Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zeggenschap over kleding

Zoon van 2,5 jaar is doorgaans meegaand, gezellig en met wat voorbereidingen loopt het allemaal soepel. Tot nu toe dus weinig grote peuterdrama's. Hoewel het zijn grote frustratie blijft wanneer ik hem niet begrijp en dat vorige week nog een keer leidde tot met zijn hoofd bonken... Ik moet zeggen dat ik ook wel redelijk meebeweeg en probeer conflicten te vermijden. Maar goed, het aankleden 's morgens is wel een ding de laatste tijd.
Zoon wil sinds ongeveer twee weken geen vest met rits meer aan. Als we gaan aankleden zegt hij ook al 'nee vest, trui aan'. Geen idee wat er is misgegaan met de vesten, misschien heeft hij een keer een velletje tussen de rits gehad? Nu heeft hij toevallig net veel lekkere warme vesten en weinig warme truien. Ik probeer hem er in te laten tuinen door hem 's morgens te laten kiezen uit twee vesten, maar hij trapet er niet in . Andere ideeën hoe ik de truien weer uit de kast krijg? Of moet ik het gewoon maar laten gaan en wachten tot het T-shirt/longsleeve seizoen weer begint?
Dank weer voor de ideeën over dit grote opvoedprobleem

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

21-02-2013 om 12:59

Herkenning

Hier wil peuter van net 3 alleen maar shirts met glimdingen aan, daar heeft ze drie van en als ze in de was zitten hebben we grote strijd. Ik geef haar dan de keus pyjama aanhouden of het shirt wat ik heb gepakt, ze kiest dan na een hoop gezucht toch voor het shirt, maar zegt de rest van de dag regelmatig dat ze niet een mooi shirt aan heeft. Overigens worden hier het hele jaar door longsleeves gedragen, door de jongste kinderen 2 over elkaar en de oudsten vinden dat te warm, die dragen er maar 1. Warme truien en vesten dragen ze alleen als jas in voorjaar/zomer.

P

P

21-02-2013 om 13:36

Misschien

Misschien helpt het door de rits te sluiten en het vest over het hoofd aan te trekken zoals een trui?

Hanne.

Hanne.

21-02-2013 om 13:44

Verloren strijd

Hier is een strijd om kleding altijd een verloren strijd geworden. Eerlijk gezegd heb ik er ook nooit heel veel moeite in gestoken.

Zolang er schone truien in de kast liggen zou ik 'm niet verplichten om een vest aan te trekken. Maar ik zou ook geen moeite doen om de vesten 'snel' weer in de kast te krijgen . Kan bij mij gerust een week duren voordat zoiets weer schoon en gewassen in de kast ligt.

Hanne.

Hanne.

21-02-2013 om 13:47

Pyama

Dreigen met pyama zou hier overigens niet werken. Heb al meerdere malen het verzoek gekregen om het pyama t-shirt aan te mogen houden.

en eigenlijk heb ik ook geen goed argument waarom het niet zo mogen. Een pyama t-shirt lijkt verdacht veel op een long sleeve en de pyama is ook heel erg mooi).

Maylise

Maylise

21-02-2013 om 15:09

Graag of niet

Als er nog een schone trui in de kast ligt zou hij die mogen kiezen van mij. Zijn de truien op dan of een vest of niks. Als hij het koud krijgt dan gaat het vest vanzelf aan. Ik zou niet allemaal truien erbij gaan kopen of de truien extra vaak wassen.

Limi

Limi

21-02-2013 om 15:44

Hier

Hier zijn er ook voorkeuren. Gewoon een dunne, effen longsleeve. Als het dit weer is, doe ik ze een hemd eronder aan. Willen ze dat niet, dan niet. PLaatjes mogen niet, behalve Cars (en bij nr 2 alleen DIE van Cars). Ritsen mogen niet. Knoopjes mogen niet. Kragen mogen niet. Kortom, ik ben dus altijd zeer goedkoop uit met winkelen.

