Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wil niet slapen. wanhoop nabij.

In een eerder draadje vertelde ik al dat we voor onze dochter een peuterbedje hadden gekocht. Sinds donderdag "slaapt"ze erin. Toeval of niet, maar sinds donderdag is ze niet te genieten: kort lontje, enorme driftbuien (er moest op een gegeven moment weer koud water aan te pas komen om haar rustig te krijgen). Overdag sliep ze nog altijd 3 uur, maar donderdag heeft ze niet geslapen (maar toen stond de ledikant er nog). Vrijdag heeft ze gewoon op het KDV geslapen, zaterdag heeft ze niet geslapen want toen moesten we precies op het midden van haar gewone slaap weg en heeft ze in de auto geslapen en gisteren was ze ook niet thuis. De afgelopen 4 avonden ging ze -gewoon- rond 8 uur naar bed, maar heb ik tot half 10 naast haar gezeten omdat ze niet wilde slapen. Of ze was boos of ze zat te spelen. 's Nachts komt ze er niet uit gelukkig maar moeten wij er wel voor haar uit.
Vanmiddag heb ik haar op bed gelegd maar heb ik haar er weer uitgehaald en nu is ze bekaf, maar wil ze niet slapen, maar ook niet naar buiten, boekje lezen of wat anders. Op haar kamertje is ze op mijn schoot wel in slaap gevallen maar toen ik haar op bed wilde leggen, zei ze meteen "wil niet slapen". En nu zit ze dus als een chagrijnig stuk vreten op schoot.
Ze is nooit een makkelijke slaper geweest en meerdere keren per week moeten we er nog uit voor haar 's nachts, dus ons energiepeil is niet dusdanig dat we dit nog avonden aaneen gaan volhouden. Haar oude bed weer terugzetten vind ik niet zo'n goed idee want dan geven we geen goed signaal, vrees ik.
Maar intussen snauw ik haar maar af en zij zit alleen maar te pruilen en te piepen. Ik weet niet meer wat ik mt 'r aanmoet, eerlijk gezegd.
Heeft iemand tips, ideeen??
Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

04-05-2009 om 15:08

Regelmaat en regels

Hoi Chris, lastige situatie. Door jullie vermoeidheid kunnen ouders en dochter minder hebben en wordt de sfeer alleen maar slechter.

Ik lees in je verhaal dat de afgelopen dagen niet standaard waren. Je dochter heeft nog (altijd?) behoefte aan een middagslaapje, maar dat is er bij ingeschoten. Als ze te moe is, kan het in slaap vallen 's avonds langer duren. Daardoor slaapt ze te weinig en daar begint de cirkel dan weer mee de volgende ochtend.

Ik zou de komende week eens strak de ritme en regels gaan oppakken. Even doorzetten en weer terug naar normaal. Dus op tijd naar bed, geen geklier accepteren en niet laten merken dat je er boos om wordt. Ze is een peuter, dus dze heeft behoefte aan de voorspelbare regelmaat van haar ouders. Als ze een beetje bijgeslapen is, zal het op alle fronten wellicht beter gaan.

groet, Mamvantwee

Eens

Ik ben het eens met Mamvantwee: even rustige dagen in lassen.

Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van 'het koude water moest eraan te pas komen' en dat je haar 'een chagerijnig stuk vreten' noemt. Misschien zijn jullie allebei een beetje aan het eind van je Latijn? Mijn zoon reageert daar altijd feilloos op, door juist dan 'moeilijk'te gaan doen. Maar eerlijk is eerlijk, zíj kan er niet zoveel aan doen dat haar middagslaapje er drie dagen achter elkaar bij inschoot terwijl ze normaal nog 3 uur slaapt 's middags. Mijn zoon slaapt ook veel slechter als hij heel moe is.

Dus: beetje soepel zijn in je eisen aan haar dezer dagen (rustige activiteiten, voor mijn part een extra filmpje op de TV of samen een boekje lezen) en strikt in de grenzen, zou mijn advies zijn.

Succes samen!

