Home » Forum » Amv

Amv

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

38 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Brasso
Amv

Onze dochter (groep 5) zit op muziekles. Algemene muzikale vorming. We proberen steeds goed te oefenen, en dat gaat ook goed, maar ik leer haar alles aan, hoe het liedje gaat, hoe ze het moet spelen. Dat weet ze dus niet. Ook kan ze geen noten lezen. Dat frustreert mij dus mateloos, omdat we natuurlijk dik betalen voor die lessen. En ik moet altijd helpen bij het oefenen, dat kan niet even tussendoor. Als ik het liedje met haar oefen dan kent ze het dus ook zomaar, maar vervolgens speelt ze op gehoor en niet van t blad. Herkennen jullie dit?
Ik zit nu te denken om de muziekschool aan te schrijven. Bovendien is het wel verstandig om verder te gaan? Wat vinden jullie?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere
Kijken

Misschien moet je een keer gaan kijken hoe het er bij de lessen aan toe gaat? Lijkt me dat je van AMV kunt verwachten dat ze leren om noten te lezen en van het blad te spelen. Prima om op gehoor te kunnen spelen, heel goed zelfs, maar het is zo af en toe wel eens handig om een stuk vanuit een boek te kunnen spelen.
Afhankelijk van wat je ziet bij de lessen, kun je de docent aanspreken, en informeren naar het lesprogramma, de vorderingen van je kind en wat je kunt verwachten.

Fiorucci
Brasso

Ik weet het niet, maar geen noten lezen op je vijfde lijkt me niet vreemd.

Fiorucci
Oh oepsie

Ik lees verkeerd, groep 5, geen vijf jaar..;))
Ik zou eerder contact zoeken met de leraar dan met de school, een op een contact heeft meer effect misschien.

albana
Volgens mij vrij normaal

Tegenwoordig ligt (wat ik ervan weet) de nadruk bij AMV méér op de verschilende instrumenten en geluiden die daar bij horen dan op notenleer.
Het gaat om 'algemene muzikale vorming'. Wat is dit voor instrument, hoe klinkt ie, hoe werkt ie ongeveer (blaas ,snaar, toetsen) en hoe klinkt een C op een tuba en diezelfde C op een harp.
Zoiets...En daarbij leren ze enkele liedjes om er een beetje lol in te krijgen en leren ze een klein beetje blokfluit (soms ook andere instrumenten). Of ze die liedjes nu leren op gehoor of op noten is van minder belang. Je gehoor gaat namelijk stukken 'sneller' dan dat gelees van zo'n bladzijde met van die priegelige dingetjes. En buiten dat zijn het vaak nogal simpele liedjes die je ook wel zo zonder die noten kan onthouden en spelen.
Geen enkele muziekjuf of meester zal als je dochter een vervolginstrument kiest daar gek van opkijken. Echt noten lezen leer je pas gaandeweg....Als je een echt instrument kiest. Als je kind ze pas écht nodig heeft. Bij de vervolgles voor instrument zit notenleer er gewoon bij in.
'Vroeger' moest je een bepaald niveau hebben om door te gaan voor een instrument. Tegenwoordig is dat al lang niet meer. Nu mag je altijd voor een instrument kiezen, ook zonder AMV en ook zonder dat je die noten kent.
AMV is vooral bedoeld als 'basis'. Niet meer als notenleer.
Tenminste zo is het hier.
groeten albana

Coco
Wat voor instrument

"We proberen steeds goed te oefenen, en dat gaat ook goed, maar ik leer haar alles aan, hoe het liedje gaat, hoe ze het moet spelen."
Om wat voor instrument gaat dat dan? Bij AMV-les komt er toch nog geen instrument aan te pas?
Mijn kinderen hebben twee jaar AMV gehad en pas in het tweede jaar kregen ze er blokfluit bij en mochten ze instrumenten uitproberen. Ze maakten kennis met het notenschrift e.d. Leerden dingen als het verschil tussen maat en ritme, melodie en ritme, lengte van de noten etc. Het eerste jaar was nog erg speels (maar toen zaten ze ook pas in groep 3). Ze kenden in principe alle noten, maar pas toen ze daarna een instrument gingen bespelen viel echt het kwartje geloof ik.
Het stelde wel minder voor dan de AMV-lessen die ikzelf kreeg (was toen een jaar of tien en de kinderen in mijn groepje ook). Het eerste jaar was in mijn herinnering vooral veel liedjes zingen en notennamen leren. Het tweede jaar (niet verlicht, je kon na het eerste jaar een instrument gaan bespelen) was serieuzer. Toen moesten we echt een toets doen aan het eind en intervallen kunnen zingen en herkennen aan de hand van luisterfragmenten. Weten wat een grote en kleine secunde is en wat het verschil is tussen een absolute en relatieve toonladder. Maar een instrument (afgezien van misschien af en toe een xylofoon en wat slagwerk) kwam er niet aan te pas. Wel was ik toen al begonnen met blokfluitles, maar dat hoorde niet bij de AMV. Dat werd ook op een ander tijdstip gegeven.
Als je dus wilt dat ze een instrument leert bespelen moet je haar op instrumentles doen. Daar is de AMV niet voor.

