Home » Forum » Angsten bij het slapengaan

Angsten bij het slapengaan

17 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Pilsje8
Angsten bij het slapengaan

Mijn dochter van 11 is extreem angstig als ze alleen naar bed moet. Ze is bang dat er ingebroken wordt, beren of wolven het huis binnendringen, bang voor het donker.
Ik wil graag iets doen om haar van haar (soms irreële) angsten af te helpen. Maar tot nog toe helpt het niet om haar bijv. te verzekeren dat ze veilig is; ze begrijpt dat ze onnodig bang is, maar kan er toch niks tegen doen.
Hebben jullie adviezen of herkent iemand dit soort angsten?
Ik wil er eigenlijk liever niet mee gaan dokteren, maar ze heeft deze angsten al best lang, soms een poosje op de achtergrond en dan, zoals nu weer veel heftiger. En het is gewoon heel lastig als ze echt huilt en van streek is, om haar dan weer rustig te krijgen zodat ze kan gaan slapen.

Picasso
Voorlezen

Wat hier goed werkt is voorlezen uit het boekje "relax kids". Het zijn medidatiesprookjes. Door ze voor te lezen ontspant je kind en denkt aan iets fijns. Daarna gaat het slapen een stuk makkelijker en misschien voor jullie met minder angst. De bieb heeft het boekje en bol.com ook.

Pilsje8
Ga ik uitproberen

Dank je Picasso, is zeker het proberen waard. Ik ga eens checken of de bieb het boekje heeft.

merel
Mijn moeder

Ik had dit ook een tijd. Mijn moeder suste het altijd, maar ik bleef maar bang. Dacht dat er iemand onder mijn bed lag, hoorde dan gefluister enzo. Op een moment dat ik weer zo bang was deed mijn moeder alle lampen aan en ging met mij de hele bovenverdieping af, heel secuur gingen we samen overal kijken, achter elke deur, onder ieder bed, ieder hoekje en gaatje werd gecheckt, of de balkondeur goed dichtzat enz.enz. Dat hielp me wel in de overtuiging dat er écht niets was. Zo ging het langzamerhand beter. Tevens mocht ik altijd een lampje of het overlooplicht aan laten staan als ik dat prettiger vond.

Nerina
En bij mij

Ik was op die leeftijd ook heel bang, een tijdje vanwege een film die ik had gezien, een tijdje was ik bang om nachtmerries te krijgen, dus durfde ik niet te gaan slapen. Ik was bang voor inbrekers, brand, vanalles eigenlijk.
Ik had altijd een schemerlampje aan, maar dat was niet afdoende. Uiteindelijk heeft mijn moeder in een wanhoopspoging de parkiet op mijn kamer gezet zodat ik niet alleen was. Klinkt absurd omdat een parkiet ook niets uitricht bij inbrekers of brand, maar het hielp wel.

Lou
Ontspannen

Doe je al ontspanningsoefeningen? Zo nee, dan zou je dat eens kunnen proberen. Mijn dochter is niet erg bang om te gaan slapen, maar ze valt niet makkelijk in slaap en met een ontspanningsoefening lukt het altijd, dan is ze al in dromenland als ik nog aan het praten ben (heel zacht natuurlijk). Ik gebruik een ontspanningsoefening die ik zelf op yoga heb geleerd, als je wil schrijf ik 'm wel voor je uit.

Picasso
Lou

Het mooie aan het boekje wat ik hierboven tipte is dat er ontspanningsoefeningen in zitten verwerkt. Is echt heel slim gedaan. Ogen dicht en rustig ademhalen komt elk verhaal terug. Maar aanvullen met yogaoefeningen heb ik ook wel eens gedaan en werkt inderdaad erg goed!

En wat een oplossing: de parkiet op de kamer :) Goed bedacht!

Corien :-)
Ik lees mee...

Heel herkenbaar, een kind dat niet kan ontspannen voor het slapen gaan, en dus niet gaat/kan slapen. Ik lees dus mee.
En Lou, als je een keer de moeite wil nemen, om een oefening uit te leggen, dan lees ik het graag.

