Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoontje vind water eng en krijg zwembandjes niet om

Hallo iedereen!
Ik heb even wat tips nodig....
Ons zoontje van bijna twee jaar vind water eng. Ik krijg hem met veel geduld wel het water in. Ik probeer heel voorzichtig hem langzaam steeds te laten wennen.
Nu is het bij het zwembad verplicht om bandjes om te hebben (logisch) ik snap het he..maar ik krijg ze niet om. Vorige x heeft hij een half uur gegilt met de bandjes om. Uiteindelijk heb ik ze af gedaan, niet handig want nu denkt hij dat als hij gaat gillen, ze weer af gaan.....
Ik heb een puddle jumper gekocht, deze is nog iets te groot en gaat ook moeizaam.
Heeft iemand ervaring ? Als ik bij het zwembad ben dan zie ik allemaal kindjes van zijn leeftijd zonder een probleem met de bandjes om..... wat is hum geheim haha..... ik weet alle kindjes zijn anders en mijn zoontje is nou eenmaal wat gevoeliger en temperamentvoller.  
Ik hoor graag advies.... alvast heel erg bedankt!!!


Waarom ga je zwemmen met een kind dat dat niet leuk vindt? Ik zou een tijdje niet gaan en het over een paar maanden weet proberen. Misschien is hij dan over zijn angst heen. Of niet en dan wacht je langer.

Er bestaan ook zwemvesten voor ukkies. Misschien voelt hij zich daarin veiliger; veilig in een ‘harnas’.
De eerste jaren droeg onze kinderen een zwemvest, tot de tijd dat ze serieus zwemles kregen. Waar we woonden, kenden ze geen opblaasarmbandjes of kurken banden. Alle kleintjes droegen een zwemvest omdat ze die niet zo gauw konden afdoen.
Kijk anders of je er eentje van iemand kan lenen voor je een vest aanschaft.

Misschien doen de zwembandjes pijn bij het omdoen.
Ik weetniet of je ze eerst volledig opblaast en dan omdoet.
Anders opblazen als hij om zijn arm zit.

Komt vanzelf!
Hoe gaat het thuis in bad of onder de douche? Heb je thuis ook een klein zwembadje in de tuin gehad? Hoe ging dat?

En krijg je de zwembandjes niet omgedaan of wil hij ze niet om? 

Misschien helpt het om verschillende soorten bandjes proberen? Sommige bandjes schuren heel erg, andere zijn van wat gladdere, zachtere stof. Je hebt ze met een triangel vorm, en meer zoals een donut... het zou net het verschil kunnen maken!

Ik lees mee voor tips, want mijn peuter weigert de bandjes ook pertinent en vindt alles vreselijk spannend. Je bent dus in ieder geval niet alleen. Sommige kindjes zijn nu eenmaal wat gevoeliger. Wij gaan ook niet meer naar zwemles omdat een pusherige badmeester op dit moment averechts werkt. 

Wij gebruiken afwisselend een zwemvest en een swimtrainer. Daar al eens naar gekeken?

Wij gebruiken altijd een zwemvest. Als je wel zwembandjes wil zou je ook kunnen kijken naar ronde zwembadjes. Weet merknaam even niet, maar  Google vast wel. Heb ook keer soort ringen van schuim gezien die op de armen ging. 

En alvast wat oefenen onder de douche of in bad, beetje met de sproeier enzo. De meeste kinderen vinden baby/peuterzwemmen leuk, lekker warm water en de hoeven (hier althans) geen badjes om. Gewoon lekker plonsen en liedjes zingen.

Joh hij is 1, ik zou het voor nu laten rusten en het later nog eens proberen. 

zwembadjes zijn net als fietsbanden. Volledig.opgepompt is er niets meer mee te bereiken. Je blaast er dus eerst een beetje lucht in voor de vorming, dan plaats je ze en als ze goed zitten blaas je ze pas hard. 

waarom ga je iets doen wat hij nu niet leuk vindt? Ga lekker op muziek, dans, gym les, en geniet. 
Pas over een paar jaar mag hij  leren zwemmen. En tegen die tijd is hij er vast overheen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

25-09-2021 om 09:03

Ik zou dit niet pushen, gewoon iets anders met hem gaan doen. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je hem hiertoe wilt dwingen. Hij is een dreumes. 

Wij gebruikten op die leeftijd een zwemtrainer. 

Maar ik zou in elk geval niet pushen. Zwemmen hoort leuk te zijn. Dan maar niet het water in. 

Ik gebruikte de zwemtrainer trouwens ook altijd thuis in de badkuip. Daar klemde hij mooi in vast. Ideaal als je maar twee handen hebt en meerdere kinderen tegelijk schoon wil krijgen. Als je je zoontje thuis in zijn vertrouwde omgeving een paar keer per week in zo'n band laat badderen, is het buitenshuis misschien ook minder eng? 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

25-09-2021 om 12:44

Er wordt misschien het hetzelfde bedoeld met "zwemvest", maar bij zwemvest heb ik een ander beeld...
Wij gebruikten een SwimSafe zwempak met ingebouwde drijvers. Ideaal ! 
https://www.bol.com/nl/nl/p/swimsafe-drijfpakje-zwempak-met-drijvers-drijfpak-kind-roze-4-5-jr/9200000026154875/

Die zwembandjes zijn toch ook r*ck? Weg bewegingsvrijheid!
Nu blijven ze met zo'n SwimSafe niet helemaal drijven.... ze moeten nog wel iets doen om het hoofd boven water te houden, maar het gaat super gemakkelijk.
Als het zwembad de zwembandjes vereist (wat ik me kan voorstellen), zou ik naar een CentreParks gaan of een ander hotel-met-zwembad en daar het kind laten zwemmen.

Daddy_gijs schreef op 25-09-2021 om 12:44:

Er wordt misschien het hetzelfde bedoeld met "zwemvest", maar bij zwemvest heb ik een ander beeld...
Wij gebruikten een SwimSafe zwempak met ingebouwde drijvers. Ideaal !
https://www.bol.com/nl/nl/p/swimsafe-drijfpakje-zwempak-met-drijvers-drijfpak-kind-roze-4-5-jr/9200000026154875/

Dat van swimsafe is een zwemvest . Zoiets bedoel ik ook. Op bijvoorbeeld een boot gebruik je een reddingsvest

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.