Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Woordjes zeggen

Hmmm, vanmorgen bij het cb geweest met 15 1/2 maand oude zoon. Alles was goed, alleen zou hij volgens cb-arts nu eigenlijk naast papa en mama wel wat woordjes moeten zeggen als 'waf' voor de hond of 'mauw' voor de poes. Nu hebben we geen huisdieren, maar je snapt het idee.

Tja, moet ik me nu zorgen maken of niet. Ik weet dat ie nog ruim de tijd heeft om volzinnen te gaan produceren en dat cb's met gemiddelden werken, maar het zit me toch dwars. Ik herinner me ook totaal niet meer hoe dat zat bij m'n oudste. Hoe praten jullie dreumesjes?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

20-11-2009 om 14:31

Ach

Ik zou me er nog maar geen zorgen over maken. Onze 3 zoons zeiden alledrie geen (verstaanbaar) woord tot ze een maand of 15 waren. En ook onze dochter van bijna 13 maanden zegt nog helemaal niks reproduceerbaars.
Van de oudste 2 (nu 8 en 5 jaar) weten we inmiddels dat ze (zeer) hoogbegaafd zijn, dus ach... het kan nog alle kanten op!

dc

dc

20-11-2009 om 20:30

20 mnd

en zegt : papa, mama, boire, doudou (knuffel) en Na (voor nee).

Zijn oudere broer klepte rond die leeftijd al voluit (niet zo lang geleden voor me).

Ik maak me er niet zo'n zorgen over. De oudste maakte als baby al veel meer geluid. De jongste is gewoon niet zo'n kletskous. Hij kan zichzelf goed duidelijk maken, en is gewoon een gezond ondernemend mannetje. Dat praten komt wel wanneer hij er zin in heeft.

Limi

Limi

21-11-2009 om 09:13

Waf en mauw?

Zegt het cb serieus dat hij waf ipv hond moet zeggen? Wat achterlijk.

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2009 om 11:43

Limi

Nee limi, dat staat er helemaal niet. Maar vaak is het wel zo dat een kind eerst 'waf' zegt en later pas: 'hond'. Dingen als 'waf' tellen als woord op die leeftijd.

Limi

Limi

21-11-2009 om 15:04

Ik blijf...

...het nogal vreemd vinden dat ze naar waf vragen, maar goed.
Zo zat hier de buurpoes op de schutting. Mijn zoontje noemde hem "pus" en aan de andere kant van de schutting hoorde ik het buurkind van 6 maanden ouder "mauw" zeggen, waarop de buurvrouw zei "goed zo, ja dat is een mauw." Ieuw.

daarbij

daarbij

21-11-2009 om 15:15

Brum brum en amen

Die van ons was een amerikaner tot zijn tweede levensjaar , zei naast papa en mama alleen brum brum (auto) en amen tot zijn tweede , maar kende passief wel honderden woorden . Let er maar eens op en probeer eens op te schrijven wat ie passief allemaal begrijpt, dat zal meer meer zijn (wat een gezeur met 15 maanden van het CB, als ie verder maar een vrolijk ventje is, is er niets aan de hand)

Limi

Ik snap ook niet waarom je kinderen eerst zou moeten leren dat zo'n beest een waf heet, om ze dan later alsnog te moeten leren dat het een hond is.

Onze zoon kwam er gek genoeg zelf mee. Die noemde een poes in eerste instantie poes (dat was een van zijn eerste woordjes), maar vrij snel werd dat piauw, en dat is het best een tijd gebleven. En ik maar 'poes' zeggen ...

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

21-11-2009 om 21:42

Mijn zoontje doet het ook

schaap is beh, poes is mauw, olifant is tettettet
Dat ik zit ook de hele tijd, Mauw, 'Ja dat is een poes'
Volgens mij doen kinderen dat sowieso

Mijn zoontje praat geloof ik wel goed, ook al in zinnetjes enzo. Zijn passieve woordenschat is overigens wel gigantisch goed.

femmetje

femmetje

22-11-2009 om 07:18

Kindje

Van een vriendin was hier vorige week en zij word over 2 weken 2. Ze kon naast papa mama en nog 2 onverstaanbare dingen niets zeggen...
Het viel mij gelijk op omdat ik met mijn zoontje een boekje aan het lezen was zij er bij kwam en ik aan haar vroeg wat doet een paardje? en kijk eens wat is dit?? (koe) ze kon nergens antwoord opgeven.
Volgens de moeder praat ze gewoon nog niet.
Succes.

ChrisH

ChrisH

23-11-2009 om 09:52 Topicstarter

Dank

Bedankt voor jullie relativerende reacties. Dat helpt me zeer om me er niet zo druk over te maken. Dat de cb-arts het over waf en mauw had, is denk ik toch omdat veel baby's op die manier blijkbaar taal verwerven en ze dat dus als woordjes tellen. In januari moet ie voor de uitgestelde BRM-prik en dan zouden ze nog eens kijken naar 'n woordenschat.