Coco
Albana

Gelijk gepost!

albana
Overigens spelen op gehoor....

Hier een 18 jarige die nu haar 2de instrument behoorlijk beheerst dus best enorm lange stukken krijgt (8 tot 10 bladzijden is normaal) en nog steeds 80% op haar gehoor speelt.
Dat gaat als volgt:
Zolang ze 'leert' en het nog niet kent leest ze regel voor regel de noten. Speelt dan vanaf het begin...b.v.:
Regel 1 kent ze en dus uit het hoofd
Regel 2 kent ze en dus uit het hoofd
Regel 3 kent ze half en half dus op tempo en kijkt ondertussen.
Stopt bij regel 4, leest,leest,leest. Begint vooraan en de handeling van regel 3 is nu voor regel 4.
Nou en zo gaat ze door tot ze alle 8 of 10 bladzijden 'kent'. Grotendeels uit haar hoofd dus.
En soms voor de volgorde houd ze toch de noten maar erbij om even tussendoor te 'spieken' terwijl haar handen door spelen.
Dit leide een laatste uitvoering tot een hilarish schouwspel. Er was namelijk een grootbeeldvertoning op scherm achter dochter. Die had dochter nog niet gezien. Met info en dia's over de componist en het stuk en diegene die nu speelde dus. Alle leerlingen keken naar hun instrument,het publiek of zoiets en waren geconcentreerd op hun ding.
Zo niet dochter...die zat zo'n beetje achterstevoren aan de vleugel, speelde foutloos haar enorm lange stuk, en bekeek zeer geïnteresseerd de dia's die op dat moment vertoont werden. En maar door en door gingen die handen. Tot ze op een gegeven moment haar juf in 't vizier kreeg die naar haar gebarentaal stond uit te zenden in de coulissen...O,oepsie,verbaasde blik van dochter naar juf en zaal...O gut ik was aan het spelen, dat is waar ook. En nog steeds foutloos spelend gaat ze door en laat de dia's gaan...Opperste verbazing in de zaal die niet snapte dat dochter zo kon spelen, zo zonder op de muziek te kijken. Nou uhm dat doet ze altijd als ze het maar eenmaal kent.Ja, maar zó'n lang stuk dat was onmogelijk..Zeiden andere muziekleerkrachten.Nou niet dus. Zij doet het en wel altijd.
groeten albana

albana
Ach maakt niet uit

We leggen ong. hetzelfde uit...
eerste jaar AMV is nu tegenwoordig zo.
2de jaar geen idee...dat doet bijna niemand meer tegenwoordig hier.
groeten albana

Coco
Albana

Hier was het 2e jaar AMV onderdeel van de cursus "Oriëntatie op instrumenten". Dan kreeg je een paar lessen op verschillende muziekinstrumenten. Zo is de jongste erbij gekomen om harp te gaan spelen.
En wat mezelf betreft: ik was één van de weinige gekken die (als kind nota bene) vrijwillig nog een jaar AMV ging doen, omdat ik het zo leuk vond. En ik geloof dat ik er echt veel aan heb gehad. Ik ben bijvoorbeeld relatief goed in dingen als solfège en tellen. Dat is van onschatbare waarde als je in een kamerkoor zingt.

Brasso
Gerustgesteld

Gelukkig. Dochter zit overigens in het tweede jaar en heeft een keyboard. Ik zal gewoon weer alles voor spelen dan leert ze het ook wel, ze moet er wel een beetje lol in houden. En we moeten het maar een beetje positief benaderen.

