Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bas

Bas

01-05-2019 om 12:46

Geen groente eten

Mijn dochter Shirley (11) lust geen groente. Van de week was hier een vriendinnetje spelen. Ze heeft thuis vertelt dat Shir geen groente eet want ik belde hen op, dochter nam op, en de vader schreeuwde iets over groente eten.
Ik schaam me.

Binnenkort gaat Shirley naar het vakcollege en ik maak me nu toch wel zorgen. Stel dat er een kamp is en ze wordt gepest met dat ze geen groente lust?
Ook maak ik me zorgen omdat ze al overgewicht heeft en ik graag wil dat ze een gezonde volwassene wordt.
Shirley eet wel voeding als vlees, macaroni, poffertjes, aardappelen, pizza en patat maar geen groente als wortel, courgette, komkommer, champignons etc.
Ze lust wel de sauzen maar zelfs bij pizza gooit ze de uien en paprika weg.

Heeft iemand advies voor me?

Bas

kookclub

https://voedingenzo.nl/2017/02/10/gezond-koken-leer-doesburg-beweegt/

Ik zou een mogelijkheid zoeken om mijzelf, en mogelijk je dochter, beter te informeren over gezonde voeding. En dat dan thuis ook gaan doen.
En dan samen je aanbod van voedsel langzaam wijzigen naar een gezonde keuken.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
En je kunt voorlopig ook een groentedrankje zien aan te bieden of haar even zelf laten nadenken wat ze kan doen om meer gezonde vitaminen binnen te krijgen.

hmm

geen groente lusten is net zo onzinnig als zeggen dat je geen drinken lust. Natuurlijk kun je bepaalde groenten niet lekker vinden, maar er is zo ontzettend veel variatie dat je dat onmogelijk allemaal vies kunt vinden.
Maar onbekend maakt onbemind, dus ik zou er een leuk project van maken om op zoek te gaan naar wel 'eetbare' groenten. Eten jullie zelf wel gevarieerd/veel groente?
Overigens hoeft ook niet altijd alles 'lekker' te zijn. Eten is in eerste instantie bedoeld om in leven (en gezond) te blijven. Sommige voedingstoffen heb je nodig ook al ben je er niet dol op. Dat zal een 11 jarige toch ook wel kunnen begrijpen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-05-2019 om 13:59

Jippox

Het is natuurlijk een neptopic, maar we zijn er nu toch serieus op ingegaan
Ik vind groente ook het minst lekker van alles wat op mijn bord ligt en eet het alleen omdat het moet. De meeste groente lust ik wel, sommige vind ik zelfs lekker. Mijn kinderen hebben tot ca hun 8e alleen sperziebonen, doperwt en wortel en komkommer gegeten. Daarna gingen ze mondjesmaat wat meer proeven. Maar het gaat allemaal niet van harte.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-05-2019 om 14:40

Komt wel goed.

Ik zou me niet teveel zorgen maken. Friet komt van de aardappelplant. Pizzabodem komt van tarwe, is ook een plant. Cola bevat o.a. suiker, dat komt van een plant. En anders geef je maar een energiedrankje.

nep of niet

Ik had vroeger een vriendin die ook zo at. Het enige wat ze at en wat nog enigszins in de buurt van groente kwam was appelmoes. En toen was ze al begin 20.
Ik vind groente juist vaak het lekkerste van een maaltijd. In ieder geval is het dat waar ik het meest van eet. Alle 4 kinderen hier eten ook gewoon alles.

Pirata

Pirata

01-05-2019 om 14:57

Wennen

Toch is het een kwestie van wennen. Maak de groenten heel fijn en meng het door de gehaktballen. Maak soep. Eis dat ze de groente wel proeft.
Als je dit laat begaan, zit er geen vooruitgang in.
Van die andere mensen en wat ze roepen zou ik me niks aantrekken. Het is makkelijk roepen over anderen. :-p

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-05-2019 om 15:13

Ik zou

die vader eens vragen waarom hij schreeuwt over iets dat jouw kind betreft. Dat vind ik veel raarder (is dat een woord?) dan een kind dat geen groente eet.

Dat laatste is wel vervelend, vooral omdat het zoveel is wat ze niet eet. En ik vind dat je met een 11-jarige afspraken kunt maken over kleine beetjes proberen. Als ze het niet proeft, weet ze ook niet hoe het smaakt en geeft ze het ook geen kans het ooit lekker te gaan vinden.

Grea

Grea

01-05-2019 om 15:59

Nep op niet

Waarom vraag je je dochter niet wat ze wil? Ze is oud genoeg om haar eigen problemen op te lossen en idd je kunt niet zeggen dat je geen vis lust, of geen drinken, of geen groente.

Kati

Kati

01-05-2019 om 22:45

Groente eten

Ten eerste: dat kinderen helemaal geen groente eten gaat vaak vanzelf weer over.
Als tweede: als ouder heb je er zelf ook een rol in, die heb je nu zelfs al 11 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.