Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
mama7161

mama7161

20-06-2012 om 20:13

Ze eet geen groente!

Hoi,
Mijn dochter is 1jaar en 7mnd. toen ze baby was at ze de groentehapjes best goed, de eerste maanden dan. Daarna werd het minder dus dacht ik tijd om met de pot mee te gaan eten. Het vlees gaat er meestal wel in Maar groente wil ze absoluut niet. Ik heb al zoveel geprobeerd, maar ze eet het niet.
En dat gaat al maanden zo.
Iemand tips? of herkent iemand het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama_Lynn

Mama_Lynn

20-06-2012 om 20:35

Ja, veel herkenning

Hier een dochter (5) en een zoon (2), die allebei slechte eters waren/ zijn, maar zoon spant wel de kroon. Dochter at vanaf 10, 11 maanden nauwelijks warm eten tot ongeveer 2.5. Inmiddels eet ze over het algemeen goed, hoewel niet overdreven veel.
Zoon daarentegen eet groente. brood, vlees, aardappels, dat gaat er (meestal) wel in, maar groente niet. Op erwten na, die vindt hij nog lekkerder dan aardappels, maar dat is dan ook het enige. Ik blijf het aanbieden. We forceren ook wel eens het eerste hapje, want hij is zeer stijfkoppig, en soms gaat het na 1 of 2 happen heel goed, dan is het even dat wennen (brullen om te brullen zeg maar, en niet omdat hij het niet lekker vindt). We doen het niet altijd, ik merk na het eerste hapje gelijk of het werkt of niet deze keer. Maar ja, echt prettig is dat niet. Verder is het een beetje uitzitten. Ik ga er vanuit dat ze meer eten over een poosje. Hij is een jongetje dat aan alles even moet wennen, dus ook aan bepaalde smaken zeg maar. Hij krijgt in elk geval niks anders, dus eet ie niet, dan eet ie niet en krijgt ie tussendoor ook niet nog meer lekkers of tussendoortjes.

Ik vind het ook lastig hoor, de gebruiksaanwijzing vinden Kan je dus niet zo heel veel tips geven.

Succes ermee,

Lynn

Hier 2 van dat slag

hier twee van dat slag. Ze eten geen groenten. Enige nuance: zoon eet wel vrijwillig komkommer en tomaat, sla gaat ook nog. Al het overige slechts met dwang. Hij is nu 6,5. Hij had - heel klassiek - ongeveer alles tot hij ruim 1 was en daarna ging het mis. Dit is gebruikelijk/

Dochter weigert alle groente. Maar alleen thuis, want op de creche eets ze alles: prei, spruitjes, courgette, spitskool... Maar thuis - ho maar.

Ook dit is trouwens gebruikelijk, de leidsters vertellen me dat heel veel ouders over dit gemier klagen.

Ik ga de strijd niet meer aan. Ik word door partner in het geheel niet gesteund en ik wil nog een beetje redelijke sfeer in huis. Ik schep het wel altijd op, zoon moet een paar hapjes eten, dochter t.z.t. ook als ze wat groter is, en verder zorg ik ervoor (partner ook trouwens) dat ze regelmatig fruit eten en ik sta erop dat ze gewoonlijk volkorenbrood eten met het oog op de vezels (aardappels eten we ook al weinig, meestal eten we rijst). Verder af en toe een vitaminepil en God zegene de greep...

Groeten,

Temet

dc

dc

20-06-2012 om 22:21

Mengen

Ik geef zelden apart groente. Meestal maak ik dingen als brocollitaart, bloemkool gratin, uien, tomaat etc door een spagettisaus (de uien erg klein gesneden). Mais en uitjes door een tonijnsalade. Dat soort dingen. Veel verstopte groentes. Vreemd genoeg is mijn dochter gek op brocolli uit het vuistje, maar de meeste groentes wil ze niet los.

Mijn zoon van 6 die de bij het meeste zeurt kan trouwens niet genoeg krijgen van bonen in tomatensaus. Vanavond gegeten met een jacket potato. Dat eten we dus zeker een keer per week (Is ook heel makkelijk, paar aardappels in de oven, en anderhalf uur later kun je eten, en hoef je alleen wat boontjes op te warmen).

Giftig

http://www.suikerinfo.nl/nieuwsbrief/sip18/Smaakvoorkeuren-aanleren-is-leeftijdsloos.html
" Rond de leeftijd van twee jaar wordt een kind zelfstandiger, onder andere door een grotere mobiliteit. Woonde je in de oertijd in een grot, dan ging het kind er rond twee jaar zelf op uit. Dan was het handig dat hij niet alles zomaar in zijn mond stopte, zonder te weten of iets giftig was of niet. In dat geval was een zekere selectiviteit van levensbelang.”
Dat is denk ik, de verklaring dat kleintjes zo kunnen mieren met groente.
Zoon at altijd alles (zelfs spruitjes) maar dochter bleek heel selectief.Ze at bijvoorbeeld wel olijven en een paar dingen die ik vergeten ben. Daar gaf ik gewoon wat vaker en meer van. Ik ben toen ook naar de huisarts geweest om te vragen of ze wel genoeg kreeg, maar de huisarts stelde mij gerust. Ik ben zelf niet opgevoed met je bord leegeten of proberen dus dat heb ik bij mijn kinderen ook niet gedaan. Bovendien wilde ik ze ook op jonge leeftijd laten ervaren dat ze genoeg hadden en dat je eet voor je plezier en voor genoeg. Door het goede voorbeeld, de kans geven en mee laten helpen met koken eten ze nu alles, tenzij er veel melk in zit omdat dochter nog steeds last heeft van haar koemelkeiwitallergie.
Ik bood ook steeds stukjes groente en fruit aan vlak voor we gingen eten, om de eerste honger te stillen.

