Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-08-2009 om 11:19

Zelf billen afvegen

Om mijn zoontje een beetje voor te bereiden op school willen we hem nu leren om zelf zijn billen af te vegen. Achterlangs blijkt te lastig, hij gaat nu wijdbeens staan en haalt het papier voorlangs tussen zijn benen door. Ik vraag me af of dit de handigste manier is, maar weet ook geen alternatief.... is er een makkelijke manier?

Hoe doen jullie kinderen het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
buzz

buzz

20-08-2009 om 11:38

Ot ojee

Moeten ze dat echt kunnen op de bassisschool, goedemorgen dan hebben we nog een hele klus te leren voor camiel naar school gaat.
mensengoedheid. zal eens bellen als de school weer begonnen is dan hebben we nog een maand.

buzz

buzz

20-08-2009 om 11:39

was al trots en blij dat plassen helemaal zelf lukt zonder knoop dicht maken dan.

S@s

S@s

20-08-2009 om 14:23

Anatomisch best lastig!

Ik ben een aantal jaar leerkracht van groep 1-2 geweest en was geen fan van billen afvegen. Maar toch: jonge kleuters hebben in verhouding nog hele korte armpjes. Eigenlijk mag je dan nog niet verwachten dat ze dit klusje al zelf kunnen. Eén jongetje probeerde het wel een keer (toen ik hem niet hoorde roepen, arm kind) maar smeerde toen zijn hele rug onder...
Naar voren toe vegen lijkt me niet handig om aan te leren, want dat is aanzienlijk minder hygienisch. Als vegen nog niet gaat, gewoon even aan de juf melden, lijkt me. Hopelijk is het een lieve, meelevende juf!
Sas

Carolien

Carolien

20-08-2009 om 14:36

Ja slim om te doen

heel veel leerkrachten zitten er echt niet op te wachten om kinderbillen af te vegen. Toen een van mijn kinderen naar school ging had het tot dan toe geweigerd zelf billen af te vegen. Ik kon op m'n kop gaan staan, maar kind deed het echt niet. Juffrouw deed er niet moeilijk over. Maar na de zomervakantie bij een nieuwe juf was het eerste dat ik hoorde: '... kan de billen niet afvegen; ik heb gezegd ik doe het een keer en daarna nooit meer.' Klonk niet sympathiek, maar was wel effectief.
Dus om dit soort taferelen te voorkomen zeg ik: doen! Maar lastig is het wel.
Groetjes, het vraagt veel oefening en levert in het begin veel vuile onderbroekjes op.
Carolien

amk

amk

20-08-2009 om 21:27

Intake gesprek

bij ons intake gesprek was het wel een onderwerp. De opluchting van de juf was ook bijzonder groot toen dochterlief vol trots vertelde dat ze dat wel kon. En wij dat ook bevestigden. Ze heeft het eerst een tijd van achter naar voor gedaan, gewoon door te bukken en dan de hand met papier er tussen door te halen. En nu doet ze het al bijna een half jaar volgens de regelen der kunst. Zelfs met erg weinig papierverbruik.
Heel soms nog een vieze onderbroek, maar volgens mij poept ze ook gewoon heel schoon. Want ook als ik het schoonmaak. (ik laat haar bukken met de billen naar mij toe) zie ik bijna nooit ontlasting zitten.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-08-2009 om 11:31

Dan gaan we nog maar even door met oefenen, hij hoeft pas over een paar maanden naar school. Van achter naar voor bij een meisje lijkt me idd minder geslaagd ivm infecties, maar bij een jongetje kan dat weinig kwaad denk ik. Ik veeg wel altijd na met een nat doekje. En dan over een tijdje overstappen naar de achterlangs-manier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.