Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Renata

Renata

16-06-2009 om 14:30

Zindelijkheidsvraag

Hoi,

Mijn zoon is 3 jaar en bijna 2 maanden.
Gisteren had hij bedacht dat hij geen luier meer wilde en dat is heel goed gegaan. Ik moest wel zelf om het uur vragen of hij moest plassen, maar hij kwam er ook zelf mee. Vannacht wilde hij ook geen luier. En vanochtend was hij helemaal droog. Hij was heel trots.

Maar daarna ging het helemaal mis. Hij plaste continu in zijn broek en vroeg aan het einde van de ochtend een luier. Heb ik hem maar gegeven.

Had ik dit niet moeten doen?
Hoe nu verder???
Moet ik ermee komen of net zolang wachten tot hij er weer mee komt?
Zoals bleek gisteren en vannacht kan hij het wel.

Wie kan mij een beetje raad geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

16-06-2009 om 14:43

Wat knap!

Dit kan zo weer een hele lange lijst met tips over wel/niet zindelijkheidstraining worden. Er zijn al heel wat berichtjes over geschreven...

maar mijn bijdrage: heb je hem de hemel ingeprezen? Want het is een hele prestatie vind ik, als je peuter een dag (en nacht!) droog blijft.

En daarna ging het mis, ja dat herken ik ook van mijn kinderen. Ik zou het zonder mopperen even aankijken. Een keer per dag vragen of hij weer zonder luier wil proberen. Maar niet teveel pushen, dan wordt het zo'n prestatie die hij moet leveren en dat kan averechts werken. Het kan binnen een week geregeld zijn, maar hij kan er ook best nog een paar maanden over doen. Zolang het maar iets is wat hij zelf wil en mag beheersen, dan komt het wel goed.

Ik ben nooit begonnen aan beloningsschema's, daar komen vast reacties over. Maar dat is aan jou.

groet, Mamvantwee

Renata

Renata

16-06-2009 om 15:46

Dank je

Hoi,

Bedankt voor je tip.
Ik heb hem inderdaad enorm geprezen.
Net allemaal leuke onderbroekjes gekocht en die hang ik op in zijn kamertje als 'herinnering'. Kijken of hij er zelf naar vraagt...

Talia

Talia

17-06-2009 om 17:58

Hij is al drie

Hij is al drie, dus je kunt al wel een gesprek met hem voeren. Vertel hoe knap je het vond dat hij dat al kon en dat je nu weet dat hij het kan en graag wil proberen. Dat het niet in 1 keer lukte is niet erg, maar dat jullie het weer gaan proberen, omdat je zeker weet dat hem dat uiteindelijk gaat lukken. Zo laat je hem zien dat je vertrouwen in hem hebt. Daarna kun je twee dingen doen: het initiatief nemen om het weer te proberen of even wachten tot hij er zelf weer mee komt. En dan gelden alle tips wat betreft belonen en stimuleren die recent in deze rubriek veel besproken zijn.
En oh ja, wat betreft die luier weer om doen: ik kan me voorstellen dat je dat nu gedaan hebt, ook om hem niet het idee te geven dat het de hele tijd misgaat. Toch zou ik een volgende keer overdag hem echt uitlaten, die ongelukjes nemen vaak heel snel af in aantal. Maar misschien hebben andere ouders andere ervaringen?

Succes! Talia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.