Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mijntje

Mijntje

21-12-2015 om 09:49

typecursus 11 jarige

Onze zoon krijgt voor zijn elfde verjaardag de oude laptop van zijn opa. Wij willen hem dan ook een typecursus geven. Maar welke typecursus is goed?
De Donald Duck cursus lijkt mijn zoon geweldig, maar ik wil wel dat hij gewoon snel en goed blind leert typen. Iemand ervaring?

Katniss

Katniss

21-12-2015 om 10:04

Klasje

Mijn dochter heeft les in een klasje met een heel strenge juf. Daar heb ik bewust voor gekozen vanwege de stok achter de deur. Gevolg nu is dat ze vaak een avond van tevoren haar huiswerk maakt, terwijl je het natuurlijk pas goed leert als je elke dag oefent.
Ik heb goede verhalen gehoord over Typetopia maar alles staat of valt met het regelmatig oefenen.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 11:18

maakt niet uit

Het maakt in mijn ogen helemaal niets uit. Het grootste voordeel is een kind wat er zo lang mogelijk plezier in heeft en daarna zo lang mogelijk met een beetje tegenzin typt. Dus hoe langer het duurt voor het echt een strijd wordt hoe beter het is.

Je kunt van alle programma's wel een proefcursusje doen en dan zou ik gewoon ergens kiezen tussen de goedkoopste en wat je kind het liefst wil.

Of koop gewoon de goedkope cd van type-expert, leg je kind uit dat je heel veel geld bespaart en dat je kind dat krijgt als de type-cursus klaar is

Jasmijn

Jasmijn

21-12-2015 om 12:34

pica

Wij hadden voor dochter de best dure pica cursus, ze hield zich er redelijk aan...tot op het laatst. Geen diploma gehaald dus. maar typt blind en super snel.
Zoon heeft het niet gedaan (geen geduld voor) en typt super snel, volgens mij kijkt hij geeneens naar zijn toetsenbord (alleen bij de cijfers geloof ik)

Volgens mij had ik hier vaker gelezen dat type-expert ook prima ging.

Astrid

Astrid

22-12-2015 om 09:49

hier ooit

ook Pica gedaan, elke dag 20 minuutjes en kind was vrij gedreven haar diploma te halen. Niet in een klasje overigens, gewoon met een dikke map opdrachten. Jongste wilde per se niet en daarna heb ik de cursus doorverkocht.

Egel

Egel

22-12-2015 om 19:18

Typetopia

Ha Mijntje!
Typetopia beviel hier heel goed bij de kinderen. Zij deden dat in groep 6. Ze vonden het echt grappig. De spelletjes en opdrachten zijn best afwisselend. Natuurlijk is het ook af en toe saai om te leren snel en blind te typen maar met dat programma heel goed vol te houden. Wij zeiden dat ze elke dag ongeveer 15 minuten moesten oefenen. Het was dan geen probleem als ze 1 a 3 keer per week oversloegen, want meestal ging het wel door.
Je krijgt een inlogcode en de oefeningen worden wat aangepast aan de soort fouten die je nog maakt.
Maar inderdaad: misschien zijn er wel veel programma's goed, ik weet het niet.

Silvester

Silvester

22-12-2015 om 22:53

ook typetopia

Zoon heeft hier ook in groep 6 (niet via school overigens) typetopia gedaan, duurde ongeveer 20 weken bij zo'n 5 x per week 20 minuten typen.
De eerste twee weken leuk, dan een lastige fase omdat bij het (blind) leren van steeds meer nieuwe letters, het steeds moeilijker wordt en de typesnelheid dus eerst steeds lager wordt. Dan op ongeveer de helft van de cursus werd het weer leuker omdat je dan alle letters geleerd hebt en het daarna dus steeds beter en sneller gaat.

Typetopia is op zich wel leuk, maar het blijft ook gewoon een typecursus en dus ook gewoon saaie lesjes, maar dan verpakt in een ruimte-avontuur, spreekt jongens waarschijnlijk meer aan dan meisjes (dacht ik). Ik vond zelf het verhaal er om heen beetje weinig voorstellen, maar zoon vond dat juist wel leuk, plus het feit dat je punten kunt scoren (zoon is wel competitief ingesteld) en spelletjes kunt verdienen (spelletjes waarbij je ook weer typevaardigheid oefent).
Er zijn vast meerdere en ook goedkopere goede typecursussen, typetopia is wel redelijk prijzig, 139 euro geloof ik. pluspunt is dar het adaptief is, past het programma aan aan de fouten die de cursist maakt. Zwakke punten komen zo extra aan bod.
Typediploma gehaald met een netheidscijfer 9 en typesnelheid van 180 aanslagen per minuut. Zoon heeft er dit jaar in groep 7 veel profijt van gehad bij het maken van zijn werkstuk.

Mijntje

Mijntje

23-12-2015 om 13:21

Dank

Dank jullie wel allemaal! Ik ga eens typetopia en pica onderzoeken en kijken wat zoon ervan vindt.

Jamie

Jamie

23-12-2015 om 14:03

maar

Waarom begin je niet gewoon met een proefles van Donald Duck?

Mijntje

Mijntje

24-12-2015 om 06:26

omdat

de laptop er nog niet is. Dus ik orienteer me hier

Charis

Charis

24-12-2015 om 12:00

Ook typetopia

Bevalt hier prima voor zoon in groep 8. Googel anders eens wat op recensies. Ik heb destijd niet voor Donald Duck gekozen, omdat de recensies als ik me goed herinner niet zo best waren.

