Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wie heeft ervaringen met peuterbed met 24 maanden

Beste allemaal,

Wij hebben problemen met onze dochter van bijna 2 jaar op het gebied van slapen. Zij wordt steevast in de nacht wakker en zit dan urenlang, soms wel 5 uur achter elkaar, overeind in bed te wiegen, wakker. Wij hebben hier al van alles en nog wat op geprobeerd, homeopathie, kinderarts, oefentherapie, alle gangbare tips bij slecht slapen van dreumesen hebben we opgevolgd.
Nu heb ik vanuit mijn omgeving al een paar keer het verhaal gekregen dat het slechte slapen bij hun kinderen op slag over gingen toen zij overgingen naar een groot bed. Ik lees echter weer op allerlei internetsites van slaapcoaches dat zij het ontraden bij slaapproblemen en bij voorkeur pas rond 3 jaar aanbevelen.
Na maanden van wakkere nachten en ellende sta je echter voor alles open.
Zijn er hier mensen die ook hun kinderen al rond de 2e verjaardag over hebben gedaan naar een groot of een peuterbed en hoe zijn jullie ervaringen daarmee geweest? Ging dit goed of hebben jullie er spijt van gehad?
Ik ben erg benieuwd, alvast bedankt voor jullie reactie.

Valeria

Valeria

08-11-2020 om 15:43

rond die leeftijd

Geloof ik. Ik was het zat om erheen te moeten. We hebben de matras van het ledikant op de grond gelegd en zo kon hij naar ons toe komen en daar verder slapen. Zo werd ik een stuk minder wakker.

Maar het probleem was hier niet dat hij hele lang wakker bleef; hij sliep wel snel verder, zolang het maar bij ons was.

Marie

Marie

08-11-2020 om 16:27

Ja hoor

Onze oudste lag destijds met 20 maanden in een peuterbed en jongste met 24 maanden.
Oudste ging zonder problemen, ze klom er niet zelf uit.
Jongste deed dat wel....
Dus dat was even een poosje doorzetten 's avonds net haar weer in bed leggen. Met de middagdut ging ze overigens altijd zo slapen.

Natuurlijk werden ze wel eens wakker 's nachts.
Meestal dromen of dorst. Antilekbeker met water werkte dan heel goed.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon.

Lucy

Lucy

08-11-2020 om 17:59

Herkenbaar

Onze dochter wilde een “groot bed” net als grote broer.
Ze was toen net twee.
We hebben toen mijn kinderbed van vroeger meegekregen van mijn ouders.
De (hoge) zijkanten konden er gemakkelijk af en had een matrasmaat van 60 x 120 .
Dat was precies naar dochter’s wens.
Ze heeft in haar “grote bed” heerlijk geslapen.

Er was wel een probleem bij een groot familiefeest. Dochtertje moest noodgedwongen in het campingbedje.
Gebrúld heeft ze, ze wilde een “groot bed”.
Uit armoede hebben we haar op ons bed gelegd, binnen een paar tellen was ze diep in slaap.

In jouw geval zou ik een ander bed proberen.
Misschien wil hij ook wel graag zelf zijn bed uit kunnen, maar kan hij dat nog niet zeggen.

Met 21 maanden

Dr broer kwam er aan en ik kon haar niet meer uit t bed tillen dus we dachten we proberen t gewoon. Ging prima.

McCloud1978

McCloud1978

08-11-2020 om 18:33 Topicstarter

Nog een bijkomstigheid

Fijn om te horen dat het bij jullie veelal goed ging. Bij ons komt er nog een dingetje bij wat de beslissing wat lastiger maakt. Ze is een tweeling en haar zusje slaapt op dezelfde kamer. Helaas kan dat ook niet anders. Maar zitten dan ook nog met of we het met 2 tegelijk gaan proberen en of ze elkaar dan niet gaan opzoeken in de nacht. Maar neig nu wel meer naar toch maar proberen.
Nog meer ervaringen? Bedankt vast weer!

Marie

Marie

08-11-2020 om 20:55

apart laten inslapen?

Wat je ook kunt proberen is om ze apart te laten inslapen. Dus 1 in jullie bed en 1 in eigen bed. En dan later in eigen bedje leggen. Deden wij ook als de meiden toen ze klein waren op vakantie elkaar wakker hielden (thuis hebben ze eigen kamers).
Hier werkte het het beste als we de oudste dan op ons bed lieten inslapen, die werd niet wakker bij het "overhevelen", jongste wel, dus dat werkte niet.

Je schrijft in je eerste bericht: "Zij wordt steevast in de nacht wakker en zit dan urenlang, soms wel 5 uur achter elkaar, overeind in bed te wiegen, wakker."

Hoe weet je dat? Gaat ze huilen? Maakt het wiegen lawaai? Heb je een camera? Houdt/maakt ze haar zusje ook wakker? Heeft ze er overdag last van?

