Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ayla

ayla

02-03-2009 om 10:08

Wel of niet psz

aylazoon wordt over 2 weken 2 jaar, hij mag dan naar de psz. Ik twijfel echter of hij er wel aan toe is. Aan de andere kant id het juist misschien goed voor hem.
Even uitleg. Het is nogal een ondernemend mannetje met pit in zijn kont. Hij gaat 1 dag per week naar het kdv en dat gaat prima. Hij zit daar nog in de babygroep en zal waarschijnlijk pas in april of mei doorstromen naar de peuters. Waarom ik twijfel is dat zijn spraak niet geweldig is, hij brabbelt nog heel veel en is moeilijk te begrijpen voor vreemden. Daarnaast drinkt hij bv nog niet uit een gewone beker. Is te onbesuisd ervoor. Kan ik hem beter nog een half jaar thuishouden en hopen dat hij dan wat verder is of zal het contact met grotere kindjes hem juist goed doen?

Mijn oudste is gewoon met 2 naar de psz gegaan maar die was er duidelijk aan toe en kon ook meer vergeleken met hem.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

02-03-2009 om 10:51

Ayla

Ik denk dat omgang met grotere kindjes erg goed voor hem kan zijn. Op onze creche werken ze met verticale groepen en dat werkt super. De kleintjes leren veel van de groten en de groten vinden die kleintjes erg gezellig.

ayla

ayla

02-03-2009 om 10:54

Bang

ik ben vooral bang dat ze hem niet begrijpen of dat hij het niet begrijpt. Ik snap wat hij bedoelt maar het is mijn kind, daar komt hij volledig nieuw

Linda99

Linda99

02-03-2009 om 11:18

Stimulans

En juist daarom is de stimulans goed voor hem. Nu is het makkelijk omdat mama alles begrijpt, straks moet ie meer moeite doen. En als je de juffen van te voren goed uitlegt wat je zorgen zijn dan moet het toch wel goedkomen?

Mijn buurjongen sprak ook nog heel lang "slecht." De logopedist waar ze 1 keer zijn geweest vertelde dat hij gewoon te slordig/lui was met z'n taal. Sinds hij op school zit en echt zijn best moet doen met praten is er weinig meer te merken van zijn toenmalige achterstand.

ayla

ayla

02-03-2009 om 11:32

Niet lui

Hij praat waarschijnlijk slecht omdat hij oorproblemen had, nu heeft hij sinds een maand buisjes, het gaat nu langzaam de goede kant op maar duidelijk praten doet hij nog niet.

Ik eb contact opgenomen met de psz, de juf zou me terugbellen en dan kan ik idd eens met haar overleggen. Misschien eens 1 of 2 proefochtenden om te zien hoe het gaat

Linda99

Linda99

02-03-2009 om 11:39

Ayla

Goed idee, proefdraaien. En dan kun je ook zien hoe de juffen met hem omgaan.

Buisjes doen inderdaad wonderen voor het gehoor. Bij ons meteen de volgende dag al merkbaar Maar als je nog twijfelt aan het gehoor kun je dat bij een audioloog laten testen. Zo kwamen de ouders van een (geadopteerd) meisje op school er pas met 6 jaar achter dat het arme kind erg slecht hoorde. Tot die tijd dachten ze dat ze een achterstand had vanwege het thuisland. Nu met gehoorapparaat hebben ze een compleet ander kind.

ayla

ayla

02-03-2009 om 11:47

Linda

we hebben wel het idee dat hij kan horen alleen hij slikt nog heel veel klanken in bijvoorbeeld tractor wordt kkrakrrr en stout wordt toot. Ik snap wat hij bedoeld maar voor een anders is dat lastig

