Home » Forum » Slaan en schoppen 0

Slaan en schoppen

16 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
maria68
Slaan en schoppen

Mijn dochtertje van 4,5 is een pittige tante. Wil graag haar zin hebben en is zoekt behoorlijk de grenzen op bij ons. We werken nu met een beloningsbord om het goede gedrag te stimuleren. Ze verdient dan een gouden muntstuk en bij 5 muntstukken kleine beloning (televisie kijken of achter de computer) bij 10 een wat grotere beloning (bij papa en mama nachtje slapen of een kadootje) Bij schoppen en slaan en uitschelden gaat er een muntstuk af. Nou dat werkt nog niet heel goed.... Als ze gefrustreerd raakt (en dat is zeer regelmatig) hup wordt er weer vol geslagen en geschopt. (en echt hard!) Als ik dan elke keer een muntstuk weg zou halen blijft er niet veel over en dan is er geen stimulans meer. (alle muntstukken zijn toch al weg dus als ze dan schopt of slaat is er niets meer om weg te halen).
Word er wel een beetje moedeloos van. Ik probeer zoveel mogelijk begrip te tonen ( " ik snap dat je het niet leuk vindt dat je ...) Boos worden mag ook en daar krijgt ze ook ruimte in maar expres schoppen of slaan of meteen uitgescholden worden voor sukkel en grote stommerd
wordt niet getolereerd. Ik heb al voorgesteld dat als ze heel boos raakt ze even op de gang flink gaat stampen en schreeuwen en dan weer naar binnenkomt (ook gezegd dat wij dan niet boos worden)

maar op een of andere manier lukt het haar niet om dit te veranderen. En eigenlijk weet ik het ook niet zo goed meer.

Iemand toch nog een tip.....????

Groeten
Maria

MarSy
Ander systeem

Je systeem is goed: positief gedrag belonen. Heb je daar een tijd aangebonden? Hoe lang moet ze zich goed gedragen voor ze een muntstuk krijgt? Is dat voor haar ook helder? En is de tijd niet te lang? En wat is goed gedragen? Voor haar ook helder wat jij bedoeld?

Nu het negatieve gedrag: een muntstuk weghalen werkt niet, dat heb je zelf ondervonden, waar zou ze het dan nog voor doen als alles toch al weg is? Dus dat niet meer doen, maar wat dan wel? Hieronder 2 voorstellen:

verbind een duidelijk tijd aan het systeem, dus ochtend/middag/avond. Gaat die periode goed, dan munt, gaat het niet goed, dan niets krijgen ook niet eraf. Dit bespreken door aan het einde van de ochtend/middag/avond, samen met haar bekijken wat ging goed? Wat kan beter? En dan samen 1 munt in de pot (of niet, dan positief houden en zeggen, jammer nu weer opnieuw proberen)

Op het moment dat ze een uitbarsting heeft natuurlijk wel reageren door kind uit te laten razen in de gang, vind ik een zeer goede oplossing, dit ook tegen kind zeggen.

Dus praktisch: stel dochter heeft in ochtend uitbarsting, apart zetten en laten razen, is ze klaar dan eventueel bespreken wat er aan de hand is of excuses indien nodig (als ze je geraakt heeft). Als de ochtend is afgelopen kijk je samen terug: munt verdiend? Nee dus, jammer, gelukkig kan je in middag opnieuw proberen. Middag gaat wel goed, einde middag nabespreken, alles is goed gegaan, dus munt! enzo verder.

Of je doet een ander beloningsysteem: je maakt een doos en een berg smiley's Groene en rode. Groen is goed en rood is niet goed. Als het goed gaat per dagdeel (misschien zelfs per uur, maak je de stapjes nog kleiner) groen in de doos en niet goed dan rood in de doos. Op het einde van de dag kijken hoeveel groen en hoeveel rood en daar de beloning aan koppelen. Dus 1 groen 2 rood is extra verhaaltje lezen, 2 groen is iets groter enzoverder.

jopi
Geen munten en ook niet afpakken

Ik zou zelf munten wijzigen in stickers of iets anders kleins wat voor een kind al leuk is om ergens op te plakken of te krijgen. Maar wellicht is je dochter wel heel blij met de munten en werkt het prima. Mijn zoon had op die leeftijd nog niks met munten (en nu nog steeds niet) tenzij ze van chocola zijn natuurlijk ;-)

En daarnaast zou ik ook de "gewonnen" munten niet meer afpakken bij slecht gedrag. Die heeft ze verdiend en gekregen en dan pak je ze weer af. Best een beetje lullig. Dat zou voor mij ook een reden om nog meer boos en gefrustreerd te raken.

