Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

11-02-2014 om 11:14

tussendoortjes met minder suiker

voor mijn jongste zoek ik tussendoortjes waar minder suiker in zit.
het gaat zich niet erom dat hij te dik is want dat is hij absoluut niet maar ik wil wel eens uitproberen of minder suiker misschien effect heeft op zijn drukke gedrag.
hij krijgt normaal altijd princekoeken mee en een boterham met chocopasta. Vandaag heeft hij een krentenbol mee.
Het is nogal een zoetekauw, dat maakt het wat moeilijker.


isis

isis

11-02-2014 om 11:27

meer boterhammen

Je kan hem ook meer boterhammen laten eten, dan heeft hij minder behoefte aan tussendoortjes.
Op brood is ook lekker zonder suiker: kaas (tosti)/worst/avocado, honing is ook al 'beter' dan chocopasta - voor tussendoor: fruit, krentenbol, rijstwafel, blokjes kaas/worst, stuk komkommer of paprika. Princekoeken staan idd stijf van de suiker
Te drinken: thee, melk, water en 1x pd limonade of sap.

Minder suiker is ook beter voor z'n tanden. Laat je weten of je vooruitgang ziet?

lisbeth

lisbeth

11-02-2014 om 11:29

schaam

tja hij sport drie keer in de week was absoluut niet te dik dus we zagen niet zo kwaad in de koeken. Maar nu wil ik dit toch eens proberen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-02-2014 om 11:34

"gewone koek"

Hier krijgen de kinderen een gewoon koekje uit de koektrommel mee. In eenvoudige biscuitjes zit veel minder suiker dan in die zogenaamde schoolkoeken. Ik heb daar zo;n klein doosje voor gekocht en dat knabbelt heerlijk weg in de pauze.
Op brood gaat hier pindakaas. Die van calve is gezonder dan de goedkopere.

lisbeth

lisbeth

11-02-2014 om 11:35

lijstje gevonden

ussendoortjes:

Stukjes fruit zoals appeltjes, banaan, kersen, druiven, stukjes peer
Kleine tomaatjes of stukjes komkommer
Rijstewafel
Yoghurt met fruit
Beker melk
Een boterham
Een cracker
Kopje bouillon

Zoete tussendoortjes:

Minikrentenbol
Dun plakje ontbijtkoek
Lange vinger of volkoren biscuitje
Speculaasje
Een (halve) eierkoek (voor kinderen onder de 6 jaar)
Soepstengel
Waterijsje
Één voedingsbiscuit (bv. Liga, evergreen, sultana, nutribreak)
Doosje rozijnen
2 á 3 pepermuntjes of dropjes

Maar in die koeken zit toch ook best veel suiker of vergis ik me nu. Een eierkoek zit wel minder vet in maar volges mij best veel suiker.

isis

isis

11-02-2014 om 11:39

vol suiker

Die zoete tussendoortjes van jouw lijstje zitten allemaal vol met suiker (ook ontbijtkoek/lange vingers, voedingsbiscuit).

Waterijsjes kan je beter zelf van echt fruit maken, in fruit zit natuurlijk ook suiker maar wel een stuk gezonder.

Een soepstengel is meer wat voor peuters. Ik zou het echt zoeken in meer brood met gezond beleg (pindakaas ook prima) en fruit. Want met 1 koekje of 1 dropje gaan ze zeuren, bovendien vult het toch niet.

amk

amk

11-02-2014 om 11:40

nootjes

hier krijgt dochter meestal ongezouten notenmix mee, sushi doet het ook heel goed, fruit, worstjes. Soms een stukje pure chocolade mee.

als drinken alleen maar water.

lisbeth

lisbeth

11-02-2014 om 11:44

daar heb je gelijk in

en boterhammen vult ook meer, het is namelijk nogal een hongerlap

vragen

Waarom zou honing beter zijn dan chocopasta? Suiker is suiker en honing is suiker. Alleen zit in chocopasta ook nog vet, is dat het dan?
Suiker uit fruit is ook niet beter dan andere suiker. Gewone suiker is suiker uit biet, dus suiker uit groente, dat zou dan eigenlijk *nog* gezonder moeten zijn

Nogmaals: suiker is suiker.

