Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wat zijn de favoriete prentenboeken bij jullie dreumessen en peuters?

Hoi,
Ik woon in het buitenland en wil eigenlijk nog graag via bol.com een paar mooie prentenboeken aanschaffen in het kader van de boekenweek. Maar ik vind het heel lastig een keus te maken online, ik mis het echt dat ik niet even een nederlandse boekenzaak in kan lopen.
De prentenboeken die we hier met veel plezier lezen en herlezen zijn 'Waar is de taart' en deel twee daarvan - 'Picknick met taart'(?) - 'de Gruffalo', 'Bang mannetje', 'Rambamboelie'. We hebben ook 'de Gele ballon', maar die wordt (nog) niet zoveel bekeken.
Ik zou het dan ook heel fijn vinden om te lezen welke prentenboeken bij jullie peuters favoriet zijn.

Amaryllis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

14-10-2010 om 16:58

Niet echt een prentenboek

Het is niet echt een prentenboek, maar hier moet "Mijn leuk schooltje" van Richard Scarry elke avond mee naar bed. IN bed bedoel ik dus he. En dat al 2 jaar lang.

vlinder72

vlinder72

14-10-2010 om 17:49

Hier

Tyrannosaurus Drup van Julia Donaldson
Draak Dries van Julia Donaldson
Stap maar op mijn bezemsteel van Julia Donaldson
Floddertje van Annie M.G. Schmidt
Het vervelende lieveheersbeestje van Eric Carle
Max en de Maximonsters van Sendak
Kleine Draak van Lieve Baeten

Hmmm, mijn kinderen houden nogal van draken en ander gespuis merk ik.

Fianna

Fianna

14-10-2010 om 18:02

Hier

Zo'n beetje alles van Eric Carle. Dikkie Dik is ook een hit en Het stoute dingenboek (oid??) van van Bussem en Schroder (oid?). Dat laatste moet ik even nazoeken...
Oja, dat kinderwoordenboek van Van Dale.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-10-2010 om 18:05

Hier

Alles van Kleine Ezel (een schattig koppig ezeltje, heel herkenbaar), veel Gouden Boekjes, ook zo'n heel groot plaatjesboek van Richard Scarry, "Een muts voor de maan", Dribbel, Dikkie Dik en Muis (toen ze nog wat jonger was), veel Dick Bruna, veel Kikker, Waar is Wally? begint ze nu net leuk te vinden als oudere peuter, sprookjes, Pluk van de Petteflet, Jip en Janneke, Ziezo (enorm gedichtenboek van Annie M.G, absolute aanrader voor de komende vijf jaar) en Woeste Willem. Als je moet kiezen zou ik een Kleine Ezel-boek doen, iets van Annie M.G. en wat flapjesboeken, die zijn hier al jaren enorm geliefd.
Groetjes
Massi

Limi

Limi

14-10-2010 om 18:49

Bijna niks

We hebben heel veel boeken, maar hij vindt er niks aan. Wat ik nu steeds 's avonds van hem voor moet lezen zijn de glitterboekjes van de Aldi. Daar vind ik nou weer niks aan, want de tekst is zooo krom. Maar ja. Ik vind het niet te voorspellen. Hij is wel gek van non-fictie gericht op veel oudere kinderen met goede plaatjes van voertuigen of dieren, maar daar is weinig bij voor te lezen.

Risama

Risama

14-10-2010 om 18:58

Hier

2 peuters, 2 en 3 jaar en alle boeken van Kikker zijn erg geliefd.2 jarig zoontje zweert daarnaast bij de Gruffalo, maar die is al genoemd.

Risama

Mm zwijmel

Ik kies iedere dag weer met veel plezier... wschl omdat de dagen geteld zijn hier tot jongste zich er te oud voor voelt.

Ga je mee van Charlotte Dematons - enorme aanrader, met tekst!

Max en de Maximonsters idd, Kikker ook.

Verder Sam van Goed gedaan, Sam en nog een eerder boek.

Niet Kleine beer kan niet slapen want dan komen ze op het idee om te zeggen dat ze bang zijn.

Van Gottmer, ik weet niet of het nog leverbaar, maar ook een geweldig boek: Joris en de draak. Zo mooi! Heel humoristisch ook. En met een dubbele laag. Je leest een verhaal voor en op de platen ontvouwt zich nog een ander verhaal, heel geraffineerd.

