jij liever dan ik...)

Temet

Improviseren

Ik zou niet teveel speelgoed meenemen. Volgens mij in zo'n nieuwe omgeving en met extra kinderanimatiehulp (familie) heeft ze niet veel nodig. Waarmee spelen de kinderen daar dan? Je kan eventueel daar iets kopen. Je familie heeft toch wel bakjes oid om met water mee te spelen? Paar kleine boekjes, tekenspul, iets van kleine poppetjes (hier doen duplo autootjes en poppetjes het goed) en niet meer. Gewoon een klein rugzakje voor haar dat je ook tijdens de vlucht gebruikt.

Ik zou zeker een thermometer en paracetamol meenemen. En misschien pleisters en zo'n jodiumspray voor jouw wildebrasje. Iets tegen diarree, tegen uitdroging?

Veel plezier

Tips

opblaasbadje inderdaad! Altijd een succes

stickerboek

plastic graafmachientje voor op het strand (erg goedkoop bij bijvoorbeeld de action)

Ik zou ook niet teveel meenemen, zeker als je zoveel buiten bent zijn steentjes, takjes en andere dingen veel interessanter.

Aan medicijnen neem ik buiten paracetamol en pleisters ed ook altijd iets tegen muggen mee. En iets als er toch geprikt is. Een tekentang en neusspray bij verkoudheid.

veel plezier!

liefs lisa

Malihu

Malihu

07-07-2009 om 20:34

Massi

Een klein emmertje en klein gietertje, of paar onderdelen van een serviesje, of zou dat nog teveel ruimte innemen in de koffer? Onze dochter kan zich hiermee met een beetje water héél lang mee vermaken. Ook handig voor schelpjes zoeken op het strand!
Bij de Action verkopen ze boekjes met stickers. Op elke bladzijde staat in het midden een grote afbeelding waarop vanalles gebeurd (dierentuin, park, woonkamer enz.) Om de grote afbeelding heen staan onderdelen ervan waar de juiste sticker dan bij geplakt moet worden. Snap je het nog? Ha, ha. Het boekje is niet dik, en kost weinig, dochter heeft zich hier ook heel lang mee kunnen vermaken.

Wij hadden aan medicijnen e.d. mee:
paracetamol
ors
betadine
anti-muggenspul
tekentang
pleisters

Gelukkig alleen maar 1x een pleister gebruikt

Fijne vakantie!

Massi Nissa

Massi Nissa

07-07-2009 om 21:04

Oooo bedankt bedankt

Ik ga echt niet zoveel speelgoed meenemen, hoor, maar de dingen die jullie noemen zijn geweldig. Gietertje, opblaasdingetjes, stickerboekjes, kleine gouden boekjes, bellenblaas, waterpistooltje, ik hol morgen langs de Action en haal wat ik nog niet in huis heb.
Temet, het is meestal een beetje te warm voor een badjas. Alle kleintjes lopen tijdens de hoogzomerdagen hooguit in een romper (en overdag nooit in de zon). Als de zon onder is, ga je met zijn allen op het dak zitten om af te koelen. De tegels zijn dan nog warm onder je billen, dus een T-shirtje is al prima. De vorige keer (2 jaar geleden) had ik een koffer vol snoezige babyjurkjes die ze uiteindelijk nauwelijks droeg. Te warm.
O, ik heb toch best zin als ik dit zo opschrijf, haha.
Ik ga kijken of dochter zindelijk wil worden, dus ik heb ook een Project (en van die plastic-van-binnen-trainingsbroekjes, tip van OO).
Waterballonnen zullen erg goed vallen bij de neefjes, Pelle, bedankt voor het idee. Als badje kunnen we de grote plastic wastobbes nemen, had ik bedacht.
Petal, waarmee spelen de kinderen daar? Tja, ze kijken veel tv en hobbelen veel achter moeders aan. Die is de hele dag thuis druk bezig met de was (in een teiltje), koken (twee keer warm per dag, niets uit een pakje/blikje of reeds-voor-uw-gemak-gewassen-en-in-plastic-verpakt, nee, rauw en vers van de markt en snijden maarrrrr) en andere besognes. Het is een relatief saai leventje voor de kinderen. Ik nam altijd al speelgoed mee voor de nichtjes en neefjes, kwartetspel, kleurboeken e.d. om ze bezig te houden.
Jodiumspray en neusspray moet ik nog, goeie. Heb ik thuis niet, maar ik denk toch dat de bacterieen daar wat heftiger kunnen zijn.
Lisa, van zomaar een wandelingetje is nauwelijks sprake. De stad is een zooitje zonder duidelijke trottoirs, het verkeer is adembenemend en je wordt heel vreemd aangekeken als vrouw alleen met een kleintje. Vrouwen worden gechaperonneerd op straat.
Malihu, goed lijstje! Ik heb al Sesamstraatpleisters .
Ik dacht trouwens al: dit is eigenlijk een Vakantietijddraadje. Maar ik kom zelf nooit in Vakantietijd, dus ik smokkelde hem er hier even tussen .
Groetjes
Massi

