Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
eva67

eva67

28-09-2009 om 13:42

Zoetstoffen?

Het heeft hier vast de revu wel eens gepasseerd; maar toch aan jullie eens de vraag:
ZOETSTOFFEN JA/NEE???
Ik heb de limonade met zoetstoffen eigenlijk altijd gemeden, omdat ik het idee had dat het erger was dan de kwaal (lees: suiker).
Dus gewoon appelsap (soms zelfs met een beetje water) en karvan cevitam-limo. Maar vanochtend dacht ik: ik wissel eens af! Peinzend stond ik een half uur voor het schap met limo's, en bijna overal zitten zoetstoffen in. OF het ziet er in de fles al zo uit dat je glazuur er af zal spatten. Dankzij mijn twijfelende humeur heb ik uiteindelijk gekozen voor iets met suiker en zoetstoffen...da's dus helemáál niks. Morgen nog maar eens proberen, hopelijk met jullie tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

28-09-2009 om 14:19

Liever niet

kleine kinderen mogen maximaal 1 beker drank met zoetstoffen. Beter is karvan met suiker en dan goed aanlengen (niet te zoet). Zo doen wij het altijd. Of inderdaad gewone appelsap met een sloot water erbij.
Ik baal er enorm van dat in heeeeeel veel drankjes en yoghi achtige drankjes zoetstoffen zitten. Ik let er echt op en kop het niet (ook mbt snoep e.d)

Linda99

Linda99

28-09-2009 om 15:18

Ook liever niet

Alhoewel er verschillende en elkaar tegensprekende informatie over zoetstoffen is, ben ikzelf van mening dat het niet goed voor je is. Het is en blijft een kunstmatige/syntetische toevoeging. Als het niet noodzakelijk is, niet doen dan. Want ook al is het maar een klein beetje in frisdrank, als je alles wat je op een dag eet optelt qua kunstmatige toevoegingen (want alles moet idioot lang houdbaar zijn) dan schrik je wel.

Nee

Ik geef mijn zoon liever iets met suiker dan met zoetstof. Laatst kreeg hij van een vriendin een flesje met water met een smaakje. Er stond "geen suiker toegevoegd" op het flesje, maar mooi dat er dus wel zoetstof in zat. Zoiets moet verboden zijn vind ik. Maar goed, ik vond het knullig om dat flesje af te pakken en heb het later in een onbewaakt moment weggegoten en gevuld met water.

Ik geef zoon alleen diksap heel erg aangelengd, of puur sap ook sterk aangelengd en dat vind ik genoeg. Maar goed, ik ben best streng mbt eten en drinken.

Alleen diksap

Wij zijn eigenlijk te snel overgegaan op diksap. Ik had achteraf gezien mijn kleine mee aan gewoon water willen laten wennen. Mijn nichtje van 4 weet niet anders dan water, melk of thee en dan vind ik geweldig. Maar goed daar is t nu te laat voor. Ik zou ook zeggen diksap, die heb je tegenwoordig in verschillende smaken van verschillende merken. Ikzelf vind t niet te drinken maar dat hoef ik ook niet.

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 20:31

Tip

Wij geven de kinderen vaak roosvicee 50/50. Daarin zit geen toegevoegde suiker en geen zoetstoffen. Verder vaak water of thee. En inderdaad, appelsap met een flinke hoeveelheid water erdoorheen.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-09-2009 om 09:06

Hier wel hoor

Mijn zoon is nog net geen 4, ik mag nog meepraten...

Hier wel gewoon zoetstoffen hoor. Ik let wel goed op wat er gegeten en gedronken wordt, maar ik mijd zoetstoffen niet. We hebben ook optimeltoetjes en de kinderen eten en drinken alles mee. Ze krijgen niet teveel suiker binnen, we letten op vet en voedingswaarde. Ze drinken ook thee, melk en water. Maar dus ook gewoon limonade en toetjes met zoetstoffen.

groet, Mamvantwee

Nee

Ik hoor hier al helemaal niet thuis maar ik las het toevallig. Mijn kinderen krijgen geen zoetstof, ik kan me niet voorstellen dat het goed voor je is. Gelukkig zijn er in de gewone dingen genoeg alternatieven. Bij nieuwe dingen lees ik altijd de ingrediëntenlijst en ik heb me echt verbaasd dat er in zoveel dingen zoetstof zit. Taksi bevat zoetstof (behalve de blauwe variant), de roze wicky bevat zoetstof, ik snap het niet.

Ook in vitaminepillen (kindervariant) zit bijna altijd zoetstof. De Optimax-beertjes bevatten geen zoetstof en het is pech voor de middelste dat hij die niet zo lekker vindt. Als de "r" in de maand zit krijgt hij iedere dag zo'n pil bij het ontbijt, lekker of niet.