Zelf heb ik ook amv gedaan, ik heb het schrift nog en daar staat veel meer theorie in, maar ik ben dan ook beter in de theorie dan praktijk!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sasvangent
Heel anders

bij ons is het blijkbaar heel anders. Mijn kinderen zitten nu in 2e jaar AMV en dat is echt wel theorie en notenleer (noten lezen en zingen, ritmisch en melodisch dictee), 4 toetsen per jaar en eind van het jaar zingen voor de jury.
Nu in jaar 2 leren ze de tweede sleutel zingen.
Verder is theorie nu bv. kwintencirkel, italiaanse benamingen, grote en kleine toonladders, kruisen en mollen.
Wanneer leren jullie kinderen dan de theorie (bv. 3 kruisen is welke toonladder enzo?)

Coco
Sasvangent

Ze leren wel iets van theorie tijdens de AMV, maar het meeste krijgen ze toch in kleine porties aangereikt tijdens de instrumentlessen (op het moment dat ze een stuk moeten spelen met drie kruisen, bijvoorbeeld). Zingen voor een jury hoeft hier alleen als je met een talentenprogramma mee doet.
Ik hoor wel van dirigenten dat in Nederlandse koren de leden vaak veel slechter van blad zingen dan in sommige andere landen. Dat heeft dus te maken met het muziekonderwijs (ook op school trouwens). Op internationaal niveau doen de (hogere) Nederlandse muziekopleidingen en musici het echter niet slecht, dus waar talent zal toch wel boven komen drijven.

Sahara
Mollen?

Mijn kinderen hebben een jaar AMV gedaan. Een is er nu nog bezig.

Hier geen toetsen of echt noten leren lezen. Wel zingen, maten herkennen en vooral veel instrumenten uitproberen. Thuis oefenen al helemaal niet. Dat komt wel als ze echt een instrument gaan spelen.

Noten lezen doet onze zoon nu hij een instrument leert spelen (viool).

albana
Zo was het 'vroeger'

Zoals sas van gent het omschrijft was het hier 'vroeger', maar onze 18 jarige heeft in groep 3 al de methode gehad die nu nog gebruikt wordt.
Al die dingen leer je gewoon tijdens je instrumentenleer, dus als je daadwerkelijk muziekles krijg op je eigen instrument. In een 1 op 1 setting dus of als je in een klein groepje zit.
Toen 18 jarige begon was ik ook verbaasd. En ik heb toen ook uitleg gevraagd. Volgens mij was het (als ik het me goed herinner) dat van de oude theoriemethode meer kinderen gillend wegliepen dan er enthousiast van werden om een instrument te bespelen. (kan ik me iéts bij voorstellen.....) Het schrok kinderen nogal af en ook was gebleken dat de 2 jaar theorie amper effect had, tegen de tijd dat ze werkelijk eraan toe waren om op hun eigen instrument kruisen en mollen te gebruiken waren veel kinderen de theorie al kwijt, gewoonweg omdat ze het al die tijd niet in praktijk hadden gebracht. En dan kon de muziekleraar weer opnieuw beginnen.
Voor instrumenten doe je wel examen, gewoon ABCD. En bij al die examens zit een dik pak theorie bij in. Waar ook echt examens voor worden afgenomen, met controles erbij in. Eigenlijk op dezelfde manier als scholen dat doen(zijn landelijke examens).
En natuurlijk ook praktijk, bij een wildvreemde leraar die er speciaal voor komt.
Hier bestaat ook de mogelijkheid om gratis mee te doen aan koorles (als je een instrument bespeeld tenminste en als je les volgt op muziekschool). Ook daar krijg je theorie. Dus van blad zingen is geen probleem......
groeten albana