Re: klein gietertje

Vorig jaar bij Zeeman een setje gescoord met een piepklein gietertje en 2 piepkleine schepjes. Misschien hebben ze dat weer. Paste makkelijk in de rugzak en was erg handig op het strand (en nu in het pierenbadje)

Massi, die badcape is meer voor het snelle afdrogen, niet voor de warmte inderdaad.

Gewetensvraag: vind jij 4 weken met schoonfamilie niet een tikje veel van het goede? Ook al zijn ze nog zo lief en belangstellend? Nou ja, je had een halve bibliotheek mee, geloof ik, dat helpt En wel weer een voordeel, vermoed ik: iedereen wil wel je dochter even onder zijn hoede nemen. Kom je ook daadwerkelijk eens aan lezen toe ...

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

08-07-2009 om 14:31

Gewetensvraag

Temet, het is een hele hijs, vier weken, maar we doen het maar 1x per twee jaar. In het tussenliggende jaar gaat man alleen, ik blijf dan thuis met dochter of boek een andere vakantie (met bijvoorbeeld mijn zus of ouders).
Ik vind het vooral zo bewerkelijk omdat we vier weken lang een flinke stap terug doen in luxe. Er is geen wasmachine, douche of diepvries, kraanwater is niet drinkbaar (en soms niet aanwezig als het erg droog is), electriciteit valt vaak uit. En ik spreek de taal slechts zeer gebrekkig, dus de communicatie is ook nogal eh, een uitdaging. Ik doe het echt voor mijn man. Hij is verder erg bescheiden in zijn wensen, maar die vier weken per twee jaar zijn voor hem een hoogtepunt waar hij enorm naartoe leeft. Dan schik ik me dus. Ik heb erna toch nog drie weken vakantie, lang leve het onderwijs .
Groetjes
Massi

Beetje ot temet

Gewoon even een beschouwing:
Dit soort dingen is toch vaak anders als je zelf of je familie in het buitenland woont. Krijg ongeveer 2/3 keer per jaar mijn schoonouders 2 weken over de vloer, waarop iedereen die dat hoort begint te zuchten en steunen, maar de mensen zijn in de 70, we wonen niet heel ver weg, maar voor hun toch een hele reis. De kinderen vinden het superleuk, en ach, het is ook weer zo voorbij. Schoonzusje woont in nog een ander buitenland, met kerst hadden we dus opa, oma, oom tante en 2 nichtjes te logeren (en we hebben niet zo'n heel groot huis). Was toch heel gezellig, en zo vaak heb je niet de kans om allemaal samen te zijn.
Tja, je gaat er toch wat anders tegenaan kijken als je in die situatie zit....

Apotheek

vraag even bij de apotheek/huisarts wat ze je aanraden, leg uit dat er daar niets (bijna niets) te krijgen is en dat je er 4 weken bent, misschien hebben zij nog nuttige tips waar je zelf niet aan denkt.
van dei stapelbakjes is altijd handig (om te stapelen, met zand, met water etc) verder al veel genoemd geloof ik, zal nog eens nadenken...

Massi Nissa

Massi Nissa

09-07-2009 om 13:44

Kroet

Er is gelukkig wel een goede apotheek in Melilla, net over de grens met Spanje (in een enclave aan de Marokkaanse kust). Er zijn ook zat Marokkaanse apotheken, maar daar zijn we niet altijd even tevreden over. Ze hebben vaak niet wat je zoekt.
En het is net zoals je zegt, als het om je (schoon)familie gaat, voelt het toch anders. Maar ik heb redenen om aan te nemen dat Temet dat ook wel weet . ik vind het erg lief dat ze zich realiseert dat het best heftig is, een hele maand. Ik doe het dan ook niet voor mezelf.
En ja: ik kan dochter makkelijk eens een uurtje ergens kwijt, lekker lezen. Heerlijk.
Groetjes
Massi

