Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Leuke spelletjes kleuters

Ik ben benieuwd wat bij jullie de favoriete spelletjes zijn voor de kleuterleeftijd. Ik vind het erg leuk om marktplaats en internet af te struinen voor leuke titels van spelletjes. Dochtertje is 4 (over 2 maanden 5). Ze is volgens mij in haar ontwikkeling nog wel jong, maar ik wil haar toch ook wel stimuleren om dingen te spelen en te leren. Aangezien ik degene zal zijn die de meeste spelletjes met haar zal doen, zou het ook fijn zijn als ze soms een beetje leuk zijn voor een volwassene
Wat we al hebben:
Animal party (soort yahtzee met dierenkaarten)
Regenboogslang (soort domino)
Memory
Pinguin panic (ook voor mij om zelf te doen
Woezel pip kwartet
Speed cups (nog zonder zandloper, nu alleen nog om dingen na te leren bouwen)
Disney ganzenbord

Ligt op haar te wachten voor vakantie/verjaardag/sint
Woordzoeker junior
Rummikub junior
Mijn eerste doolhoof
Haba spellenzoo (doos met verschillende soorten leerzame spellen:voelspel, memo, tellen e.d)

Wat ik nog op het oog heb voor haar:
Prinses op de erwt kussens stapelen
Jakkiebak kippenkak
Boomgaardje
Max de kat

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-09-2017 om 19:52

Bestaat

Het Pluk van de Pettefletspel nog? Was bij mijn kinderen lang een hit. Soort van ganzenbord. Erg leuk.

Verder:

Bunnyhop, Stef Stuntpiloot, een spel met kikkers die je in een bak moet laten springen, Safari en oorlogje (simpel kaartspel).

Aagje

AN8011

AN8011

12-09-2017 om 20:12 Topicstarter

Stef stuntpiloot

Lijkt me ook erg leuk, maar 2ehands nog steeds erg prijzig. Maar heb hem wel in mijn achterhoofd en kijk zo nu en dan of er ergens in de buurt een mooi betaalbaar exemplaar te koop is van stef stuntpiloot.
We hebben dus al een ganzenbord. Ik had Pluk wel eens bij de kringloop gezien maar lijkt me niet echt een aanvulling op onze disney ganzenbord.
Bunnyhop lijkt me niet zo heel leuk voor haar, want ik kan nu al voorspellen dat ze het niet zal waarderen als haar konijn in een gat valg. Snuffie hup leek mij dus ook leuk en had ik eens 2e hands gevonden, maar was bij haar dus geen hit

Krisje

Krisje

12-09-2017 om 20:13

Hier

hebben we vooral altijd veel lol gehad met het simpele krokoloko.

Triva

Triva

12-09-2017 om 21:08

uno

of uno junior.

AN8011

AN8011

12-09-2017 om 21:26 Topicstarter

Uno

Ik heb ook wel eens gekeken naar uno junior maar ik twijfel of ze er nog niet iets te jong voor is, ook heeft ze er officieel wel de leeftijd voor (de spelregels van de junior variant zijn ook lastig te vinden). Zo denk ik na het kijken van een youtube filmpje van stef stuntpiloot dat dit (nu) niets voor haar is (gaat te snel en na de eitjes verloren te hebben zal ze het spel denk ik niet heel vaak willen doen). Ze is daar (nog) niet echt een doorzetter mee.

Hanne.

Hanne.

12-09-2017 om 21:53

Uno

Uno was hier altijd een groot succes. Uno junior hadden we ook maar werd minder gespeeld.

Verder veel ganzenbord, jenga, doolhof, kwartetten en memory. Mens erger je niet en lotto/bingo deed het ook altijd goed.

Eigenlijk geen speciale kleuterspelletjes dus maar vooral de basic spelletjes.

in de categorie basic spelletjes: slangen en ladders. Ook altijd een succes hier.

AN8011

AN8011

12-09-2017 om 22:35 Topicstarter

Slangen en ladders

Slangen en ladders is toch bijna hetzelfde als ganzenbord?
Ik heb net toevallig op marktplaats een mooi bingo spel gevonden.

Iemand ervaring met het oude colorama van ravensburger? Je kan dan met vormen en kleurendobbelstenen een bord gekleurde vormen volmaken. Ziet er leuk uit, alleen kent ze al wel de kleuren en ook de basisvormen, al is ze nog wel in de fase van verzamelen. Kleurentorentjes is ze inmidels al wel ontgroeit en komt niet echt meer de kast uit (heeft wel goed geholpen bij kleurherkenning).

Vesta

Vesta

13-09-2017 om 00:21

Boomgaardspel

het boomgaardspel van Haba is hier heel lang favoriet geweest.

Triva

Triva

13-09-2017 om 00:40

oja

En wat hier een dikke hit was, was monopoly junior. Uno is makkwlijk te leren. Zelfde kleur of zelfde cijfer, eerst zonder pestkaarten leren en daarna 1 voor 1 met. Waarom je met bijna vijf een woordenspel voor groep 3 zou geven en geen uno is mij een raadsel...

