Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoontje drinkt niet genoeg

Mijn zoontje wordt volgende maand 1 en krijgt op dit moment nog 3x per dag borstvoeding, 's ochtends, 's middags en 's avonds. Als hij 1 is geworden gaat die middag borst er waarschijnlijk af. Het probleem is alleen dat hij nog niet zo goed uit een beker/tuit drinkt, een paar slokjes hooguit. Nu drinkt hij nog 3x per dag goed, als dat straks maar 2x is, lijkt me dat wat weinig.
Hij heeft nooit de fles gewild, dus daar kan ik hem ook geen water in geven, hij heeft geen idee wat ie met zo'n speen moet.
Nu hoop ik dus eigenlijk dat iemand dé tip heeft om hem wel ergens uit te leren drinken.
Groetjes Marije

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-04-2013 om 23:14

Yoghurt!

Wij hebben er ook lang mee getobd. Wij zijn overgegaan op tuitbekers met yoghurt, en op een gegeven moment aangelengde yoghurt. En uit een beker met een rietje ging het ook best aardig.
Overigens regelde hij die 3e bv gewoon zelf. Maar dan 's nachts...

Tijgeroog

Tijgeroog

15-04-2013 om 23:19

Borst blijven geven?

Kun je hem nog niet wat langer de borst blijven geven? Dan kun je ondertussen oefenen met bekertjes. Mijn kinderen hebben allebei in de zomer goed uit een beker leren drinken, dan was het namelijk niet zo erg als hun shirt nat werd. Met een drinkbekertje met water, in de tuin op een laag tafeltje kunnen ze lekker oefenen, maar ook binnen aan tafel ofzo.

MariaV

MariaV

16-04-2013 om 16:27

Ja rietje

Mijn flesweigerende zoon dronk ook heel lang (tot hij 2 werd ongeveer) vrijwel alleen maar borstvoeding. Verder dronk hij vrijwel niets. Als het heet was misschien een slokje water. Onze kinderarts zei destijds dat juist dat laatste een goed teken was: als hij dorst had, dronk hij wel iets. En dat sommige kinderen nou eenmaal niet meer dan het hoogst noodzakelijke drinken. Hij was in elk geval niet uitgedroogd.
Mijn oplossing op korte termijn waren komkommer en fruit, dat bevat erg veel water. Ook werd ik erg creatief met afgekolfde borstvoeding (hij had koemelkeiwitallergie): ik kookte er o.a. pudding van met maizena en dat liet ik het kdv hem geven met een lepeltje. Ook weer allemaal vocht. Verder heeft hij voor het eerst wat anders gedronken uit een rietjesbeker: een beker met een vast rietje dat ingeklapt kon worden en zo kon je de beker dus ook meenemen. Een open beker ging daarna ook al snel goed. We hebben veel geoefend in bad.
Ik heb allerlei drankjes geproberd, maar water ging (en gaat) toch nog het beste. Hij heeft lang heel weinig gedronken, daarom heb ik nu ook een regel dat er bij elke maaltijd minimaal een glas water gedronken moet worden. Inmiddels is hij 10 en sinds een jaar of twee vraagt hij regelmatig zelf om drinken. Er is dus hoop!

Dus eigenlijk drinkt hij wel genoeg!

Zolang jij hem gewoon op verzoek borst laat drinken drinkt hij natuurlijk wel genoeg. Als ik met 1 jaar geen borst meer had gegeven dan wren ze waarschijnlijk uitgedroogd. Ze hadden echt meer tijd nodig om ander drinken te leren drinken en waarderen. Wat uiteindelijk werkte hier (rond 18 maanden) waren gewone bekers, waterflessen met bidondop en rietjesbekers. Maar borst bleef belangrijk, ongeveer tot ze 2,5 waren. Qua drinken, alleen water en thee, en dat is in 14 jaar tijd eigenlijk nauwelijks veranderd.

marije123

marije123

19-04-2013 om 08:54 Topicstarter

Drinken

Hij drinkt nu denk ik wel genoeg ja, maar ik denk niet dat die middag borst nog lang blijft. Op werk wordt het steeds lastiger om langer pauze te houden en soms komt het ook wel beter uit om een hele dag weg te kunnen, ipv altijd om 13 uur bij hem te zijn. Vandaar dus de 'hoe krijg ik hem aan het drinken uit bekers'vraag.
Ik moet het misschien gewoon langer proberen, want alles wat jullie schreven heb ik geprobeerd. M'n andere kinderen dronken rond deze leeftijd uit een rietjesbeker of uit een tuitbeker, misschien moet bij hem het kwartje nog even vallen. Hij is overal al ietsje later mee, dus klopt wel in het geheel Oefenen in bad vind ik wel een goeie trouwens, dat ga ik ook doen.

MariaV

MariaV

19-04-2013 om 14:45

Vanzelf

Het kan ook nog gewoon zo zijn dat hij vanzelf meer gaat drinken als die middagborst wegvalt. De sport/bidondop ging hier trouwens ook al snel goed, dat ik al vergeten.

Gewone beker

Mijn dochtertje is ook net een jaar. Ze drinkt nog best vaak de borst en wil vaak geen ander drinken. Hier helpt t om haar een gewone beker te geven, vindt ze reuze interessant. Een heeeel klein beetje drinken er steeds in (bodempje) en dat gaat al steeds beter.
De 360graden beker is eventueel ook een uitkomst ivm knoeien.
Mijn dochtertje krijgt overigens op verzoek drinken, hoe vaak precies weet ik niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.