Over wakker zijn 's nachts. Onze oudste deed dat ook vanaf 15 maanden, krijsen. En wij konden er maar niet achter komen wat er was. Tot ze dus "looporen" kreeg. Bleek ze dus dubbele oorontsteking te hebben - zonder ooit maar iets van verhoging te hebben! En toen ze wat groter was klaagde ze altijd over pijn in haar benen/knieën. Was groeipijn volgens de huisarts. Toch maar eens bij een podoloog langs gegaan. En die constateerde overstrekte knieën en met een steunzooltje nooit meer last gehad.
Weet je dus zeker dat ze lichamelijk niks mankeert? Ik neig naar te zeggen om naar een kno-arts te gaan en nu ook naar een osteopaat (dat wist ik 22 jaar geleden nog niet).

Zonne

Zonne

08-11-2020 om 21:12

Proberen

Hier een onrustige slaper. Rond zijn tweede verjaardag een peuterbed aangeschaft. Peuterbed was hier geen succes, omdat hij zo onrustig slaapt dat hij eruit valt. Matras op de grond geprobeerd, was het ook niet. Zo nog wat dingen geprobeerd. We waren het gedoe en de slapeloze nachten best wel zat, dus..

Uiteindelijk eenpersoonsbed aan ons bed vastgemaakt, zodat we een enorm bed hebben. En warempel hij slaapt veel rustiger, komt nooit zijn bed uit na het instoppen en bij een onrustige nacht schuiven we hem even snel van t voeteneind terug naar zn plek en slaapt iedereen door.
Het peuterbed is een meegroeibed van ikea en dus over een tijd nog steeds te gebruiken. Dat wacht wel op hem.

Misschien een gek idee, maar zou je de tweeling niet lekker juist bij elkaar kunnen leggen? Of dat eens proberen? Probeer gewoon wat dingen uit!

McCloud1978

McCloud1978

08-11-2020 om 22:15 Topicstarter

Wat extra info

Bij elkaar leggen is absoluut geen optie, dan slapen ze helemaal niet meer. Dit is al vanaf geboorte nooit goed gegaan en nu ook nog steeds niet.
Fysiek is ze goed doorgelicht, ik geloof ook echt niet dat ze iets mankeert in die zin. Osteopathie hebben we al eens bezocht, hij zag geen aanleiding om haar te gaan behandelen, alles zit goed.
Wij horen haar als ze wiegt, maar na 3 verschillende bedjes te hebben geprobeerd, slaapt ze nu in een campingbedje dat bijna geen geluid maakt. We hebben een camera waarop we later kijken hoe lang ze op is geweest. Overdag is ze moe en werkt de slechte nacht duidelijk door.

Apart in laten slapen lost niets op helaas, omdat ze wel inslaapt bij het naar bed gaan. Het gaat om het nachtelijk ontwaken.

Aanrader

Bij ons heeft het heel goed uitgepakt. Rond twee jaar was het vaak drama in de avond: alleen in het “grote bed” (ons) bed willen slapen, telkens uit de ledikant willen, verzetten tegen de slaapzak etc. Ook in de nacht roepen of huilen om er uit te gaan.
Toen zijn we voor een peuterbed gegaan en een dekbed: trots dat hij was! We hebben uitgelegd dat hij er niet zelf uit mag, maar eerst moet vragen.
Tot verbazing werkt dat erg goed. Hij gaat met plezier naar bed, we lezen nog wat boekjes en daarna is hij ok om te gaan slapen. Ook in de nacht horen we hem nauwelijks meer.

McCloud1978

McCloud1978

10-11-2020 om 22:37 Topicstarter

Bedankt

Fijn om te horen, bedankt voor de reactie.

marie

marie

11-11-2020 om 14:12

Wiegen / hoofdbonken?

je zegt dat ze wakker is tijdens het wiegen. Weet je dat zeker? Is het niet een vorm van heftig dromen / slaapwandelen / hoofdbonken?
Is ze op zo'n moment aanspreekbaar?

Lees anders onderstaande link eens door:

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/hoofdbonken.php

McCloud1978

McCloud1978

11-11-2020 om 14:58 Topicstarter

Marie

Hoi Marie,

Dank je wel voor je reactie. Ik had dit stukje al eens gelezen en ook al vele andere pagina's hieromtrent.
Ik denk dat ze wakker is omdat ze met haar ogen wagenwijd open zit. Als ze wel weer klaar is km te gaan slapen, gaat ze zelf ook echt liggen.
Niet gezegd dat ze tijdens het wiegen wel rust krijgt. Maar slaap, ik ga eigenlijk uit van niet.

Marie

Marie

11-11-2020 om 16:15

Slapen gaat prima met ogen open

Dat de ogen open zijn, wil helemaal niet zeggen dat ze niet slaapt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.