Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wij snappen er niks van

Goedemorgen/goedenacht (5:15 nu)

Onze kleine man is rond de 19 maanden.
Totaal uit het niets is hij nu iedere dag klaarwakker om 5:00. Huilen, krijsen etc. Of hij nou een fles krijgt, getroost wordt of wat dan ook. Hij is en blijft wakker.

Hiervoor was het altjjd van 19:00 tot 7:00 slapen. Niks te klagen en heerlijk.

Inmiddels duurt het al 3 weken of langer en WIJ SNAPPEN ER NIKS VAN!?!?

Wellicht omdat hij veel leert? Ineens veel nieuwe woorden onder andere.

Zelfs als hij overdag heel weinig slaapt blijft hij rond 5:00 wakker worden.

Iemand ervaring?

DANKKKK

Dees

Dees

23-09-2019 om 06:36

Koud

Misschien heeft hij het koud. Rond 5 uur is het zo'n beetje op zijn koudst.

Dan T

Dan T

23-09-2019 om 06:50 Topicstarter

Helaas niet aan de orde

In Griekenland speelde dit ook en koud was het daar zeer zeker niet.

Annie

Annie

23-09-2019 om 07:21

Ik snap het ook niet

Ik snap niet zo goed dat jullie het niet snappen.
Ik ging er zelf altijd vanuit dat kinderen grillig zijn, veranderen, leren, groeien.
Meestal vroeg ik me niet af waarom dat iets was.

Natuurlijk kan het goed zijn bij een zeer regelmatig kind dat opeens ander gedrag vertoont te kijken of er iets speelt, zoals idd temperatuur of pijn/ongemak (oortjes, tanden)
Hier werd zoon rond deze leeftijd ook weer erg vroeg wakker. Hier leek hij honger te hebben. Vast een groeispurt.
En terug slapen deed hij daarna zeker niet meer.

Tijdstip van wakker worden verschuift vast weer.
Nu genieten van vroeg wakker zijn?

40er

40er

23-09-2019 om 07:27

Hier

Heeft die periode ca 1 jaar geduurd. Kind was iets ouder en slapen was toen sowieso een drama.
Wij zijn uiteindelijk met een lampje gaan werken, lampje aan, dan mag ja naar papa en mama toe. Lampje stond op 6 uur en zijn we gaan verzetten, kleine stapjes, naar 7 uur (en uiteindelijk in het weekend nog iets later)

Inmiddels is het goed gekomen hoor, hij slaapt met gemak uit tot 11 uur (is 16)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-09-2019 om 07:44

Honger

Er zijn heel veel kinderen die ineens zo vroeg wakker worden. Helemaal leuk als over een paar weken de klok terug gaat😁

Ik dacht ook aan kou, dan kan een slaapzakje helpen. Of honger, probeer eens een warme papfles. Zou je ook voor het slapen gaan kunnen doen. Ik had voor het gemak van die pyjamapapjes in huis.

En verder is het iets wat je beter maar kunt accepteren. Het gaat wel weer over en tot die tijd kan je het maar het beste praktisch regelen. Om de beurt eruit enzo.

Lanza

Lanza

23-09-2019 om 09:20

Jullie hebben

tot nu toe erg veel geluk gehad zo te horen. Dit is helemaal geen gek gedrag voor een jong kind.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2019 om 12:36

Papjes?

En dan ook tandenpoetsen neem ik aan? Ik ken iemand die ook op deze leeftijd nog een fles met vla mee gaf in bed. Dan vraag je toch om gaatjes in de tanden?

Dan, het kan misschien wel een idee zijn om vlak voor het slapen nog even een banaan te geven of zo. Dan is de maag toch weer gevuld en kan je zoontje daar langer op teren.
Verder eens goed rondkijken in zijn kamer of hij bepaalde voorwerpen eng kan vinden. Ga eens in het donker in zijn kamer zitten en bekijk hoe schaduwen vallen.