40er

40er

13-09-2017 om 06:32

Hier

Wel: stef stuntpiloot. Memory. Doolhof. Kwartet
Niet: Uno, 1x gespeeld en uiteindelijk maar weggegeven

Als je het in de buurt hebt, ga naar een spellenwinkel. Of vraag een spel van iemand te leen.

Antje

Antje

13-09-2017 om 06:56

Heksen spel

https://www.ilovespeelgoed.nl/djeco-kaartspel-diamoniak-strategiespel.html

Het heksenspel van djeco. Voor jongens en antiroze meisjes is er een blauwe piratenvariant.
Eenvoudig spelregels, heel leuk kaartspel. Duurt niet te lang.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-09-2017 om 07:22

Speel o theek

Hiervoor is de speel-o-theek geweldig. Dan kun je alles uitproberen.

Verder moet je het bij kleuters niet te ingewikkeld maken. Een eenvoudig spel is genoeg, gaat vooral om de gezelligheid.

AN8011

AN8011

13-09-2017 om 09:16 Topicstarter

Speelotheek

Wij hebben hier helaas geen speelotheek in de buurt. Daarom probeer ik het veelal op marktplaats. Als iets dan toch niet leuk is kan het altijd doorverkocht worden zonder 'verlies' te lijden. Monopoly junior heb ik al een keer gratis op de kop getikt voor haar en gaan we over een tijdje eens uitproberen.
Bij woordzoeker zijn 1/3 van de bladen zonder woorden maar mer dierenplaatjes, dus dat kan al van kleuterleeftijd. Ze vind zoeken leuk en heeft nu ook al interesse in letters

AN8011

AN8011

13-09-2017 om 09:21 Topicstarter

Heksenspel

@antje. Dat heksenspel ziet er leuk uit. Ze wel echt een roze prinsessenmeisje dus deze versie lijkt me leuk voor haar. Ik zet hem op haar verlanglijstje.
@vesta. Boomgaardje (de kleine versie van boomgaard) heb ik inmiddels ook gereserveerd via mp.

Massi

Massi

13-09-2017 om 11:21

Hier

Geliefde kleuterspelletjes: Jenga, Vlotte Geesten, Dobble en een of ander racespel met LEGO, inmiddels ter ziele want teveel stukjes kwijtgeraakt.

Tango

Tango

13-09-2017 om 11:32

Assepoester

Wij hadden destijds het assepoesterspel. Dat zal jouw prinsessemeisje ook wel leuk vinden. Dochter was er altijd weg van en zelfs zoon speelde het hier mee.
Slangen en ladders is wel iets anders dan ganzenbord. Bij de ladder mag je een stuk vooruit en bij de slang moet je zoveel stappen terug. Lijkt er wel op maar net anders. Wij hadden een versie van Diego met echte glijbaantjes waarop je je balletje terug moest laten rollen. Was vooral bij zoon favoriet. Dochter was er toen al te oud voor.
Verder deed bij ons Krokoloco het heel goed en zo'n mikado spel met knikkers. Bij dat laatste spel vond ik het enige nadeel dat het zoveel werk was om het klaar te zetten.

40er

40er

13-09-2017 om 12:21

Tango!

Krokoloko, helemaal vergeten die was ontzettend leuk!

AN8011

AN8011

13-09-2017 om 14:20 Topicstarter

Massi

Ik had ook vlotte geesten gezien. Dat lijkt me erg leuk. Is dat wel te doen voor (jonge) 4 jarigen?
@tango ze heeft bij oma het prinsessen muiltjes spel. Ik weet niet of je die bedoelt? Is inderdaad een leuk spelletjes voor prinsessenkleuters.

AN8011

AN8011

13-09-2017 om 15:12 Topicstarter

Skip bo junior

Iemand ervaring met skip bo junior? Is van de makers van uno?

Massi

Massi

13-09-2017 om 16:15

AN8011

Vlotte Geesten was en is bij ons een hit vanaf een jaar of 5, misschien iets eerder - ben precieze data kwijt want jongste is nu 6,5. Ik zou eerst Dobble proberen, dat is sowieso geschikt voor jonge vierjarigen want meteen mee te spelen, weinig uitleg nodig. En Jenga of de Toren van Pisa zijn ook erg leuk omdat het er altijd mee eindigt dat de boel omvalt. Zeer bevredigend dus.

AN8011

AN8011

13-09-2017 om 16:34 Topicstarter

Massi

Dat is juist de reden dat ze toren van pisa niet leuk vindt. Zo'n evenwichtspel met een houten schildpad waar je blokjes op moet lekker was ook een misserWe hebben wel soortgelijk pinguin panic, maar dat is meer omdat we die een keer gratis van iemand kregen en ik de pinguins wel leuk vindt om ook alleen te doen. Dus hopelijk komt dat ook nog bij haar.
Ik ken dobble niet. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip

Tango

Tango

16-09-2017 om 22:37

Ja, die bedoel ik

Inderdaad dat spel met het prinsessemuiltje dat licht geeft. Die hoef je dus niet meer te kopen als ze hem al bij oma heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.