Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
liora

liora

08-09-2011 om 11:21

Zoontje en meisjesspeelgoed

Hallo,

Best stom vind ik het van mezelf, maar mijn zoontje van 2j3m speelt erg graag met meisjesachtig speelgoed. Ja ik weet het, who cares, en ik vind het ook prima natuurlijk. Maar ben toch benieuwd of dit nou iets zegt over hem.
Hij speelt veel met tasjes, loopt ermee rond, doet er dingen in. Kookt op het fornuisje. Op de creche hebben ze een knalrose kaptafeltje en daar gaat hij aan zitten en dan met de neplippenstift zijn lippen stiften en met een kammetje zijn haren kammen.
Buiten roept hij niet: auto, tram, trein, zoals mijn oudste deed, maar vraagt hij of hij bloemen mag plukken.

Ik vind het dus heel prima en leuk en lief en schattig, maar betekent dit nou dat hij heel meisjesachtig is, homo zal zijn? Of zegt het niet zoveel?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Thursday Next

Thursday Next

08-09-2011 om 11:33

Ja hoor,

vast homo!
Nou, volgens mij valt er nog niets over te zeggen. Doet me denken aan onze buurjongen, die toen hij peuter was niets liever deed dan bij ons met onze dochter met de barbies spelen. Dan kwam hij binnen: oh X, wat heb je mooie staartjes in je haar!

Komt vziw vaak voor

Mijn zoon is een soort tussencategorie. Nooit de neiging gehad om meisjesjurken aan te trekken of zich op te tutten, wat voor zover ik weet heel erg vaak voorkomt, wel een keer met een diepe zucht gevraagd of hij voor zijn aankomende derde verjaardag een Megamindypak mocht toen hij daar een meisje mee zag (een half jaar eerder had hij al verlangend gekeken naar een roze Dorabadpakje)
En 'roze'was de eerste kleur die hij feilloos kon benoemen

Verder ook nauwelijks geïnteresseerd in vervoermiddelen (mijn broer kon als peuter auto's aan hun motorgeluid herkennen; mijn zoon interesseerde het geen bal)Ook niet in tasjes, maar dat was vermoedelijk omdat hij als peuter geen tasje had.

Ik heb altijd gezegd dat zoon als meisje ook heel geslaagd geweest zou zijn. Erg verbaal, vrij zorgzaam, redelijk gezeglijk. Maar hij is bijna zes en gedraagt zich uiteraard als een Echte Jongen: roze is stom, alles wat 'voor meisjes' is, is dus stom, en er moet veel en hard geschreeuwd worden. 'Vet' en 'cool' vliegen je om de oren. Gesprekken gaan over dino's, Mario, Bakugan en Ben10. Voetballen kan hij overigens nog steeds voor geen meter, al denkt hij zelf geloof ik van wel.

Of hij homo wordt zal de tijd leren. Meisjesachtig kan ik hem niet echt noemen.

Maar er zijn enorm veel kleine jongetjes die zich aangetrokken voelen tot meisjesdingen. Later worden kinderen erg conformistisch en dan gaat dat er meestal uit. Er zijn vermoedelijk evenveel meisjes die zich aangetrokken voelen tot jongensdingen maar dat wordt veel minder opmerkelijk gevonden dus daar hoor je nooit iemand over.

Onthoud al deze fraaie anecdotes, als zoon over een paar jaar onuitstaanbaar stoer doet kan je hem fijntjes aan de kaptafel herinneren

Groeten,

Temet

liora

liora

08-09-2011 om 12:32

Haha temet

Dat is een goeie!! Ik zal wat foto's maken inderdaad!!

Verschil tussen jongens en meisjes

Kleine kinderen hebben het besef nog niet dat jongens en meisjes anders zijn. Het is dus volkomen normaal dat ze jongens en meisjes dingen spelen, want ze snappen nog niet dat het alleen voor jongens of meisjes is. Dat besef komt meestal pas rond een jaar of 5 ongeveer. Bij de een natuurlijk sneller als bij de ander, maar ongeveer rond die leeftijd. Als ze 8 zijn en ze doen nog steeds zo, dan kun je je misschien dingen gaan afvragen, maar op deze leeftijd nog niet hoor.....