Rafelkap

Rafelkap

14-10-2010 om 19:30

ook nog: Anton kan toveren en Wij gaan op berenjacht en Aadje piraatje

Biene M.

Biene M.

14-10-2010 om 19:45

Hier favoriet

Raad eens hoeveel ik van je hou (met stip op 1)
Plons!
Ik zou wel een kindje lusten
Ik wil de maan!
Verder alles van Kikker en het meeste van Eric Carle

Kiki

Kiki

14-10-2010 om 20:03

Met stip op een

Poepie en de straatveger

Verder

Ik zou zo graag een kindje lusten
Wij gaan op berenjacht
De kat met de hoed van dr Seuss in het Engels of Nederlands
Het rode wagonnetje van de Gouden boekjesreeks
Rupsje Nooitgenoeg
Plons
En de boeken van Richard Skarry
Jip en Janneke
Ik wil de maan
Wie heeft er op mijn hoofd gepoept
En natuurlijk ook de Gruffelo

Thomas the tank engine
The grouchy ladybug

ayla

ayla

14-10-2010 om 20:12

En hier

alle boeken van Dikkie Dik
De gouden boekjes
wie heeft er op mijn kop gepoept
alle thomas de trein boekjes.
Oudste was verzot op jip en janneke als peuter

Hier

"Kiekeboe", over een krokodil die per ongeluk bij eenden opgroeit en op een dag moet besluiten of hij hen wil verraden aan zijn "echte" familie, de krokodillen. Staat nou wat zwaar, maar is een erg mooi, origineel en ook gewoon leuk prentenboek (auteur Chih Yuan Chen).
"Fiet wil rennen", over een struisvogel die wil rennen, maar steeds niet écht vooruitkomt tegen de wind in. Tot hij een oplossing bedenkt..(Bibi Dumon Tak).
"Anton kan toveren", eerder genoemd geloof ik.
Veel prentenboeken van Annemarie van Haeringen, Kleine Ezel (zijn verschillende van), "Beer is op Vlinder", ook erg mooi.
En dan een prachtig prentenboek over de dood: "De eend, de dood en de tulp" van Wolf Erlbruch, mooi en sfeervol.
Iets heel anders maar ik zit nu op mijn praatstoel: ik heb gisteren toch zo'n mooie gedichtenbundel op de kop getikt: "Tikken tegen de maan", 50 kindergedichten uit Nederland en Vlaanderen, samengesteld door Joke van Leeuwen, bij ieder gedicht is een nieuwe illustratie gemaakt. Supermooi!
"Max en de Maximonsters". "Stap maar op mijn bezemsteel", grappig, in de categorie Gruffalo. Oja, de prentenboeken over Meneer Big, helaas zijn de meeste verramsjt maar wie weet tweedehands nog te krijgen. Ik zal nog es verder denken.
Groet,
Anneque
(PS hoe beviel Virgilius? Dat was jij toch?

Ach jee

In mijn enthousiasme niet op de leeftijd gelet. Nou noem je die ook niet, maar de rubriek geeft wel een aanwijzing Dat boek over de eend, dood en tulp is echt voor oudere kleuters denk ik hoor. En als het hier een tweejarige betreft, zal ze nog weinig plezier beleven aan die dichtbundel (maar onthoud die dan voor later, of evt. een ouder kind?).

Amaryllis

Amaryllis

15-10-2010 om 03:55 Topicstarter

Super!

Dank voor alle tips! Een aantal boeken hebben we al, maar was ik vergeten op te schrijven - zoals topper 'ik zou wel een kindje lusten' en enkele boeken van KLeine Ezel, Kikker en Richard Scarrie - maar een heleboel titels kende ik niet. Dus nu heb ik ineens een luxeprobleem: welke boeken van alle tips te kiezen? Ik heb een voorlopige selectie gemaakt:
Joris&de draak (aantrekkelijk voor 5 euro bij bol.com),
Max en de maximonsters,
Kleine draak,
Anton kan toveren,
Ga je mee?
en Plons
Maar op mijn verlanglijstje heb ik ook al de volgende boeken gezet:
Aadje Piraatje,
Moet je zo hoesten, Sam?
Fiet wil rennen en
Kleine Ezel en jarige Jakkie
Ik werd helemaal hebberig toen ik de geadviseerde boeken opzocht bij bol.com. Dus ik ga nog maar even een nachtje slapen voor ik tot aankoop van de definitieve lijst overga.