Wij hebben positief gedrag zoveel mogelijk beloond, en negatief gedrag consequent op dezelfde manier afgewezen: 3 keer waarschuwen om te stoppen anders moest ie op de trap zitten. Na de 3e keer ook echt op de trap, afkoelen, en na een paar minuutjes als ie weer rustig was even praten: benoemen waarom je boos was en dat hij snapte waarom hij op de trap moest. Maar dat het nu weer goed is, knuffel en weer door. Wellicht dat je rekening moet houden dat het best lang duurt voordat een kleuter gedrag afleert. Dat afkoelen op de gang lijkt me een goeie, maar dat zal ze wellicht wat vaker moeten doen voordat ze snapt dat er niet veel andere keus is.
Volhouden dus en veel sterkte!

dc
Kamer

Ik stuur mijn oudste bij onredelijk gedrag naar z'n kamer om af te koelen, en hij mag weer beneden komen als hij weer afgekoeld is.

Eerlijk gezegd zou ik een 4 jarige die mij slaat een keer flink terug slaan denk ik. Niet echt goed, maar oe, ik zou echt echt woest zijn! Gelukkig gebeurt dat niet hier.

joep
Wat ideeen

1)Misschien is "het explosieve kind" een handig boek voor je. Als je te vaak iets anders wil dan je kind en er daardoor veel ruzie ontstaat kun je hiermee inzicht en vaardigheden krijgen om je eigen gedrag aan te passen en ook dat van je kind.

2)De mijne zou op die leeftijd en nu nog niet warm lopen voor munten en zeker niet als je het ook nog moet gaan opbouwen, om uiteindelijk wat te krijgen. Als ik hem echt iets wilde leren, 1 vaardigheid tegelijk, dan kocht ik klein prul (een paar 50ct cadeaus) en voor iedere keer goed meteen 1 cadeau. Na een paar dagen weet iedereen dat het goed haalbaar is en kun je dat weer afbouwen en er ook vrij snel mee stoppen.

3) Een 4-jarige heeft nogal een spannend leven en soms is thuis rellen ook wel lekker om de stress van de dag eruit te gooien. Misschien merk je wel, dat zij ondanks dat jij je aanpak aanpast, zij toch de confrontatie blijft zoeken en het dan ook helemaal geen punt vind om een potje achter deur of traphek te "moeten" gaan staan huilen.

4) Ik zou persoonlijk handen thuis wel heel belangrijk vinden, voordat er gewonden gaan vallen, dus aangezien je voorlopig nog sterker, slimmer en sneller bent, goed anticiperen (wegsturen of zelf weglopen) en wordt je toch geraakt, dan zou ik haar wel een poosje (minuutje) achter deur of traphek zetten.

maria68
Reactie

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal inderdaad het afpak systeem niet meer hanteren. En inderdaad MaryS misschien moet ik het kleiner houden en het wat overzichtelijk maken

Jopi: De munten vindt ze juist heel leuk want het beloningsbord is een piraten bord!
Dat 3 x waarschuwen hebben we allemaal gedaan maar op een of anderen manier komt ze niet uit die boze cirkel

DC: Op de kamer deed ik ook weleens maar dat is geen straf voor haar, allemaal leuke afleidingen dus daar ben ik mee gestopt. Woest zijn we ook als ze slaat en schopt maar als ik tegen haar zeg dat ze niet mag slaan wil ik zelf ook niet slaan. Ik heb er 1x een tik op de billen gegeven maar daar voelde ik mij zelf erg rot onder dus dat doe ik niet meer. Had ook verder geen effect alleen dat ze zichzelf erg zielig vond...