Sascha2

Sascha2

08-09-2011 om 14:15

Nieuw bed

Rond de derde verjaardag van mijn zoon zijn we met hem naar een nieuw bed gaan kijken. De hele winkel doorgestruind en niet echt iets gevonden. Zoon liep zelf rond en ineens was ik hem kwijt. Totdat ik hem mij hoorde roepen. Hij was helemaal in zijn nopjes toen hij zijn droombed gevonden had. Ik had hem nog nooit zo zien stralen. Helemaal gelukkig lag hij in een roze hemelbed vol met glimmers en glitters. En boos dat hij was toen we dat niet kochten! Inmiddels is hij zes en vindt hij alles wat roze is ronduit stom (arme jongen met al die zusjes ). Hij speelt ook nog steeds graag met het keukentje van een zusje, rijdt regelmatig rondjes met een kinderwagen en heeft eigenlijk meer knuffels dan mijn tweede kind. Daarentegen speelt mijn derde (meisje)vooral met auto's, tractor, vrachtwagens en wil zij op voetbal. Ik zou me geen zorgen maken

liora

liora

08-09-2011 om 15:52

En voor de duidelijkheid

Als hij wel homo is, dan is dat echt helemaal prima en fijn. Ik vroeg me alleen af of dit al een aanwijzing is.

Ik zal in ieder geval een paar kekke tasjes voor hem kopen!!

Homoseksualiteit

wordt door gegeven door de familielijn van de moeder. Althans dat zei een homoseksuele man lang geleden, die had daar iets over gelezen dus geen idee of dat zo is en hoeverre het iets betekend als je 2 homoseksuele neven zou hebben.

ik zou hem gewoon lekker laten gaan. Ik heb mijn oudste ook altijd voorzien in haar hang naar blauw en stoer, nu is ze trouwens steeds meer een stereotype meisje aan het worden met haar roze paardentas (ik wist niet wat ik zag toen ze er thuis mee kwam, volgens haar omdat er een paard op stond en niet omdat hij roze was). Mijn jongste vindt de donker gekleurde jongensschoenen ook altijd mooier dan de typische meisjesschoenen.

Irene

Irene

08-09-2011 om 19:22

Zacht

Onze 3e zoon (4 jaar) is ook zo. Hij heeft bijvoorbeeld roze teenslippers met poesjes (zelf uitgezocht) en speelt graag met meisjesdingen. Toen zijn zusje een pop kreeg, zat hij de pop de fles te geven en liep er mee rond in de poppenbuggy (zijn zusje gebruikt de buggy om zware spullen mee te vervoeren). Hij heeft veel knuffelbeesten en op school speelt hij het liefst in de poppenhoek.
Ik vind het allemaal niet zo'n punt. Lastiger vind ik dat hij zo ontzettend gevoelig is. Hij houdt absoluut niet van drukte, lawaai, gedoe... Veel typische jongensdingen kan hij dus niet erg waarderen. En soms maak ik mij wel zorgen of hij het daar niet moeilijk mee gaat krijgen. (en dan is hij ook nog eens heel erg klein) Met de jongens in zijn klas heeft hij bijvoorbeeld niet zo veel, de meisjes daarentegen zijn allemaal dol op hem!

Serwe

Serwe

08-09-2011 om 19:30

Hier ook

Als peuter speelden mijn kinderen overal mee. Ze waren heerlijk vrij en hadden geen idee van wat aanvaardbaar was. Mijn jongste zoontje speelde het liefst met knuffels en poppen. Hij droeg graag prinsessen jurken (met een voorkeur voor Tinkerbel) en hij vond het heerlijk om thee visite te spelen. Daarnaast speelde hij overigens ook met auto's en vooral met tractoren. Zijn lievelingskleur was op die leeftijd roze. Nu is hij 5 en wordt steeds belangrijker wat sociaal acceptabel is. Roze heeft hij ingewisseld voor groen. Prinsessenjurken voor riddercapes. Poppen voor lego. Knuffels speelt hij nog steeds graag mee en onder het motto zusje een plezier doen wordt er ook nog wel thee visite gespeeld. Ik zie hem wel eens alleen op zijn kamertje heerlijk zitten te midden van een stapel poppen, my little poneys en knuffels. Dan kan hij weer zo heerlijk onbevangen zitten te spelen.

Mijn oudste dochter speelt weer heel weinig met poppen. Zij heeft altijd meer met wilde spelletjes gehad en vind ridders oneindig veel interessanter dan prinsessen. Wel draagt ze graag smokwerk jurken. Noem je dat zo? In elk geval elk kind is anders.

In elk geval zijn kleuters en basisschool leerlingen veel conformistischer. Later wordt dat weer minder hopelijk.

Het zegt volgens mij niks over hoe ze later zullen zijn.

Serwe

Serwe

08-09-2011 om 19:32

Oh en

Mijn oudste zoon speelt veel liever met meisjes terwijl hij verder helemaal niet van poppen en zo houdt en dat ook nooit echt gedaan heeft. Mijn jongste zoon die zo gek was op roze en prinsessen en poppen heeft altijd meer vriendjes dan vriendinnetjes gehad.

