Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mijk

mijk

16-04-2012 om 16:32

13 in de oorlog in de klas

Meester van zoon (9) heeft besloten tot 4 mei dagelijks 13 in de oorlog te kijken. Zoon wilde niet, vind het heel erg. maar het alternatief was de hele middag op de gang wat hij ook weer wat eng vond. Eerste aflevering was bombardement van Rotterdam wat 3 van zijn opa's en oma's als kind meemaakten. IK merk dat het er behoorlijk inhakt maar hij wil wel gewoon meedoen.Iemand tips hoe ik hem er doorheen help. Ik wil in ieder geval 's avonds vooruit kijken zodat ik kan vertellen wat hij gaat zien. en er gaat een broekzak knuffeltje mee. Verder nog tips...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-04-2012 om 16:49

Poeh

Ik vind het wel vrij jong om kinderen te verplichten dit te kijken. Mijn kinderen kregen en krijgen pas in groep 8 les over de tweede wereldoorlog.

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2012 om 16:51

Kijkwijzer

De classificatie is: Kijk uit met kinderen tot 9 jaar. Ik vind het overigens niet kunnen dat een kind wat dit niet wil zien, op de gang te zetten. Biedt dan een plekje aan in een andere groep. Dit lijkt wel een straf.

Tango

Tango

16-04-2012 om 16:51

Heftig

Ik vind het persoonlijk wel erg heftig hoor voor een kind van 9. Het alternatief vind ik ook erg mager, de hele middag op de gang. Ik zou met meester in overleg gaan over een beter alternatief. Bijv. als het voor je zoon teveel wordt, dat hij dan bij een andere klas mag zitten en dit vantevoren ook goed afspreken samen met zoon en die betreffende juf/meester.
Je mag hierin als ouder beste een beetje voor je kind opkomen. Ik heb wel ouders gehoord die over veel minder heftige programma's (naar mijn idee dan) meldden dat hun kind niet mocht of wilde kijken, bijv. Brief voor de Koning. Het ene kind is nou eenmaal het andere niet en zeker als een kind er wat meer bij betrokken is kan het best veel doen met het kind.
Goed dat je zelf de serie vooruit gaat kijken, dan kun je hem inderdaad voorbereiden.

mijk

mijk

16-04-2012 om 17:09

Het is een kwestie van pick your battles....

bij deze leerkracht en ik had net voor ik hier achterkwam een andere kwestie aangezwengeld dus ik laat het maar even. Meester vind zoon sowieso een verwend watje.........
Zelf heb ik het achterhuis gekeken in groep 4 was ook een wat merkwaardige keus van de leerkracht....

Zoon heeft al besloten dat hij het gaat zien dus nu gaan we hem er maar doorheen slepen.

mijk

Wilma

Wilma

16-04-2012 om 17:19

Beetje met hem meegaan en beetje relativeren

Ik heb die serie ook gezien. Zoon was toen elf of twaalf en dochter zes of zeven. Dochter filterde nog wel dingen voor zichzelf eruit ("dit kijk ik even niet hoor, dit vind ik te eng"), maar zoon keek wel alles.
Ook wij spraken dan veel over wat we zagen. Wat we eng vonden (dat bedoel ik dus met hem meegaan in zijn gevoel), maar ook dat we allemaal maar hopen dat we dit nooit hoeven mee te maken (relativeren dus). En desnoods dat je hoopt en denkt dat we dat hier vast niet gaan meemaken (als alleen het woord hopen niet helpt, maak je er maar denken van). Zulk soort gesprekken.

Ik vind het een heftige serie voor 9jarige kinderen. Het heet toch niet '9 in de oorlog' !

Succes!

mijk

mijk

16-04-2012 om 17:54

Relativeren is wat lastig

omdat hij ook heel erg geraakt wordt door het feit dat zijn opa's en oma's dit meemaakte. 3 ervan woonde in Rotterdam en waren 5 tijdens het bombardement. Een woonde vlak bij het Centraal Station. Zoon weet dat en heeft een groot inlevingsvermogen. Die aflevering is gewoon heel dichtbij voor hem...Daar relativeer je dan weinig aan af...

Zelf vind hij het wel goed om te kijken omdat je dan weet waar je voor op moet passen!

Mijk

Sancy

Sancy

16-04-2012 om 17:54

Hier

ik heb het even nagevraagd bij zoon, maar bij hem in de klas werd deze serie in groep 4 getoond. Zoon heeft zelf de serie heel mooi gevonden, maar oorlog heeft zijn interesse dan ook. Hij heeft de serie opnieuw gekeken vorig jaar, maar dan gewoon thuis op de pc.
Je zou als je zoon toch graag wil meedoen op school de afleveringen vooraf samen met hem kijken misschien zodat je hem wat kunt begeleiden: http://13indeoorlog.ntr.nl/

Annet

Annet

16-04-2012 om 18:47

Hier wordt het boek gelezen

Hier een zoon van 9 die het boek 13 in de oorlog aan het lezen is. Hij maakt een werkstuk over de tweede wereldoorlog.
In welke klas zit je zoon eigenlijk? Als het groep 6 is, vind ik de serie wel kunnen.
Je zoon wil de serie zelf ook zien. Dan kun je alleen maar begeleiden en niet tegenhouden. Misschien het boek halen bij de bieb?

