Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wiel maat fiets voor 3 jarige

Ik ben aan het kijken of ik een leuk tweedehands fietsje kan krijgen voor onze peuter van 3. Ik kom er niet helemaal uit wat nou de juiste wiel maat is. Ze is een lange meid. Een maand terug met de 3 jarige controle op het CB was ze 102 cm en ze draagt maat 104 en soms 110. 

12 inch is zeker te klein. Volgens het schema wat mijn man vond zou ze al op een 16 inch fiets kunnen, maar daar stond dan wel bij 4 jaar. In dat schema ging het meteen van 12 naar 14 inch. Voor mijn gevoel is dat wel erg groot voor z'n kleintje om op te leren fietsen. Ik was dus meer aan het zoeken naar een 14 inch fietsje. Alleen het aanbod is niet zo groot of ik moet heel ver rijden. Ik was in de veronderstelling dat het aanbod van kleine fietsjes heel groot was, maar dat valt dus erg tegen. 

Iemand advies wat wijsheid is wat betreft wiel maat? We willen graag een tijdje doen met de fiets, maar ze moet er wel meteen wat mee kunnen als er zijwieltjes op zitten.


Liever kleiner dan te groot. Mijn zoon fietste in groep 2 op een 12 inch. Vond hij leuk. Kon hij namelijk goed mee racen. voordeel van een 12 inch is dat ze in ieder geval met haar voeten plat op de grond kan. Dat is wel zo veilig bij wiebelende, beginnende fietsers. 

De maten 14 inch en 22 inch zijn tussenmaten. De meeste kinderen slaan die maten over. Ik zou voor een 12 inch gaan. Kan ze daar na verloop van tijd goed op fietsen zonder zijwielen dan kan je overstappen naar een 16 inch. 

Als ze nog niet los kan fietsen, is een 12” wel fijn om het te leren. Misschien kun je er een een paar dagen lenen en daarna bij de fietsenwinkel gaan passen voor de juiste maat.

Bijtje82

Bijtje82

18-04-2022 om 16:57

Beenmaat opmeten. Binnen een, vanaf de voet tot het kruis. 

Tara82

Tara82

18-04-2022 om 17:02 Topicstarter

Ze heeft een loopfiets, maar die is nu echt te klein. Het word dus echt haar eerste fiets. Van los fietsen is ze dus ook nog wel een heel stuk verwijderd. Goed om te weten dat 12 inch toch niet zo gek is. Misschien dat er iets te veel in ons hoofd is gaan zitten dat ze al zo lang is. Dat horen we namelijk nog al vaak. Nou moet ik wel zeggen dat die ouders allemaal kinderen hebben die eerder op de -1 lijn of lager zitten en in tegenstelling tot onze +1 peuter.

Tara82

Tara82

18-04-2022 om 17:14 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 18-04-2022 om 16:57:

Beenmaat opmeten. Binnen een, vanaf de voet tot het kruis.

Even gemeten en die is 42 cm. Dat zou dus volgens de tabel die ik vond zelfs nog net 10 inch zijn. Het scheelde maar 1 cm met 12 inch. Ze heeft toch net als haar vader vooral een lang bovenlijf.

Ik ga op zoek naar een leuke 12 inch. 

Ik zou ook 12 inch adviseren. 

Ik las dat je dochter een loopfiets heeft gehad. Je schrijft dat je zij nog ver verwijderd is van het los fietsen. Hoe weet je dat? Hier kreeg zoon na zijn loopfiets een 12 inch fietsje. Mijn "technische" man had de zijwieltjes verkeerd gemonteerd.  In plaats van naar beneden wezen ze omhoog. Zoon stapte op de fiets en fietste zo weg. Hij had die zijwieltjes helemaal niet nodig, dus die gingen er gelijk weer af. 

De frame-maat is vaak net zo bepalend als de wielmaat. Grotere wielen fietsen lichter en stabieler. Bij veel kinderfietsen zijn de verhoudingen helemaal zoek in het frame en de maatvoering. Zou altijd passen en kijken of de zithouding een beetje normaal is. En gaan voor de grootst mogelijke wielen 

Los fietsen leren op een 16 inch is bijna niet te doen, dan moet je kind al heel lang (of heel oud) zijn. Gaat makkelijker op 12,5 inch (de standaardmaat). Gewoon een goedkope 12,5 kopen en pas als ze kan fietsen voor een goede 16 gaan. 