Coco
Albana

"Hier bestaat ook de mogelijkheid om gratis mee te doen aan koorles (als je een instrument bespeeld tenminste en als je les volgt op muziekschool). Ook daar krijg je theorie. Dus van blad zingen is geen probleem......"
Maar dat is op vrijwillige basis en lang niet bij alle muziekscholen (niet bij die van ons in ieder geval). Ik vraag me af hoeveel kinderen naast hun instrumentles ook nog eens naar koorles gaan. Het zijn vaak wel pubers en dan is koor "stom" (zeker voor jongens). Alleen als je al heel erg geïnteresseerd bent in zingen ga je dat misschien doen. Een groot deel van de zangers in amateurkoren begint pas als hij/zij al volwassen is, terwijl van blad zingen juist iets is dat je best als kind al kunt aanleren (het is eigenlijk een kwestie van intervallen "horen" in je hoofd). Het is eigenlijk ook niet echt theorie, maar meer een vaardigheid, die je moet oefenen. Daar wordt hier in Nederland, als je niet speciaal zang als instrument kiest, weinig aandacht aan besteed. In sommige landen is het bijvoorbeeld gebruikelijk om op school (dus gewoon de reguliere school) de kinderen tijdens het instuderen van een nieuw liedje de notennamen te laten zingen i.p.v. de tekst.

Sasvangent
Albana

ik begrijp dat we (in Belgie) een beetje achter zijn :-).
Maar: hier is theorie geen 2 jaar maar 4 jaar (aan 2.5 u per week waaronder half uur samenzang), en dan heb je enkel 'lagere graad' behaalt. [Overigens: toen ik muziek deed, moesten we nog 7 sleutels leren, wat ben ik blij dat het er nu nog maar 2 zijn!]
Vanaf AMV 2e jaar begin je met instrument (of soms al midden in jaar 1).

Een je aan middelbare graad begint bij een academie, moet je in plaats van de theorie een andere optie kiezen:
luisterpraktijk
algemene muziekvorming / algemene muziekcultuur / (algemene) muziektheorie of muziekgeschiedenis

En voor praktijk:
Bandcoaching / Koor / Harmonieorkest / Symfonieorkest / Gitaarorkest / Accordeonensemble / Harpensemble / Saxofoonensemble en andere diverse samenspelgroepen.

En van al deze praktijklessen kan je dan ook nog bij het ensemble gaan.

Nodeloos te zeggen dat dit allemaal best zwaar is en dat inderdaad een groot deel kinderen afhaakt na bv. lagere graad of gewoon niet slaagt want het niveua is best pittig.
Daarentegen is het niveau van zo'n orkest dan weer best hoog.
Gek toch zoveel verschil.

Coco
Sasvangent

Dat klinkt allemaal heel pittig, maar wat is precies de consequentie als je al die dingen niet doet? Kun je dan geen instrumentlessen nemen? Een deel van de theorie is heel nuttig, maar van veel dingen kun je ook zeggen "leuk om te weten als je geïnteresseerd bent, maar heb je dat daadwerkelijk nodig om je instrument goed te leren bespelen?". Want daar gaat het toch om? Het is toch niet automatisch zo dat als je bijvoorbeeld harp gaat spelen je ook alles moet weten van muziekgeschiedenis? Mijn zoontje zou dan allang gestopt zijn en dat is zonde, want hij speelt met veel plezier. Je kunt ook zeggen dat te veel hameren op theorie contraproductief werkt. Veel begenadigde instrumentalisten zijn toch meer "praktijkmensen". Als ze op een gegeven moment hun beroep willen maken van de muziek moeten ze natuurlijk wel die theorie gaan leren, maar dan zijn ze op een leeftijd dat ze begrijpen dat ze dat ervoor over moeten hebben en het zelfs kunnen waarderen (veel valt op z'n plek als je de theorie erachter hoort).
Ik vind dat hier in Nederland wel erg weinig aan algemene muzikale vaardigheden wordt gedaan, maar wat ik ervan hoor wordt er in België wel héél erg veel gevraagd van jeugdige instrumentalistjes.

Sahara
En zijn ze later dan veel beter?

Mijn zoon heeft een jaar AMV gedaan. Liedjes zingen, maat klappen, instrumenten uitproberen etc.

Hij zit nu op vioolles. Een keer in de week een individuele les en een keer een groepsles. Volgend jaar krijgt hij een keer in de week een individuele les en gaat hij in het juniorenorkest spelen. Ik heb gehoord dat het orkest erg leuk is en een heel hoog niveau heeft. En dat zonder muziekgeschiedenis en examens.

Zou het dan echt zoveel uitmaken zodra een kind een instrument gaat spelen?

