Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ano

ano

25-04-2011 om 09:41

Aandacht en concentratie

Zoon is 8, groep 4. Hij is heel slim, maar heeft moeite met zijn aandacht, lijkt het.

Hij kan supergeconcentreerd bezig zijn in boekjes of met spelletjes, dingen die hij leuk vindt, maar meerdere dingen tegelijk is lastig. Als hij fietst let hij niet op het verkeer. Een pas geverfde deur, ik kan het honderd keer zeggen maar in zijn spel slaat hij er geheid tegenaan. Net als tegen de hoofden van zijn vriendjes, gewoon omdat hij er niet aan denkt/ niet op let. Hij vergeet zijn tas, hij vergeet aan alles te denken waar hij niet zelf mee bezig is.

Voor een kleuter is dit geen gek gedrag, maar voor een (hele) slimme jongen van 8 jaar is het anders. Zijn vriendjes, zijn zusje van 5 zijn hem wat dat betreft vóór.

Herkent iemand dit? Wat moet ik ermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkennen wel

..maar waarom zou dit niet normaal zijn voor een (heel) slimme jongen?

Mijn zoon van negen en zijn grootvader van 84 vertonen hetzelfde profiel..

Dus ik zou zeggen, leer hem ermee omgaan. Dat lijkt me het maximaal haalbare. Omkneden naar 'normaal' wordt een levenswerk, dat geef ik je op een briefje.

"Kijk om voordat je ergens weggaat of je iets hebt laten liggen
"Voor alles een vaste plek"
"Als je geen rekening kunt houden met geverfde deuren of hoofdjes van vrienden moet je ergens spelen waar het geen kwaad kan
"Opruimen als je klaar bent"
"Wees je ervan bewust dat je iets in je hand hebt dat je op de grond laat vallen als je het niet meer nodig hebt"
"In het verkeer, maar ook in de keuken met een scherp mes bijv. je goed bewust blijven van wat je aan het doen bent".

Enzenzenz.
Mensen zijn verschillend. Is ook niet erg. Zorg dat hij er last van heeft in plaats van jij. Maai geen gras voor zijn voeten weg. Mijn zoon moet nu zelf zijn fietssleutel in de gaten houden... al drie keer naar huis moeten lopen afgelopen jaar.

Guinevere

Guinevere

25-04-2011 om 10:18

Niets te maken met slimheid

Dit staat volledig los van het IQ van een kind. Wel eens van een "verstrooide professor" gehoord? En als je zoon ergens in gezogen wordt, dan richt hij daar zijn aandacht volledig op. Een soort hyperfocus.
Je kunt hem het beste helpen door manieren te vinden om ermee om te gaan. Samen checklists maken bijvoorbeeld, en een plan uitwerken om te zorgen dat hij daar ook naar kijkt. Als hij zich overigens in het verkeer niet veilig gedraagt, dan zou hij van mij verder mogen gaan lopen. Da's dan jammer, de eerste focus moet dan toch echt op het verkeer liggen.

Laten ondervinden

is hier ook iets wat beter werkt en veeeeel meer indruk maakt dan een ouder die alles maar herhaalt.

Het is wel erg lastig, hier zijn we met school er mee bezig. Ik weet gewoon dat als zij speelgoed mee naar buiten neemt ze het ergens laat liggen. Soms dan laat ik het dus gewoon gebeuren, dan moet ze terug lopen en het gaan halen, een enkele keer is het dan weg en dan is het pech.

Oh en

kijk even in het archief, ik heb een maand of 3 geleden hier een topic over geopend. Ook 8 jaar, zelfde issue, een meisje.

ano

ano

25-04-2011 om 22:41

Manda

ben benieuwd Manda, maar heb even gezocht en kan het niet vinden?! (kan hooguit 99 dagen terug in het forum en zie niets van jouw hand? misschien doe ik iets verkeerd met zoeken...)

Mathilde

Mathilde

26-04-2011 om 10:47

Wel herhalen

Ik ben ook zo verstrooid, man ook en oudste (bijna 8) ook. Man heeft in de afgelopen periode al drie keer zijn sleutelbos in de voordeur laten steken. Onze hersenen gaan gewoon te snel, die zitten al halverwege de dag als we net zijn opgestaan, en dan concentreren we ons niet meer op de dingen waar we mee bezig zijn en wordt ons leven een puinhoop .
Alle tips van Rodebeuk helpen, die pas ik zelf ook toe. Ik gebruik regelmatig een kookwekker voor mezelf en kind. Spullen liggen altijd op een vaste plek. Korte routines, elke dag herhalen. Kijk, helemaal vlekkeloos gaat het nooit worden, maar het helpt wel. En verder proberen we om ons niet aan elkaar te ergeren, maar om elkaar te helpen. We doen ons best, beter kunnen we niet.

Mantra's, geen tips mathilde!

waren het maar tips....hahaha....

Ik heb ze zelf 1000000000 keer van mijn moeder gehoord en nu zou ik ze iedere dag wel tegen mijn zoon kunnen zeggen.

Het is lastig want als het te vaak wordt gezegd krijgt een kind tegenzin om nog op te ruimen omdat het 'toch nooit goed' is.

Daarom probeer ik nu meer naar ritme's toe te werken, zodat er ook veel goed gaat en je daar weer complimenten voor kunt geven.

En ook om wat meer ongemerkt zoon terug te halen naar het moment, met een gebbetje of een terloopse opmerking.

ano

ano

29-04-2011 om 18:52

Dank, heb het gelezen

Dank voor de link, ik heb het gelezen.

Ten eerste dus "fijn voor mij" dat er zo veel meer kinderen last hebben van dit gefladder en gedroom.

Ten tweede begrijp ik dat het toch neerkomt op accepteren (eh mijn ongeduld vergeten) en lijstjes maken, dingen vaak herhalen etc.

Op school heeft hij vooral moeite met plannen, beginnen aan een werkje. Als hij eenmaal bezig is en het is interessant (dus geen tafels leren!) dan gaat het prima. Hij is slim zat, dus de cijfers zijn ook prima. Ook zonder instructie! Maar ik begrijp dat we vooral moeten helpen leren hoe hij om moet gaan met zijn gedroom en hoe hij plannen kan / onthouden wat wanneer waar te doen/mee te nemen/ aan te denken etc..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.