Aiden schreef op 18-04-2022 om 19:09:

Los fietsen leren op een 16 inch is bijna niet te doen, dan moet je kind al heel lang (of heel oud) zijn. Gaat makkelijker op 12,5 inch (de standaardmaat). Gewoon een goedkope 12,5 kopen en pas als ze kan fietsen voor een goede 16 gaan.

102 met 3 jaar is natuurlijk ook lang. Onze oudste was dat pas met 4 jaar en aan zijn klasgenoten te zien was hij niet klein. 

De ene fiets is de andere niet dus passen voor een fiets is belangrijk. Onze kleuter is nu 5, 1.10 en heeft voor zijn verjaardag 16 inch fiets gekregen en kan daarbij niet met platte voeten bij de grond.

12 en 16 inch zijn inderdaad de standaard maten, en kleiner is makkelijker om te leren fietsen. Maar ik heb ook hele goede ervaringen met de decathlon-fiets uit de link van Peppa. Die heeft een heel laag frame, waardoor mijn dochter (klein, en vroege fietser) daar wel met haar voeten op de grond kon, terwijl dat met de 12 inch loekie die we al hadden niet lukte. Hier reed ze zo op weg. (Zonder zijwieltjes) We hebben de fiets voor weinig geld op marktplaats gekocht, en later voor hetzelfde bedrag weer verkocht. 

Hier fietste kleuter vandaag weg! Fietsje ziet er wat klein uit op het oog maar juist de voeten goed aan de grond hielp ook bij beter opstarten en stoppen. 

Het los fietsen lukte al eerder met de derde verjaardag maar dan ging het opstarten en stoppen nog niet zonder hulp omdat de voeten niet goed aan de grond konden.

En een tip die ik kreeg; geen zijwieltjes monteren. Als ze goed kunnen loopfietsen dan kan fietsen zo de volgende stap worden, zijwieltjes vertragen dit. Trappen hebben ze vaak al geoefend op driewielers, traptractors etc. Wij hebben het zo gedaan en gaan het bij de volgende weer doen. 

Als je kind al goed met de loopfiets evenwicht kan houden moet je niet meer met zijwieltjes aan de slag gaan. Dan raakt ze het evenwicht weer kwijt.  Onze jongste reed vanaf dat hij 2 was op zijn loopfiets en kon hele stukken "uitrijden" met zijn voeten in de lucht.  4 maanden na zijn derde verjaardag gingen we op vakantie en toen vroeg hij of de "echte fiets" mee mocht in plaats van de loopfiets. De groene fiets van zijn zus die op hem stond te wachten.  Mijn man zei dat hij dan wel thuis moest laten zien dat hij het kon.  Samen staken ze de weg over naar het speelplein, ik zou even de de ramen dicht doen boven en dan komen helpen met het leren fietsen.  Toen ik na 5 minuten het speelplein op kwam fietste jongste al rondjes als een geoefende fietser.  Verkeersinzicht heeft wat langer geduurd maar fietsen kunnen kinderen heel snel als ze goed op en loopfiets kunnen rijden. 

Onze kleuter van 102 kan nu bij haar 12inch net met de voeten bij de grond. Ze loopt nu ook lekker te stunten
Het stuur en het zadel kunnen nog een stuk omhoog dus er is nog ruimte voor groei 

Onze dochter kreeg met 3 jaar, op haar verjaardag een 16 inch fiets, de Veloretti maxi. Ze was 106 cm en fietste met zijwielen prima. Kon met haar voeten bij de grond ( heeft lange benen, dat is ook iets wat meespeelt). 
Zonder zijwielen ging echt niet, hoe veel verhalen ik ook hoorde van kinderen die van loopfiets direct op een fiets zonder zijwielen stapte, ze vond dat helemaal niets. Loopfiets ging fantastisch, maar fietsen moest met zijwielen. Ietwat paniekerig is ze wel aangelegd, dus we zijn daar maar in meegegaan met het idee dat ze vast kon fietsen als ze naar de middelbare school kon  
Ze heeft leren fietsen zonder zijwielen op deze fiets en nu met 4,5 ( 118 cm)  heeft ze een 18 inch ( al had een 20 inch gekund, maar erg zeker voelde ze zich niet op de fiets). Volgend jaar mogelijk weer inruilen, want ik ben er al wel achter dat die fietsen niet lang meegaan qua grootte bij onze kinderen  

We hebben gemeten bij een fietsenwinkel, daar bleek 12 echt mini, 14 kon wel, maar zou ze al snel behoorlijk groot voor zijn en heel eerlijk, wij ( en zij) vonden de 16 inch fiets mooier  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.