Amaryllis

Amaryllis

Amaryllis

15-10-2010 om 04:06 Topicstarter

Anneque (o.t.)

Ja, dat was ik van Virgilius! De 2 oudsten vonden het leuk (3 en 5 jaar) , maar waren niet zo bevangen als van de Grote Kleine Kapitein. Dat boek hebben we achter ekaar twee en een half keer gelezen. Alleen het laatste deel hebben we de derde keer niet gelezen. Ze zaten er zo in - magisch was het. Maar ik denk dat we nog wel weer terugkomen bij Virgilius.
De aanvulling op onze prentenboekencollectie is niet alleen voor hen, maar ook voor de 2 jongsten (beiden 15 maanden). Ik heb je tips in een word documentje bewaard, dus over een (paar)jaar zal ik nog eens naar de dichtbundel kijken - dank!

Amaryllis

Wow amaryllis!

Is Joris en de draak er weer.... hebberig.... ik ben in staat om nog twee reservekadooexemplaren te kopen voordat ik de kinderen naar school breng.. te gek! Wij hebben ook al die goedkope uitgave, nadat we het biebexemplaar tig keer hadden gelezen.

Ver, ver weg achter de hoge, hoge bergen in een donkere, donkere grot woonde eens een machtige draak.

Die eerste zin vond ik zo mooi dat ik het origineel erbij ben gaan zoeken. Maar het is gewoon een loeigoeie vertaler. Die herhalingen staan niet in het origineel! Lollig he.

Ik zou wel een kindje lusten is prentenboek van het jaar geweest maar sloeg hier niet aan. Dan zou ik eerder voor kleine ezel gaan. Ach, stiekum zijn al die boeken eigenlijk voor de ouders bedoeld

Amaryllis (kapitein)

Dat was hier ook zo hoor, de Kleine Kapitein is niet te overtreffen. Wel heeft zoon later nog erg genoten van "Thomas en de laatste draken", van Cornelia Funke. Dat is misschien wel al iets voor je oudste.
Leuk, zo'n word-documentje, dat heb ik ook. Ik lees al langer stiekem mee in Puberteit en pik daar alle tips op voor als zoon een jaar of 12 is (nu 7 LOL)

Anna3

Anna3

15-10-2010 om 21:07

Kindersmaak

Wat mij opvalt is dat onze dochter, die echt dol is op 'boekje lezen', vaak niet de boeken kiest die voor mij eerste keus zijn. Van die boeken zelfs waarvan ik dacht: bewaren of wegdoen? Volgens mij hebben kinderen toch een eigen smaak.
En als je kind wel heel blij wordt als jij het boek voorleest dat jij zelf zo geweldig vindt, dan komt dat misschien omdat je dit boek met meer enthousiasme voorleest.

Rafelkap

Rafelkap

16-10-2010 om 19:06

Nog eentje

Nog vergeten: Kleine muis zoekt een huis
eigenlijk ook een must (ja, het is een dure hobby)

Als je ook nog leuke kinderfilms (op dvd) voor 3-6 jarigen zoekt post je hier maar.

Merel78

Merel78

16-10-2010 om 21:24

Wally

oh ja, wally is heeeeeeel leuk. wel nog wat moeilijk soms, maar er zijn ook nog wel vergelijkbare boekjes.
verder: jip en janneke, kikker, elmer de kleurtjesolifant, dribbel, dikkie dik, muis maar ook de boekjes van wessel het wilde zwijntje. Eigenlijk is ze verzot op boeken, dus we zijn regelmatig in de bieb te vinden, maar da's voor jou dus geen optie.

groetjes, Merel

Merel78

Merel78

16-10-2010 om 21:25

En en...

de gruffalo en eric carle (vooral rupsje nooitgenoeg, maar ook van de spin die het te druk had en de krekel die niet kon tjirpen).

