Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wie weet een mooi sprookjesboek?

Omdat ik het draadje over korte-verhaaltjes-boeken niet wil vervuilen start ik even een nieuw draadje.

Eigenlijk wil ik mijn zoon van 3 nu eens de klassieke sprookjes voorlezen, want hij kent het liedje van Roodkapje maar daar houdt het ook wel op. Nu heb ik een sprookjes- en volksverhalentic, dus boeken genoeg, maar die zijn allemaal oud (erg oud, de meeste zijn door mijn oma gekocht vlak na de oorlog). Dat leest niet zo prettig voor.

Nu zoek ik dus een sprookjesboek met daarin een flink aantal van in elk geval de klassieken van Grimm en Perrault (Andersen hoeft niet per se, die verhalen lopen te vaak slecht af en dat komt later wel een keer), natuurlijk graag met mooie illustraties, en een redelijk vlot taalgebruik zonder dat het te popi wordt.

En dat valt nog niet mee. Het ene boek staat wel vol met Andersen maar heeft van de andere krakers bijvoorbeeld wel Sneeuwitje maar niet Roodkapje, een ander boek is te ouderwets, weer een ander (Jacques Vriens) is wel heel erg modern en grappig-ironisch (leuk als zoon tien is en al die verhalen al kent, maar nu nog niet), nummer 4 heeft vrij lelijke tekeningen en is juist weer wat ouderwets in taalgebruik waardoor het niet prettig voorleest....

Ik heb nogal wat noten op mijn zang. Heeft iemand hier een gouden tip, of moet ik misschien gewoon maar even wachten tot mijn kind iets ouder is en wat ingewikkelder zinnen aankan?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

04-11-2008 om 21:28

Heb even gezocht

In de kamer van mijn dochter, want ik wist dat het daar stond. Het heet Het grote sprookjesboek en is geschreven door Marianne Busser en Ron Schroder en geillustreerd door Dagmar Stam. Een boek echt geschreven voor peuters en kleuters met alle bekende sprookjes erin (o.a. Roodkapje, wolf en de 7 geitjes, sneeuwwitje, assepoester, klein duimpje) Mijn dochter vond het indertijd erg leuk, ze was toen denk ik 4. Maar ook nu moet ik er soms nog uit lezen. Vooral de kleren van de keizer vind ze erg grappig ha ha.

Temet

Temet

04-11-2008 om 23:01 Topicstarter

Dank

Kijk, de Kleren van de Keizer is nou weer een Andersensprookje dat ook voor kleintjes erg leuk is (ik had als kind zelf bijvoorbeeld grote moeite met o.a. het meisje met de zwavelstokjes of de kleine zeemeermin). Ik ga eens in de verschillende boekhandels kijken of ze het daar hebben, het lijkt erop dat ik het tot nu toe over het hoofd heb gezien, of misschien moet ik mijn toevlucht nemen tot Bol.com

Zijn er nog meer favorieten?

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

05-11-2008 om 10:27

Sprookjes voor kleuters

van Vivian den Hollander. Alleen vindt mijn zoontje heksen en wolven nu eng dus dan blijven er niet veel sprookjes over
Ik heb eerder een boek van Ron Schroder en Marianne B.? gelezen (sinterklaasboek) en dat was niet echt mijn smaak.

Temet

Temet

05-11-2008 om 17:06 Topicstarter

Gekeken

even bij Bol gekeken naar beide genoemde boeken. Ik ben, zo is me (weer eens) gebleken, eigenlijk niet zo dol op het werk van Dagmar Stam. Te schattig. De illustraties in dat andere boek zagen er leuker uit (vond ik, daar denkt peuter misschien wel anders over). Helaas zag ik bij geen van beide boeken een inhoudsopgave ter inzage.
Sprookjes voor kleuters is nog leverbaar bij Bol, dat gold niet voor het Grote Sprookjesboek, zag ik.
De grootste boekhandel hier in de stad heeft geen van beide op de plank staan, maar misschien dat ik ze elders nog kan inzien.

In elk geval beiden bedankt voor de tips.

Groeten,

Temet

Misschien

de sprookjes van moeder de gans? Die had ik vroeger en vond ik erg mooi. Ik weet niet of ze nog nieuw verkrijgbaar zijn, wel 2ehands. Ik had een boekje met tekeningen van Rie Cramer.

Temet

Temet

07-11-2008 om 12:06 Topicstarter

Egberdien

Die is het dus geworden. Had ik niet verwacht, maar ik was vandaag in een kinderboekenwinkel waar ze de boeken die ik zocht niet hadden. Het boekje van Rie Cramer is niet helemaal wat ik zocht, maar het zag er leuk uit, de taal is eenvoudig en rechttoe-rechtaan (zonder teveel leukigheidjes), er staan veel plaatjes in, een aantal van de grote favorieten staan erin, en het was heel betaalbaar.
En ik had geen zin om veel verder te zoeken, eerlijk gezegd...

Als het goed bevalt kan ik alsnog op zoek naar een boek waar ook andere verhalen in staan.

Groeten,

Temet

Leuk, temet,

veel leesplezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.