Rafelkap

Rafelkap

21-06-2012 om 13:55

Niet eten maar wel drinken

Mijn jongste is 5,5 en verstandelijk gehandicapt. Hij eet al jaren erg eenzijdig; alleen appels, bananen, brood met chocopasta, zonnepittenpasta, appelstroop of honing, soms een stukje kaas of boterhamworst, rozijntjes, koekjes, ijsjes, melk, limonade, pannenkoeken en taart. Dat was het zo'n beetje. Geen vlees, geen groente, geen eieren.. Wij maken er ons niet druk om, dit is nl. wel het minst erge wat hij heeft (je leert wel relativeren met hem) en tenslotte oogt hij gezond en is haast nooit ziek.
Wat ik wel doe is smoothies maken, groente eet hij niet maar drinkt hij wel! Zijn favoriet is sinaasappelsap met avocado (soms met wat banaan of komkommer erdoor). Ik zou nog wat meer lekkere smoothiesrecepten willen maken (moet ik eens een draadje over starten), maar deze gaat er in als koek. Ook maak ik nu 'gezonde ijsjes'. En een vitaminepil.
Wat ook helpt is: zelf koken. Eerst boodschappen doen en daarna helpen in de keuken. Op het kinderdagcentrum heeft hij zo een keer bami gegeten, echt, dat mag wel in de krant! Nu komt hij meestal laat thuis, dus dan is hij te moe om wat te doen, maar dit ga ik zeker in de weekenden en vakanties vaker met hem doen. Er bestaan ook leuke boekjes over hoe een peuter aan het eten te brengen (keet smakelijk), het is natuurlijk een gat in de markt want het stikt van de peuters met eetproblemen (die vanzelf overgaan)

Vic

Vic

21-06-2012 om 14:09

Potjes

Ik heb hier ook twee groenteweigeraars. Oudste is inmiddels 13, en vanaf haar 8e ongeveer komen er steeds wat meer groentes bij die ze eet. Jongste van 7 eet sperziebonen, doperwt/wortel, komkommer en een incidenteel blaadje sla. Ik warm dus vaak een blikje van het een of ander op. Is geen werk, en zo krijgt ze toch wat groente binnen. Bij de pasta (die ze alleen kaal met kaas eet) heb ik vaak een schaaltje komkommerschijfjes. Verder is ze gelukkig wel een fruiteter, dus ze krijgt ook regelmatig een broodje met fruit erbij.
Ik ga er vanuit dat ze vanzelf een keer wat meer groente wil proberen. Natuurlijk blijf ik het wel aanbieden, maar ik ga niet aandringen.

dc

dc

21-06-2012 om 15:20

O ja

Soep! Mijn kinderen zijn gek op groentesoep! Ik mix het, en dan gaat alles erin. Kun je van alles doorheen gooien!

Hanne.

Hanne.

22-06-2012 om 08:41

Gaat vanzelf over

Net als alle andere peuter problemen ben je niet de enige en gaat het vanzelf over.

Na een zoon die letterlijk alles at wat je 'm voor zette kregen wij een dochter die vanaf dat ze een jaar was geen avondeten meer at. Alleen kale pasta, pannekoeken, patat en komkommer/tomaat. Vanaf een jaar of 4 zijn we gaan 'eisen' dat ze van alles wat er was 1 hap ging proberen. Inmiddels is ze 6 en probeert ze inderdaad alles. Vaak blijft het dan wel bij 1 theelepel.

Nummer 3 had het kunstje blijkbaar afgekeken en stopte met 11 maanden al met avondeten en voor het gemak ook maar met ontbijt en lunch. Na een maand of 2 overleven op een stukje fruit en een koekje per dag is dat weer goed gekomen, maar het avondeten nogsteeds niet. Ze is inmiddels 2,5 en eet: kale pasta en gekookte aardappels. Dat laatste ben ik ook per ongeluk achter gekomen, want dat eten we zelden tot nooit. De meeste avonden eet ze dus helemaal niets.

Ik laat het maar een beetje gaan. Inmiddels stel ik wel dat als we pasta eten ze pas een 2e portie krijgt als ze óók van de groenten/saus geproefd heeft. En dan vind ik een halve theelepel al voldoende.

Zolang ze gezond is en blijft ga ik er vanuit dat het wel goed zal komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.