Fiorucci
Coco

Dat ben ik wel met je eens. Mijn zoon speelt electrisch gitaar, heeft op gegeven moment een gitaar ter hand genomen en is gaan spelen. Vooral naspelen, puur op gehoor. Wat later kreeg hij les van een kennis van ons, hij is gitarist. Inmiddels speelt hij heel goed, heeft les van een andere kennis die nu pas, na een jaar les, begint met de theorie. Hij heeft eerst vooral veel geoefend op snelheid en vingervlugheid ( hij speelt veel metal) Pas nu krijgt hij oog voor andere muziekstijlen, leert nu ook blues en daarnaast dus theorie en liedjes bedenken. En hij zit sinds kort dus op bandles, op de muziekschool.

Maylise
Hier

In Frankrijk lijkt het systeem meer op het Belgische. Mijn dochter speelde in Nederland Piano en is hier verder gegaan.Ze liep wat theorie betreft behoorlijk achter. Daar heeft ze dus hard op moeten studeren. En ik merk dat ze die verdieping nu erg kan waarderen. Ze vindt zelf dat haar spel hierdoor beter is geworden en dat ze dingen nu beter snapt.
Tegelijk vraag ik me af of als ze op 6/7 jarige leeftijd al zo'n enorme hoeveelheid theorie te verstouwen had gekregen ze wel op muziekles was gebleven. Ze is niet een enorme doorzetter en zeker als klein kind niet zo. Dus dat is wel weer een groot nadeel.

Je kan een en ander natuurlijk ondervangen door prive les te nemen. Dan zit je niet vast aan het aanbod van de muziekschool op gebied van theorie lessen of dit nu te veel of te weinig is.

Sasvangent
Wel

bovenbeschreven 'aanbod' is het aanbod van de gesubsidieerde academies (vanaf 8 jaar). Daar kan je geen instrument volgen zonder de theorie.

Indien je naar een prive school gaat, zal het deel theorie veel lichter (en vaak zelfs korter zijn) wat betreft de eerste 4 jaar. Na die 4 jaar hoef je dan zelfs helemaal niks meer.

Uitzonderingen daargelaten, zijn de lln. van de academie sterker getraind. En dat alles voor een pak minder geld. En ja, naar wat ik hoor maakt het wel verschil (laat ons nu even niet over echte talenten spreken maar over de meeste kinderen). Ook het niveau in die samenspelgroepen ligt vaak lager in prive scholen. Dat heb ik zelf ook al vaak gehoord. Komt dat omdat er geen verplichte eindtermen zijn en dus elke leraar op tempo van het kind lesgeeft (versus. academie: wie niet kan volgen zal niet slagen?).

Maar ik ben het zeker met jullie eens dat veel kinderen stoppen door het theoretische aanbod. Voor het gros van de kinderen dat gewoon een instrument wil spelen, zou het veel beter veel lichter zijn en minder uren per week.

Overignes, voor mijn dochter zou prive instrument les best eens een oplossing kunnen zijn om wat extra uren vrij te maken voor andere zaken. Ik was mij wel aan het afvragen hoe ze dan aan al die theorie moet komen... niet dus blijkbaar?
Er zijn wel veel instrument leerkrachten die op een bepaald moment vragen of kind naar de academie wil gaan overigens.

albana
Coco

Maar even 1 voor 1 want het zijn erg verschillende vragen.
Als kinderen op muziekles gaan zijn ze meestal juist geen puber. De grootste groep nieuwe leerlingen is basisschool.
Daarvoor zijn 2 koren. Het 'kinderkoor' en het 'jeugdkoor' die koren zijn in 2en gesplitst juist omdat er teveel meedoen. Overigens merk ik dat veel ouders hun kinderen ertoe in eerste instantie 'verplichten', w.s. omdat het 'gratis' is en mooi meegenomen, nog wat theorie en les toch?
Maar de koren zijn erg leuk, leuke juf die goed aanvoelt wat de kinderen willen, dus veel kinderen blijven dan omdat het 'leuk' is.
Voor pubers is een appart koor en ook voor volwassenen en voor 'ouderen'. Met laatste 3 geen ervaring.
Toen oudste puber werd is ze een 2de instument gaan bespelen en dat werd met koor en orkest erbij te veel (vonden wij).
En ik denk dat je genoeg theorie krijgt om het 'later' ook nog te weten.
In ieder geval heeft dochter er nog wekelijks profijt van bij haar opleiding (waar muziek een gewoon 'vak' is zoals engels en ned.)
groeten albana

albana
Sas van gent

Ik heb geen idee of jullie 'achter' zijn, misschien lopen jullie juist wel voor :) En komen ze er hier nog achter?
Hoeveel je leert is ook afhankelijk van je instrument. Een instrument met een groot bereik, geeft meer theorie.
Vandaar dus voor elk instument andere examens, hoewel dat geloof ik weer ingedeeld is in instrumenten die ong. hetzelfde zijn en kunnen.