Ilva

Ilva

16-04-2012 om 19:41

The boy in the striped pyjamas

Ik hoorde laatst dat bij zoon van vriendin in groep 8 The Boy in the Striped Pyjamas werd getoond. Ik heb de film zelf niet gezien (weet wel waar hij over gaat) maar een andere vriendin had 'm wel gezien en zei dat ze er erg van onder de indruk was. Ik zag dat deze film ook voor 12 jaar en ouder was. Lijkt me dus ongeschikt voor groep 8. Er werd na de film maar heel kort over gesproken en gingen daarna weer door met de orde van de dag. Ik snap die scholen soms echt niet. Bij ons op school zijn ze wel naar het Anne Frankhuis geweest. En hebben daar ook een les over gehad. Lijkt mij toch veel beter. 13 in de oorlog lijkt me meer iets voor groep 8, tenzij je kind er echt in geïnteresseerd is natuurlijk, maar dat zou school niet moeten beslissen. Hou je in iedergeval aan de kijkwijzer.

GS

GS

17-04-2012 om 12:06

Andere ouders?

Zijn er geen andere ouders die er hetzelfde over denken? Ik ken de serie niet, maar als hier op het forum iedereen het met je eens is, dan lijkt het me vreemd dat in jouw groep er geen ouders zijn die dat ook vinden. Dan kun je het gezamenlijk aankaarten bij de meester en blijf je zelf buiten schot.

elsje78

elsje78

17-04-2012 om 22:24

Ilva

Ik ben zelf leerkracht en deze film zat in een lespakket voor groep 8, gekeken met een groep 15+ leerlingen.

Ik heb er slecht van geslapen, van die film. Ik zag het einde helemaal niet aankomen en bij de aftiteling keken 12 hoofden achterom om te kijken waar dat gesnuif vandaan kwam, nou van mij dus.

Ik snap nog steeds niet waarom die film in een lespakket voor groep 8 zat...

13 in de oorlog vind ik echt voor groep 7/8 en kinderen die niet willen kijken moeten gewoon een alternatief programma krijgen hoor.

mijk

mijk

18-04-2012 om 08:49

Het gaat eigenlijk best goed...

het kost hem wel energie (is 's middags ineeens ook een beetje klein) en hij wil van te voren even van me horen wat er gaat gebeuren maar hij heeft ineens toch ook wel veel vragen over de oorlog. Ik baalde zelf het meest van dat het iedere dag was maar aan de andere kant nu bouwt de spanning ook niet op...

Ik heb er nog niet zo veel over gehoord van andere ouders. School had het ook niet aangekondigd. Je kind moet het maar net vertellen (daar heb ik wel een probleem mee, maar ik laat het voor nu even).

Mijk

Ilva

Ilva

18-04-2012 om 10:28

Elsje78

Ik kan het me helemaal voorstellen dat je zat te sniffen, toen ik eenmaal wist waar de film over ging heb ik besloten om hem niet te zien. Ik kan er namelijk echt niet tegen. En als mij kinderen hem willen zien dan mag dat maar pas als ze oud genoeg zijn. Nu zitten ze nog op de basisschool dus ze moeten nog even wachten.

Wilma

Wilma

18-04-2012 om 13:17

Mijk

Nee, met die verhalen van opa en oma is het moeilijker om te relativeren.

Fijn dat hij er zelf nog iets positiefs van leerde (dat hij weet wat 'm te doen staat oid).

Wilma

Wilma

18-04-2012 om 13:19

Gestreepte pyama

De film is echt wel heftig vind ik. De hele film is nog wel te doen, tot vlak voor het eind. Het boek is wat dat betreft beter, dat houdt daar op, soort van open einde ook al weet je als volwassene wel wat het einde zal zijn ...

sinas

sinas

18-04-2012 om 14:03

Filmeinde net zo open

je ziet namelijk niks. Het kan nog alle kanten op vond ik, al snap je als volwassene wel wat het einde zou kunnen zijn. Heftige film dat wel.

elsje78

elsje78

18-04-2012 om 14:22

Open einde?

Ik vond het echt geen open einde, ok, je ziet niet dat ze sterven maar ik vond het echt afgrijselijk. Waarschijnlijk is het mijn moederhart dat er zo'n moeite mee heeft. Ooit als puber Sophie's choice gezien, vond er niet veel aan, maar nu hoef ik die nooit meer te zien. Ik kan echt wakker liggen van zo'n dilemma als in de film

Wilma

Wilma

19-04-2012 om 14:03

Echt geen open einde hoor

In de film voel je ook de onmacht en het angstige gevoel van de jongens, dat is in het boek niet. Ik vind het echt geen open einde. Wil hier geen spoilers neerzetten, maar ook een kind (mijn twee in elk geval wel) weet heel goed wat er gaat gebeuren en vindt het een akelig enge sfeer op 't eind.

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2012 om 16:43

Kippevel

Oh kippevel krijg ik op het eind, en het is zonneklaar wat er gaat gebeuren....

Het heet niet voor niets dertien in de oorlog

Voor mij is het ook heel dichtbij, mijn ouders waren kind in de oorlog. In Rotterdam, met evacuatie en bombardement, granaten die door het huis vlogen, mensen die ze op straat dood zagen neerzakken.

Mijn kinderen horen thuis al veel over de oorlog, met twee Rotterdamse en twee Indische grootouders, met alle verhalen is er al genoed geschiedenis voorhanden. Van mij hoeven ze zo'n serie dan ook niet perse te kijken. Ik vind het allemaal heftig.

Op de Internationale School moest. Dirk toen hij 11 was 'the boy in the striped pyjama' lezen. Dat was al heftig. Film mochten ze na afloop van het vier weken durende project kijken, maar alleen als ze wilden. Maar van zijn klas was hij de enige voor wie het dichtbij was, de rest waren Amerikaanse en Australische kinderen. Dan voelt het toch anders.

En nu komen de oorlogsverhalen weer los...nieuw huis wat we op het oog hebben ligt vlak bij plek waar groot drama plaatsvond. En volgens verhalen die ik als kind hoorde moet er nog ergens een bom in het weiland liggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.