Chris35

Chris35

04-05-2009 om 16:28 Topicstarter

Reactie

Natuurlijk kan zij er niets aan doen en wij ook niet -altijd. Ze is een gevoelig meiske en we houden 99 van de 100 keer alle rekening met haar en wat onze planning is. Daarom zal haar gedrag wel een combi van allerlei dingen zijn.
Dat van dat water; iedereen heeft wel eens een kind in een niet te bereiken staat van hysterie en dan kan een beetje koud water wonderen doen. Sterker nog, ik hoor wel eens om me heen dat kinderen onder een koude douche worden gezet. Maar dat gaat me dan te ver.
En je maakt me niet wijs dat je als liefhebbende ouder nooit eens hele nare dingen denkt als je erg moe bent en het zit allemaal niet mee. Ik voel me direct schuldig, maar is het niet menselijk om in machteloosheid je kind een chagrijn te noemen? Ik vraag me eigenlijk af waarom ik mezelf verdedig, maar kennelijk komt mijn staat van wanhoop jullie -nog- niet bekend voor.
Idd ben ik vandaag weer begonnen met de strakke dagelijkse planning en alles ging goed, totdat ze moest gaan slapen. Er naast zitten hielp niet en op een gegeven moment was ik echt klaar met verzinnen hoor.
Klieren niet accepteren ontaardt bij haar nu in een regelrechte driftbui, dus dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Al met al worden we er niet energieker van maar hopen we er maar het beste van.

Jasmijn1

Jasmijn1

04-05-2009 om 17:06

Hier wel herkenning hoor chris

Mijn dochter heeft ook periodes van onuitstaanbaar gedrag (komen gelukkig niet zo vaak voor). 's Avonds niet slapen, 3x wakker worden 's nachts, en dat 3 weken achter elkaar. En geen idee waarom, er is dan niets veranderd in haar schema. Na een paar weken met gebroken nachten (wekker gaat om 05.45 uur, en dat 4x per week), wil ik ook wel eens tierend beneden komen. En dan zeg ik echt niet tegen mijn man: "goh, wat is ons koddig donderstraaltje toch vervelend" . Maar goed, welk onderwerp je ook aansnijdt op dit forum, er staan altijd SuperOuders klaar om met hun vingertje te schudden. Die nóóóit hun geduld verliezen, genoeg hebben aan 2 uur slaap per nacht, nooit inconsequent zijn, en nooit hun stem verheffen.

Groetjes
Jasmijn

Rafelkap

Rafelkap

04-05-2009 om 19:41

anders: tijdelijk weer in haar oude bedje, of past ze daar echt niet meer in? Het is natuurlijk de gemakkelijkste weg, maar dan probeer je het over 2 of 3 maanden weer, evt. het nieuwe bed alvast in de kamer (als dat past), kan ze een poosje aan het idee wennen.

Geen goed signaal, jammer dan toch? als dit averechts werkt, 2,5 is nog klein hoor.

elsje78

elsje78

04-05-2009 om 20:28

Helemaal herkenning (lang)

Hoi

Ik herken het helemaal! Ook sinds het peuterbed was/is het slapen moeilijk hier. We waren op vakantie geweest en daarna werd het peuterbed neegezet. de eerste nachten zijn we uiteindelijk gezwicht en hebben het ledikant terug gezet. Daarna toch doorgezet en peuterbed vast neergezet. (moest wel want ze klom erover heen en toch wel gevaarlijk).
De eerste twee avonden heb ik er de hele avond naastgezeten omdat ze er steeds weer uit kwam, gillend.
Op schoot in slaap wiegen tot ze sliep...de derde avond had ik het helemaal gehad en hebben we de klink omhoog gedaan en ben ik gewoon weggegaan. Na een kwartier gillen sliep ze. Na 2 weken was het over en sliep ze gewoon, maar sindsdien wordt ze elke nacht wakker en kruipt ze bij ons in bed. (meestal rond een uur of 5-6)

Nu heeft ze sinds een week een andere kamer en eigenlijk hetzelfde probleem. Nu ben ik er niet naast gebleven, maar zelfde ritueel (tandenpoetsen, boekje, liedje en weg). De eerste nachten als ze huilde ging ik erheen zong weer een liedje en ging weer weg. Gelukkig gaat het nu al best goed. Tussen de middag slaapt ze soms wel en soms niet, ligt eraan. Op de creche altijd wel (grrr en lang ook) maar thuis gaat ze niet slapen. Maar dan slaapt ze 's avonds wel veel beter in. Ze huilt dan eventjes en dan slaapt ze.

