Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

21-09-2010 om 21:48

Linkshandige wordt rechtshandig?

Vanmorgen op school viel me op dat mijn linkshandige kleuter aan het knippen was met haar rechterhand (en een linkshandige schaar, dus dat ging niet zo goed). Toen ik daar een opmerking over maakte, haakte de juf in en zei dat het haar was opgevallen dat dochter ook wel eens met rechts tekent en schrijft. Dochter is al linkshandig sinds ze een baby is en ik had verwacht dat dat zo zou blijven. Staat dat bij een 5-jarige nog niet vast?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vic

Voor zover ik weet staat dat inderdaad tot tegen de zes jaar ofzo vaak nog niet vast.
Bij mijn zoon is het ook nog een beetje in dubio hoewel het er toch steeds meer op begint te lijken dat hij rechtshandig is. Hij wordt volgende maand 5; nog begin dit jaar was volkomen ongewis welke hand de voorkeur had.
Dat is wel een verschil met jouw kind kennelijk, als jullie al hadden uitgemaakt dat ze links is - dat is bij zoon dus nooit duidelijk geweest.

Grappig is dat dreumesdochter voor zover ik kan zien in elk geval duidelijk linksbenig is: ik heb haar nog nooit met rechts zien schoppen. Geen idee hoe het met haar handen zit.

Groeten,

Temet

amk

amk

21-09-2010 om 22:19

Andere optie

ze is tweehandig. Ik kon schrijven met links toen ik op school kwam, maar moest rechts leren schrijven. Sinds die tijd ben ik tweehandig en linksbenig.
Dingen die je aangeleerd krijgt neem je over van de grote groep en dus meestal rechts.

Pelle: mooie link

Mijn dag is weer goed. haha. Wat mensen toch altijd weer verzinnen:

:
"Een nadeel van ambidextrie kan zijn dat de persoon ermee moet leren omgaan. Sommigen lijden nogal aan besluiteloosheid over de te gebruiken lichaamshelft, wat bijvoorbeeld bij sporten nogal een nadeel is."

LOL!!! Mijn zoontje wordt nogal eens vol op zijn hoofd geraakt door een voetbal als hij tijdens een wedstrijd een beetje staat te dromen in de spits (slecht werkend middenveld -> vaak maar 2 ballen per wedstrijd). Maar nu weet ik het. Hij is gewoon en verborgen ambidexter. De schat.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-09-2010 om 10:18

Volgens de juf

bij mijn zoon op school is het bij de meeste kleuters nog niet bepaald of ze links of rechtshandig zijn. Hier doen ze bijvoorbeeld de 'schrijfdans', een soort voorbereiding op schrijven, en dan doen ze een letter of beweging eerst links, dan rechts en dan met twee handen tegelijk. In groep 3 hebben de meeste kinderen wel een voorkeur gekregen.

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 12:22

Linkshandigheid

Ik schrijf links en knip rechts. Dat kan dus

Nadeel?

Een nadeel met sporten? Daar kan ik me nu werkelijk helemaal niets bij voorstellen. In tegendeel. In sommige sporten - bijvoorbeeld bij schermen - is linkshandigheid een voordeel. Maar ambidexter zijn lijkt me helemaal geweldig (moet je wel twee wapens en twee handschoenen kopen): op een toernooi eerst de voorronden door als rechtshandige en als je dan iedereen in slaap gesust hebt ga je in de eliminatiefase op je linkerhand over

Halverwege een partij wisselen kan natuurlijk ook. En ik vermoed dat een vergelijkbaar verhaal (zonder wapens en handschoenen) opgaat voor tennisen etc.

Groeten,

Temet

Nadeel?!

Ik word langzaam aan gedwongen ambidexter bij de opleiding to chirurg - schrijven gaat nog niet heel goed maar knippen, snijden en hechten gelukkig wel.

Kan me dus niet voorstellen dat het een nadeel zou zijn.

Overigens ken ik veel mensen die rechts schrijven en links schoppen/snowboarden.