Merel

Amaryllis

Amaryllis

23-10-2010 om 02:58 Topicstarter

Rafelkap en merel

Dank nog voor jullie reacties. Kleine muis zoekt een huis ziet er zo leuk uit, dat ik hem wel meteen wil kopen. Maar ik heb nav alle suggesties hier al meer gekocht dan van te voren bedacht, dus deze moet maar even op het verlanglijstje wachten op een volgende geschikte gelegenheid!
De boekjes over Wessel zien er leuk uit, maar niet alle titels zijn bij bol te verkijgen. Maar ik houd hem in gedachten.
Met excuus voor de late reactie. We hebben hier net een week met buikgriep achter de rug (zaterdagnacht de jongste 2 tegelijk, maandag ik, maandagnacht man en 2e dochter, woensdag de ingeschakelde hulptroep (schoonmoeder). En de jongsten zijn nog niet helemaal beter. Dus ik heb weinig tot geen tijd (gehad) voor computeren.

Amaryllis

PS Rafelkap - ik ben nu wel erg benieuwd welke films het goed doen bij jouw kinderen. Mijn favoriete film voor hen is Winky, maar die kijken we alleen rond Sinterklaas, dus het is alweer een poosje geleden dat ze die zagen. Ik hoop dat ze hem dit jaar weer zo leuk vinden.

Rafelkap

Rafelkap

23-10-2010 om 08:53

Amaryllis

Kleine muis zoekt een huis is idd een prentenboek om hebberig van te worden, erg leuk om voor te lezen. Een van de boeken die jongste hier uit z'n hoofd kent. Dat gat erin is ook heel goed! Maar ik kan me voorstellen dat je al arm bent!

Dvd's voor 2 tot 6 jarigen die het hier goed doen: met stip op 1: buurman en buurman (een 'must'voor alle jongetjes- wij hebben ze allemaal), verder: pingu, broertjes (van Frank en Rene Groothof, oude serie), Knofje (en andere kleuterdramaserie's van de kro, zoals Tippe en Abi). /Voor de allerkleinsten doet 'Muis' het ook altijd goed (naar Lucy Cousins)
Wij kijken ook videobanden van Lotta (naar Astrid Lindgren) en 'koekeloereliedjes'(unieke band, helaas niet te koop, met allemaal animaties uit oude koekeloere's ) en verhalen van de boze heks (oude vpro serie).

Dit zo uit mijn hoofd, als ik er wat vergeet post ik nog wel. Bij bol,com, vpro winkel en zappelin of kro kindertijd kan je wel leuke dvd's kopen.

Guinevere

Guinevere

23-10-2010 om 12:32

Nog een prentenboek

Een prentenboek dat het hier trouwens heel goed doet/deed, is "Pezzettino" van Leo Lionni. Eerst vond ik het er niet leuk uitzien, maar de kinderen vinden het geweldig! Het gaat over een oranje blokje dat zeker weet dat hij toch érgens een stukje van moet zijn, en dus op zoek gaat. Uiteindelijk ontdekt hij dat hij... zichzelf is. Van dezelfde schrijver als "Blauwtje en geeltje".

Guinevere

Wat een leuke tip! Klinkt erg leuk, ben aan het speuren of ze nog verkrijgbaar zijn. "Blauwtje en geeltje" komt in elk geval in december opnieuw uit.

Dikkie dik

Het grote verhalenboek van dikkie dik is helemaall in. Hij kent hem al van voor tot achter, echt leuke verhaaltjes!!

Amaryllis

Amaryllis

25-10-2010 om 16:04 Topicstarter

Simba

Oh ja, Dikkie Dik. Die moet ik hier maar weer eens in de boekenkast gaan opzoeken! Dank voor je tip.

Amaryllis

Amaryllis

Amaryllis

25-10-2010 om 16:05 Topicstarter

Guinevere

Dank voor je tip! Helaas zie ik bij bol alleen een Duitse of Engelse versie. Maar ik zet hem in mijn word-bestandje, wie weet is hij later wel in het nederlands verkrijgbaar.

Amaryllis

Amaryllis

Amaryllis

25-10-2010 om 16:10 Topicstarter

Rafelkap

Heel toevallig heb ik net vorige week na enige aarzeling een box van buurman en buurman besteld. Maar door jouw enthousiaste bericht krijg ik er vertrouwen in dat die hier wel in goede aarde gaat vallen. Knofje hebben we en is inderdaad leuk. Lotta kennen we als luisterboek, ik wist niet dat die verfilmd was. Ik ga maar eens geregeld bij de door jouw genoemde sites speuren - dank!

Amaryllis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.