Irene

Het kan meevallen. Mijn zoon had op de creche twee vaste speelvriendinnetjes, niet echt jongens waar hij goed aansluiting mee had. De dames zaten hem overigens duchtig op de kop, maar dat vond-ie geloof ik wel lekker
Ook nu nog kan hij goed met meisjes overweg, er zijn twee oudere buurmeisjes waar hij nog wel eens mee speelt en dat gaat heel goed.

Maar op school is het met de jongetjes ook prima gegaan. En zo vanzelfsprekend was dat niet, met name omdat hij af en toe wel stoer praat, maar een behoorlijk watje is in een hoop opzichten. Maar dat is in het geheel geen punt gebleken. Mooi voorbeeld daarvan zag ik trouwens op schoolreisje toen hij iets niet durfde wat de rest van zijn groepje (allevier vriendjes van hem) wel durfde, vervolgens nijdig op zichzelf werd en in huilen uitbarstte waarna hij behoorlijk lang in die huilbui bleef hangen. Die jongens hebben hem niet uitgelachen of bekritiseerd - wat mij niet eens verbaasd zou hebben - maar probeerden hem op te beuren. Smelt.

Kortom: het kan reuze meevallen. Waarschijnlijk zal je zoon wel conformistischer worden, dat is nogal eigen aan kleuters en jonge kinderen geloof ik, zoals Serwe ook al schrijft.

Groeten,

Temet

liora

liora

09-09-2011 om 11:28

Sascha

Wat een geweldig verhaal, ik zie het helemaal voor me!

Zouden er ouders zijn die dat bed voor hun zoon hadden gekocht?

Nee

een roze prinsessenbed komt er hier niet in, al hoewel, ach misschien wel, als ze het echt echt heeeel graag willen (lelijk !!!).

trouwens, mandarijntje heeft een korte periode met auto's gespeeld, zo begin van de zomer, nu doet ze er al weken helemaal niets mee. Ik had een metalen auto'tje mee op vakantie, daar is alleen in het water mee gespeeld. Ze zit wel graag achter het stuur van onze auto, een beetje te 'rijden' terwijl het ding stil staat voor de deur. het leukste vindt ze als ze bij mij op schoot wat rondjes door de wijk mag rijden. maar goed, ze speelt net als mijn oudste toen veel met poppen.

Sascha2

Sascha2

09-09-2011 om 20:47

Nou liora

Eerlijk gezegd had ik het bed bijna voor hem gekocht. Hij was zo blij en gelukkig. Wie ben ik om dat in te dammen. Bovendien zou het bed, mocht zoon het toch zat worden, gebruikt kunnen worden door dochter. Ha, toen wist ik niet dat er daarna nog twee dochters zouden volgen . Ik stond echt te dubben. De enige reden dat we het niet hebben gedaan was de prijs, ik vond het nogal een duur bed. En bovendien hadden we bij mijn ouders nog mijn oude bed staan. Dat heeft hij gekregen en daar heeft hij nog een hele tijd prima op geslapen. Totdat hij vorig jaar een nieuw bed wilde op zijn nieuwe piratenkamer .

dc

dc

09-09-2011 om 23:42

Zegt niet veel

Mijn 3 jarige loopt graag rond in mooie prinsessenjurken... om vervolgens iemand te lijf te gaan

Mijn beide zoons hebben graag met keukentjes gespeeld, en met wandelwagentjes. Ik denk niet dat het iets zegt over later.

Monet

Monet

10-09-2011 om 10:28

En hier

Een zoon die op peuterleeftijd zichzelf voorzag van een meisjesnaam, tegen iedereen die het maar horen wilde vertelde dat hij Wendy heette en een meisje was (blond kortgeschoren rattekoppie). Hij reed veel rond met een rieten poppenwagentje, speelde wel met auto's maar meer omdat zijn broer dat ook deed. Uren zat hij in de zandbak met pannen, kopjes etc. te koken, en binnen werd er urenlang gekookt met klei. Na een jaar was Wendy verleden tijd en werd hij weer een jongen.
Nu is hij 19 en houdt er een harem op na..........

Ach liora

Ik weet dat je veel van je zonen houdt en dat het gezinsleven je veel geeft... toch raad ik je niet aan om te doen wat ik gedaan heb toen mijn zoon nooit met auto's speelde en alles in het roze wilde hebben.

Ik heb namelijk nóg een jongen gekregen.

Inmiddels was oudste een stoere jongenskleuter geworden die geen roze meer wilde, en toen broertje aan de auto's begon is oudste alsnog samen met zijn kleine broer met de auto's gaan spelen. Echt pas na zijn zevende/achtste.

En, als je een geheim kan bewaren .... sinds kort is hij verliefd op het langste meisje uit de klas.

Gewoon die tasjes kopen dus.