Mariel

Links en rechts

Mijn dochter van op 1 dag na 4, is rechtshandig en linksbenig.
Ik ben linkshandig, maar verwissel tijdens het smeren en snijden van eten wel het mes
Ik golf rechts, gooi en schop beter met rechts. Op de kermis schoot ik altijd rechtshandig.
Veel dingen zijn ook wel aangeleerd hoor!
Ik kan ook goed in spiegelbeeld schrijven (op tekeningen van vroeger stond ook alles verkeerd om
Ik zie nergens nadelen van links!
Met tennissen dachten de tegenstanders dat ik "gewoon" rechts was en dat was ook vaak een voordeel

Vic

Vic

22-09-2010 om 13:47

Spiegelbeeld schrijven

Die las ik ook als kenmerk van linkshandigen. Wij hebben ons er ontzettend over verbaasd hoe perfect dochter haar naam kan schrijven in spiegelbeeld. Daar zou ik toch even over na moeten denken, maar zij pent het zo in een keer neer (ze kan het ook normaal gelukkig).
Misschien is de verwarring wel mijn eigen schuld, omdat ik haar dwing haar bestek goed vast te houden. Voor het overige maakt het me geen bal uit wat ze met welke hand doet, maar haar mes moet rechts.

Waarom mes rechts?

Vic, misschien een domme vraag, maar waarom moet het mes rechts van jou?

Vic

Vic

22-09-2010 om 15:15

Chris

Omdat je je mes in rechterhand 'hoort' te houden en je vork links. Ik ga haar ook nog wel eens leren dat haar lepel ook rechts moet, maar dat levert vooralsnog teveel geknoei op

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 15:36

Vic

Inderdaad, in spiegelschrift kost me geen moeite. Is dat bij rechthandigen anders? Vanavond eens de proef op de som nemen hier thuis.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-09-2010 om 19:26

Mes moet rechts?

Ik vind helemaal niet dat een mes rechts hoort, hoor. Voor mij is dat dezelfde categorie als dat ze vroeger vonden dat je rechts hoort te schrijven.
Ik vind een mes in m'n rechterhand praktisch omdat ik daar het beste mee kan sturen en kracht zetten. Maar m'n broer is links en die heeft altijd met z'n bestek omgekeerd gegeten, net als alle andere linkshandigen die ik goed genoeg ken om te weten hoe ze eten. Hij draait het bestek ook altijd om als we in een restaurant zijn, vroeger deed hij dat meteen als de ober het neerlegde en daar werd nooit vreemd of verbaasd op gereageerd.

Vic

Vic

22-09-2010 om 19:46

Tijgeroog

Als ik haar nu aanleer om haar bestek correct vast te houden, heeft ze daar haar hele leven profijt van (niet zelf verzonnen, maar gehoord van linkshandigen). Of vind jij het ook prima als een rechtshandige zijn eten naar binnen schuift met de vork in de rechterhand?

amk

amk

22-09-2010 om 20:51

Eten

ik vraag mij halverwege een maaltijd regelmatig af hoe ik nu eigenlijk begonnen ben met het bestek, het wordt regelmatig heen en weer gehannest tussen beide handen.
Niet volgens de etiquette, maar wel gewoon handig.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-09-2010 om 20:52

Vic

Ik vind het absoluut niet raar als mensen hun mes en/of vork in een andere hand hebben, dat valt me meestal geeneens op.
Voor zover het me stoort als iemand z'n vork in de rechterhand heeft: (storen is een groot woord, maar ik wil niet dat m'n kinderen het doen)als het bestek steeds van hand gewisseld wordt: dus snijden met het mes in de rechterhand en dan de vork in de rechterhand pakken om daarmee te gaan scheppen. Of omdat iemand dan op een hele vreemde, houterige manier z'n bestek vasthoudt (en in z'n vlees hakt)
Ik heb het ook nog even aan m'n man gevraagd: die ziet het vaak wel als mensen met hun vork rechts eten en denk dan alleen maar "oh, die zal wel links zijn"

Vic

beetje raar dat je vindt dat het "hoort" om met rechts te snijden. Volg je alle etiqette regels of alleen deze? Ik ben dus een soort van tweehandig, smeer m'n brood met links en snij met rechts. Daar heeft mn leven lang niemand over geklaagd. En ikzelf heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Gebeurde gewoon.