Pilsje8
Wat een herkenning!

Wat prettig om te horen dat dit vaker voorkomt! Vervelend voor jullie kids uiteraard, maar toch wel fijn dat mijn dochter niet het enige kind is.
Ik had natuurlijk al gegoogled en daaruit kwam steeds naar voor dat problemen met angst voor donker en enge dingen voornamelijk bij jongere kinderen voorkomt. Maar toen speelde dat bij ons minder een rol dan de laatste paar jaar.
Inderdaad slim om de parkiet op haar kamer te zetten, helaas hebben wij die niet.
Lampje laat ik altijd aan, maar dat helpt gewoon niet tegen de angsten, alleen tegen het donker...
Ik ga toch eerst eens achter dat boekje aan, wie weet helpt dat.
Wat overigens ook goed helpt is als mijn dochter samen met haar iets oudere zus ( die nergens last van heeft met inslapen) op ons bed mag slapen. Als wij dan naar bed gaan, gaan ze gewoon naar hun eigen bed en in een slaperige toestand is er geen probleem.
Lastig hieraan is dat zus dit vaak niet wil (machtsmiddel om haar zusje dwars te zitten denk ik) en dat als ze het wel doen het soms té gezellig is waardoor ze pas later gaan slapen. Maar dit werkt verder wel super én ik heb in de winter een heerlijk voorverwarmd bed ;)

Lou
Voor corien dan :-)

en wie er verder wellicht nog iets aan heeft (want Picasso, ik ken dat boek niet, vandaar dat ik veronderstelde een nieuwe tip te geven).

Uitgangspunt van de ontspanningsoefening is: je voelt je moe én bang (of onrustig of wat dan ook), laat de moeheid maar winnen. Daar gaat deze oefening bij helpen.

Instructie voor het kind: ga lekker liggen en blijf zo rustig mogelijk liggen, lamp uit. Bewegen is niet verboden maar beweeg niet te veel en vooral op een rustige manier, langzaam, zodat je de rust vasthoudt. Praat er niet tussendoor. Gewoon liggen, luisteren en proberen te doen wat ik zeg.

Dit is dan wat je gaat zeggen, met zachte stem uiteraard, als kind lekker ligt:

Voel je voeten. Liggen ze lekker? Je voeten hebben veel gedaan vandaag. Nu hoeven ze niets meer. Heerlijk. Je voeten zijn moe. Voel maar hoe moe ze zijn. Ze mógen moe zijn. Laat de rust toe, ontspan je voeten. Je voeten worden zwaar. En zacht en rustig. Voel maar. Van je tenen tot je hiel stroomt de rust in je voeten. Voel nu je benen. De rust van je voeten stroomt verder naar je benen. Voel maar hoe je benen helemaal zacht en warm en rustig en zwaar worden. Laat ze maar zakken in je matras.

En zo benoem je alle lichaamsdelen. Buik, billen, rug, schouders, armen, nek. Dan het gezicht: benoem de onderdelen apart. Dus: ontspan je voorhoofd, ontspan je oogleden, ontspan je wangen, je tong, je onderkaak. Dan het hoofd: nu je hele lichaam zacht en rustig (of: ontspannen) is, kan je hoofd ook meedoen. Laat de rust maar toe in je hoofd. Je hoeft niets meer. Alle gedachten en vragen en plannen: laat ze gaan. Morgen zijn ze de eerste. Maar nu gaan ze slapen. Toe maar, laat ze maar los.

Nou ja, zoiets. In de praktijk klinkt mijn verhaal iedere keer anders, je kunt het natuurlijk kinderlijker of volwassener maken zo je wilt.

Het duurt trouwens nog best lang hoor, zo'n heel lichaam langswandelen met je stem :-) Maar bij mijn dochter werkt het als een tierelier.

