Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zelf spelen

Hoe lang spelen jullie kindjes van ongeveer 1.5 jaar zelf???? Houden ze dat wel een paar uurtjes vol??? Hoe gaat dat???? Hoe doen jullie dat????
Hier een jochie die zichzelf wat moeilijk kan vermaken op het moment. Vraagt veel aandacht, hij speelt ook nog niet echt met speelgoed. Hij rijdt wat heen en weer op zijn loopauto, keutelt wat met steentjes en loopt gewoon verder wat heen en weer. Ik weet niet of dit normaal is en maak me er een beetje zorgen over. Vandaar mijn vraag. Kunnen jullie rustig 1.5 uur een boekje lezen terwijl je kindje lekker speelt?? OF moet ik dat soort dingen gewoon uit mijn hoofd zetten???? Ik weet het niet goed..
Wie wil zijn ervaringen opschrijven???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

15-07-2010 om 10:04

Lezen

Nee anderhalf uur een boek leEn lijkt me niet mogelijk. Mijn dreumes van 13 maanden kan uitzonderlijk goed zichzelf vermaken vind ik en doetcdat soms een half uur vol. Als zijn grote broer met hem speelt, kan het ook weleens drie kwartier duren.
Hij speelt ook echt met speelgoed en zo. Een oudere broer is daarmee gewoon erg handig.

En hij heeft ook dagen dat hij veel meer steeds opgetild wil worden en zo.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anna3

Anna3

15-07-2010 om 10:34

Nee, zeker geen 1,5 uur

Rustig 1,5 uur een boek lezen terwijl je dreumes speelt? Nee echt niet. Ik ben al blij met 5 of 10 minuten (mijn dreumes is 23 mnd.). Ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen. Het is volgens mij normaal dat ze voortdurend contact met je zoeken, iets laten zien e.d. Kan inderdaad vermoeiend zijn. Mijn ervaring is dat het beter gaat als er andere kinderen bij zijn. Of als je de dag in stukjes breekt door 'uitstapjes' (boodschappen, eendjes voeren) te organiseren.

Uit je hoofd idd

anderhalf uur is onrealistisch.

Paar tips:
- kinderen van deze leeftijd gedijen prima bij gedeelde aandacht. Zoek dus bezigheden waarbij je een half oor en oog voor je kind overhebt. Dan kun je ze aanleren om af en toe even bij je te komen buurten en toch redelijk autonoom bezig te zijn. Je kunt bv. wel af en toe voor hem zingen terwijl je toch voor jezelf bezig bent.
- uit bovenstaande volgt al dat lezen of internetten niet past bij kinderen van deze leeftijd. Je hebt dan alle aandacht nodig voor je boek, dat trekt zo'n kind niet.
- bedenk dat ze ook heel veel leren van imitatie op deze leeftijd. Daar kan je gebruik van maken, bv. door je kind ook een doekje te geven... of een keer ook een boekje.. want wat jij schrijft "vraag de hele tijd om aandacht" heeft dus ook hiermee te maken. Hij wil gewoon meedoen.
- als je het echt helemaal niet meer trekt dan kun je overwegen om op bed te gaan liggen en even te rusten tot je kind je gevonden heeft. Moet wel alles veilig zijn en geen trappen tussen jou en je kind etc.
- verder kun je een pauzeroutine gaan opbouwen, even een half uurtje rustige activiteiten, in de hoop dat je kind je dan langzaamaan met rust laat.

Opvoeden vergt inspanning

Hoi,

Hier een dochter van bijna 1,5 jaar. Om maar met de deur in huis te vallen, je kan het uit je hoofd zetten dat je 1,5 uur een boekje kan lezen.

De dagen dat ik samen ben met mijn dochter zijn zwaarder dan de dagen dat ik werk, en ik heb vrij hectisch werk. Mijn kind is, denk ik, uiterst gelukkig en zelfstandig. Een dag met de kleine is continue bezig zijn, alleen tijdens het middagdutje kan ik even wat voor mezelf doen. De rest van de dag is samen spelen, luiers verwisselen, vermijden dat ze zichzelf bezeerd, dingen uitleggen zonder feedback te krijgen, spelletjes doen (soort van verstoppertje etc), samen boodschappen doen, rondje wandelen op straat, eten geven, drinken maken. Oh ja, Teletubbies en Sesamstraat en zijn naast het slapen ook even twee momenten dat ik iets voor me zelf kan doen.