Pffff nog maar even afzien.... en stug volhouden.

Dank!
Maria

MariaRosa
Wat ik deed

En dat heb ik maar een keer hoeven doen: toen dochter mij probeerde te slaan en schoppen heb ik heel verbijsterd gereageerd: Wat doe je nou? je gaat toch niet slaan? he? je gaat je moeder toch niet slaan? Gekkie, ik sla jou toch ook niet?
Toen ging ze huilen (want moe en gefrustreerd dat was natuurlijk ook de reden van het slaan) en daarna is het nooit meer gebeurd. Maar misschien helpt dat alleen als je het meteen de eerste keer doet. Nu misschien als iemand anders het zegt die erbij staat.

MR

rodebeuk
Buitenkant

Maria,

Ik krijg de indruk dat je een laag dieper moet zoeken. Nu ben je aan het dresseren. Moeilijk om het onder woorden te brengen, maar dit wordt 'm niet. Veel te ingewikkeld en indirect. Ik word al moe als ik je berichtje nalees; het is niet vol te houden. Daarmee verlies je ook je geloofwaardigheid. Je kunt beter investeren in achterhalen wat er vooraf gaat aan zo'n woedeuitbarsting en in authentiek reageren en communiceren op het moment dat het zover is.

dc
Oef

ik vind al dat ik raar ben dat ik nooit aan beloningssystemen doe enzo, daar ben ik echt veel te inconsequent en chaotisch voor.

Wat ik vaak doe met mijn nu net 5-jarige is knus samen in zijn bed liggen en dan over van alles en nog wat praten. Dan vraag ik hem ook wat hij van dingen vindt en leg ik hem rustig uit waar ik boos om wordt en waarom enzo. Ik heb altijd het gevoel dat zo'n goed gesprek meer impact heeft op zijn gedrag (en het mijne, want hij verteld me ook wat hij niet leuk vindt), dan welke straf dan ook op het moment dat hij iets doet wat niet mag.

Rafelkap
Hier

Dat systeem werkt niet. Je kind is idd geen circuspaardje die keurig een rondje loopt voor een klontje suiker.
Hier zulke buien als meneertje moe is/ziek wordt of zich zorgen maakt. Iets op school of zwemles, begrip erover werkt alleen al.

maria68
Niet helemaal mee eens

Mmmm de opmerking dat mijn dochter een circuspaard is vind ik niet helemaal terecht. de beloning gaat niet over het slaan of schoppen maar bij ondernemingen die haar zelfstandig maken. Goed eten, zelf aankleden, zelf je billen afvegen etc. Ze vindt het hartstikke leuk op deze manier en is reuze trots als haar piratenbord vol is. dat lijkt mij toch niet dresseren alleen een aanmoediging voor goed gedrag. Doet ze het niet, ook geen probleem (dus geen boze gezichten) alleen geen muntje voor op het bord, wat ze ook snapt.

Alleen voorheen haalde ik een muntstuk af bij schoppen en slaan, dat doe ik nu niet meer. Dus het schoppen en slaan staat nu los van het beloningsbord.

Ook alle tips van diepere laag en rustig praten en begrip tonen wordt allemaal gedaan. Het is frustratie van heel veel dingen (school, nog niet kunnen touwtje springen, moe) ze krijgt alle ruimte om haar frustratie te uiten maar schoppen en slaan vallen wat mij betreft daar niet onder. En dat is nou net datgene wat voor haar moeilijk is te veranderen Dus dat ze ipv schoppen en slaan lekker gaat stampvoeten ofzo, of heel hard op een kussen gaat slaan. Mag allemaal, zolang het maar geen levend wezen is waar ze tegen slaat/schopt
groet
maria

Mathilde
Lange adem

Blijkbaar is het heel moeilijk voor haar om dit te veranderen, dus het lijkt me een kwestie van een hele lange adem. Toch steeds maar weer uitleggen dat je dit niet wilt en waarom. Doet ze het alleen bij jullie (als ouders) of ook bij anderen (juf, kinderen)?

