Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Fatima

Fatima

19-01-2010 om 18:09

Tanden en kiezen

Hoe zit het eigenlijk met tanden en kiezen? Mijn dochter heeft nu 10 tanden kwijt en er zit nu een kies los. Ze is bijna 11, klopt dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

19-01-2010 om 18:51

Wat zou er aan moeten kloppen

In eerste instantie: ja het zal vast wel kloppen dat ze bijna 11 is
Net zoals bij de leeftijd van tanden krijgen en de volgorde van tanden krijgen is er ook allerlei variatie mogelijk in leeftijd en volgorde van wisselen.
Puckzoon is 11,5 en is helemaal uitgewisseld en heeft alle grote mensen kiezen m.u.v. de verstandskiezen.

Moet je even op mijn lijstje kijken fatima

Maar serieus: de volgorde van de tanden ligt wel ongeveer vast, maar de snelheid van wisselen is in de ontwikkeling van zoogdieren/mensen ongewoon sterk gespreid. De een begint bij 4, de ander bij 7... daar ligt echt een wereld tussen.

Er is dus niet echt een 'normale' leeftijd voor.

Met tanden krijgen geldt dat ook: sommige kinderen krijgen pas ver na hun eerste jaar hun eerste tand. Komt voor.

Zoals de andere al zeggen

elk kind doet het in een eigen volgorde en eigen manier.

Mijn zoon was net krap 3 maanden toen hij zijn eerste tand kreeg. Dochter was ruim 6 maanden bij haar eerste tand. Bij dochter dachten we even dat ze een mega spleet tussen haar voortanden kreeg, maar het bleek dat ze eerst haar hoektanden kreeg en daarna pas haar voortanden! Had ik ook nog niet eerder bij kinderen gezien! (zag er overigens wel grappig uit, zo'n kleinje met fietsrek)

Mijn zoon had zijn eerste losse tand en tand eruit toen hij al bijna 7 was. Dochter is nu 5½ en vorige week haar eerste tand eruit en tweede zit los.

Voordat ze het huis uit gaan hebben ze meestal hun gebit wel compleet

Gr Pham

Vic

Vic

20-01-2010 om 09:23

Ik heb ook een wisselvraag

Ik haak even in Is het zo dat als een kind laat begint met wisselen, het dan ook langer doorgaat? Mijn oudste begon met wisselen toen ze net 4 was. Nu met bijna 11, is ze bijna klaar. Jongste wordt deze week 5, en alle tanden zitten nog muurvast (afgezien van twee grijze voortandjes a.g.v. een botsing met een muur). Is zij straks tot haar 15e aan het wisselen?

Fatima

Fatima

20-01-2010 om 10:33

Duidelijker

Mijn dochter dacht dat het haar echte kies was, hij ging er een uurtje na mijn posting zelfs al uit. Ze was in paniek of ze niet of te laat was met haar kiezen of dat het een echte kies was.

Ik kan geen gemiddelde lijstjes vinden eigenlijk.

Puck

Puck

20-01-2010 om 13:28

Vic

Ook daar is denk ik geen goed antwoord op te geven. Oudste was al 7 toen hij pas begon met wisselen en is nu al (11,5) uitgewisseld en heeft (muv de verstandskiezen) alle blijvende kiezen ook al.

Dirkje

Dirkje

20-01-2010 om 15:41

Eigen tempo

Volgens mij heeft ieder kind een eigen tempo, statistisch is er misschien wel wat over te zeggen, maar per kind kan het zeer verschillen.
Hier een kind van bijna 11 dat helemaal uitgewisseld is. Kind kreeg pas laat de eerste tand (maand of 10/11), begon redelijk laat met wisselen (vlgs kind hadden alle klasgenoten al tanden er uit en zat echt met smart te wachten op die eerste losse tand). Maar het wisselen zelf is in tamelijk hoog tempo gegaan volgens mij. De laatste twee 'gewone' kiezen zijn ook al gedeeltelijk door. Kind kreeg trouwens ook niet meteen de voortanden en heeft heel erg lang met een vampiermond gelopen. Geweldig gezicht was dat.
Groet,
Dirkje

tofifee

tofifee

21-01-2010 om 16:21

Heel verschillend

Dat is zo verschillend, niks is vroeg of laat.En zolang het wisselen goed gaat is er niets aan de hand toch.