En waarom is calvé pindakaas gezonder dan goedkopere?

Groeten,

Temet

isis

isis

11-02-2014 om 12:03

yep

Tosti's gaan er bij grotere kinderen goed in. Wel een beetje vet, maar zonder suiker. Noten (hazelnoten, cashew, ongezouten) vult ook goed.

en zelf het goede voorbeeld geven (het allermoeilijkste?)
Ben wel benieuwd of hij rustiger wordt, zou mooi zijn. In ieder geval wel gezonder. Nu is hij nog niet dik, maar met deze gewoonte wordt hij dat later anders wel.

isis

isis

11-02-2014 om 12:05

soep

oja en soepjes (liefst zelfgemaakt, dan is het minder zout en zonder suiker), ook goed voor de lekkere trek.

gaat toch om schooltussendoortjes

of begrijp ik het verkeerd? Je zegt namelijk wat hij mee krijgt.
(ik zie even niet in hoe je verse tosti's en soep mee naar school krijgt nl...)

Wat dacht je van gewoon fruit? Is ook lekker zoet en een stuk gezonder. Of komkommer/worteltjes, of een rijstwafel, een pakje crackertjes...

Hier - goedkoop en lekker

worden uit school de restjes van de warme maaltijd van de vorige dag verorberd, macaroni, hutspot, overgebleven aardappels worden opgebakken, nasi enz. en verder staat er altijd wel een pan soep.

Ik kook altijd voor 1-2 personen meer, kan er altijd iemand aanschuiven, geen aanschuiver? dan gaat het de volgende dag als tussendoortje.

Is er niets over? Dan gaan ze aan de yumyum noedels.

O...en

een gekookt of gebakken eitje

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

11-02-2014 om 12:48

volgens

mij zijn maischips een goed alternatief omdat ze veel minder vet zijn (maar dat mag misschien niet van school) of kaaskoekjes. Je kunt ook van die kaasdingetjes-hoe heet het kaas in zo'n mini verpakking- per portie meegeven. Er zijn van die bakjes met ministengeltjes en een kaasdip.

't is om mee te nemen, zie ik nu

Mijn kinderen hebben brood mee naar school.
Verder een eierwafel of een nep-sultana-liga koekje.

Hanne.

Hanne.

11-02-2014 om 13:07

hier

hier krijgen ze al tussendoortje fruit mee of een (pakje) toastjes (melba oid).

Hanne.

Hanne.

11-02-2014 om 13:08

Of een paar olijven, rozijnen (wel suiker), een salade, tomaat, stuk komkommer

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-02-2014 om 13:11

Temet

Daar heb ik me lang geleden eens in verdiept. In de Calve zaten alleen maar pinda's. In de goedkopere zaten ook suikers enzo. Maar weet niet hoe dat nu is, heb net een lege pot in de glascontainer gekiept en geen nieuwe op voorraad om even te kijken.

suiker en gedrag

Van de site van het voedinscentrum:

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat suiker gedragsklachten, hyperactiviteit, maag-darmklachten en extreme moeheid veroorzaakt.

Bij sommige mensen kan te veel suiker wel klachten veroorzaken. In die gevallen is onderzoek door een huisarts en diëtist naar de oorzaak altijd noodzakelijk voordat een dieet wordt gevolgd.

Kinderen en volwassenen kunnen klachten krijgen als ze te veel suiker en met suiker gezoete producten gebruiken. Suiker levert namelijk wel energie, maar voorziet niet in de behoefte aan vitamines, mineralen en vezels die nodig zijn voor de spijsvertering, stofwisseling en de verwerking van suiker in de energiehuishouding.