maria68
Alleen bij ons

Het slaan en schoppen doet ze thuis. Op school heb ik het nog nooit gehoord of gezien. Op school gedraagt ze zich voorbeeldig... Het is echt thuis haar frustraties eruit slaan....(letterlijk)

jopi
Dressuur paardje

Soms werkt het simpelweg belonen van goed gedrag wel heel goed, zonder meteen "diepere lagen" aan te moeten boren.
Door goed gedrag uit te lokken met een beloningssysteem (door rafelkap mi ietwat kort door de bocht "dressuurpaardje" genoemd) kan je de negatieve spiraal waar je soms inzit, veranderen in een positieve spiraal. Het kind wordt blij van een beloning, moeders wordt blij van een blij kind, kind wordt blij van een blije moeder etc.
Dus ik vindt Maria's methode helemaal niet zo raar. Het belonen van zindelijk worden met een sticker oid is ook heel gangbaar. Daar is het ook niet perse nodig om een diepere laag aan te boren met een gesprek waarom een kind de luier nog niet afwil bv.

Op deze leeftijd kan een gesprek idd zeker verheldering brengen. Een rustig gesprek in bed over waarom een kind soms boos doet, en waarom mama dat jammer vindt is natuurlijk harstikke mooi en liefdevol. Of snappen waarom je kind overprikkelt is en dat benoemen, ook prima.
Maar ik denk dat Maria juist iets zoekt wat te doen op het moment supreme als haar dochter midden in een slaan en schopbui zit en benoemen en rustig blijven niet helpt.

Ik weet het antwoord ook niet maar kiezen voor 1 aanpak (rustig benoemen dat je slaan niet wilt, dat ze op de gang mag uitrazen idd) en de lange adem van Mathilde lijken me ook een goed idee.

Is dit gedrag overigens van de laatste tijd Maria? Want dan kan de overgang naar school en vermoeidheid idd wel de reden zijn. Dan is het in ieder geval tijdelijk dus hou vol!

*bella*
Diepere laag

Jopi, ben het niet met je eens. Juist rondom zindelijk worden zitten een hoop diepere lagen is mijn idee. Het is een belangrijk proces voor kinderen. Je daar teveel mee bemoeien verstoort dat proces. Door er een zaak van beloningen van te maken maak je er een zaak van tussen ouder en kind. Terwijl het mi een zaak van kind moet zijn, waar je als ouder zn in kunt ondersteunen.
Ik ben het wel met je eens dat een beloningsysteem kan zorgen voor doorbreken van een negatieve spiraal. Wat mij betreft is dat gelijk het enige nut dat er in zit. (Verder kan het een leuk spelletje zijn voor wat oudere kinderen.) Maar ook dan kun je tegelijkertijd een stapje verder gaan en kijken wat er precies aan de hand is. (dat betekent lang niet altijd een goed gesprek met je kind hebben, kan ook bij jezelf te rade gaan zijn) Misschien roept het negatieve gedrag van kind vanalles bij je op enz .

Elx
Driftige 5 jarige

Zelf heb ik ook een driftige 5 jarige die uit frustratie nog al eens kon slaan of schoppen. Wat bij ons hielp, maar dat heeft echt wel een tijd geduurd, was consequent bij situatie weghalen, in gang zetten en zeggen dat ze even uit kan razen en dan over gedrag na te denken. Na 3 minuten ofzo (kookwekker zetten) naar haar toe gaan. Gedrag bespreken, waarom we niet slaan, want we doen niemand pijn, etc. En wat ze volgende keer misschien beter kam doen (probeer oplossing van haar te laten komen) sorry zeggen, dikke knuffel en klaar. Soms zat ze verschillende keren per dag op de gang en dacht ik dat we geen stuk verder kwamen. Ze is nog steeds niet perfect, maar kan nu wel wat beter met haar emoties omgaan.

Belonen met stickers bij slapen gaan werkt momenteel erg goed. Kan ongewenst gedrag (keten in bed) doorbreken, met keurig stil zijn en gaan slapen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.