Ik weet niet of je een partner hebt maar wij hebben de afspraak dat in het weekend de zaterdag over het algemeen mijn partner bezig is met de kleine en ik de zondag. Op die manier heb je zelf nog één dag per week dat je eigen dingen kan doen en hoef je niet alles op te sparen voor de avonden.

Klinkt misschien pittig maar het is natuurlijk wel genieten, boodschappen doen met de kleine is 10x leuker dan in je eentje. Volgens heeft het niets te maken met ‘ kindje dat zich moeilijk in z’n eentje kan vermaken’. Zo’ n kleine ziet een enorme wereld waar zich van alles afspeelt waar het nog helemaal niets van snapt. Het leert bijvoorbeeld net zwaartekracht begrijpen door dingen te laten vallen vanaf de babystoel, dingen die voor ons ontzettend vanzelfsprekend zijn. Als ik anderhalf jaar oud was zou ik ook om de haverklap vragen ‘was da?!’ en afvragen wat we nu weer gaan doen in die onmetelijk grote, onbegrijpelijke wereld.

Groetjes Chocobo

Ja, als ze slaapt, hahaha!

Mijn dochter van bijna 4 kan zichzelf geen anderhalf uur vermaken. Ben al blij met een half uur!
Toen ze anderhalf was, sliep ze overdag nog 3 uurtjes, dat was fijn!
Nu loopt ze de godganse dag achter me aan en als ik dan vraag waarom, zegt ze: "omdat ik jou zo lief vind.". Dat is dan wel weer even schattig.

liora

liora

15-07-2010 om 11:20

Chocobo

Op zaterdag is je man bezig met jullie kind en jij op zondag. Doen jullie dan nooit iets als gezin met z'n allen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Liora

Ik stel me zo voor dat het een soort piketdienst is: wie houdt vandaag Ukje in de gaten en is het eerste aanspreekpunt en wie mag plassen, boodschappen doen en mensen bellen zonder eerst te kijken of de traphekjes dicht zijn en de CD's buiten bereik liggen.

Wel zinnig, zo'n taakverdeling.

Groeten

Temet

Liora

Jawel, 'over het algemeen' is die verdeling er. Dus zowel zaterdag als zondag doen we dingen met zn drieen maar naast die gezamelijke activiteiten heeft dan een vd twee de 'hoofdverantwoordelijkheid' om drinken te maken etc. Werkt heerlijk zolang je het maar niet te strikt opvat en toch af en toe dingen van elkaar overneemt.

luchtje

luchtje

15-07-2010 om 12:09 Topicstarter

Dank

Ik denk dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen. Ik dacht altijd bij anderen te zien dat je best 1.5 uur lekker een boekje kan lezen en kindje speelt lief. Misschien vergis ik me. Misschien had/heb ik een te rooskleurig beeld in mijn hoofd van kindjes van die leeftijd.
Jullie hebben het over 5 of 10 minuten, ik dacht echt in uurtjes.
STom van mezelf eigenlijk.
Misschien moet ik er wel meer op uit. Ik zit 's ochtends 2 uur op de bank en dan moet meneer zichzelf vermaken van mij. Maar dat is dus te lang begrijp ik. Misschien moet ik vaker met hem naar buiten. ZOu dat schelen???

Kiki

Kiki

15-07-2010 om 12:10

Anderhalf uur lezen

wat is dat ook alweer? Hoe ging dat ook alweer

Hier twee kinderen van 2 jaar 5 maanden en van 9 maanden.
Lezen of werken is echt onmogelijk als zij erbij zijn en dan kunnen mijn kinderen zich nog redelijk vermaken. Ik ben al blij als ik ongestoord naar de WC kan gaan

Ik zou mijn verwachtingen iets bijstellen als ik jou was

Uitstapjes

Denk in minuten of activiteiten (ongestoord wasje ophangen, naar de wc, etc.), dat komt meer in de buurt.

Juist met 1 kleintje kun je makkelijk uitstapjes doen: even naar de supermarkt, kinderboerderij, babyzwemmen, speeltuintje, rondje fietsen, op bezoek, een brief posten, etc. Het is gezond, je krijgt zelf wat beweging en het is een leukere manier om 'de dag door te komen'.

Toen mijn oudste nog zo jong was, gingen we standaard 2x per dag de deur uit. Hoeft helemaal niet lang. Daarnaast bleef er nog genoeg tijd over om samen even te spelen en hij ook nog alleen. Dat gaat dan ook beter, want hij hoeft zich geen uren alleen te vermaken.

Succes!

