Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Annika

Annika

13-04-2013 om 19:54

Weer eens: problemen met avondeten

Zoontje van 3 is een lastige eter. Geen rijst, geen pasta. Alleen patat/aardappelachtige producten met vlees (beperkt) en heel beperkt groente. We hebben nog twee kinderen en die zijn ouder maar ook lastig met eten, en helaas vinden ze alledrie iets anders lekker/vies.

Hij wil persé NIET eten en ook niet proeven, zelfs aan tafel blijven zitten is moeilijk. Hoe krijgen we hem zo ver zonder daar steeds boos om te worden? Of moeten we de strijd opgeven en hem gewoon laten spelen en een soepstengel als avondmaaltijd geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annika

Annika

13-04-2013 om 20:52

Aanvulling

Wat het grootste probleem is - naast gewoon niet lusten - is dat hij iets wat hij niet kent of hij er niet lekker uit vindt zien gewoon echt niet wil proberen.

(En waarom hij geen pasta lust terwijl mijn andere twee zo;n beetje alleen kale macaroni eten?!)

Limi

Limi

14-04-2013 om 07:29

Hier gewacht

Bij een jaar of 5 kon de oudste dingen proberen. De jongste is nu 3, dus daar wacht ik maar op. Hij eet vrijwel geen groenten, maar wel fruit. Pastasaus eet hij ook niet, dus daar kan ook niks in verstopt worden.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-04-2013 om 11:37

Hier ook

Hier ook een moeizaam etende peuter. Ook net 3. Het is op 1 hand te tellen wat hij lust, maar ik moet wel zeggen dat het nu sinds heel kort heel iets beter gaat. Dat wil zeggen dat wij onze verwachtingen heel erg hebben bijgesteld en dus ook heel blij zijn met elk hapje wat hij wel eet.Hij eet hier pasta en aardappels en daar houdt het ongeveer mee op. Sinds heel kort eet hij ook (onder enige dwang en stimulans) wat erwtjes en worteltjes. Grootste probleem is hier ook het niet proeven. Hij roept standaard: dat vind ik vies (ja, net 3, ahum) en 'ik ben moe' (ongeacht of we om 5 uur of 6 uur eten). In vergelijking met oudste is hij ook veel minder te paaien met iets om toch te proeven. Hij laat gerust ijs staan als toetje na bijvoorbeeld. Zoon krijgt overigens altijd wel toetje, namelijk yoghurt. Wil hij iets erin, bijv. muesli of limonade, dan zal hij toch echt moeten proeven en/ of zijn bord leegeten. Daar zijn we over het algemeen wel vrij strikt in.

Ik ben dus bang dat het uitzitten wordt, sommige dingen zijn ook wat karaktergebonden (zus dus was veel meer te paaien, zij is nu bijna 6 en eet vrijwel alles wat we haar voorzetten, al vindt ze niet alles even lekker).

Sneeuwitje

Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-04-2013 om 13:26

Uitzitten

Dochter at als peuter niks. Ja, de p's, gebakken aardappelen en brood. Nu is ze zes en eet ze van alles tenminste zes hapjes. Die omslag is echt recent. Ineens wil ze wel broccoli proberen of eet ze zomaar een hele moot zalm. Ik zie vooruitgang. Ik zeg niet dat ze nu goed eet, maar het is een hele verbetering vergeleken met een paar jaar terug.

Vic

Vic

14-04-2013 om 14:51

Hier ook

Oudste is vanaf een jaar of 8 wat meer gaan proberen en eet nu, op haar 13e, bijna alles. Ze heeft wel zo haar voorkeuren, maar over het algemeen kan ik voor haar wel variëren. Jongste is altijd al moeilijk geweest qua groenten. Als peuter at ze nagenoeg niets en nog steeds heeft ze een beperkt lijstje. Kale pasta en rijst gelukkig wel Wat ik vaak doe is een blikje doperwten/wortelen opwarmen of een schaaltje komkommer op tafel zetten. Dan krijgt ze toch nog iets van groente binnen. Dwingen heb ik dus nooit gedaan, maar ze moesten wel aan tafel blijven zitten.

Veel rauwkost

Hier eten ze beperkt groente, rijst, pasta e.d. Ze moeten van mij wel proberen/proeven.

Wij eten veel sla, komkommer, tomaat e.d. Dat gaat het beste.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

16-04-2013 om 22:29

Ja rauwkost

Ons Spruitje eet geen spruitjes (flauw...) en maar heel beperkt andere warme groenten (erwtjes, boontjes, courgette, worteltjes), maar nu hij bijna zes is, moet hij alles proeven (5 hapjes, straks dus zes). Bij roerbakgerechten en andere oosterse dingen leg ik van elke soort groente twee of drie stukjes op zijn bord en koop ik hem indien nodig om met kroepoek (een stukje voor elke hap groente). Pasta met parmezaan eet hij wel graag, kale rijst ook, gnocchi gaat ook nog wel, aardappelen met mate. Geen saus. En hij is dol op brood. Soep lukt ook nog weleens, maar alleen gladgepureerd (dat wordt dan bij mij meer brij dan soep, want ik verstop er zoveel mogelijk groente in...). Hij eet gelukkig wel vlees en vis, dat scheelt.

En verder eet hij graag komkommer, paprika, tomaat en acocado. Dat krijgt hij dus bijna elke dag. Dan heb ik het gevoel geen strijd te hoeven leveren. Ik vind dat nog het moeilijkste )en het belangrijkste): dat het gezellig blijft aan tafel. Ik probeer maaltijden die hij lekker vindt af te wisselen met dingen die hij niet kent/lust. En verder helpt een leuke presentatie hier ook nog weleens: gezichtjes leggen van het eten of "taartjes" maken van schijfjes worst met een toef stamppot erop. Succes ermee! Uiteindelijk zal het vast wel goedkomen.

Valkyre

Hanne.

Hanne.

17-04-2013 om 10:50

Zal vast goed komen

Hier ook een hopeloze eter. Qua avond eten houdt het met pasta (zonder saus), rijst (sinds een paar maanden), tortillia's en pizza/patat/gebakken aardappels op. Groenten zijn er al 2 jaar niet meer gegeten. Hoewel heeeel af en toe een rauwe wortel.

Het is haar niet aan te zien, dus blijkbaar haalt ze al voldoende uit de broodmaaltijden. Verder probeer ik ook af te wisselen en minimaal 1x per week pasta te eten, en vaak is er ook nog wel 1x per week een broodmaaltijd 's avonds.

Alternatieven bied ik niet, toetjes hebben we zelden. Dus als je niet eet heb je honger.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Middelste was ook zo, en nu (bijna 7) wil ze soms ineens dingen 'proberen'. Het viel me van de week op dat ze een min of meer gewone maaltijd had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.