Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoontje veel ziek - en ik ook

Dag allemaal, 

Omdat ik al enige tijd tob met een vraag, post ik deze op de forum in de hoop dat jullie hier ervaring mee hebben of mee kunnen denken! Ik heb een zoontje van 13 maanden. Hij is vaak ziek, zeker de helft van de maand, soms het grootste deel van de maand. Ter illustratie: normaal gaat hij 3x in de week naar de opvang, maar we hebben hem nog niet de helft van de dagen kunnen brengen. Na een half jaar lukte het pas om voor het eerst om hem ook drie dagen te brengen (zonder dat hij weer koorts kreeg en opgehaald moest worden). Ik weet dat het er deels bij hoort, maar dit voelt wel als heel vaak. Ik hoop op een betere zomer, maar tot nu toe gaat het ziekzijn gewoon nog door. Dat kan natuurlijk ook komen omdat we zo'n laat griepseizoen hebben na corona. Hij heeft twee keer een koortsstuip gehad, maar verder nog geen antibiotica ofzo nodig gehad. 
Het lastige is: ik word zelf ook iedere keer flink ziek. Vanwege een auto-immuunziekte heb ik medicatie die mijn immuunsysteem onderdrukt. Ik heb nog geen een keer een ziekte van hem niet opgepikt en omdat het langer duurt om er overheen te komen en er steeds wat nieuws is, ben ik vanaf oktober amper niet ziek geweest. Ik verlies nu mijn baan door het verzuim. Ik ben compleet uitgeput, want als mijn zoontje ziek is slaapt hij niet (en wij dus ook niet). 

Mijn vragen aan jullie: hebben jullie hier ervaring mee met jullie kleintjes? En wordt dit beter? Zo ja: wanneer? En, als je een tweede kindje krijgt, is het ziek-zijn als ouder dan even erg/vaak of word je als ouder ook sterker? Zijn er meer mama's op dit forum met een minder goed immuunsysteem? Hoe gaan jullie hier mee om? 

Alvast bedankt voor het lezen!

Herkenbaar, geen tips maar sinds de kleine naar de opvang gaat zijn we alledrie (man, kind en ik) om de haverklap ziek. Dus je bent zeker niet de enige 

kan met een volgend kindje precies hetzelfde of compleet anders zijn.  Hij kan straks drie zijn en alles lijken te hebben gehad, kan ook blijven doorkwakkelen

jammer kan niemand in de toekomst kijken voor je

Wat ontzettend vervelend TO! Ook omdat het je nu je baan lijkt te kosten. Wat betreft je baan heb je contact met de bedrijfsarts? Ga je een uitkering krijgen wegens ziek uit dienst?

Ik neem aan dat je hiervoor wel al bij de huisarts bent geweest met jezelf en kindje? Anders zou ik dat zeker doen!

Qua uitputting kan ik me ook voorstellen dat je dan nog meer oppikt en dat het herstel niet vlot. Meer rust is dan eigenlik nodig, maar ja zie dat maar eens te organiseren. Ik heb zo snel ook geen tips. Meestal wordt het wel echt beter als ze groter zijn. Maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.

Wel heel veel sterkte gewenst!

Meer dan de helft van de tijd ziek zijn lijkt me niet goed. Ja, kinderen pikken het ene na het andere virus op en zijn regelmatig ziek, maar dit is inderdaad wel erg veel.
Het kind van een collega is nu anderhalf en heeft al tien keer een antibioticakuur gehad omdat ze zo vaak ziek is. Zelf is hij ook regelmatig ziek door zijn kinderen of neemt verlof voor zijn zieke kinderen.
Ik was zelf tot mijn zesde heel veel ziek en daarna vrijwel nooit meer.
Maar de helft van de tijd niet slapen, dat is ook niet goed voor de weerstand. Zowel voor die van jou als die van je kind niet. Slaap is vaak het beste medicijn.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

18-05-2022 om 18:50

Wat zegt de huisarts ?

Nou waren de mijne alleen af en toe verkouden en hadden ze een keer waterpokken, 5e en 6e ziekte maar verder niet. Dit klinkt wel echt als heel veel ziek, ken ik zo ook niet van andere kinderen. Wat zegt de huisarts?

Ook ik vind het helemaal niet normaal dat een kind de helft van de tijd ziek is, al maandenlang. Ik heb het ook nog nooit gehoord in mijn omgeving. Ook ik zou bij de huisarts aandringen op verder onderzoek.