Merel
Lou

Ja zo doen wij het hier ook, meestal slaapt ze al als ik bij haar hoofd ben aanbeland en inderdaad dan ben ik zeker al een kwartier verder denk ik ;-)

Corien :-)
Helemaal duidelijk lou

Het is nu op het moment rustig, inslapen gaat redelijk. Maar volgende week kan het helemaal anders gaan, maar dan ga ik dat eens proberen.
Kan je dit ook bij je zelf doen? Mocht je een keer liggen tobben in bed, is dan dit ook een goede oefening voor jezelf? Ga ik toch eens proberen..
Bedankt voor je uitleg!

Lou
Corien

Fijn dat het goed gaat nu en ik ben benieuwd of het bij jullie ook zo goed werkt. Voor jezelf kan het natuurlijk ook hoor. Dan praat je niet maar ga je in gedachten je hele lichaam langs met ontspan dit, ontspan dat, van je voeten tot je hoofd. Alleen je hoofd wil maar niet ontspannen als je telkens die oefening ligt door te denken natuurlijk :-) Maar het helpt toch, dat wel.

Elx
Zelfde probleem (lang)

Wij hadden ook angstig meiden. Jongste voornamelijk, maar oudste zag ook wel geregeld spoken.

Nu liggen ze samen op een kamer. Voelen zich bijelkaar veilig en heb ik sinds die tijd niet meer kasten, bedden en schaduwen hoeven te checken. Eerst een week met matras uitgeprobeerd, dat ging goed, dus bed verzet en andere slaapkamer werd speelkamer. Nu duidelijk, in speelkamer speel je. In slaapkamer slaap je.

Na een paar weken gingen ze wel klieren, vooral de jongste terwijl oudste wel wilde slapen. Ik had geen zin om alles weer terug te brengen en we bruinen nu sticker systeem. Als rustig zijn gaan slapen, sticker verdiend, na 7 nachten krijgen ze $2. als 7 nachten achter elkaar een bonus van 50c. Nu kunnen ze dingen bij elkaar sparen. Laatst naar speelgoedwinkel gegaan en hebben ze dingen uitgezocht. Als ze genoeg geld hebben, kunnen ze wat bij me kopen. Werkt erg, vergeten nu al soms dat ze een sticker hebben verdiend en slapen rustig in. (zijn dus niet meer zo gefocust op de sticker, rustig inslapen is nu gewoon).

Dus, misschien kamer delen een optie? Ontspanningsoefeningen vind ik ook goede tip, heb ik zelf niet altijd geduld voor, keuken moet nog opgeruimd worden, etc.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

*corine*
Oudste

heeft dit ook. Al sinds haar jongste tijd. Zij heeft een lampjes slinger aan haar bed, kijkt met haar neus richting deur, overlooplamp brandt in het donker altijd en haar deur staat altijd open. Die van haar broertje ook, zodat ze hem hoort ..jawel... snurken. ze vindt het heerlijk als ik af en toe eens bij haar logeer. En ik denk dan: gaat vast wel over voor ze 20 is. Hoop ik. Bij mij duurde het namelijk zeker tot mijn 30ste voor ik me 's nachts veilig in mijn eigen huis voelde en met gerust hart naar bed ging. (als ik alleen was in mijn eigen huis)

cinneke1
Ontspanningsoefening

Ik post deze reactie van mij ook bij een draadje voor kleuterleeftijd...
Want bij mijn dochtertje van 4 die overprikkeld (waarschijnlijk) thuiskomt van school en zelfs bij het voorlezen bleef huilen, heb ik die oefening geprobeerd en wow... ik was bij haar buikje en ze werd ontzettend rustig, ik kwam bij haar oortjes en ze sliep. On-ge-lo-fe-lijk... wat een gevoel dat ze stil werd en in slaap viel... Dank je dank je dank je!!!

Lou
Cinneke

Wat ontzettend leuk om te horen! Het is echt genieten hè, als het zo goed werkt. Voor haarzelf natuurlijk in de eerste plaats, maar voor jou ook.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.