Vic

Vic

22-09-2010 om 21:17

Tja

Omdat ik de linkshandigheid van dochter wel bijzonder vind (echt niemand in de familie heeft het) heb ik navraag gedaan bij diverse linkshandigen (partner, collega's). Zij snijden allemaal met rechts, hebben dat zo geleerd en zijn daar heel erg blij mee. Het vergt wat oefening, maar het is niet zo dat ik haar mishandel ofzo
Overigens ben ik zelf héél erg rechtshandig. Als ik alleen thuis ben eet ik dus altijd met mijn vork in de rechterhand, nadat ik het eerst met rechts heb gesneden.

Kiki

Kiki

22-09-2010 om 21:30

Hier een ambidexter

Wat ik ooit eens gelezen had is dat ambidexters moeite kunnen hebben om links en rechts uit elkaar te houden.

Ik was helemaal opgelucht, want ik kan dat niet goed. Ik ben dus niet dom, ik ben een ambidexters.

Ik roep maar wat en meestal fout.
Als ik er even over nadenk gaat het prima, maar tijdens mijn rijlessen een ramp: hier naar links. uhmuhm ... en dan ging ik de verkeerde kant op.

Ik kan schrijven met allebei de handen en gebruik links en rechts gezellig door elkaar heen.

Last met sporten weet ik niet zo, ik ben gewoon slecht in alle sporten dus het valt gewoon niet zo op.

Vic

Vic

22-09-2010 om 22:03

Pandia

Met de lepel ben ik vooralsnog wat soepeler. Dat levert teveel geknoei op met rechts.

Hahaha! (spiegelschrift)

Ik ben links & kan ook vloeiend in spiegelschrift schrijven. Hoef er niet eens bij na te denken, gaat net zo snel als gewoon! Wist eigenlijk niet dat dat een 'linkshandigending' was!

Ik houd trouwens mijn mes links vast (dus 'fout') maar eet soep wel met rechts. Mijn computermuis ligt gewoon aan de rechterkant, maat ik golf links.

Man is ook linkshandig, maar eet 'normaal' en sport (tennis, golf, whatever) ook rechts.

En om het feest helemaal compleet te maken hebben wij als 2 linkshandige ouders 3 volledig rechtshandige kinderen geproduceerd....

Ingrid

joke

joke

22-09-2010 om 22:05

Bij 6 is een voorkeurshand pas nodig

Het hebben/krijgen van een voorkeurshand is belangrijk tegen de tijd dat je gaat lezen en schrijven. Dus in het algemeen als je 6+ bent. Het is een normale stap in de motorische ontwikkeling, eerst werk je symmetrisch, dan gaat je lateraliseren (Je hersenhelften moeten dan goed van elkaar weten wat ze doen, daar heeft het mee te maken). Je krijgt een dominatie kant.

Dit is belangrijk voor het ontwikkelen van de motoriek. Bij fijn-motorische bezigheden heb je vaak een steunhand en een werkhand, als dat niet duidelijk is, ontstaat er al gauw een motorische onhandigheid. Kinderen moeten dan bij het leren van een bepaalde vaardigheid extra denken of extra besturen voor het handelen, terwijl dit bij anderen automatisch gaat. Het leert de handeling dus vaak wat trager. Als je een kind hebt wat zich verder heel normaal motorisch ontwikkeld hoeft ook dit geen probleem te geven, maar aanpakken, vooral bij de motorisch zwakkeren, maakt de motoriek stukken beter.

Verder is het m.b.t. lezen en schrijven ook belangrijk dat een kind weet wat links en rechts is en dat hij dit enigszins kan refereren aan zijn handvoorkeur. Je begint altijd linksboven te lezen of te schrijven. Je ziet ook vaak dat de kinderen die omdraaiingen van letters maken, zijn gaan lezen en schrijven voordat zij echt motorisch rijp waren. Ook dan kan je het prima leren, maar kost het veel meer moeite, met grotere kans op achterstand.
In ieder geval is het op 5-jarige leeftijd nog heel normaal, Vic.
Blijft het op 6-jarige leeftijd nog steeds wisselend, dan kan een kindercesartherapeut d.m.v. testen kijken wat de handvoorkeur is en de problematiek die dit veroorzaakt aanpakken.