Jamie

Jamie

24-12-2015 om 12:15

ach

Ik was ook niet echt tevreden over typetopia, zeker niet omdat ze zeggen dat het ook voor dyslexie is.

Jamie

Jamie

24-12-2015 om 16:28

Mijntje

Je begreep me verkeerd, je zei dat je pica en typetopia gaat bekijken en dan vraag ik: waarom niet toch gewoon DonaldDuck?

Mijntje

Mijntje

24-12-2015 om 17:29

niet donald duck

omdat ik daar minder goede verhalen over las. Mijn zoon is wel dol op Donald Duck en hij ziet al die reclames overal en vraagt daarom naar deze. Toevallig heeft hij een vriendje die Typetopia heeft gedaan (en zijn zus ook), en om die reden lijkt dat hem ook wel aanlokkelijk. Dus we beginnen met een proefles daarvan. Maar eerst nog wachten op de laptop.

lara

lara

25-12-2015 om 02:41

ach maakt niet uit

Twee kinderen hier begonnen met typetopia, groep 6 en 5.
Voor beiden erg frustrerend en moeizaam de tussenperiode. Jongste is, na de moeilijke tussenfase gestopt. Onze schuld een beetje, te druk om erop toe te zien.
Jammer wel, ik heb haar in groep 8 nog geprobeerd aan een cursus te krijgen maar dat is niet meer gelukt. Nu brugklas, voorlopig wordt het niets meer, terwijl ze er nu veel profijt van zou hebben gehad. Veel verschil met oudste die echt razendsnel typt nu.

Welke cursus maakt echt niet uit denk ik. Leuk zijn ze na een poosje toch niet meer. Een enthousiast begin is mooi meegenomen..

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 09:22

precies lara

Zoiets zei ik al eerder en hoe langer je die beginfase kunt rekken door iets te kiezen wat ze willen hoe beter. Ik kwam voornamelijk negatieve reacties tegen van de beginperiode van donaldduck. Kinderziektes door een te groot aantal aanmeldingen?

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 09:23

oja

En klagende ouders met een kind van acht. Misschien te vroeg begonnen?

Hoe vroeg?

Volgens mij moet je juist wel vroeg beginnen. Anders hebben de kinderen het al op hun 'eigen' manier aangeleerd en is het veel moeilijker om het goed te krijgen.
Typeles hoort wat mij betreft in groep 3 en dan elke dag even oefenen op school en ook thuis waar mogelijk.
Ik had mijn kinderen graag tien vingers blind geleerd maar dat is mij niet gelukt. Jammer.

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 16:52

neuh

Daar geloof ik niets van, niemand van onze generatie heeft zo vroeg leren typen. Zolang het niet op school in de lessen wordt aangeboden komt het dus aan op thuiswerk en dat is gewoon niet altijd even leuk. Verder moet je toch echt 5 dagen per week 20 min aan de bak om het snel en goed te laten beklijven en daarvoor moet je niet bij een te jong kind beginnen want dan is het net een straf (!). Beter bij een iets ouder kind het kind belonen om het aan de gang te houden.

Moni

Moni

25-12-2015 om 17:46

Met kleine handen gaat het niet lukken

Groep 3 lijkt me daarom geen succes om te leren typen, niet als je alle 10 vingers wilt gebruiken, blind typen. Veel kinderen van die leeftijd hebben het bereik nog niet.
Mijn oudste heeft met 8 jaar leren typen dmv type expert. Dat ging prima.
Mijn jongste wilde met 7 jaar leren typen. Dat lukte nog niet. Hij speelde al een tijd piano, qua vingers kon het net. Maar het was te veel gevraagd toen. Hij leerde wel de plek van de letters en kon daardoor sneller met twee vingers typen dan eerst.
Met 9 jaar heeft hij het alsnog geleerd. Zelfde cd-rom.

Yaron

Yaron

26-12-2015 om 00:00

alleen van school

Zoon heeft op de basisschool en basis typecursus gedaan, niet blind en niet op snelheid en nu in de tweede van het voortgezet onderwijs blijkt meer ook niet nodig, hij heeft een iPad en gebruikt geen laptop of pc, werkstukken maakt hij daar ook op en zet hij later om in Word op de laptop. Ik ben zelf nog wel altijd blij met mijn typediploma, maar de typeles en het oefenen ervoor vond ik vreselijk.

Monique

Monique

06-01-2016 om 14:38

mijn ervaring

Vorig jaar heb ik mijn dochter opgegeven voor een typecursus en toen daarvoor redelijk wat onderzoek gedaan. Samengevat zijn er meerdere prima typecursusaanbieders in Nederland, waaronder een aantal al hierboven genoemd; pica, typetopia etc.
Toch hebben we uiteindelijk gekozen voor de cursus van Typetuin, vanwege de speciale adaptieve lesmethode. Ik ben er erg tevreden over en ga volgend jaar ook mijn zoontje opgegeven. Mijn dochter heeft de cursus helemaal afgemaakt, en ze vond het nog leuk ook. Nu kan ze echt zeer goed typen, sneller dan ik zelfs.
Ik zag zojuist op de Facebook pagina van typetuin dat ze nu een speciale korting hebben op de online cursus, dus misschien heb je daar wat aan!

bieb63

bieb63

08-01-2016 om 13:31

tip

Het is handiger (mijn ervaring....) om te zorgen dat de cursus grotendeels in de herfst/winter plaatsvindt. Wij startten in het vroege voorjaar, nou dat was gedoe.... Dan willen de kids naar buiten, ook na het eten, dus het half uurtje per dag oefenen was elke dag strijd. T'is maar een tip..
Overigens via LOI gedaan, beviel op zich goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.