Het klinkt wel als vaak, maar misschien eens contact opnemen met de huisarts? 
Bij mijn eerste ben ik toen ook een keer langs geweest. Ze vertelde dat regelmatig ziek zijn bij kinderen onder een jaar heel normaal is, incl. ouders die meedoen met alle ziektes. 

Is er al bloed afgenomen?

Bij een buurmeisje heeft het helaas geduurd ... tot haar 6de.

dit is zo herkenbaar! Hier ook een zoontje dat t/m 1,5 jaar, minstens 2 weken per maand ziek was. En wij ook iedere keer, hadden gelukkig een vaste baan,  maar onze werkgevers waren ook niet blij. 

Na 1,5 jaar ging het (na een ziekenhuisopname met zware antibioticakuur) gelukkig beter. Nu is het een kleuter en gewoon af en toe ziek. 

Mijn tweede is pas gestart met de opvang en heeft nu al twee kinderziektes gehad en buikgriep, binnen 2 maanden. 

En ik heb nu dus ook buikgriep, samen met de rest van het gezin. Ik hoop echt dat het snel beter gaat, ik heb nu ook een tijdelijk contract.... en ben nu voor de tweede keer ziek in 2 maanden 🤢

Dus: er is niks over te zeggen helaas... het is wel ontzettend vervelend. Ik overweeg om tijdelijk te stoppen met werken hierdoor,  ik herken je gevoel van gesloopt zijn helemaal! 

Ik neem aan dat de auto immuunziekte die jij hebt bij je kind al wel is uitgesloten? 

Hier een kind met een afweerstoornis (IgA deficiency) die ook meer ziek dan niet ziek was. Die is voor we wisten wat er aan de hand was wel helemaal binnenstebuiten gekeerd door de kinderarts. Uiteindelijk heeft hij een paar jaar lang steeds gedurende ca. 6 maanden per jaar een onderhoudskuur antibiotica gehad. En zijn keel- en neusamandelen zijn verwijderd. Dat hielp ook wel wat.

Verder is hij er langzamerhand wel overheen gegroeid al is hij (inmiddels 18) nog steeds vaker ziek dan de rest van het gezin en meestal ook heviger en langer. 

Als dat nog niet gebeurd is zou ik dus zeker eens een doorverwijzing naar een kinderarts vragen. 

Mareline

Mareline

19-05-2022 om 14:21 Topicstarter

Dankjullie wel voor alle reacties!! Heel fijn om te lezen dat ik niet alleen hier in sta... 

De huisarts zegt dat hoe vaak hij ziek is nog 'binnen de normale marge' valt. En dat er nu bovendien een inhaalslag aan virussen is na de lockdowns. Dus die is nu niet geneigd verder te onderzoeken. En het is ook wel zo dat hij uiteindelijk steeds wel weer zelf beter wordt. Het is mijn eerste kindje, dus ik weet ook niet wat normaal is, maar vergeleken met mijn omgeving is het ook echt wel meer. Maargoed, de huisarts vindt het dus niet gek

@Jippox, wat naar dat jullie zoon een afweerstoornis heeft zeg!! Lijkt me zwaar. Fijn dat jullie er zo goed doorheen zijn gekomen. Wanneer werden jullie doorverwezen naar de kinderarts? Wat betreft mijn auto-immuunziekte, dat is moeilijk te zeggen op deze leeftijd, maar het is gezien de type klachten onwaarschijnlijk (en genetisch is de kans klein). Ik ben inderdaad wel alert daarop!

@Pompom & Thanteteelepel, oh jullie dus ook! Beterschap!!! Ja, ik heb het idee dat de opvang wel echt een broeinest is. Ik las wel dat kinderen dan op de basisschool minder ziek zijn. Hoop erg dat dat voor ons ook geld dan. En het is ook lastig dat je zelf steeds moet opvangen als hij niet naar de opvang mag omdat hij ziek is (en er zijn wegens personeelstekort geen ruiluren meer bij onze opvang om het op een ander moment in te halen). Ik werk graag, maar de combinatie werk en zorg valt me - op dit moment - te zwaar

@Klimgeit, dankjewel! Ik ga het allemaal qua werk nog uitzoeken. In de eerste periode na de zwangerschap ben ik gewoon best hard doorgegaan met werken, ziek of niet, en dat wreekt zich uiteindelijk ook wel denk ik. Ik heb in ieder geval nog even ww straks... 

Ik hoop dat het in de zomer ook wat beter word. Tot nu toe dus nog niet, maar het is nog vroeg...

Nogmaals dank voor alle reacties!! Helpt enorm!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.