Maagdarmklachten zijn de meest genoemde klachten bij een onevenwichtige voeding met veel suiker. Andere mogelijke klachten zijn hoofdpijn, vermoeidheid en gevoel van algehele malaise.

Er zijn verschillende wetenschappelijke studies gedaan naar overgevoeligheidsreacties op suiker. Met name de relatie tussen het gebruik van suiker en hyperactiviteit is onderzocht. Uit vergelijkingen en combinaties van deze onderzoeken blijkt dat suiker niet de oorzaak is van hyperactief gedrag.

Druif

Druif

11-02-2014 om 13:20

Hier

De basisschoolkinderen eten hier nooit meer iets met suiker op school tussendoor. Ze lusten het niet eens.
Dus hier is het meestal een stuk komkommer. Soms druiven, snoeptomaatjes, paprika, worteltjes of meloen.
Lu crackertjes, daar zit best wel veel calorieen in, 120 kj. 63% koolhydraten. Een pakje van vijf crackertjes is dus 600 kJ. Bijna twee boterhammen. Best veel.
Mijn puberdochters aten ze veel tussendoor, maar hierom hebben we het geminderd.

Hanne.

Hanne.

11-02-2014 om 13:22

google

Google is your best friend

http://fitbeauty.nl/welke-pindakaas-is-het-gezondst/

Van de bekeken potten is de calve pindakaas inderdaad de enige pindakaas zonder suiker (althans de gewone, andere varianten bevatten wel suiker).

@Jippox

Google eens op "suiker en gif"

Als suiker vandaag de dag zou worden uitgevonden zou het op de verboden lijst komen en geboekt worden als zeer giftige stof voor het lichaam.

jasam

Dan vind ik dit:

Suiker wordt nog wel eens gif genoemd. Het is slecht voor je tanden en je wordt er dik van. Maar wat veel mensen vergeten, is dat ons lichaam continu energie vraagt. Op sommige momenten heeft het lichaam zelfs een extraatje nodig. Suiker zit in heel veel producten en geeft daardoor net even die extra 'power'.
Bewerkte suikers zorgen ervoor dat vetten makkelijker worden opgeslagen in het lichaam. Deskundigen raden daarom aan zo min mogelijk van deze slechte suikers te gebruiken. Ze bevatten veel calorieën, tasten je gebit aan en komen bovendien vaak voor in combinatie met veel vet. Overigens kunnen natuurlijke zoetmiddelen je tanden ook aantasten. Deze moet je dus ook met mate nemen.

Wit gif
Het zogenaamde 'witte gif' heeft daarnaast vitaminen en mineralen nodig om afgebroken te worden. Dit betekent dat het lichaam gezonde voedingsstoffen kwijt is om ongezonde stoffen te verteren.
Het eten van veel slechte suikers kan dan ook leiden tot een verminderde weerstand. Als je regelmatig enorme trek in zoetigheid hebt, kan het zijn dat je last hebt van hypoglykemie. Dit is een aandoening waarbij je bloedsuikerspiegel ernstig verstoord is.

Charme van suiker
Suiker heeft echter ook zo zijn charme. Het is lekker en fervente zoetekauwen lijken er zelfs een kick van te krijgen. Natuurlijke suikers zijn niet slecht voor je. Deze zitten bijvoorbeeld in granen, fruit en zoete groentes. Ze zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon.

Verder kun je je beter beperken tot ongeraffineerde suiker (ook wel bekend als oersuiker), diksappen, vruchtenconcentraten, melasse of honing als zoetmiddel.

Het is de bewerkte variant van suiker waarmee je moet uitkijken. Bijna iedereen die zijn hand niet omdraait voor een pak koekjes of een reep chocolade weet welk groot probleem deze variant met zich meebrengt: kilo's.

Zie jij iets over druk gedrag? Ik niet.

Jesse_1

Jesse_1

11-02-2014 om 13:26

Over suikers

http://voedzo.nl/geen-suiker/geraffineerde-suiker-vs-natuurlijke-suikers/ Overigens is zoeten met geconcentreerd vruchtensap óók niet goed.