Ze komen vanzelf wel als het koud is, maar binnen hebben ze het nooit koud en buiten een jas aan, dus we hebben ook niet eens dikke truien. Ik zou me daar dus ook niet zo druk om maken

dc

dc

21-02-2013 om 19:27

Ik maak me er niet druk over

Mijn 2e heeft een jaar zonder jas rondgelopen. Voor hem heb ik geinvesteerd in wat thermo-ondergoed. Hij kiest ook altijd zelf z'n kleding uit.

Ik besteed mijn energie liever aan de dingen die voor de veiligheid belangrijk zijn. Dat zijn er al genoeg

Maanve

Maanve

21-02-2013 om 20:06 Topicstarter

Me er druk over maken

Ik maak me er ook niet echt druk over, behalve dat ik een vest dan juist zo leuk vindt staan en iets warms op de fiets in dit weer wel fijn is.
'Helaas' heeft hij een hoop alternatieven, want veel krijgertjes van vrienden met net iets oudere jongens. Het is dat ik het zelf leuk vind om ook wat kleding voor hem uit te zoeken, maar eigenlijk is dat niet nodig.

Ok, ik blijf een vest regelmatig aanbieden in de keuze van twee en wie weet is de weerstand opeens voorbij. En anders niet, daar krijgt hij ook niets van.

Limi, ben wel benieuwd wat je zoon bedoelt met DIE van Cars. Zoon heeft bewust alleen sloffen van Cars, anders zou hij denk ik elke dag een Cars-shirt aan willen .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Limi

Limi

21-02-2013 om 20:52

O haha

Hij legt het wel duidelijk uit, maar dat leek me te lang en te irrelevant om op te schrijven. 'DIE' was sneller.

Hij heeft 1 favoriet onder alle Cars t-shirts en hij begint nu ook al met sokken.

Shirt

Hier vaak hemd, longsleeve met daaroverheen een tshirt. Staat leuk/ stoer. Is bijna net zo warm als een trui. En kan je de zomerkleding ook nog het hele jaar gebruiken.
En m'n zoontje vindt t vaak lekkerder dan een vest of dikke trui omdat hij zich er, Naar mijn idee, vrijer in kan bewegen,

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2013 om 16:43

Niet druk maken

Een van mijn jongens wilde nooit overhemden aan, al vanaf jongsafaan. Hij is nu bijna 16 en draagt ze nog steeds niet.

Lekker laten

Ik laat ze lekker gaan hoor.
Alleen als ie bijv met gymbroekje en kniekousen door de sneeuw wil, houd ik dat tegen. Of in en maillot naar school, dat mag alleen onder een sneeuwbroek

Laten voelen

Toen dochter klein was wilde ze vaak geen jas en schoenen aandoen als ze mee ging om broer naar school te brengen of zelf naar de opvang gebracht werd. Dan nam ik het gewoon mee naar buiten, zonder commentaar. Als ze het koud kreeg ging het veel makkelijker aan.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2013 om 18:45

Hahaha, hij krijgt een eigen smaak.

Je vindt een vest juist zo leuk staan. Nou, hij niet. Jammer maar helaas. Mijn dochter wilde toen ze drie was opeens geen jurkjes en kleren in vrolijke kleuren meer aan. Het moest vooral stoer en jongensachtig zijn. Jaren heeft ze als een slonzige mini-grunge rondgelopen maar toen ze een jaar of zeven was, trok ze vanzelf bij. Nu is ze negen en houdt ze nog steeds van een tikje stoer maar ze oogt inmiddels redelijk normaal, soms zelfs op het lievige af. Vooral niet forceren. Zolang je niet overdreven vaak hoeft te wassen of kleren bijkoopt die niet echt nodig zijn is er niets aan de hand.

anoniempje

anoniempje

26-02-2013 om 09:51

Over 5 mnden 4 jaar

Mijn meisje trekt zelfs de kleding van hAar broer aan en heeft ook duidelijke voorkeur voor kleding ze zoekt zelf haar kleding uit!maar zorg er wel voor dat het een beetje matched.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.