MLN

MLN

02-03-2009 om 13:56

Hart onder de riem

Heel herkenbaar hoor. Ons zoontje is naar psz gegaan toen hij 2,3 jaar was. Vond namelijk zelf 2 jaar nog net iets te jong. Hij zat toen ook heel erg in een 'mamafase', dus heb het drie maandjes uitgesteld. Hij gaat nu sinds de eerste week van januari en sta ik helemaal versteld..... Hij was ook zo'n 'prater' die alleen door mama begrepen werd. Ik liep de hele dag te vertalen als het ware. Nu is het een 'laterd' met alles ( zitten, kruipen, lopen enz.) dus ik maakte me er niet zo druk om, maar ik maakte me wel zorgen hoe dat op psz moest. Vond het zooooo zielig voor hem als hij iets zou gaan vertellen en ze verstaan hem niet....
We zijn nu bijna twee maanden verder en......ik heb een kind dat PRAAT!!! Vanochtend wakker geworden omdat ie in zijn bedje lag te zingen: slaapt gij nog....alle klokken luiden....bim bam. Had ik een maand geleden echt niet verwacht, laat staan geloofd. Ook vormt hij nu echt zinnetjes, hij praat meer en duidelijker, kent ineens de vreemdste woorden en speelt ook op een andere manier. Het is nu zo leuk om 's avonds voor het slapen gaan nog een keer samen de dag door te nemen, want hij 'vertelt' nu echt. Tuurlijk heeft ie nog brabbelwoordjes of vage uitspraak die niet te verstaan is, maar hij is echt met sprongen vooruit gegaan. Hij is trouwens de één na jongste in zijn klasje.
Ik zou idd gewoon gaan proefdraaien. Kijk het eerst even aan. Maar het zou mij niets verbazen als je binnenkort helemaal versteld staat van je eigen kind! Succes!

Maranmat

Maranmat

02-03-2009 om 14:13

Eigen gevoel volgen

Ik kan me helemaal verplaatsen in jouw probleem! Toen onze oudste zoon indertijd net 2 jaar was kon hij nog amper praten. Hij was verstaanbaar voor mij en mijn man en de oppas, maar verder.... Ik kon me niet voorstellen dat het goed zou gaan op de peuterspeelzaal, maar volgens "men" was het erg goed voor hem, en zou hij juist gestimuleerd worden om te gaan praten.
Na 1 maand heb ik hem er van ellende al weer afgehaald. Hij kreeg driftbuien, kon zich tegenover de leidster niet goed duidelijk maken en voelde zich er ongelukkig! Met 3 jaar weer geprobeerd en toen ging het stukken beter. (Wat niet wil zeggen dat het met jouw zoontje net zo zal gaan, ieder kind reageert op z'n eigen manier) Inmiddels werk ik zelf op een peuterzaal als vrijwilligster en ik merk dat de peuters nog heel veel naast elkaar spelen inplaats van met elkaar. Pas als ze zo'n 3,5 a 4 jaar zijn gaan ze meer met elkaar spelen en praten, en rollenspelletjes doen. De peuters die met 2 jaar komen spelen vaak nog heel erg op zichzelf en bemoeien zich niet zoveel met de oudere peuters. Dus ik denk dat je je van het contact tussen de oudere peuters en jouw zoontje nog niet teveel voor moet stellen. Dat hij nog niet uit een gewone beker drinkt lijkt me geen probleem. Op onze peuterzaal zijn er ook nog een flink aantal jongere peuters die uit een antilek-beker drinken.
Volg gewoon je eigen gevoel, jij kent je zoontje het beste! En of je peuter nu 2 jaar of een half jaar naar de peuterzaal is geweest maakt voor zijn verdere schoolcarriere niet zoveel uit. Maar wel dat hij er met plezier naar toe is gegaan!

Fonneke

Fonneke

02-03-2009 om 14:57

Uitproberen

Lijkt me een goed plan om het eens te proberen. Onze zoon (2 jaar 2 maanden) gaat sinds een maand naar de psz. Wij hadden hier dezelfde "problemen" (nauwelijks praten en niet uit een beker drinken). Sinds hij naar de psz gaat, gaat dat allebei beter. Ik heb ook wel getwijfeld, maar het gaat hier goed. Ik ben blij dat we hem er wel heen hebben laten gaan.

angel3

angel3

02-03-2009 om 16:35

Beetje ot

maar waarom nog PSZ als hij ook naar KDV gaat?
Gewoon nieuwsgierig hoor....

ayla

ayla

02-03-2009 om 19:59

Reactie en angel

we gaan het proberen, baat het niet dan schaat het niet, zullen we maar zeggen. Ik kan hem altijd weer eran afhalen als het niets wordt.

