Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wiel maat fiets voor 3 jarige


Tara82

Tara82

18-04-2022 om 21:19 Topicstarter

Ze heeft wel een loopfiets, maar echt bedreven is ze er niet mee. Twee voeten van de grond heb ik haar niet zien doen en het tempo is ook langzamer dan gewoon lopen. Dus dat ze zo zal weg fietsen zonder zijwieltjes is in mijn ogen niet heel waarschijnlijk. Maar uiteindelijk weet je het natuurlijk nooit zeker. 

In dat geval zou ik het nog even bij de loopfiets houden. Een fiets met zijwieltjes voegt nu niet zo veel toe, en zal waarschijnlijk eerder frustraties opleveren.

Mijn, motorisch zeer vaardige, oudste dochter leerde toen ze drie was fietsen op een 12” en zij was juist heel klein. Maar bleef altijd een beetje lastig fietsen op dat fietsje. Toen ze 4 was stapte ze op de oude 18” van haar broer en fietste zo weg. Hoewel de fiets nog wat ‘groot’ was kon ze daarmee veel beter uit de voeten. Veel stabieler doordat ze zich niet rot hoefde te trappen. 
Voor het leren fietsen zou ik een 12” nemen waarvan het stuur en zadel ook goed omhoog kunnen (wel goed op letten want ervaring hier met 8 kinderen is dat er wel verschil in zit bij die fietsjes). Zo kan je het mooi passend maken. 

Je moet zo'n fiets echt passen. De mijne was net 3 toen hij wegreed op een 12 inch, hij loopt al jaren precies op de gemiddelde lengte lijn. Daarvoor heb ik nooit willen beginnen aan leren fietsen omdat zijn voeten niet bij de grond kwamen.

De loopfiets heeft bij hem wel geholpen en dat merkte ik bij diverse buurkinderen ook maar dan moet je het ze wel uitleggen. Ik heb 3 buurkinderen leren fietsen en de ouders schrokken zich rot want die waren al bezig geweest en het lukte ze maar niet. De truc is tegen het kind duidelijk zeggen dat ze moeten doen alsof ze op een loopfiets zitten en dan dat ze dus hard moeten gaan om.te kunnen uitrollen....en dag heeft dus totaal 4 keer prima geholpen, en met de kinderen van mijn zus ook dus totaal 6 keer.

Ik heb ooit eens in een uurtje een vriendinnetje van oudste leren fietsen. Dat meisje was een stuk groter dan mijn dochter (die in groep 2 net boven een meter kwam) en fietste op een 16” fiets. Op het 12” fietsje van dochter kon ze met beide voeten op de grond, dus dat voelde een stuk zekerder. Drie keer proberen en toen scheurde ze weg.

SuzyQFive schreef op 19-04-2022 om 09:25:

Mijn, motorisch zeer vaardige, oudste dochter leerde toen ze drie was fietsen op een 12” en zij was juist heel klein. Maar bleef altijd een beetje lastig fietsen op dat fietsje. Toen ze 4 was stapte ze op de oude 18” van haar broer en fietste zo weg. Hoewel de fiets nog wat ‘groot’ was kon ze daarmee veel beter uit de voeten. Veel stabieler doordat ze zich niet rot hoefde te trappen.
Voor het leren fietsen zou ik een 12” nemen waarvan het stuur en zadel ook goed omhoog kunnen (wel goed op letten want ervaring hier met 8 kinderen is dat er wel verschil in zit bij die fietsjes). Zo kan je het mooi passend maken.

Het gaat niet om de wielmaat maar om de framemaat: hoe hoog zit het zadel, komen de knieën tegen het stuur. Dus de ene 16 inch is de andere niet. De ene 12 inch is de andere niet. 

MMcGonagall schreef op 19-04-2022 om 11:02:

Ik heb ooit eens in een uurtje een vriendinnetje van oudste leren fietsen. Dat meisje was een stuk groter dan mijn dochter (die in groep 2 net boven een meter kwam) en fietste op een 16” fiets. Op het 12” fietsje van dochter kon ze met beide voeten op de grond, dus dat voelde een stuk zekerder. Drie keer proberen en toen scheurde ze weg.

Precies, dus tip voor TS: leen een 12 inch, leer haar eerst fietsen en kijk dan of je meteen naar een 16 kan. 

Bijtje82

Bijtje82

20-04-2022 om 00:08

Ga gewoon eens langs een fietsen winkel of grotere speelgoed zaak. Passen passen passen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.