Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Clementine

Clementine

12-10-2011 om 12:22

9 jarigen op hyves?

Even een vraagje: Wat is de gangbare leeftijd voor kinderen om op Hyves (oid) te gaan??
Mijn dochter van 9 wil 'erop'. Ik vind het maar niks (maar ken het zelf eigenlijk helemaal niet goed). Ze zegt dat meer kinderen, een stuk of 5 geloof ik, uit de klas ook op Hyves zitten. Ik vind het zelf best wel vroeg. En ook niet echt nodig. Ze heeft een gmail account en chat via gmail met een vriendin, één op één dus, waarbij niet 'de halve wereld' kan meekijken. Vond ik wel genoeg.
Hoe zit het bij jullie kinderen?
Ik heb even het gevoel dat ik helemaal niet meer op de hoogte en 'bij' ben...

groet,
Clementine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
puur vlokje

puur vlokje

12-10-2011 om 12:49

Hier ook al hyves

met 7 jaar. Hyves kun je goed afschermen en alleen vrienden die je echt kent toelaten. E-mailadres komt bij mij binnen dus ik zie ook wie er vriendschap vraagt. Profielfoto is een niet herkenbare.

Thursday Next

Thursday Next

12-10-2011 om 13:03

Ja hoor,

inderdaad goed afgeschermd en gecontroleerd. Heb je zelf ook een hyves-account? Dan kun je eens kijken hoe alles gaat.
De klasgenoten van oudste (9) zijn bijna allemaal al op hyves. Oudste doet er niet zo veel mee behalve spelletjes spelen. Hyves is, vind ik, een redelijk veilige manier om om te leren gaan met de sociale media.

Hier niet

Zoon van 8 stond vorig jaar al stampvoetend voor me: "Ik ben de enige van de klas die niet op hyves zit" (huh, ben jij niet een jaar of 5 te vroeg met dit soort gedrag, dacht ik nog .
Navraag leerde me dat er idd enkele kinderen op hyves zaten, maar bij lange na niet de hele klas. En toen ik doorvroeg, bleken er ook al problemen te zijn geweest, gewoon met de afgeschermde accounts, tussen de klasgenootjes onderling. Een vroege vorm van cyberpesten, heel raar, omdat er IN de klas nooit problemen zijn, ook niet tussen die kinderen onderling. Maar nu ging er opeens vanalles heen en weer over wie er verliefd was op wie en wie niet meer en waarom niet. Ik heb besloten eea nog een paar jaar uit te stellen. Zoon zit wel op het internet, met kinderbrowser Mybee.

Tango

Tango

12-10-2011 om 13:38

Hier ook met 9 jaar

Tangodochter ging ook met 9 jaar op hyves. Klasgenootjes zaten er al met 7/8 jaar op, maar toen vroeg ze er nog niet naar. Toen zij erop ging heb ik zelf ook een account aangemaakt. Je kunt zo heel gemakkelijk controleren wie ze toevoegt en wat er gebeurt. Tangodochter doet er momenteel niet veel mee, ze zit nu op Movie Planet. Je kunt daar allerlei filmpjes maken en bekijken maar ook chatten.
Chatten via msn e.d. heeft ze nooit naar gevraagd.
Tangozoon van 7 zit er inmiddels ook op, hij speelt alleen maar spelletjes. Het sociale stukje zal later wel komen als hij wat beter kan schrijven etc.

Guinevere

Guinevere

12-10-2011 om 13:44

Ja 9 jaar

Hier ook met 9 jaar, maar ik ken er ook die er met 7 jaar al aan zijn begonnen. Ik ben wel in het bezit van login/wachtwoord, ter controle. En dit heb ik ook als eis gesteld, voorlopig.

Fianna

Fianna

12-10-2011 om 14:18

8 jaar

Mijn zoon van 8 heeft sinds een maand of zo hyves. Helemaal geweldig vindt hij het, vooral dat spelletje City Ville. Ik houd het uiteraard allemaal wel een beetje in de gaten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-10-2011 om 21:24

Echt een basisschool-ding

Hyves is echt een basisschool-ding. Zitten de kinderen op de middelbare school, dan voelen ze zich er snel te groot voor en schakelen ze over op Facebook. Tenminste, dat zie ik hier gebeuren.
Je schrijft dat je het eigenlijk niet nodig vindt. Klopt, het is ook niet nodig. Maar dat geldt voor héél veel dingen in een kinderleven. Er zijn maar weinig dingen nodig.
Wat wel nodig is, is dat ze leren omgaan met internet. Je kunt er gewoonweg niet omheen, ook als je er als ouder maar weinig mee hebt. Ik denk dat je het dus niet moet proberen tegen te gaan, maar je kind vooral goed begeleiden en zorgen dat het leert om te gaan met de virtuele wereld. En als je zelf niets van Hyves en dat soort sites weet: maak ook een account voor jezelf aan, en ervaar het zelf ook, dat helpt!

Ja hier ook

Inmiddels is ze 9, ze kreeg de hyves op haar 8e. Ik ben in het bezit van wachtwoord, we kijken samen naar krabbels, ik wil eerst zien wat ze getypt heeft voordat ze zelf mag krabbelen. Ik leg uit wat ze wel en niet mag invullen of aanklikken. Zo hoop ik haar "internetwijs" te maken. Ze vindt het zelf heel leuk, maar heeft al een paar minder leuke dingen gezien (vrienden en vriendinnen die onderling niet leuke dingen zeggen).

Overigens is haar hyves wel zo ingesteld dat alleen de vrienden en vriendinnen die ze toevoegt ook haar krabbels, foto's en profiel kunnen bekijken. Het staat dus niet voor de hele wereld te zien.

Martine

Puck

Puck

13-10-2011 om 10:40

Hier ook hyves (ook op vo hoor ijsvogeltje)

In tegenstelling tot IJsvogeltje is hyves hier echt een middelbare school ding. Facebook hoor ik oudste en zijn vriendjes nooit over. En jongste is 10 en heeft sinds vorig jaar ook hyves, maar eigenlijk doen zij en haar vriendinnetjes er nog erg weinig mee. Af en toe eens een www-tje of een berichtje naar elkaar en dan houdt het wel op.
Omdat ik zelf ook niets van hyves wist heb ik toen oudste op hyves wilde zelf ook een account gemaakt en hem toegevoegd als vriend. Dan kun je het ook in de gaten houden wat ze allemaal doen op hyves en zo nodig ingrijpen of bijsturen.

ayla

ayla

14-10-2011 om 09:08

Dochter zit hier sinds haar 6e op hyves, omdat ze versneld is en in een combi klas zit zitten er vrij veel oudere kinderen bij haar in de klas, en het merendeel zit toch wel op hyves, het is meer ene uitzondering als je niet erop zit. Ik houd het wel voor haar in de gaten en ze mag niemand zonder toestemming accepteren. Ze wil nu graag een account op facebook maar daar moet ik nog even over nadenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.