Spiegelschrift

Sorry mensen, ik ben echt enorm rechtshandig (nou ja, eigenlijk vooral onhandig) maar ik schrijf heel gemakkelijk in spiegelschrift.

Wel in blokletters trouwens. Is er hier iemand die ook "aan elkaar" in spiegelschrift kan schrijven?

Ooit eens (in de Intermediair, grappig genoeg) een stukje gelezen over mensen die het verschil tussen links en rechts niet kennen. Sommige mensen hebben dat gewoon, en daar is eigenlijk ook weinig aan te doen. Er werd in dat artikel geen link met linkshandigheid gelegd voor zover ik me herinner. Op de middelbare school had ik een klasgenoot die haar linkerduimnagel had roodgelakt, als geheugensteuntje, want zij kon het dus ook nooit onthouden.

Het lijkt me inderdaad reuze lastig als je iemand de weg moet vragen (of wijzen), en helemaal een ramp bij rijexamens.

Groeten,

Temet

Foutje

er werd in het artikel geen link gelegd met ambidextrie (zou dat het juiste zelfstandig naamwoord zijn?).

Temet, jawel, aan elkaar.

Ik doe het dus aan elkaar. Gewoon, zoals je op school leert schrijven. Netjes ook nog, als je door het papier heen kijkt ziet het er eerlijk gezegd beter uit dan mijn normale handschrift...

Ingrid

Pandia

Ja bij die situatie kan ik me wel iets voorstellen, maar dat het over het algemeen een echt nadeel is kan ik me toch niet helemaal voorstellen.

Mariel (kent ook het verschil tussen links en rechts slecht, tot hilariteit van patienten waarmee ik altijd even check

Sancy

Sancy

23-09-2010 om 08:31

Volkomen o.t. natuurlijk

Mijn huisgenote op de studentenflat had een briefje op haar kamerdeur waarop stond:
"As the left side of the body is connected to the right side of the brain only lefthanded people are in their right minds"

Ook links

ik ben ook links. Linkshandig en linksbenig.
Maar ik wil toch even iets zeggen over het mes: de etiquette schrijft inderdaad voor dat je het mes rechts houdt en je lepel mag je kiezen.

Ik heb het volgens de etiquette van jongsaf geleerd en geloof mij, als je dat correct leert heb je daar helemaal geen probleem mee. Ik vind dat het trouwens erg opvalt als iemand het verkeerd doe. Net als het ook opvalt dat iemand links schrijft.

Bovendien zijn er vele andere situatie waarin je als linkshandige rechts moet handelen: bv. auto leren rijden: de versnellingspook bewerken is echt moeilijker in het begin, omdat je niet gewend bent om met je rechterhand dergelijke precisiebewegingen/schakelingen te maken, idem toen ik viool leerde spelen: mijn stok moest in de rechterhand, terwijl ik het liever links wilde. Mocht niet, het duurt allemaal even langer bij een linkshandige om dit te leren maar het lukt. Ik vind dus dat Vic gelijk heeft om haar kind meteen 'het juiste' te leren.

Ohja, en omwille van een ouderwetse juf toen ik op school zat, is er 1 ding dat ik rechts doe en dat is knippen met een schaar, kan ik helemaal niet linkshandig.

Binnen ons gezin is het trouwens opvallend dat wij ouders, beide links zijn, en onze 2 kinderen rechts.

amk

amk

23-09-2010 om 09:56

Temet

ik moet ook altijd even checken over welke hand we het hebben als iemand links of rechts tegen mij zegt.
Erg handig als iemand je de weg probeert te wijzen in een rijdende auto. Not!!.
Tot mijn grote verbazing heeft mijn dochter van 5 er werkelijk helemaal geen moeite mee. Terwijl haar vader en ik beiden dus hetzelfde probleempje hebben.

Starry Night

Starry Night

23-09-2010 om 10:40

Verschil tussen dekken en eten

Bij het tafel dekken sta ik erop dat de messen rechts worden gelegd (mijn zoon en ik zijn links, man en dochter rechts). Zo dicteert nu eenmaal de etiquette. Maar in welke hand je je bestek vervolgens vasthoudt is niet mijn zaak, vind ik. Ik hou het mes in mijn rechterhand, dat eet het fijnst, maar mijn zoon links. Geloof ik... Hij knipt ook links.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.