Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

4,5 jarige wil overal 'kadootje'


troelahoep schreef op 22-03-2023 om 14:21:

[..]

Hoeft toch geen preek te zijn, je kan het er toch best over hebben? Je kan best iets zeggen als dat de speeltuin ook al geld kost en oma ook nog geld voor andere dingen moet bewaren. Of het kind wijzen op het leuke speelgoed dat hij al heeft. Of gewoonweg vragen waarom hij een kadootje wil en anders naar papa en mama wil.

Je hoeft een kind niet lastig te vallen met je eigen motie (bv: " ik vind dat vervelend". Ik denk dan: ja en..een zooveel mensen niet) daarnaast: vragen staat vrij, leg uit, zeg nee of ja, leid af en ga verder. Dit hoeft toch geen ding te worden? 

En 1 tik op Google en je weet dat het bij de leeftijd hoort. Mijn kleinzoon begint ook al te "manipuleren" zoals sommigen hier dat zoude omschrijven. Ik vind dat oplossingsgericht denken om iets voor elkaar te krijgen. Zijn moeder zegt dat hij veel oefent om het te masteren😄 Ik vind het slim en geniet als ik die ontwikkeling zie, want dat is het gewoon. Kleinzoon van TS is pas 4.5 jaar, waar gaat het over en ja het gaat weer over 🙂

Ik snap wel dat je vervelend vind dat hij steeds vraagt om een speeltje. Maar wat als je vooraf al aangeeft dat dat niet gaat gebeuren. Dus bv. als je naar de binnenspeeltuin gaat zeggen.
"We gaan vandaag naar de binnenspeeltuin, maar niet wat kopen uit de automaat."  Duidelijkheid vooraf hielp bij mijn kinderen tenminste wel. 

Max88 schreef op 22-03-2023 om 19:14:

[..]

Je hoeft een kind niet lastig te vallen met je eigen motie (bv: " ik vind dat vervelend". Ik denk dan: ja en..een zooveel mensen niet) daarnaast: vragen staat vrij, leg uit, zeg nee of ja, leid af en ga verder. Dit hoeft toch geen ding te worden?

En 1 tik op Google en je weet dat het bij de leeftijd hoort. Mijn kleinzoon begint ook al te "manipuleren" zoals sommigen hier dat zoude omschrijven. Ik vind dat oplossingsgericht denken om iets voor elkaar te krijgen. Zijn moeder zegt dat hij veel oefent om het te masteren😄 Ik vind het slim en geniet als ik die ontwikkeling zie, want dat is het gewoon. Kleinzoon van TS is pas 4.5 jaar, waar gaat het over en ja het gaat weer over 🙂

Nee, maar het is toch ook geen ding om het eenvoudig uit te leggen? Zeker als een kind vraagt waarom niet en gaat dreinen dat ie naar papa en mama wil.

troelahoep schreef op 22-03-2023 om 14:21:

[..]

Hoeft toch geen preek te zijn, je kan het er toch best over hebben? Je kan best iets zeggen als dat de speeltuin ook al geld kost en oma ook nog geld voor andere dingen moet bewaren. Of het kind wijzen op het leuke speelgoed dat hij al heeft. Of gewoonweg vragen waarom hij een kadootje wil en anders naar papa en mama wil.

Alles kan, maar bij een vierjarige landt dat niet. Wijzen op iets wat iemand al heeft of vragen naar waarom iemand iets doet slaat bij veel volwassenen al niet aan. En oma hoeft er geen boterham minder om te eten als hij wel een muntje in zo´n apparaat mag stoppen. Het enige wat je er hooguit mee bereikt is dat het kind er een vervelend gevoel aan overhoudt. Waarom zou je dat doen als je er een speelse draai aan kunt geven of het kunt negeren door het kind af te leiden? Het is gedrag dat past bij de ontwikkelingsfase van  een kleuter, het houdt meestal vanzelf wel op, en zo niet dan is een jaar of 8 vroeg genoeg om er even een gesprekje over te hebben.


Kind is vier en half en lekker aan het ontdekken waar grenzen liggen. Kind voelt zich veilig genoeg. Kleutereigen.

kenfan schreef op 22-03-2023 om 23:47:

[..]

Alles kan, maar bij een vierjarige landt dat niet. Wijzen op iets wat iemand al heeft of vragen naar waarom iemand iets doet slaat bij veel volwassenen al niet aan. En oma hoeft er geen boterham minder om te eten als hij wel een muntje in zo´n apparaat mag stoppen. Het enige wat je er hooguit mee bereikt is dat het kind er een vervelend gevoel aan overhoudt. Waarom zou je dat doen als je er een speelse draai aan kunt geven of het kunt negeren door het kind af te leiden? Het is gedrag dat past bij de ontwikkelingsfase van een kleuter, het houdt meestal vanzelf wel op, en zo niet dan is een jaar of 8 vroeg genoeg om er even een gesprekje over te hebben.