Dat met die foto's is ook een goed idee. Ik heb nog een prachtig kiekje van oudste met roze haarspeldjes... enig!

anna

anna

11-09-2011 om 00:10

Monet

Mischien aan de gebroken harten van je zoon's harem vertellen over Wendy
Heerlijk verhaal!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

12-09-2011 om 09:01

Het heeft mij juist altijd verbaast

Hoe het jongens en meisjes verschil vanaf het begin zo duidelijk kan zijn. Oudste is echt een meid, vanaf het begin barbie’s, poppen en nu make-up, sieraden etc, alles roze natuurlijk. En de jongste, vanaf het begin auto’s, volgens mij was zijn eerste woord zelfs auto. Als 2 jarige kon hij feilloos alle automerken uit elkaar houden. Gewoon zo duidelijk een knul…. Terwijl we toch wel echt veel roze in huis hebben en we zelfs een foto van hem hebben in een roze tutu die grote zus hem een keer aangetrokken heeft. Ik heb trouwens wel in mijn omgeving jongens die wat meer ‘meisje’ zijn. Spelen met het poppenhuis van oudste, willen kookspulletjes voor hun verjaardag, zijn erg voorzichtig en zachtaardig.Maar od fie later nou homo worden, hmmm lijkt me niet

Ayla

"Hoe het jongens en meisjes verschil vanaf het begin zo duidelijk kan zijn. Oudste is echt een meid, vanaf het begin barbie’s, poppen en nu make-up, sieraden etc, alles roze natuurlijk"

Dan heb jij dus twee kinderen getroffen die op dit punt geheel in het stereotype passen. Maar bij ons thuis vroeger paste er éen wel (broer, autogek) en éen niet (in het geheel niet geïnteresseerd in poppen). Bij mij passen beide kinderen niet echt in het stereotype stramien.

Kortom: het is gewoon een tombola. Alleen als de kinderen op dit punt perfect in het jongens/meisjeplaatje passen dan wordt het vaak gezien als een illustratie dat er toch echt wel heel duidelijke verschillen zijn - zie je wel, dat zit er gewoon in, daar doe je niks aan - terwijl al die kinderen die niet helemaal of helemaal niet in het stramien passen over het hoofd worden gezien of gepresenteerd als een hoogst opmerkelijke uitzondering.

Niet per se door jou hoor, maar meer in het algemeen.

Groeten,

Temet

Carolien

Carolien

13-09-2011 om 10:19

Allebei

Mijn zoon (inmiddels 3) heeft eigenlijk van allebei een beetje: aan de ene kant een echte vent; gek van cars en alles wat daarbij hoort, klussen, ligt regelmatig onder z'n eigen fietsje te sleutelen, slaat stoere taal uit enz...
Maar stond 2 weken geleden nog voor me met prachtige roze oorbellen in: "mam, wil je even helpen met m'n ketting, ik ben namenlijk een prinses!"

Heerlijk!!! We hebben er ook mooie foto's van, nog geen anderhalf en in een prachtige prinsessenjurk, en dan bloedserieus poserend, die kunnen we nog wel gebruiken over een paar jaar...

Als mijn dochter nagellak op wil, wil hij steevast ook

Geniet gewoon lekker van!

ayla

ayla

13-09-2011 om 11:12

Nagellak

Dat wil kleuterzoon ook, hij heeft de halve zomer rondgelopen met roodgelakte teennagels, tot grote ergernis van papa die dat echt helemaal niets vond. Kleuterzoon vond het echter prachtig. Lag hij daar met zijn roodgelakte nagels met zijn auto’s in de modder.

Tango

Tango

13-09-2011 om 19:24

Ja, nagellak

Dat vindt Tangozoon van bijna 7 zelfs nog mooi. Ook hij heeft van de zomer weleens gelakte nagels gehad, als hij mij toevallig zag lakken. En ook zijn vader vindt dat helemaal niets.
Hier overigens geen meisjesachtig meisje, Tangodochter heeft in haar hele leven volgens mij 1 maand met poppen gespeeld (toen haar broertjes was geboren, toen kreeg ze een babypop van ons). Zij speelde vooral met duplo, auto's en playmobil. Ook nog een korte periode met barbies, maar geregeld ging de schaar in de haren, want er moesten ook vooral jongens-barbies zijn. Ze speelde ook altijd zowel met jongens als met meisjes. Geregeld kwamen er ook vriendjes mee naar huis.
Tangozoon is weer een vrij zachtaardig jongetje, dat ook wel een periode met een poppenbuggy heeft gelopen, van roze hield en zich zelfs nu nog weleens laat verleiden door zijn zus om een jurkje aan te trekken. Hij is wel jongensachtiger geworden, want hij speelt nu vooral met auto's, houdt van dino's en voetballen. Maar extreem jongensachtig is hij zeker niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.