Re: schoonfamilie

Ja inderdaad, ook hier ervaring met verblijf met schoonfamilie in het buitenland. Maar a) een flink aantal schoonfamilieleden spreekt ook Nederlands en b) het was maar 2 weken. Dus dat scheelt

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

09-07-2009 om 15:22

Badje

Ik zou een opblaasbadje meenemen of ter plekke kopen. Dat is met warm weer toch altijd wel lekker.
Voor de neefjes misschien waterpistolen? En voor dochter zelf ook natuurlijk.
Verder misschien wat dingen waarmee ze in het water kan spelen als little people poppetjes of wat duplo.
Teken en knutsel spullen kunnen juist in warme landen waar je de hele middag toch binnen moet zitten ook handig zijn.
Kunnen jullie niet naar het strand gaan of is er weinig strand daar in de buurt?
Ik wel eens met kleine kinderen in Marokko geweest maar als jullie in de buurt van Mellila zitten dan is dat wel heel ergens anders. Ik ben meer in de omgeving Rabat en Marrakech geweest. Daar heb je natuurlijk wel veel kustplaatsen als Agadir en Essaouira waar je ook met heel warm weer je wel kan vermaken. Heel mooi land, Marokko.
We zijn ook vaak met kleine kinderen bij schoonfamilie geweest in het Midden Oosten waar het natuurlijk ook heel warm is 's zomers.
Meestal gingen we dan 's ochtends heel vroeg naar het strand. Dan de rest van dag een beetje in huis rondhangen, siësta houden, tv kijken en zo. Weinig verheffend verder. Ter afwisseling af en toe naar een mall (maar die hebben jullie misschien niet in de buurt?). En dan 's avonds als het afkoelt gezellig de straat op, rondlopen, ijsjes eten, bijkletsen met de buren en uit eten gaan. Vond ik op zich altijd wel gezellig hoewel ik het meestal na een paar weken wel heb gehad.
We gingen ook wel dagjes weg, de bergen in. Dat was altijd wel fijn omdat je dan even geen sociale verplichtingen hebt. Verder natuurlijk de hele tijd familie moeten zien, familie die langskomt of waar wij heen moeten gaan. En heel veel eten.
De kinderen liet ik altijd lang opblijven en vroeg opstaan zodat ze 's middags lekker lang sliepen. Verder zaten ze daar voor de tv en speelden met neefjes/nichtjes maar overdag eigenlijk vooral in huis. Dus ja veel cartoons kijken.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

10-07-2009 om 17:46

Siesta

Maylise, dit: "De kinderen liet ik altijd lang opblijven en vroeg opstaan zodat ze \'s middags lekker lang sliepen." hebben man en ik ook al bedacht. 's Avonds lekker lang op het dak zitten, 's morgens vroeg op en dan 's middags (hopelijk) siesta.
Tekenspullen heb ik, knutselspullen niet. Niet aan toegekomen, misschien morgen nog even langs de Action. Ja, er is veel strand in de buurt, ik hoop dan ook dat we redelijk vaak gaan zwemmen. We zijn wel afhankelijk van anderen of een petit taxi, geen eigen auto daar.
Marrakech en Essaouira zijn oogverblindend mooi, daar kan Nador niet tegenop! Het Rifgebergte zelf is wel indrukwekkend. De stranden van Bouyafar in het Noorden zijn prachtig en bijna helemaal leeg. Er is nauwelijks toerisme. En Melilla om de hoek is geweldig. Even lekker een glas wijn op een terrasje. Ik zou heel graag een klein appartementje kopen in Melilla. We hebben al weleens geinformeerd, maar het is allemaal niet eenvoudig en al helemaal niet goedkoop. Het enige echt akelige aan Melilla is het Afrikaanse vluchtelingen-probleem. Al die arme jongens op zoek naar geluk.
Dat in huis rondhangen vind ik zelf het moeilijkst. Ik lees graag, maar daar komt weinig van met een drukke peuter. Hopelijk kan ze zichzelf nu wat beter vermaken met allerlei ander klein grut in huis.
Overmorgen gaan we, ik hoop erg dat ik af en toe nog ergens kan internetten. In elk geval word ik weer eens goed bruin, en dan hoef ik niet eens in de zon te zitten.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.