Veel waf en mauw zeggen dus de komende weken

Chris

dc

dc

23-11-2009 om 21:44

Pff

ben al maanden bezig met poes - die zegt mauw, hondje, die zegt woef woef/

Komt ie vanmorgen aan met z'n 4e nieuwe woordje (na mama, kaka, bobo : pyjama

Tja, daar stond ik toch wel even van te kijken.

Kadonaj

Kadonaj

24-11-2009 om 10:22

Hier ook nix hoor

oudste sprak met 11 maanden al zinnetjes, jongste is 15 maanden en vertikt het zelfs maar om mama te zeggen. (maar zei het weekend wel ineens 'sinterkaas')

ach t komt vanzelf wel ooit...

en dat CB... hier zaten ze te zaniken dat de jongste te klein en te licht was, dat hij een hartpatientje is en met 11 maanden geopereerd is hieraan snappen ze niet. En dan zeggen ze, geen fles meer, veel eten geven, maar niet dwingen...

ik geef hem dus (op aanraden cardioloog ) lekker tweemaal per dag een fles, dwing niets en laat hem eten wat hij zelf aangeeft...ZO!

hout anne

hout anne

24-11-2009 om 12:56

Cb raadgever, geen leidende factor

Ben het helemaal met Kadonaj eens, het CB een richtlijn is en zeker geen bepalende factor.
CB houdt een gemiddelde ontwikkeling in de gaten, een gemiddelde, dus er zijn voor- en achterlopers, allemaal heel normaal!
Als ze dat op het CB nou ook eens duidelijk aangaven! Zoveel ouders die half in de stress schieten door toedoen van het CB! Jij zelf kent je kindje het beste, zij zien die kinderen zo'n 5 min. per keer, eens in de zoveel tijd, stellen een paar korte vraagjes en weten het beter???? Ik geloof wat dat betreft dan ook sterk in moederlijke intuïtie, heb je zelf het gevoel dat je kind achterloopt, vraag dan advies, maar laat je geen zorgen aanpraten door anderen hoor! Ieder kind ontwikkelt anders en zolang er ontwikkeling zichtbaar blijft (in spelen, bewegen, geluid, dingen kunnen) dan is er echt niets aan de hand!!

-Kaatje-

-Kaatje-

25-11-2009 om 20:53

Hier ook nog bijna geen woordjes.

Hier loopt een dametje rond van 18 maanden die ook nog niet veel zegt.
Het blijft bij papa, mama, dag en Tessa (zo heet ons hondje) en zo noemt ze alle dieren dan ook maar gelijk.
Ach, ik ga ervanuit dat ze vanzelf meer gaat kletsen.
Ik hou me maar vast aan wat mijn oudste zoon zegt: "meisjes houden van kletsen en giechelen".

Sascha2

Sascha2

26-11-2009 om 12:51

Hier ook niet hoor

Mijn dreumes is nu 21 maanden en heeft een zeer beperkte woordenschat: papa (tegen mij), mama (tegen mijn man), ja, JAAAAAAAAH, neeeheee, koek en ijs. En ze telt van een-twee-drie (om vervolgens van een tafel of een stoel af te springen, motorisch zit het wel goed . Verder niets. Ook ik kreeg bij het cb te horen dat ze toch wel iets meer van het kaliber woef-mauw-knor-tok mocht laten horen, want dat hoort bij deze leeftijd. Tsja, 't is maar wat je veel zegt tegen je kind. Wij hebben het niet vaak over dieren, dus die geluiden krijgt ze ook niet vaak te horen. Het is onze derde en ik heb dan wat vergelijkingsmateriaal: de eerste praatte met twee jaar in volzinnen, inclusief goedgebruikte voltooid deelwoorden, kon met 20 maanden tot 10 tellen. De tweede praatte met twee jaar nog nauwelijks, een paar woordjes en een heleboel onverstaanbare klanken. Zij is inmiddels 3,5 en praat de oren van je hoofd. Zij liep met 12 maanden, was erg snel met rennen, springen en dat soort bewegingen.
Zelf heb ik begrepen dat je kind zijn of haar energie maar aan een ontwikkeling tegelijk kwijt kan. De een zal eerder lopen, de ander sneller praten etc. Het zijn gemiddelden en inderdaad, ook mijn ervaring is dat het cb uitgaat van die gemiddelden zonder te bedenken dat een gemiddelde nu eenmaal gevormd wordt door ver uiteenlopende ontwikkelingsmomenten van kinderen. Wat van belang is, is dat je kind begrip ontwikkelt. Kan het kleine opdrachten uitvoeren? Snapt het wat je zelf zegt? Dat is belangrijker dan het daadwerkelijk zelf uitspreken, althans dat werd mij verteld.

17maanden en..

zegt papa en mama en verder is alles "Die". En heeeeeele verhalen wauwelt hij, maar ik versta er geen enkel woordje van. En volgens mijn CB komt het echt wel goed en ooit openen we hier een draadje dat we gek worden van hun geklets....

liefs Rian

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.