Angel, ik vind de psz leerzaam en net iets meer toevoegen dan een kdv, tenminste bij ons dan.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-03-2009 om 20:45

Zit er ook over te denken

Mij lijkt zo'n peuterspeelzaal ook wel wat, dochter zal m.i.v. september nog maar 1 dag naar het kdv gaan in plaats van 2 en dan zou ze eventueel een ochtendje psz kunnen doen. Ik merk hier op het kdv al hoe dochter met sprongen vooruit gaat sinds ze op de peutergroep zit, dus ik zou het zeker proberen met je mannetje. Als hij er ongelukkig van wordt, stel je het gewoon nog even uit, maar de kans is best groot dat hij het erg leuk vindt. Ze hebben er toch net iets leuker speelgoed, andere liedjes e.d. dan thuis. En die peuters zijn net sponzen, hoe meer hoe beter.
Groetjes
Massi

ayla

ayla

03-03-2009 om 09:43

Gebeld

en zoonlief kan na de meivakantie komen. dat duurt dus nog wel even. 2 ochtenden per week. Even gehad over zijn praten en we hebben afgesproken dat zij meteen ook even meekijken en beoordelen hoe het gaat. Maar haar ervaring was ook dat ze vaak heel veel oppikken op de psz.

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 13:11

Jongste-kind-syndroom?

Ayla, ik heb zo erg het gevoel dat we hier te maken hebben met het "jongste-kind-syndroom". Weet je nog, die discussie over het verschil tussen het oudste en het jongste kind? De oudste leek indertijd al véél groter dan de jongste op dezelfde leeftijd. Maar dat is vooral je eigen gevoel, en het heeft ook wel iets te maken met "wat is ie nog lekker klein en schattig", terwijl het bij de oudste zo gaat van "kijk eens wat hij/zij allemaal al kan!".
Kinderen van net 2 die goed verstaanbaar praten voor anderen lijken me eerder een uitzondering dan de regel. En net-2-jarigen die uit een tuitbekertje drinken, óók heel gewoon. Net zoals de andere dingen die je opnoemde. Een psz die kinderen vanaf 2 jaar toelaat is daar heus ervaren in. Dus ik zou die kleine van jou maar gauw een keertje laten gaan, wedden dat het prima verloopt?

Idd guinevere

Hoi,
hier heb ik dat ook idd. derde kindje, meisje is nu 2,5. ze kon ook naar psz met 2 jaar maar ik vond haar nog veeeeel te klein...
oudste twee gingen toen al wel,hahahaha.

Asa Torell

Asa Torell

04-03-2009 om 20:27

Ja hier ook

Dochter is ruim 20 maand en nu net overgegaan naar de peutergroep. Dat is wel even slikken, ze praat ook nog niet echt en is zo'n kleintje. Dat ze zo klein is voor haar leeftijd helpt niet, want daardoor zeggen allerlei anderen ook alsmaar 'he, gaat ze nu al?'. Terwijl zoon op die leeftijd ook al naar een verticale groep was gegaan en ik dat ook heel normaal vond, om niet te zeggen hoog tijd dat ie niet meer bij die baby's hoefde te zitten.
Maar volgens mij juist bij kinderen met oudere broers of zussen, zijn ze er haast eerder aan toe dan later. Dochter vindt de peuters in elk geval een groot succes.

ayla

ayla

05-03-2009 om 11:27

Misschien wel ja

tja het zal vast ook het jongste kind syndroom zijn, het blijft gewoon mijn kleine mannetje. Maar het is gewoon dat hij mede door slecht horen wat minder goed praat dan eigenlijk moet. Niet dramatisch maar het kon beter. De kleine verrekkeling begrijpt alles echter wel. Of hij het dan ook doet is ene tweede. Hij krijgt echt peuterkuren.

Hoe dan ook, half mei kan hij gaan en ik ben beniuewd hoe hij het vind. Vanochtend op de kdv wilde hij eerst zijn jasje niet uit doen en toen ik na wat afleiden het jasje uit had, wilde hij het meteen weer aandoen.

wat was onze oudste toch makkelijk wat dat betreft, die kon ik echt bij iedereen dumpen. die maakte echt nergens ene probleem van.

lukke

lukke

07-03-2009 om 20:36

Juist doen

ze trekken zich zo op aan de groten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.