Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
PotableRam80

PotableRam80

16-02-2012 om 09:09

Zelfstandig spelen

Wat is de leeftijd dat kinderen zelfstandig zouden moeten kunnen spelen?
En op welke manier kun je ze dit het beste leren? Iemand tips?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

16-02-2012 om 09:35

Karakter

In mijn ervaring is het compleet afhankelijk van het karakter. Ik heb hier een kind van bijna 6 dat het nog amper kan en een baby van 10 maanden die zichzelf al heel goed bezig kan houden. De jongen van 4 ertussenin kan ook al van kleins af heel goed alleen spelen.

Een paar tips: eerst samen beginnen, en dan wat anders gaan doen. Wat ik met mijn oudste veel doe is hem aan tafel iets laten doen, terwijl ik puzzel of kook ofzo. En broertjes, zusjes en vriendjes voor ze organiseren

Limi

Limi

16-02-2012 om 09:45

Hier

Hier konden ze dat al vanzelf als baby, dus ik heb ze dat niet geleerd. Ik kan me er ook niet zoveel bij voorstellen, moet je dan meedoen met de autootjes of zo? Als er hier iets is dat nog niet helemaal alleen gaat, doe ik het voor of geef ik voorbeelden van wat je ermee kan doen. Daarna mag ik eigenlijk al niet meer meedoen. Misschien kun je ook zoiets doen of doe je dat al? Nu doen ze hier wel alleen maar auto's (nooit opstarthulp nodig gehad), duplo en puzzels (hulp niet meer nodig). En ze kunnen bijna overal zelf bij.

Karakter idd

Hier ook hele verschillende kinderen. Oudste wilde heel de dag dat ik keek wat hij aan het doen was (mama kijk eens wat ik kan, mama kijk eens hoe mooi, mama kijk eens kijk eens kijk eens), gèk werd ik er soms van. Hem kon ik ook niet even op weg helpen, dus samen met de duplo iets beginnen en dan uiteindelijk hem alleen verder laten bouwen, hij wilde dat ik erbij bleef. Inmiddels is ie 14 en wil ie vooral geen aandacht van mij meer.

Middelste kon je op de grond zetten met 3 blokjes lego primo en dan kon je eigenlijk gewoon wel boodschappen gaan doen, dat doe je natuurlijk niet, maar bij wijze van. Hij is inmiddels 11 en kan nog steeds uren een beetje aanklooien in zijn kamer, beetje keyboarden, beetje tekenen, beetje met zijn pijl en boog bezig zijn. Echt een kind wat je soms gewoon vergeet. Als hij dan eens wat vroeg was ik ook wel geneigd gelijk toe te geven.

Jongste wil dat je meespeelt: mama WIJ gaan tekenen en dan vervolgens geeft ze mij opdracht om alles te tekenen en zij kijkt toe, mama WIJ gaan duploën. Inmiddels is ze 3 en heb ik haar geleerd dat ik soms even wat moet doen en dat ik dan met haar ga spelen. Ze kondigt dat ook nu aan: jij gaat eeeeeeeeven een paar dingen doen en dan gaan we boekje lezen. Ik zet ook wel eens het keukenwekkertje, ze wil graag samen koffiedrinken (dan klijg ik wat lekkers, roept ze blij) en daar begint ze gerust 's ochtends om half 8 over. Dan gaat het wekkertje aan, als dat afgaat gaan we koffiedrinken.

Kortom, ik denk dat dc gelijk heeft, het is een karakteriets.

PotableRam80

PotableRam80

16-02-2012 om 15:46

Opstarten

Doe ik zeker met hem, maar valt me op dat er dagen zijn waarbij hij echt niet zonder me kan.
En ik dus eigenlijk niet eens koken, lezen of gewoon even relaxen op de bank.

Terwijl ik dit typ zit hij heerlijk met z'n garage te spelen... O daar komt hij aan.. 2 min waren het...

Maar ik denk dat het dus vooral neerkomt op geduld?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-02-2012 om 16:31

Geduld

Ja dat heb je wel nodig met een kind dat niet zelf kan spelen. Hier hielp eigenlijk niks, met het eierwekkertje ging het naar verloop van tijd wel beter, maar langer dan 20 minuten zelf spelen werd het niet bij oudste. Tot een jaar of vier. Jongste daarentegen vermaakt zich uitstekend. Gelukkig is hij ook een leuk speelkameraadje voor oudste, dat geeft mij een hoop lucht!

Dus zoveel mogelijk zorgen dat er speelkameraadjes in de buurt zijn zou mijn tip zijn.

dc

dc

16-02-2012 om 21:39

Tja

Lezen met de kinderen om me heen heb ik 6 jaar geleden opgegeven. Vanaf dat oudste niet meer de halve dag sliep, zeg maar.

Ik denk dat het al helpt als je je erbij neerlegt dat het net een soort werk is, en dat je niet meer gewoon relaxed thuis kunt zijn als voorheen. Ik vond dat in het begin ook frustrerend en vermoeiend, en nu met nr 3 weet ik niet beter meer. En ik heb een ander evenwicht gevonden om toch relaxed te zijn

Verder "helpen" kinderen graag. Ik zit aan tafel te koken, en mijn kleintjes kregen vaak een kleine taak. Zoals de aardappels in de pan met water doen, vonden ze echt geweldig! Of een beetje zout in een pan, dat soort dingen. Ook de vaatwasser in- en uitruimen vinden kinderen leuk. Ok, het kost je veel meer tijd, maar als je dat ziet als tijd waarin je samen met je kind iets doet in plaats van vaatwasseruitruimtijd, dan is het een win-win situation! Kind beretrots, want is aan het helpen en gedraagt zich daarna nog steeds supergoed, en je vaatwasser is uiteindelijk leeg met een goed humeur.
Terwijl als je probeert het kind uit de weg te houden om snel even snel de vaatwasser uit te ruimen, dan heb je een bengelend kind, want het wil aandacht, bergen stress, want daar wordt je gewoon kribbig van, en aan het einde voelt iedereen zich rot.

Het is maar een voorbeeld hoor, maar het helpt echt om je verwachtingen bij te schaven, en echte relaxtijd houden voor tijdens middagdutje (of middagfilmpje) en na bedtijd. Dat scheelt bergen energie!

PotableRam80

PotableRam80

17-02-2012 om 23:38

Ja klopt idd. Ik moet alleen nog ff leren om aan tafel te koken. Of een krukje aanschaffen waar de kleine op kan staan om mama te helpen in de keuken.
En dat geduld omdat iets iets langer duurt is geen probleem.
Nu is de kleine man inmiddels niet zo heel erg lekker/fit. Dus ik gok dat dat er ook wel mee te maken heeft... Maar dit zijn ook wel leuke tips om eens te krijgen.
Thnx!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.