Roserose

Ik weet het weer

Ik weet nog heel goed wanneer ik voor het laatst ongestoord heb kunnen lezen. 's Avonds komt het daar niet zo goed van, eigenlijk. De laatste keer was met kerst 2008, toen wij naar mijn schoonouders gingen, en dat hield in dat wij met hun vanuit Amsterdam (waar zij waren geweest) meereden naar hun huis. Maar hun auto was klein, dus kleuterzoon, en partner, en hoogzwangere ik op de achterbank, dat kon niet. Niet helemaal naar het oosten des lands in elk geval.

"Nee, echt jongens, laat mij nou maar met de trein gaan, ik heb die kortingkaart, echt, ik vind het niet erg".

Dat was dus sinds de geboorte van kleuter de eerste keer dat ik overdag lekker een flink stuk aaneengesloten in een boek kon lezen. En overigens ook de laatste keer, meen ik.

Groeten,

Temet

Dat lukt je nooit, 1,5 uur lezen

Je zegt dat je 's ochtends 2 uur op de bank zit en dan moet "meneer zichzelf vermaken van mij". Je zoontje is 1,5! Ik vind het ook een beetje onvriendelijke overkomen.

Een gewone dag hier: wij zijn vroeg op (6.15 uur gaat de wekker), aankleden, ontbijten, vaatwasser leeg (ze helpt), was in de wasmachine (weer helpen), toilet schoonmaken (nee, daar mag ze niet mee helpen), boekje voorlezen, toren bouwen, boodschappenbriefje maken, naar de supermarkt (zijn we een uur mee bezig, is 1 minuut fietsen), boodschappen opruimen (helpen), koffie drinken, was ophangen (helpen), Teletubbies kijken (yes, even 3 bladzijden tijdschrift lezen), liedjes zingen, stofzuigen (helpen), tafel dekken, boterham eten, boekje lezen, tandjes poetsen, naar bed en dan heerst er een kleine 2 uur rust hier. Wat een zaligheid. Eenmaal uit bed wat drinken en wat eten, wandelingetje maken om te controleren of alle lantarenpalen nog stevig staan (daar help ik dus niet mee), broers komen uit school, flink stoeien, plantjes water geven (helpen), ik ga koken, dochter gaat zelf even spelen terwijl ik ondertussen haar toch regelmatig even op weg help door een bal te rollen, een toren te bouwen. Dan gaan we eten, daarna keutelt ze een à anderhalf uur overal tussendoor, dan douchen en naar bed.

Kortom dodelijk saai eigenlijk, geen spannende dingen, maar ze houdt me wel bezig hoor met haar 21 maanden. Je kan echt van een kind van die leeftijd niet verwachten dat ze zichzelf 1,5 uur vermaken. Er zullen best kindjes zijn die 1,5 uur voor de tv kunnen zitten, maar dat zou hier ook niet lukken, die concentratie hebben ze nog helemaal niet. Ze kijkt Teletubbies of Bumba maar ondertussen loopt ze ook rond.

Het is al gezegd een loopje naar de brievenbus daar ben je zo al een half uur mee zoet en kinderen vinden dat prachtig.

Wc en trein idd

WC: het is al heel wat als je daar ongestoord heen kan. Lukt met een kleuter ook nog niet 10 van de 10 keer. De laatste tijd zet meneer het gesprek eenzijdig voort, wat ik ook zeg, hij blijft het proberen. Staat er een kleuter aan de andere kant te wijsneuzen. Niet echt comfortabel vind ik.
Mgoed, wat Kiki zei: vergeet die anderhalf uur, rustig plassen, daar teken ik al voor bij een dreumes.

Trein: Goddelijk, God-de-lijk. Ik had dan ook een forenzenbaan, maar het mooiste waren de lange reizen naar familie of cursus. Zaaaaligheid.

Kersen

Kersen

15-07-2010 om 21:48

Zoals gezegd, het lukt nooit!

hier ook eentje van 1,5. Meestal begin ik met hem bijvoorbeeld met duplo te spelen, en dan laat ik hem even alleen spelen, ondertussen even snel wat doen, telefoontje plegen, even snel naar de wc, 1 artikel lezen, totdat meneer merkt dat mama niet meedoet. Dan gaan we weer wat anders doen. Nu buiten vermaak hij zich wel iets langer met water in een emmer, wat kunstof bakjes, lepeltje, dan "drinken" we koffie, of hij gaat de plantjes, MET lepeltje water geven, ja dat duurt lang, ik zit erbij met wat leesvoer in handen.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.