Voor harmonie zijn apparte onderdelen (idem met de rest die je opnoemde) en dat noemen ze HAFA, dat wordt dus een HAFA (harmonie en fanfare) onderdeel bij je theorie ex. Doe je b.v. Symfonie, krijg je dat examen erbij als onderdeel. Voor ensemlbles zijn hier geen apparte examens. Wel maakt samenspel een verplicht onderdeel uit van de praktijk.

Hoe snel je klaar bent met je opleiding ligt aan jezelf. Je doet examen als je er 'klaar'voor bent, zowel voor theorie als praktijk. 2 keer per jaar vinden er examens plaats. Is ook afhankelijk van je instrument. Sommige instrumenten duurt een opleiding tot A 2 jaar gemiddeld, anderen 3. Ouders weten vaak het gemiddeld wel en zullen er vanzelf naar vragen aan de leerkracht:)

In totaal alle 4 examens duurt dus wel een hele tijd. Dan moet je ong. wel 9 jaar muziekles hebben of nog veel meer. Of je moet enorm getalenteerd zijn én intelligent en dan kan het dus sneller. Ik ken een jongen die begint nu volgend jaar op het conservatorium , is al aangenomen door de beste leraar op zijn instrument. Doet vwo+ en is 17 jaar en heeft les vanaf groep 3.
groeten albana
groeten albana

albana
Aanbod

Ik weet nog hoe het in de rest van het land is, maar hier mag je ook best zonder examens muziekles volgen. Dan moet je dat alleen duidelijk aangeven.
En als je maar betaald vinden ze dat prima. Is wel duurder, andere richtingen worden gesubsidieerd.
groeten albana

albana
En zonder theorie

Als je echt geen enkele theorie krijgt ook niet tijdens je instrumenten lessen, loop je gewoon een keer vast naarmate je niveau hoger wordt.
Is vrij simpel.
Want hoe kan je nu noten lezen, zonder dat je de noten leert? En hoe wil je dan zelf een muziekstuk maken? En hoe wil je dat aan anderen comminiceren? Want die willen ook graag 'zien' wat ze moeten spelen en het meenemen en het oefenen, toch?
Samenspel met een heel orkest b.v. lijkt me dan vrijwel onmogelijk worden. En erg lange stukken kan je ook wel vergeten.
Niks mis met je oren gebruiken, maar het is niet genoeg.
Ik denk ook b.v. dat je na 2 jaar niet meer weet wat je 2 jaar terug bedacht hebt als je het niet opschrijft.
groeten albana

Coco
Sasvangent

Volgens mij las ik in een eerder draadje (al een hele tijd geleden) dat de gesubsidieerde muzieklessen voor kinderen in België echt véél goedkoper zijn dan die in Nederland. Dus het loont dan wel om je door al die examens heen te ploegen. Hier zijn de muzieklessen voor kinderen wel wat goedkoper dan voor volwassenen, maar nog steeds behoorlijk prijzig. Mijn oudste zoon heeft pianoles van een "privéjuf". De lessen zijn per stuk misschien ietsje duurder dan aan de muziekschool, maar die juf is zoveel flexibeler: hij kan altijd op korte termijn de les verzetten en als hij bijvoorbeeld ziek is hoeft hij niet te betalen. Bovendien heeft ze er erg veel plezier in en loopt bijna altijd flink uit (want op het tijdstip dat hij meestal les heeft zit er geen volgende leerling te wachten). Dus in de praktijk is hij goedkoper dan z'n broer die aan de muziekschool les heeft. Als je niet kan ben je de les gewoon kwijt en de docent kan ook nog eens twee keer per jaar wegens ziekte een les verzuimen zonder dat er voor een vervanger gezorgd hoeft te worden. Vaak mist hij op die manier wel zo'n vijf lessen per jaar.
Over die orkesten: ook in een orkest spelen kun je in de praktijk leren. Mijn zoon zit op een kinderorkest (7 t/m 12 jaar) en dat heeft natuurlijk geen topniveau. Na een tijdje kun je doorstromen naar het juniorenorkest (10 t/m 16) en dat klinkt behoorlijk aardig. Daarna kun je auditeren voor het jeugdsymphonieorkest (14 t/m 21) en dat is echt van uitstekende kwaliteit. Die kinderen en jongeren hebben echt geen jaren theorieles gehad. Die hebben het "spelenderwijs" geleerd. Je hebt natuurlijk wel bepaalde basiskennis nodig, maar die hebben ze dan ook.

