Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Welke woorden verhaspelen jullie kids?

TO trapt af: tompouce is betonpoes.


Ik weet niet eens meer welk kind het was dat boterham verhaspelde tot bropam, maar het woord is blijven hangen en wordt hier thuis nog steeds gebuikt (kinderen zijn inmiddels 21, 18, 15 en 13)

zwaankip schreef op 31-05-2022 om 21:32:

[..]

Haha, mijn kleinzoon zei bovenstekop! Hij bedoelde ondersteboven. Jouw zoon ook?

Die van mij zei ondersekoppie 😁

Bijtje82 schreef op 31-05-2022 om 20:59:

Bofkoek ipv kroepoek

Die is ook leuk! Hier is het kroekroek 😅

zakchips schreef op 01-06-2022 om 13:11:

[..]

Die is ook leuk! Hier is het kroekroek 😅

Hier ook!

mes = snes 
Kameleon = kale non
Ploefen = duim uit mond trekken 
Grapjas = klap das

Doet me denken aan een tiktok filmpje waarin een schattig klein kindje een voetbalshirt van de Graafschap aan heeft. 
En dat kindje zegt dan dat die fan is van de SLAASLAP. 

Doet me ook denken aan uitspraken van cliënten waar mee ik werk:
Lekker eten bij de, Kanoekie friet sikken.
Of ik heb een gesprek gehad met de spigiator. 

Bijtje82

Bijtje82

01-06-2022 om 13:45

zakchips schreef op 01-06-2022 om 13:11:

[..]

Die is ook leuk! Hier is het kroekroek 😅

Wij gebruiken het nu eigenlijk standaard, klinkt gewoon leuk.

Jongste zegt nu abbeblief, ipv alstublieft. Ik ben wel van het type, heb graag dat je goed leert praten dus ik verbeteren je. Ze kan het wel hoor, want daarna zegt ze het heel netjes.

Bij kinderen maak ik er natuurlijk niet zo'n punt van, maar ik corrigeer ze wel als ze een verleden tijd woord verkeerd zeggen. Maar op het werk maak ik me echt schuldig aan het corrigeren van volwassen.

Zoiets als toenstraks.. Is dat iets Brabant ofzo? Dan zeg ik ook, wat wil je nou? Is het verleden tijd of moet het nog gebeuren😅 

Me eigen, ipv mezelf..

Maar goed, ik ga teveel off topic..

Terug naar de verhaspelingen. 

Onderstekop gebruikten ze hier ook alle drie. De jongste af en toe nog eens. 

Ominade zei m'n zusje vroeger altijd voor limonade.

Zo zijn er nog veel meer van die versprekingen die je wilde onthouden maar toch vergeten bent. 

Vickyp schreef op 01-06-2022 om 12:55:

Soeppiemol ipv soepstengel
Pullukkullak ipv prullenbak
Lafje ipv giraffe
Toekes ipv voeten / schoenen / sokken

Hier zei onze zoon toen hij een jaar of 2 was tegen prullenbak 'de lullenbak'.

Regendrup. schreef op 01-06-2022 om 11:25:

[..]

Verderkijker vind ik eigenlijk ook veel logischer haha.

Mijn broer had van wcrollen een verrekijker gemaakt op de kleuterschool die ook geverfd was. Mijn zus zei toen hij er mee thuis kwam: wat een mooie verfkijker. Dat  heet 55 jaar later nog steeds zo.

MamaE schreef op 01-06-2022 om 11:45:

[..]

Ik mag toch hopen dat de mensen die zwemlessen verzorgen de juiste terminologie gebruiken voor de zwemslagen. Dat kinderen het verkeerd verstaan of uitspreken snap ik wel, maar niet dat het bewust verkeerd wordt aangeleerd.

Sory, niet borstkriebel maar borstkrabbel. Crawl is een erg lastig woord voor Nederlandstalige 4 jarigen.

Bijtje82 schreef op 01-06-2022 om 13:45:

[..]

Wij gebruiken het nu eigenlijk standaard, klinkt gewoon leuk.

Jongste zegt nu abbeblief, ipv alstublieft. Ik ben wel van het type, heb graag dat je goed leert praten dus ik verbeteren je. Ze kan het wel hoor, want daarna zegt ze het heel netjes.

Bij kinderen maak ik er natuurlijk niet zo'n punt van, maar ik corrigeer ze wel als ze een verleden tijd woord verkeerd zeggen. Maar op het werk maak ik me echt schuldig aan het corrigeren van volwassen.

Zoiets als toenstraks.. Is dat iets Brabant ofzo? Dan zeg ik ook, wat wil je nou? Is het verleden tijd of moet het nog gebeuren😅

Me eigen, ipv mezelf..

Maar goed, ik ga teveel off topic..

Terug naar de verhaspelingen.

Onderstekop gebruikten ze hier ook alle drie. De jongste af en toe nog eens.

Ominade zei m'n zusje vroeger altijd voor limonade.

Zo zijn er nog veel meer van die versprekingen die je wilde onthouden maar toch vergeten bent.

https://onzetaal.nl/taaladvies/tot-straks

Kerstin75 schreef op 01-06-2022 om 13:58:

[..]

https://onzetaal.nl/taaladvies/tot-straks

Heerlijke site😚

Heb er al zoveel wijsheid vandaan gehaald.

Kerstin75 schreef op 01-06-2022 om 13:55:

[..]

Sory, niet borstkriebel maar borstkrabbel. Crawl is een erg lastig woord voor Nederlandstalige 4 jarigen.

Ik snap wel dat het voor kleuters lastig is maar dat is geen reden om het dan maar een andere naam te geven of het als volwassene bewust verkeerd uit te spreken.

Bijtje82

Bijtje82

01-06-2022 om 14:43

Kerstin75 schreef op 01-06-2022 om 13:58:

[..]

https://onzetaal.nl/taaladvies/tot-straks

Dat verklaart een boel. Vind het nog steeds stom klinken. 

Duufje schreef op 01-06-2022 om 10:15:

Pleegkind van bijna 8 heeft er heel lang bij een aantal woorden een extra 'r' ingegooid; pRaprika, bRibberen, probReren, frambRoos en zo waren er nog wel wat. Dat is grotendeels over, maar de praprika is gebleven en dat stomme ding noemen wijzelf inmiddels dus ook zo.
Een verrekijker noemt hij een verderkijker en hij wil er ook niet aan dat het eigenlijk niet zo heet.

Wat bizar. Hier een pleegdochter die ook pRaprika en verderkijker zegt! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.