Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wie weet raad? Afscheid nemen op de peuterspeelzaal

Mijn dochter ging al een jaar lang zonder problemen naar de peuterspeelzaal. Nu, sinds de zomervakantie, moet ze vaak huilen bij het afscheid nemen. Vanochtend had ik het er heel moeilijk mee. Ze klampte zich volledig aan mij vast. afspraken en beloftes hielpen niet. Een van de leidsters rukte haar van mij los en nam haar op schoot. Ze is gek op die leidster en klampte zich dan ook aan haar vast, natuurlijk doorhuilend. Er is zeker een vertrouwensband met de leidster, dus dat zit goed. Maar waar ik onzeker over ben is of dit de juiste manier is. Kan het ook anders vraag ik me dan af. Doet dit geen afbreuk aan mijn dochters gevoel van veiligheid, zoals dr. Swaab aangeeft? Wat is volgens jullie de beste manier om hiermee om te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

10-12-2010 om 12:54

Is er een reden?

Ik herken het wel van mijn zoontje. Daar bleek, achteraf gezien, te spelen dat er een erg onrustig jongetje was, dat vaak niet luisterde, boos werd etc. Mijn zoontje bleek hier erg gevoelig voor te zijn (de leidsters vertelden ook dat hij op zulke momenten heel dicht bij hen in de buurt bleef). Het kwartje viel pas achteraf, toen het jongetje naar de basisschool ging en m'n zoontje binnen 2 weken weer zonder problemen afscheid kon nemen.
Het hoeft natuurlijk niet de reden te zijn, maar het kan altijd.

buzz

buzz

10-12-2010 om 16:06

Als het zonder rede is

zelf zo rustig en gewoon en luchtig mogenlijk doen. Het afscheid kort houden. Dat hielp hier. Hier ook nooit een probleem gehad, op de laatste 4 maanden na. Toen begon ineens de elende, waardoor is me nu nog een raadsel.

Tarole

Tarole

12-12-2010 om 13:56 Topicstarter

Morgen

De leidster zei dat het huilen zo weer over was. Ik ga inderdaad morgen proberen snel afscheid te nemen. Kijken hoe het morgen gaat. Bedankt voor jullie reacties.

Guinevere

Guinevere

12-12-2010 om 18:36

Ook

Hier hebben we dat ook een tijdje gehad, maar dan bij het KDV. Zoon moest echt door de leidsters van mijn benen afgepeld worden. En daarna werd ik snel naar buiten gebonjourd door de leiding, anders bleef het nog langer duren. Inmiddels is het probleem helemaal over. Het afscheid nemen verloopt nu veel prettiger (ruim 3,5 jaar oud).

*bella*

*bella*

15-12-2010 om 11:19

Anders

Allebei mijn kinderen hebben periodes gehuild op de psz. Bij de oudste liet ik me iid nog wel overhalen snel weg te gaan, en het over te geven. Zo 'hoort' het tenslotte te gaan. Voelde voor mij iig niet goed. Bij de tweede heb ik het anders gedaan, steeds ruim tijd genomen voor haar emoties. Nam haar bij me op schoot en liet haar uithuilen. Werkte altijd, na een paar minuten kon ik dan op een fijne manier vertrekken.
Overigens zou ik er ook proberen achter te komen wat er scheelt. Het kan gewoon scheidingsangst zijn, (uitleggen en concrete afspraken kunnen dan helpen) maar er kan ook iets spelen op de psz.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.