Ik zou zeggen doorzetten, maar blijf er niet naast zitten want dat hou je niet vol, en dan moet je het ook weer afwennnen...

groetjes Elske

Nee, nee

ik zei dat ik schrok, dat is toch geen kritiek? Zo heb ik het ook niet opgeschreven, dus je hoeft inderdaad niet in de verdediging.

Wat ik zei was dat als je dochter koud water nodig heeft om uit haar driftbui te komen, en jij je dochter een chagerijnig stuk vreten noemt, je er allebei kennelijk doorheen zit! En dat is toch precies wat jezelf ook zei? En ik zei dat mijn zoon het altijd haarfijn doorheeft, als ik er doorheen zit. Dan kom je makkelijk in een negatieve spiraal, omdat je zo op elkaar gaat reageren. En dan zijn rust en regelmaat vaak een uitkomst.

Ik begrijp dan ook eerlijk gezegd niet waarom Jasmijn vindt dat ik een SuperOuder met een opgeheven vingertje ben...Volgens mij wordt er iets in mijn woorden gelezen dat ik er niet in heb gezegd. Niet zulke lange tenen, hoor!

Oh ja

en ik verlies ook vaak genoeg mijn geduld, en val uit en ben niet geduldig enzenz

Zoon van 3,5 heeft een rustig karakter en nee, nog nooit zo'n driftbui gehad. Alles is bij hem op t elossen met de dreiging van even naar de gang moeten. Dochter van 1,5 begint nu al regelmatg zich krijsend op de grond te werpen, dus wie weet wat mij nog te wachten staat...

angel3

angel3

04-05-2009 om 21:58

De tip

van de nanny die hier werkte als een tierelier.
Gewone ritueel doen zoals altijd. Geen aandacht besteden aan mogelijke gedoetjes gewoon als altijd dus.
Je gaat weg. Ze komt eruit. Je gaat erheen, dikke knuffel, zegt kordaat: nu slapen en gaat weg.
Ze komt er weer uit. Je zegt NIKS, geen oogcontact, niet boos, NIKS zeggen. Je pakt haar op, instoppen en weg. En dit hou je net zolang vol als nodig, desnoods 3 uur.
Wij hebben dit bij zoon gedaan van toen 2,5 jaar. Hij kwam er de 1e dag wel 30 keer uit in een kwartier. Het heeft 3 dagen geduurd, toen viel het kwartje. Nooit meer last gehad.
ernaast zitten zou ik persoonlijk niet doen.
Wat belangrijk is: kies een methode, straal dat uit en stick to it. Als je deze methode gaat doen hou dan vol, als je na de 50e keer eruit toch weer ernaast gaat zitten of iets anders doet kan je weer opnieuw beginnen. Laat je niet ontmoedigen!
Sterkte!

Idd volhouden

Hoi,
een paar weken geleden hadden wij hetzelfde probleem. Eerst geprobeerd het "soft" op te lossen door idd erbij zitten, veiligheid bieden,enz.

het enige wat echt helpt? voor jezelf bepalen hoe jij het gaat aanpakken, duidelijk haar uitleggen een dagje van te voren en volhouden.
het was bij ons na 2 dagen over. gewoon laten huilen, niet haar kamer uit laten komen. snachts als ze huilt ernaar toe. dan weg. huilt ze nog? gewoon laten huilen.

maar...je moet wel doorzetten! dus pas beginnen als je er helemaal klaar voor bent.

succes.
groetjes,annemieke

Mamvantwee

Mamvantwee

05-05-2009 om 08:55

Superouder?

Nou, mijn reactie was toch echt ook bedoeld om je te helpen en ik ben helemaal geen superouder en zwaai ook niet met een vingertje. Mijn twee kinderen hebben ons allebei tot wanhoop gedreven met elk anderhalf jaar lang niet slapen. overdag en 's nachts niet. We zijn er allebei door ingestort en met veel moeite weer opgekrabbeld. Dus je hoeft je niet te verdedigen en al helemaal niet te denken dat ik 'jouw staat van wanhoop nog niet bereikt heb'. Ik hoop eerder dat je onze staat van wanhoop nooit bereikt...