Dat zal dan wel verschillen per kind. Ik geloof niet dat die van mij zulke dingen pas begrepen toen ze een jaar of 8 waren....(kinderen krijgen doorgaans ook eerder zakgeld bijvoorbeeld). 

En hoezo een vervelend gevoel? Sinds wanneer raken kleuters van slag als je ze wat uitlegt? 4,5 jaar is ook nog de leeftijd dat ze waarom-vragen stellen. Dus in het geval dat kind vraagt om kadootje, jij zegt nee, kind gaat pruilen en vraagt waarom dan niet, dan vind ik het eerder zielig om dat te negeren dan om het uit te leggen. 

troelahoep schreef op 23-03-2023 om 09:18:

[..]

Dat zal dan wel verschillen per kind. Ik geloof niet dat die van mij zulke dingen pas begrepen toen ze een jaar of 8 waren....(kinderen krijgen doorgaans ook eerder zakgeld bijvoorbeeld).

En hoezo een vervelend gevoel? Sinds wanneer raken kleuters van slag als je ze wat uitlegt? 4,5 jaar is ook nog de leeftijd dat ze waarom-vragen stellen. Dus in het geval dat kind vraagt om kadootje, jij zegt nee, kind gaat pruilen en vraagt waarom dan niet, dan vind ik het eerder zielig om dat te negeren dan om het uit te leggen.

Een leeftijdsadequaat antwoord op de waarom vraag kan wat mij betreft ook prima onderdeel zijn van het begrenzen, maar op het gevoel werken (oma doet zo haar best om leuke dingen met jou te doen, maar het is nooit genoeg voor jou want je blijft maar vragen om meer, daar wordt oma verdrietig van) vind ik daar niet bijhoren.

troelahoep schreef op 22-03-2023 om 22:46:

[..]

Nee, maar het is toch ook geen ding om het eenvoudig uit te leggen? Zeker als een kind vraagt waarom niet en gaat dreinen dat ie naar papa en mama wil.

Gewoon: nee, vandaag niet is ook een antwoord om te accepteren, maar zelf zou ik dat af en toe kort uitleggen. Maar niet met daarbij wat dat met mij doet, of dat een ander dat vervelend vindt; omdat je het in dat geval te groot maakt en het gebruikt als "emotionele chantage ". Zeker omdat het bij de leeftijd hoort, dus natuurlijk gedrag is.

Nou, jullie maken er wel een heel ding van. Ik vraag me even af waar de emotionele chantage erin is geslopen... dat is ook niet okee bij andere leeftijden trouwens 🤔

troelahoep schreef op 23-03-2023 om 10:52:

Nou, jullie maken er wel een heel ding van. Ik vraag me even af waar de emotionele chantage erin is geslopen... dat is ook niet okee bij andere leeftijden trouwens 🤔

Dat stond expres tussen aanhalingstekens 🙂

Het tegengestelde wordt juist bedoeld: het hoort erbij, dus maak er niet zo'n ding van. 👍

Op die leeftijd gaan kinderen naar school en krijgen daar ook een ‘nee’ te horen, wanneer de leerkracht vindt wanneer iets niet kan. En van een andere leerkracht mag het soms weer wel.
Net als met ouders en grootouders; ieder heeft zo zijn eigen gevoel bij een beslissing. Ik denk dat het voor degene die over een beslissing gaat, dat diegene bij zichzelf blijft. Dat is voor een kind ook duidelijker.

In ieder geval denk ik dat voor Chiquita wel duidelijk is dat de meeste mensen vinden dat je gewoon 'nee' kunt zeggen tegen het kind. 

troelahoep schreef op 23-03-2023 om 13:11:

In ieder geval denk ik dat voor Chiquita wel duidelijk is dat de meeste mensen vinden dat je gewoon 'nee' kunt zeggen tegen het kind.

😅 exact.

Flanagan schreef op 19-03-2023 om 15:32:

Als een kleinkind merkt dat oma wel geld over heeft voor bijzondere dingen maar niet voor prullaria, houdt het proberen snel op.

Hier gaf ik kind in de boodschappentassen een boterham tevredenheid als we richting de kassa liepen waar die verleidelijke lekkernij lagen te wachten om gepakt te worden. Maar kind had alleen aandacht voor de boterham tevredenheid zodat we de kassa zonder gemaar, passeerden.
Een ritje in een draaimolentje, daar deed ik helemaal niet aan. Maar wel een ijsje op een kinderboerderij. Kinderen weten dit best als je maar rechtlijnig blijft.

Zijn jouw initialen cmg? Dat zijn de initialen van mijn moeder. Volgens mij ben je mijn moeder

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.