Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoon 3,5 háát nieuwe kleding

Hoi,

Mijn zoon van 3,5 heeft eigenlijk sinds zijn 2e een bloedhekel aan nieuw kleding. Wat hem betreft heeft hij 1 trui aan en 1 in de was, that's it. Mag ook best, maar soms moet er nou eenmaal iets nieuws wegens te kort, kapot, zomer/winter. Hij raakt dan panisch. Gillen, krijsen, vechten. Meestal zet ik door, sommige dingen moeten nou eenmaal. Hij zal niet uit zichzelf 'om' gaan: vorig jaar juni liep hij nog in zijn winterjas, met sjaal en muts...
Het gekke is dat (meestal) als hij iets eenmaal gedragen heeft, het goed is, dan hoort het tot het repertoire. Hoewel enkele dingen taboe blijven. Hij kan niet zeggen waarom, hoewel hij tegenwoordig zegt dat hij het 'niet mooi' vind. Eerlijk gezegd is dat misschien tegenwoordig wel zo, en zou ik hem meer bij keuzes kunnen betrekken, maar dat was vroeger zeker niet het geval. Dit gaat overigens zelfs zover dat hij zwemvleugeltjes niet aan wil.
Het gaat me niet zozeer om tips (een keer worstelen en daarna gaat het wel), maar ik vind het zo vreemd. Zijn reactie is zó heftig. Herkennen jullie het?

Lies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Esc

Esc

26-04-2009 om 20:29

Heeft ie dat ook met andere nieuwe dingen?

Heeft ie dat ook met andere nieuwe dingen? Nieuwe fiets, nieuwe schoenen, nieuw bed misschien? Ik herken het niet hoor, dus ik denk zomaar wat hardop.

Eigen geur erin?

Nieuwe dingen ruiken vaak ook nieuw en onbekend. Misschien kan vooraf wassen met jullie eigen bekende wasmiddel helpen? Dan herkent hij de geur.

krin

krin

26-04-2009 om 21:37

Bekend

Hier precies hetzelfde. En aan het ontbreken van zijn eigen nestgeur lag het niet, want ook als het winkelluchtje eraf was, hoefde meneer het niet. En inderdaad, zodra hij een keer gedwongen was het aan te trekken, was er geen vuiltje meer aan de lucht. Wij deden een mix van wennen - nieuwe kleren of schoenen een tijd in het zicht laten liggen en er regelmatig bewonderend over praten, dan eens vragen of hij het al aan wilde (nee, natuurlijk) en vervolgens dwingen. En veel zelf laten kiezen wat hij aan wil. Het is hier (zoon is 4) sinds een half jaar vanzelf geleidelijk overgegaan. Er zijn nog steeds dingen die hij vertikt aan te trekken (overhemden, vooral, en bodywarmers), maar die sterke allergie voor nieuwe kleren is er wel af. Zijn neef had het trouwens ook, dus het komt vaker voor. Succes ermee!

Ayanna

Ayanna

27-04-2009 om 10:27

Ja hoor

Heel herkenbaar. Ook prettig om te lezen dat die van ons niet de enige is. Nieuwe schoenen kan ik maar beter een maatje groter kopen, want tegen de tijd dat kind zover is dat hij ze aan wil..... Momenteel maar 2 shirtjes die aan 'mogen'. Heb wel het idee dat het iets minder aan het worden is. Laatst via MP een leuk spijkerjasje gescoord. Samen gaan halen bij verkoper en dat vond ie zo interessant, dat ie jasje ook meteen aan wilde! Maar in de winkel kan hij heel vrolijk 'ja' zeggen op een kledingstuk wat ik laat zien (wil jij die hebben? Ja, die mooi!!!) en dan eenmaal thuis: neehee, ik die niet aan. Ik oude kapotte broek/trui/enz. aan!!!!

Jippie

Jippie

27-04-2009 om 20:35

Strak

"Alles moest strak zitten, zodra het losser zat weigerde ze het aan te trekken. Dus droeg ze alleen maar leggings."

Ah, hoe bekend...
En als er dan nog een rimpel in legging of mouw zit, dan moet er een flinke rand omgedubbeld worden.
En daarna gaat ze alsnog gillen en wordt alles uitgetrokken. Elke ochtend weer drama

mammalies

mammalies

27-04-2009 om 22:31 Topicstarter

Gelukt!

Dank voor jullie reacties..hij is dus wel een beetje raar, maar niet uitzonderlijk

Ik denk dat ik hem meer moet gaan betrekken bij de kledingkeuze. Gister had ik hem al gezegd dat hij vandaag een nieuwe spijkerbroek aanmoest omdat in zijn oude twee gaten zitten (knieën). Vanochtend zei ik dat weer, en vertelde erbij dat het buiten regende en dat anders de regen zijn broek in kon. Toen heeft hij voor de goede orde nog een keer 'wil ik niet' gemompeld, maar vervolgens mocht ik hem aantrekken. En ook al een nieuw Tshirt, met een leeuw erop, die hij in een keer aanwilde omdat hij op het moment zelf 'grote afrikaanse papa-leeuw' is. Alleen is daarvan dan weer het probleem dat hij er dit weekend een tshirtje met korte mouwen onder droeg, en vandaag een tshirt met lange mouwen aanmoest. Dat was dan weer wel drama.
Maar goed, een hele nieuwe outfit in het assortiment opgenomen!

Lies

krin

krin

28-04-2009 om 22:41

Mooi!

Dat schiet al aardig op. Overigens hielp hier op een gegeven moment ook dat veel "nieuwe" kleren hier tweedehandse doorgevers zijn, en dan vertelden we van welke neef of andere bekende stoere vijfjarige het geweest was. Nu vraagt hij dat vaak al zelf bij iets semi-nieuws.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.