Succes met de nachten. Mamvantwee

Yvon Meijer

Yvon Meijer

05-05-2009 om 10:31

Chris

Ik weet niet alles want ik heb je vorige draadje niet gelezen. Maar mijn dochters zijn ook altijd moeilijke slapers geweest en sinds ze 1,5 jaar waren deden ze geen middagslaapje meer. Ik verbaas me altijd over kinderen die drie uur overdag slapen en dan 's avonds ook braaf gaan slapen.. Als mijn kinderen maar 5 minuutjes overdag ingedut waren dan sliepen ze 's avonds niet meer. Het middagslaapje afschaffen was een verademing want vanaf dat moment sliepen ze 's avonds ook op een normale tijd in. Dus als je dochter 's middags nog slaapt dan zou ik daar mee stoppen. En als ze 's middags chagrijnig wordt dan juist iets gaan doen, naar buiten, de speeltuin, zandbak. Bezig houden.
Verder; probeer, hoe moe je ook bent, niet met haar te vechten. Het klinkt wat zweverig maar als je merkt dat jullie ruzie gaan maken ga dan in plaats daarvan haar even op schoot nemen en knuffelen. Dat werkt hier soms goed. Want je dochter is zelf natuurlijk ook moe en hierdoor wordt ze dwars, dus in plaats van hierin mee te gaan iets tegenovergesteld doen. Benoem haar gevoel; word je daar zo boos/verdrietig van, laat haar daar maar even in zwelgen, neem het serieus. Hè, moeilijk uit te leggen dit, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Succes, Yvon.

Chris35

Chris35

05-05-2009 om 13:48 Topicstarter

Moe

Net haar maar weer aangekleed. Ze is klaarwakker en zat braaf te spelen in haar bed, maar geen enkel teken van moeheid. Dus ik zeg, okee, ik kleed je aan en meteen begint ze te gapen. Met het aankleden zit ze breeduit naar me te lachen. Volgens mij dacht ze "ha,5-0!". Ik ben idd erg moe en prikkelbaar en huil echt om niets. Afgelopen nacht heeft ze prima geslapen, maar het lijkt wel of in één klap de middagslaap niet meer nodig is.
Morgen, donderdag en vrijdag werk ik en is ze bij de opvang. Ben benieuwd of ze daar wel gaat slapen.
Ik heb iig, ook voor m'n eigen rust, besloten om de komende dagen af te wachten en anders gaat van het weekend de ledikant weer terug in haar kamer....
Enne, mamvantwee, ik noem niemand supermoeder, want die bestaan niet en anders boffen ze maar met van die brave kinderen
Mijn dochter sliep ook pas door na haar 2e verjaardag en nog moeten we er vaak uit 's nachts.

Rafelkap

Rafelkap

05-05-2009 om 14:00

Wachten

hoi Chris
Slaapproblemen zijn slopend. Maar het probleem is volgens mij gewoon het nieuwe bed. En daar voelt ze zich op de 1 of andere manier niet veilig in. Ze kan er nl. uit!

Wij hebben onze oudste ook weer "gedegradeerd" (zo zag hij het niet) tot z'n oude bedje toen het niet werkte, een paar maanden later was het geen enkel probleem meer.

Nou kan je het ook flink gaan aanpakken, zie alle tips, maar ook gewoon even wachten tot ze ietsjes verder is in haar ontwikkeling. Dat zal niet lang meer duren en dan zal de overgang naar het nieuwe bed vast veel makkelijker gaan.

liora

liora

05-05-2009 om 14:29

Herkenbaar

Hoi,

Ik herken het gedeeltelijk. Mijn zoon was altijd een makkelijke slaper (nog steeds) maar vanaf de dag dat hij een groot bed kreeg, sliep hij 's middags niet meer. Ik vond het een heel moeilijke tijd want hij was echt heel lastig.
Het was even een paar maanden doorbijten, daarna was hij eraan gewend, en ging hij 's avonds vaak voor zeven uur al slapen.

Ik wil je het advies geven om de creche te instrueren haar niet te laten slapen! Anders went ze niet aan het nieuwe ritme. En als ze zeggen dat ze het echt niet meer volhield, dan zeggen dat ze haar na drie kwartier wakker moeten maken.