Ik heb laatst eens een "gezondheidsgoeroe" gehoord (moleculair diëtiste) over suikers. Rietsuiker is net zo slecht als 'gewone' geraffineerde suiker. Natuurlijke suikers die van nature aanwezig zijn in bijv fruit zijn geen probleem. Stevia is natuurlijk en ook prima.
Haar kinderen worden vrijwel vrij van geraffineerde suikers opgevoed (sinds haar oudste kind vrij druk was) en zij ziet duidelijk dat het verschil maakt.

Kijk ook eens hier: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/naar-school/tussendoor.aspx

Ook interessant: http://www.consumentenbond.nl/campagnes/kletsplaatjes/suikerpraatjes1/ je kunt via http://www.consumentenbond.nl/campagnes/kletsplaatjes/over-de-suikerpraatjes/ ook doorklikken naar meer informatie over suikers.

Zelf let ik er wel op, maar het eten van onze kinderen is beslist niet vrij van geraffineerde suikers.

Wikke

Wikke

11-02-2014 om 13:47

Dendy: pindakaas

Dendy, in Calvé pindakaas zitten niet alleen maar pinda's hoor:

Pinda's 85%, plantaardige olie, plantaardig vet, zout.

Er zit dus extra olie en vet in. Helemaal niet nodig, want in pinda's zit al heel veel olie.

Bij de eko-/natuurwinkel, notenbar e.d. is wel pindakaas te koop met enkel pinda's er in, met of znder zout. Dus 99 of 100 % pinda's. (merk bijv. Horizon, Monky of Jori) Die vind ik veel lekkerder!

Aha

Wat betreft de pindakaas gaat het dus puur om de vraag of er wel of geen suiker is toegevoegd. Gezien de tamelijk minieme hoeveelheid suiker denk ik dat enig effect op de gezondheid verwaarloosbaar is, als er al een effect zou zijn, maar als het streven is zo weinig mogelijk suiker te gebruiken is Calvé gewoon inderdaad de beste keus. Ik zal eens thuis kijken op mijn pot Lidl pindakaas trouwens, maar daar zal dan misschien ook wel wat suiker zijn toegevoegd.

O wacht even, ik kan natuurlijk googlen. Et voila http://selmasalo.wordpress.com/2012/04/16/pindakaas-oplichterij-als-bonusaanbieding/ - een stukje naar onderen scrollen: ook in Vita D'or pindakaas (Lidl) zit geen suiker.

Groeten,

Temet

amk

amk

11-02-2014 om 14:18

Jesse

gewone suiker is net zo natuurlijk als stevia, het wordt ook uit een plant gewonnen en gerafineerd.
Echt die marketing afdeling van Stevia mag wat mij betreft hun bonus krijgen. Net als die van Diksap, (zijn waarschijnlijk dezelfde mensen)

Het is wel veel zoeter dan gewone suiker, je hebt minder nodig. Maar natuurlijk zijn ze allebei.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 16:52

filmpje

Kan iemand dat filmpje googelen van die kinderen die wel of geen suiker kregen op een feestje en dat ze dan de ouders het tegenovergestelde vertelden? Misschien laat je dan je missie varen Lisbeth al vind ik princekoeken nou weer een beetje overdreven, hier krijgen ze ook gewoon altijd 2 biscuitjes in een bakje mee naar school.

Dalarna

Het bewuste filmpje kwam uit de BBC-serie The truth about Food.

Ik vond dit: http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/kids/hyperactivity.shtml, maar da's geen filmpje.

Groeten,

Temet

Jesse

"Natuurlijke suikers die van nature aanwezig zijn in bijv fruit zijn geen probleem." Dat dacht ik ook. Maar toen ik zwangerschapsdiabetes had bleek toch dat je van een paar stukken ananas en een handje druiven een behoorlijke hyper krijgt. Suiker uit fruit is toch ook gewoon suiker. Je hebt er wel wat van nodig, maar niet zoveel.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.