Dendy Pearson
Amv

viel ons ook tegen. Ik had ook verwacht dat dochter iets van noten zou leren. Haar cursus duurde een jaar en aan het eind was er een uitvoering waar het hele groepje een liedje op een xylofoon speelde. In de cursusomschrijving stond iets heel anders.
Ik heb er de muziekschool er wel op aangesproken, maar daar is verder geen reactie op gekomen. Wel wordt deze cursus al 2 jaar niet meer gegeven, dus ik vermoedt dat er meer klachten over zijn geweest.

Dendy

Mach
Blijkbaar is het ook in nl erg verschillend

Hier is AMV in principe 3 jaar. Begint als de kinderen jn groep 4 zitten. Eerste jaar was vooral zingen en melodieen herkennen. En elke week een blaadje huiswerk met war termen en begin van het notenschriftt.
Tweede jaar, dus in groep 5' werde het serieuzer met noten lezen en ritmes. Vond dit toen best moelijk voor de kinderen. Ze leerden halve noten, kwart noten enz terwijl ze op achool nog niet eens breuken hadden gehad. Ook kregen ze toen eerst een klokkkespel en later een blokfluit.. Aan het eind van het jaar een examen

En inn ht derde jaar, zesde klas, was de theorie heel uitgebreid met toonladders, absoluten namen en relatieve namen en allerlei terminollogie. En veel instrumentherkemning.. Ook weer examen waarvoor ze echt moesten studeren.

Mach
Aanvulling

De AMV is hier heel populair, zeker de eerste twee jaar. En het kost bijna niets, nl 40 euro per jaar voor een wekelijkse les van 5 kwartier!!
Gesubsidieerd door de gemeente. Veel goedkopen dan de BSO!

albana
En die examens (ook aanvulling)

Was ik nog even vergeten, vóór je daadwerkelijke examen of dat nu ABC of D is krijg je wel nog iets van 10 lessen (weet niet precies, zoiets ongeveer) in een grotere groep theorie. Dat is grotendeels herhaling van wat je al bij je instrumentenleraar geleerd hebt. Het komt je dan in ieder geval 'bekend voor' omdat je voor je praktijkexamen ook een stuk moet spelen waar die halve noten in voorkomen.
Die 10 lessen zijn klassikaal (met andere examenkanidaten die ong. hetzelfde examen en richting doen) en duren ong. 1,5 uur voor zover ik het me nog herinner. Daarbij krijg je een dik theorieboek én een c.d. met muzikale ondersteuning van het boek (dan hóór je dus hoodstuk voor hoofdstuk wat er in theorie staat) én een c.d. waarmee je jezelf kunt toetsen aan het eind van elk hoofdstuk. Die toetsen elk hoofdstuk zijn je huiswerk. Dat wordt nagekeken en waar het aan schort neemt je instrumentenleraar het evt. nog mee in je gewone instrumentenles (die gewoon doorgaat).
Oudste heeft hier ook kwart noten en halve noten geleerd toen de breuken op school nog niet geweest waren. Dát weet ik nog héél goed (heeft ons heel wat moeite gekost om dat uit te leggen, horen kon ze het wel, snappen is wat anders.)
1 examen kost rond de 40 euro, inclusief alles.
Alles wat mach opnoemt zit bij A-examen in. En dat loopt natuurlijk op qua moeilijkheidsgraad.
Mijn ervaring is dat je voor A en B nog in een 'klas' zit (20 kinderen of meer) maar voor C worden het er al minder (stuk of 5) en voor D krijg je theorie met 1 of 2 anderen. Kosten blijven gelijk.
Met D kan je in principe auditeren voor het conservatorium. Na D ben je eigenlijk 'klaar' (als je met muziek al ooit 'klaar' bent).
groeten albana

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.