Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-05-2022 om 10:34

12 jarige, hoe laat slapen?

Naar aanleiding van een ander topic stel ik mij de vraag wat voor jullie een normale tijd is om een 12-jarige naar bed te sturen. 

Natuurlijk zal dit verschillen van kind tot kind en door het moment dat hij moet opstaan, maar geef dit dan ook aan. 

Peiling

Hoe laat moet een 12-jarige naar bed?
66 stemmen
0%
30%
39%
12%
6%
12%

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-05-2022 om 10:34

Eigen ervaring: mijn bedtijd was toen 22u en ik moest eruit om 6u30.

mijn 12jarige gaat om 21 uur, of eerder als hij moe is. Hij is een avondmens, dus overduidelijk dan wakkerder dan in de ochtend. Gezien dat hij regelmatig klaagt dat hij moe is, zie ik nu nog geen aanleiding dit aan te passen. Hij gaat er tussen 6.40 en 7 uur uit. Mijn oudste had jouw schema overigens echt niet getrokken op 12 jarige leeftijd, had meer slaap nodig. 

Tess

Toen mijn zoon 12 was mocht hij zelf bepalen hoe laat dat hij ging slapen.

Mijn kinderen zijn avondmensen en toen ze 12 waren had ik de verplichte bedtijd al losgelaten. Ze gingen rond 22-22.30 uit zichzelf.

Bij ons gingen ze om 21:00 en bij elke verjaardag een kwartier langer.

PriceyRook54

PriceyRook54

16-05-2022 om 11:00

Bij ons moesten ze 21u naar bed, maar als ze dan nog (uren) wilden lezen dan was dat prima (maar geen telefoon/tablets of zo)

12,5 jaar. Als hij 's morgens moet trainen, om 20.30. Anders 21.00. Als het 21.30 of later wordt ziet hij er moe uit overdag.

Hij is het daar allemaal niet mee eens natuurlijk. Als hij 's avonds naar bed moet, is hij niet moe, en als hij 's morgens huiswerk moet maken, is hij wel moe. Dus echt niet dat hij het zelf mag gaan bepalen.

Het aardige van het zelf laten bepalen, is dat ze op een gegeven moment vanzelf gaan merken dat ze zich met voldoende slaap beter voelen. Plus het scheelt discussies over eerlijk en niet eerlijk en onderhandelen over bedtijden.

Bij mij was het de regel dat ze bij iedere verjaardag en kwartier later naar bed mochten vanaf groep 3 ongeveer. In de praktijk lagen ze er vaak voor hun bedtijd al vrijwillig in. 
Inmiddels 20 en 17 liggen ze om 21.30 in bed,  allebei. Volgens de begeleiding die zoon heeft vanaf zijn 12e is 20 30 en hele normale bedtijd voor een 12 jarige.  Dat zou ieder jaar een half uur later kunnen afhankelijk van het kind. 
Het ene kind gaat goed op weinig slaap het andere kind niet. Die van mij slapen heel veel maar ze hebben het niet van mij ik sliep niet zoveel op die leeftijd en nu helemaal niet meer. 

Mijn 12 jarige gaat om 20.30 naar boven 
Slaapt dan niet gelijk, want hij heeft tijd nodig om tot rust te komen in zijn hoofd 
Meestal slaapt hij ergens tussen 9 en half 10, soms wat later.
Hij kan 's morgens moeilijk uit bed komen, dus heeft het ook wel nodig 

Ik zag hier gisteren nog 2 12 jarigen om half 10 's avonds op straat lopen (die kinderen zitten bij mijn zoon in de klas) dat vind ik veel te laat.
Maar het zijn niet mijn kinderen en ik kan er veel van vinden, maar het is een keuze van hun ouders.

Mijn oudste ging altijd uit zichzelf op tijd naar bed. Voor mijn jongste bepaalde ik wanneer ze naar haar kamer ging, maar zij bepaalde zelf hoe laat ze ging slapen. Ze mocht alles doen op haar kamer, zolang ik er geen last van had. Ze was een erg moeilijke slaper, heeft nog altijd weinig slaap nodig, maar door dit systeem hebben we er nooit gedoe over gehad.

Rond 21u naar bed, daarna nog een tijdje lezen, afhankelijk van hoe moe hij/zij is. Om 6.15u gaat de wekker. 

Hangt volledig van het programma af natuurlijk. Bij mij ging zoon rond 20:30 naar zijn kamer om te gaan slapen en kon dan om 7:45 op staan. Bij zijn vader ging hij eerder slapen want moest om 7:15  in de auto zitten om naar school gebracht te worden en bij slecht weer eerder ivm de files die dan langer worden. 

Als de training tot 20:00 duurde dan haal je 20:30 ook niet want dan waren we net thuis.

Wij hebben per kind bekeken wat verstandig was. Onze derde heeft meer slaap nodig dan gemiddeld en de jongste slaapt al altijd bijzonder kort. Dus hoewel er 4 jaar tussen zit, hebben ze hele periodes dezelfde bedtijd gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.