Onze oudste had met net 1 jaar zijn hele melkgebit, begon met wisselen met 5,5 jaar jaar tot een paar jaar geleden(hij is nu bijna 18).Tweelingdochter/tweelingzoon(bijna 10 jaar) hadden met net 1 jaar ook hun hele melkgebit al en begonnen met net 5 jaar te wisselen. Tweelingdochter en heeft alle tanden al gewisseld en is nu bezig met wisselen van haar 4e kies.Tweelingzoon heeft nog niet alle tanden gewisseld en kiezen nog helemaal niet.Van tweelingzoon is de melktand boven/voor er van de zomer uitgetrokken omdat die maar niet wisselde, tandarts hoopt nu dat ie er wel uitkomt maar het is weer een speciaal geval omdat er na een foto gemaakt te zijn van deze tand,we er achter kwamen dat hij er 2 tanden in zijn kaak heeft zitten, een onderontwikkeld tandje(kegeltandje) zonder wortel en een gewone grote mensen voortand met wortel(gelukkig),nu de vraag wanneer het er uitkomt.
We wachten het rustig af.

Puck

Puck

22-01-2010 om 22:16

Tofifee

Heeft jouw oudste echt tot een paar jaar geleden gewisseld. Dat betekent dus dat hij tot een jaar of 15 met wisselen bezig was?

tofifee

tofifee

23-01-2010 om 10:35

Zeker...

ja met zijn kiezen wel.
Hij was 14 toen de laatste doorkwam.
Alles staat netjes recht,doordat hij ouder was waren zijn kaken al bijna volgroeid waardoor hij genoeg ruimte had.Kan dus ook een voordeel zijn.
Dochter heeft een kleine kaak en grote tanden en kiezen dus dat zal waarschijnlijk een beugel worden om alles netjes te zetten,jongste zoon heeft grote kaak en heeft kleine tanden ,kiezen weet ik nog niet,waarschijnlijk gaat hij zijn broer achterna wat niet vreemd voor ons is want die twee zijn twee druppels water met heel veel dingen.Dus die zal wel genoeg ruimte hebben tegen die tijd.

Puck

Puck

23-01-2010 om 22:49

Oke

Je bedoelt dat er blijvende kiezen doorkwamen. Dat is wat anders dan wisselen in mijn beleving, maar het is me nu duidelijk wat je bedoelt.

Manu

Manu

31-01-2010 om 16:20

Laat wisselen

Ikzelf wisselde mijn laatste 2 kiezen (bovenkaak) op mijn 16e, volgens de tandarts bijzonder laat. De rest van mijn gebit was op een "normale" leeftijd gewisseld.

Mijn zoon van 11 is laat met tanden krijgen (eerste tand 13 maanden). Tevens is hij laat met wisselen. Eerste tand gewisseld toen hij ruim 7 jaar was. Inmiddels 8 tanden gewisseld + 4 blijvende kiezen gekregen. Hoektanden zitten al een jaar los, maar vallen er niet uit. Kiezen zitten nog vast.

Hier

4 hele verschillende.
Oudste nu 16, met 6½ de eerste snijtand onder (moederdagcadeautje) en met 6½ begon hij te wisselen. Hij is echter een lange wisselaar, hij moet namelijk nog 2 kiezen boven. Heeft al een paar jaren een beugel, dus we weten dat er kiezen onder zitten, komen alleen niet. Heeft last van spacing, normale tanden grote kaak.
De tweede is een heel apart verhaal. Hij kreeg echter pas met 16 maanden !!, zijn eerste snijtand boven, niet de grote maar die er naast zit. Toen die grote en toen pas er onder. Heel gek maar opeens kwam er boven een ruimte, even later spontaan een extra snijtand. Hij had dus 21 tanden. Nu in het blijvend gebit niet gelukkig. Hij begon met 6 en paar maanden te wisselen en is nu 14 en is dus ook laat want moet nog 3 kiezen. Heeft wel al de tweede grote kiezen erachter. Heeft ook al een beugel ivm hele grote overbite.
Derde met 10 maanden tanden. Met 6 jaar wisselen en nu 11 en heeft alleen 8 snijtanden. De rest moet nog. We wachten (hij ook) met smart.
De vierde kreeg ook met 10 maanden zijn eerste. Maar is pas 4 dus verwachten we voorlopig nog niets.
Een standaard schema bestaat niet. Een gemiddeld schema, houden veel kids zich helaas niet aan.
Gr. Rymcke

Heel vroeg wisselen

Mijn zoontje begon met wisselen toen hij vier was. Nu is hij 6,5 en heeft 8 tanden gewisseld.

Vorige week kreeg hij een ontsteking aan een kies. Tandarts heeft foto's gemaakt en daarop was te zien dat er al een "grote mensen kies" klaar staat en dat die tegen de wortels van de melkkies drukt. Daarom is de melkkies eruit gehaald. Dus ook de kiezen komen vroeg.

Uiteindelijk wisselen ze allemaal, de een vroeg de ander laat. En als je je zorgen maakt, overleg dan even met de tandarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.