Ik lees dat je een peuter pas een kussen kunt geven als het kind sterk en behendig genoeg is geworden om ook in de slaap rond te kunnen draaien. Je zou kunnen kijken hoe jouw zoontje daarmee is. Wie weet is een heel dun kussen prettig. Is de temperatuur een beetje gelijkmatig? 16 tot 18 graden wordt aanbevolen. En het liefst een raam open.

Jasmijn

Jasmijn

23-09-2019 om 13:38

mee naar onze slaapkamer

Het is al een tijd geleden maar ik weet dat mijn dagen ook echt heel vroeg begonnen met de kleintjes.
Ik nam onze jongste meestal mee naar mijn eigen bed en probeerde dan nog samen wat verder te slapen, maar meestal resulteerde dat dat hij lag te klieren in bed tussen ons in. (kreeg je weer een speelgoedauto tegen je voorhoofd geslagen, of per ongeluk een voetje tegen je oor) wij zetten de tv aan met een kinderzender, soms lukte het dan nog om het een uurtje te rekken.
Het idee van het nachtlampje is ook het proberen waard, of misschien een luisterboek aanzetten? (desnoods op een timer, dat dat boek sowieso om 5.10 uur start ? Hopen dat hij blijft liggen en luisteren? Als hij eenmaal overstuur is, werkt het denk ik niet )

Floria

Floria

23-09-2019 om 14:34

wakker en dan...?

Hij wordt wakker en krijst meteen?
Of hij wordt wakker en wordt even genegeerd en krijst dan?
Hij stopt als hij eruit mag?
Of hij blijft krijsen als hij eruit mag omdat hij toch nog niet helemaal wakker is?

Ook leuk voor de buren trouwens. Wij wonen naast een peuter die doet en eerst een hele tijd genegeerd wordt en die dan toch ineens stil kan worden als zijn vader heel hard schreeuwt dat hij moet ophouden.

Angela67

Angela67

23-09-2019 om 14:53

grip en loslaten

de kunst is denk ik de balans zoeken tussen proberen wat je kunt doen om probleem op te lossen en 'te accepteren' dat er altijd wat zal zijn.
Wat mij hielp is - als het slaaptekort niet té groot was, ik durf niet terug te denken aan hoe ik me voelde en hoe slecht ik soms kon nadenken . . - 1 ding consequent een aantal dagen blijven doen en kijken of het verschil maakte. Dan had ik in ieder geval het gevoel dat ik er iets aan probeerde te doen en kon ik die dagen wat beter accepteren dat het verre van ideaal was.
Dus inderdaad een aantal dagen zorgen voor extra dekentje/slaapzakje ed.
En niet tegelijk ook extra voeden, anders weet je niet wat helpt .

Voor alle nachten waarop het niet gaat zoals gewenst (namelijk: allemaal lekker doorslapen . . .) altijd een matras op slaapkamer kind klaarleggen en afspreken wie welke 'shift' doet.

sterkte,
Angela

Het gebeurt

Het klinkt niet onbekend.
Ik paste een tijdje op een paar kleintjes. Dan gingen we vroeg eten want om 18.00 uur kwam Sesamstraat of zoiets. Dat kindje viel altijd tegen het einde van de maaltijd in slaap, daar was geen houden aan. En dan de volgende ochtend ook zo vroeg wakker. Het heeft ongeveer een klein half jaar geduurd. De ouders hebben dat ook geprobeerd op te vangen met lichtgevende wekker of zoiets maar als ze zo klein zijn is dat moeilijk.

Zelf heb ik met mijn kinderen tot een jaar of vier wel nachtelijk gedoe gehad, of ze zijn niet lekker, of ze willen spelen, of hun ritme past ineens niet bij dat van jou, of ze zijn bijna zindelijk maar nog niet helemaal. Ik gaf me er maar aan over en probeerde zoveel mogelijk de nachtrust te bewaren, weinig licht, zachtjes praten, verder slapen. Of ik zetten een tijdje een kind in de maxicosi voor de Teletubbies en dan ging ik er bij op de bank liggen. Meestal vielen ze dan wel weer in slaap. En anders ga je er uit op een gegeven moment. Lekker koffie zetten. Een keer vroeg kan ook prettig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.