Ik heb het ook gedaan, want anders werd alles nog erger!

Succes ermee,

Liora

amk

amk

05-05-2009 om 17:04

Bij tanken

wat ik in dergelijke situaties doe is kind naar de opvang, en ik daarna mijn bed weer in en echt een dag bij slapen.
Daarna kan ik de wereld een stuk beter aan.

dc

dc

06-05-2009 om 06:40

Rekje

mijn oudste wilde niet in zijn peuterbed slapen. We hebben 2 maanden lang beide bedden gehad en hij mocht kiezen. Vaak wilde hij wel beginnen in het peuterbed, maar dan toch weer terug naar zijn oude bedje.
Wat heel erg heeft geholpen was een rekje ervoor, dat heeft hij blijkbaar nodig voor een gevoel van veiligheid.

Moeilijk

Jeetje wat kan het moeilijk zijn he..
Hier ging het in het begin goed.. tot een paar weken erna toen begon het ineens.. Net of het nieuwe spannende eraf was.Haar middagslaapje deed ze allang niet meer ( erg vermoeiend met een 2e zware zwangerschap). dat was met anderhalf al voorbij en eigenlijk ook vrij snel. we hebben haar een tijdje na een uur wakker gemaakt omdat ze nog wel wat nodig had, maar met meer dan een uur niet meer sliep s'avonds.. en nu met de jongste lijkt het ook zover ( 16 mnd) dat we haar moeten gaan wakker maken om het in de avond wat soepeler te laten lopen..

Wat mij in ieder geval opgevallen is is dat als er teveel veranderingen ineens zijn ( zoals bij jullie en een nieuw bed en een paar onrustige dagen) en als ze ziekjes worden of tandjes krijgen en ja ook nog sprongetjes hebben ze toch wel slechter slapen.. en dan ineens is het over en gaat het weer goed..meestal als je zover bent dat je het niet meer trekt..

Ik zou gewoon lekker je gevoel volgen en doen wat jouw moederhart je ingeeft.

Succes

Chris35

Chris35

06-05-2009 om 10:51 Topicstarter

Update

Na gistermiddag dus niet geslapen te hebben, maar lekker bezig te zijn geweest, geen hele drukke activiteiten, is ze op haar gewone tijd naar bed gegaan.
Ben er weer naast gaan zitten, weer een stukje verder weg dan gisteren en na een kwartier sliep ze! Ze werd om 10 u nog ff wakker, maar de hele nacht geen kik gegeven!
Ik ben zo blij dat ik zelf ook een nacht heb kunnen doorslapen!
Zoals eerder gezegd, gaat ze vandaag, morgen en vrijdag naar de opvang en benieuwd hoe het slapen daar gaat. Afhankelijk daarvan gaan we zaterdag weer het gewone middagslaapritueel in en dan zien we wel hoe de vlag erbij hangt.... Ik ben iig heel erg blij dat het 's avonds beter gaat en hopelijk hoeven we niet het ledikantje weer terug te zetten....

Talia

Talia

06-05-2009 om 12:40

Campingbed voor middagslaapje?

Kun je niet een campingbed klaarzetten met de mededeling dat als ze niet in slaap komt, ze het daarin mag proberen? Dan zet je niet haar oude ledikant neer en heeft ze misschien toch wat meer rust en veiligheid voor die blijkbaar zeer nodige dut.
Verder ben ik wel benieuwd inmiddels wat je dan wel doet met dat koude water als het geen douche is. Dat dacht ik nl. eerst en ik ben blij te horen dat je daar niet voor kiest. Maar nu probeer ik me voor te stellen wat je er dan mee doet .

Groet, Talia

Rafelkap

Rafelkap

06-05-2009 om 18:52

Fijn!

Fijn dat ze iig 's nachts goed doorsliep. Het kan natuurlijk wel zijn dat het middagslaapje er binnenkort aan gaat.. Toen meneer hier niet meer in bed wilde mocht hij 's middags op de bank slapen (dan las ik hem voor als ik zag dat hij moe werd), maar ik zou nog even proberen met het gewone ritueeltje, wie weet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.