Jahoor

Hoi,
jahoor gewoon zoetstof. er zit in alles wel iets wat niet zo goed voor je zou zijn.
suiker is ook niet goed voor je.
zolang het niet teveel is kan je het gewoon geven hoor

Linda99

Linda99

29-09-2009 om 22:10

Tegengeluiden

Er zijn zo veel tegengeluiden over bijvoorbeeld aspartaam. Kijk bijvoorbeeld maar op http://www.aspartaam.nl/ of http://www.aspartaam.com/

Of nog beter, lees eens: "Wat zit er in uw eten" van C. Gouget. Ga er niet zomaar van uit dat als het in een product zit wat toegestaan is in NL dat het dan ook echt goed voor je is.

amk

amk

29-09-2009 om 22:25

Nou

dat boek van Couget is dan ook zeer omstreden in de levensmiddelentak van sport. Het hangt van halve waarheden en verkeerde interpretaties aanelkaar.

Neutrale info is te vinden op www.food-info.net van de Universiteit Wageningen hier worden zowel de voors als tegens van onderzoeken weergegeven en ook de onvolkomenheden in het uitgevoerde onderzoek.

amk

amk

29-09-2009 om 22:35

En zoals inmiddels wel bekend hier

wil ik ook mijn sinaasappel er nog wel even ingooien:
De chemische samenstelling van de 'gezonde' sinaasappel:

Chemofobie betekent: angst voor chemische stoffen. Het is een populaire kwaal, noem een chemische stof en het gezelschap begint eng te kijken ‘oe, gevaarlijk!’ te roepen.
Veel mensen vinden het vooral eng dat er zoveel chemicaliën zijn waar we niets van weten. Maar vreemd genoeg heeft die angst alleen betrekking op chemische stoffen die uit een fabriek komen. De natuur staat blijkbaar niet onder verdenking. Daarom hieronder de chemische samenstelling van een gewone sinaasappel (bespoten of niet, dat doet er niet toe).

In een sinaasappel zit:

Arginine (stimuleert de aanmaak van groeihormoon)
Amylalcohol ( mogelijk gevaarlijk)
H20(water)
Octylalcohol(?)
2- hydroxypropaan- tricarbonzuur (irriterende stof)
Decylaldehyde(mogelijk kankerverwekkend)
D-limoneen(?)
Choline(verbetert het geheugen van proefdieren)
Methanol(soort alcohol, kan blindheid en de dood veroorzaken)
Oxaalzuur (zit ook in spinazie en om het te neutraliseren eten we er een ei bij. Een ei bij een sinaasappel?)
Hesperidine (?)
Asparagine (?)
Tyramine (mogelijk de grondstof van een pil tegen depressies)
Synefrine (?)
Fructose (een zoetere vorm van suiker)
Sucrose (suiker)
Tangeretine (?)
Formaldehyde(precies dezelfde stof als het verondersteld kankerverwekkende spaanplaatgas)
2 Keto L gulonolaceton (mogelijk gevaarlijk)
Polygalacturonzuur (?)
Anthocyanine (zwakke broertje van cyanide)
Caroteen (een vitamine die mogelijk tegen kanker beschermt, maar valt in de praktijk nogal tegen)
Ascorbinezuur (Vitamine C)

Betekent dit dat U nu geen sinaasappels meer moet eten? Zeker niet, sinaasappels zijn lekker en gezond. Maar realiseert U zich wel dat als een bedrijf een voedingsmiddel zou ontwikkelen met dezelfde ingrediënten, dan zou hij zich niet kunnen beroepen op de gelijkenis met de sinaasappel, dan zou hij een vermogen moeten spenderen aan veiligheidsonderzoek. En de kans dat het verboden zou worden is niet denkbeeldig, want ook de overheid is een chemofobie-patiënt.

Linda99

Linda99

29-09-2009 om 23:00

Amk

Ach weet je, iedereen moet doen wat ie het beste vindt. Ik ben kritisch met voedsel maar volg echt niet het boekje wat ik tipte 100%.

Maar in antwoord op de eerste vraag hier ga ik wel bewust om met zoetstoffen omdat dat gewoon voor mij een te grijs gebied is.

amk

amk

30-09-2009 om 20:50

Ook kritisch

met voedsel, maar baseer je beslissingen dan wel op neutrale en juiste informatie. En daar is dat boek van Gouget nou net geen goed voorbeeld van.

Hier komen er ook weinig of geen zoetstoffen in. Gewoon omdat ik dat niet nodig vind. Suiker is zoet genoeg, en overal waar je te veel van neemt is niet goed.

Ik hanteer de volgende regel: als mijn oma het zou herkennen past het meestal wel in een gezonde voeding.
Dus wel een stuk slagroomtaart, maar niet die voorverpakte kroketburger van Mora. Dan maak ik zelf die kroket wel.

eva67

eva67

30-09-2009 om 21:12

Dank

Het draadje weerspiegelt eigenlijk precies mijn ambivalente houding tov zoetstoffen. Het is een schimmig gebied, en het is niet nodig dus ik houd me inderdaad maar ver van die rommel vandaan. Niet dat suiker nu zo fijn is, ik kan altijd precies zien wanneer het de bloedbaan heeft bereikt .
Dank voor jullie input!

Hoi

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/toevoegingen/e-nummers-additieven/zoetstoffen.aspx

Hier kun je er veel meer over vinden.

Ik heb altijd begrepen dat kinderen veel moeilijker zoetstoffen kunnen afbreken in het lichaam als volwassenen.

en er bestaat ook sinaasappelsap wat uit puur sap bestaat, niks mis mee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.